Το αίσθημα του «ανήκειν» στον εργασιακό χώρο
Γράφει η Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου*,
Ψυχολόγος BSc – Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, Συντονίστρια Σεμιναρίων.
Το αίσθημα του «ανήκειν» είναι μια βασική συναισθηματική ανάγκη του ανθρώπου, να συνδεθεί και να γίνει αποδεκτός γι’ αυτό που είναι, από τα μέλη μιας ομάδας. Είναι σημαντικό για την αποδοχή και υποστήριξη από τα μέλη μιας ομάδας, καθώς επίσης και για την παροχή της ίδιας αποδοχής σε άλλα μέλη. Μπορεί να επιφέρει αλλαγές στη συμπεριφορά και στις αντιλήψεις του ανθρώπου, καθώς οι άνθρωποι τείνουν να προσαρμόζονται με τις συμπεριφορές της ομάδας.
Σύμφωνα με την ιεράρχηση των ανθρωπίνων αναγκών, κατά τον Maslow, η ανάγκη του «ανήκειν» βρίσκεται στη μέση της πυραμίδας. Όταν αυτή η ανάγκη του ανθρώπου δεν ικανοποιείται, μπορεί να επιφέρει πόνο (ψυχολογικό ή/και σωματικό), με τον ίδιο τρόπο, όπως η μη κάλυψη βασικών αναγκών του ανθρώπου, όπως η έλλειψη τροφής/νερού/στέγης. Από την άλλη, η ικανοποίησή της μπορεί να συμβάλει στην ευτυχία, την ψυχική υγεία και τη μακροζωία του ανθρώπου.
Όσον αφορά στον εργασιακό χώρο, όταν οι εργαζόμενοι βιώνουν το «ανήκειν», αισθάνονται ότι ακούγονται, ότι είναι ορατοί και ότι η μοναδικότητά τους και η συνεισφορά τους αναγνωρίζονται, τόσο από τον οργανισμό όσο και από τους συναδέλφους. Όταν δεν έχουν αυτή την ευκαιρία, είναι πολύ πιθανό να είναι ανασφαλείς, όσον αφορά τη θέση τους στον οργανισμό, και αυτό μπορεί να επηρεάσει την επίδοσή τους, την ανάπτυξη των ταλέντων τους και την ικανότητα τους για συνεργασία. Όταν μπορεί κανείς να είναι ο εαυτός του στην εργασία, έχει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον οργανισμό και δεν ανησυχεί για τις σχέσεις με τους συναδέλφους, καθώς αισθάνεται ότι είναι ένα πολύτιμο μέρος της ομάδας. Ως αποτέλεσμα, επικεντρώνεται με μεγαλύτερη σιγουριά και επιμονή στην εργασία του για καλύτερο αποτέλεσμα και βελτιώνει την επίδοσή του.
Οι επιχειρήσεις καλούνται να βάλουν τις βάσεις για τη δημιουργία κουλτούρας εργασιακού «ανήκειν», που είναι αναγκαίο συστατικό για την επιτυχία τους, καθώς προσελκύει αξιόλογους επαγγελματίες, προάγει την ισχυρότερη δέσμευσή τους και συμβάλλει στη διατήρησή τους. Επίσης, επηρεάζει την εξωτερική εικόνα της εταιρείας, καθώς αυτή η κουλτούρα μπορεί να αξιοποιηθεί και σε σχέση με τους πελάτες και συνεργάτες της.
Η διατήρηση της κουλτούρας εργασιακού «ανήκειν» απαιτεί μια συνεχή προσπάθεια από όλους όσους εμπλέκονται, καθώς η σημερινή πολυπλοκότητα της καθημερινότητας των επιχειρήσεων απαιτεί διαρκείς προσαρμογές και συνεχή επανασχεδιασμό των εσωτερικών διαδικασιών λειτουργίας της επιχείρησης.
Οι εργαζόμενοι αναπτύσσουν, λοιπόν, το αίσθημα του «ανήκειν» όταν είναι “ορατοί” στον εργασιακό τους χώρο, όταν είναι συνδεδεμένοι με τους συναδέλφους και τους ανωτέρους τους, όταν έχουν την υποστήριξη που χρειάζονται και είναι περήφανοι για την εταιρεία στην οποία εργάζονται.
Για τη δημιουργία κουλτούρας εργασιακού «ανήκειν»…
- Οι managers και οι επικεφαλής των εταιρειών χρειάζεται να παρέχουν υποστήριξη και να ενθαρρύνουν τα μέλη της ομάδας τους. Αυτό μπορεί να γίνει δημιουργώντας ένα ασφαλές περιβάλλον με ανοιχτή επικοινωνία, όπου οι εργαζόμενοι θα μπορούν να μοιράζονται τις σκέψεις τους, τις ιδέες και τους προβληματισμούς τους. Παράλληλα, παρέχοντας ευκαιρίες για ανάπτυξη, εκπαίδευση και επαγγελματική ανέλιξη, οι εργαζόμενοι θα αισθάνονται ότι αξίζουν, ότι τους σέβονται και ότι υπάρχει εκτίμηση για τη συνεισφορά τους στην επίτευξη των στόχων.
- Να αποφεύγεται η εύνοια σε συγκεκριμένα άτομα. Χρειάζεται προσπάθεια για να αντιμετωπίζονται όλοι οι εργαζόμενοι με δίκαιο τρόπο και χωρίς προκαταλήψεις, και να διασφαλίζονται ισότιμες ευκαιρίες για το ανθρώπινο δυναμικό της επιχείρησης.
- Να καθιερώνονται προγράμματα παροχών, όπως για παράδειγμα συμμετοχή σε προγράμματα ευεξίας ή σε προγράμματα υποστήριξης των εργαζομένων για τον γονεϊκό τους ρόλο, που θα συμπεριλαμβάνουν το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού. Μέσω αυτών των προγραμμάτων, η εταιρεία εκπέμπει και ισχυροποιεί το μήνυμα, ότι η επαγγελματική επιτυχία συνδέεται με την ευεξία των εργαζομένων της.
- Να δίνεται η ευκαιρία στους εργαζόμενους –και να ενθαρρύνονται γι’ αυτό– να έρχονται σε επαφή με τα διάφορα τμήματα της εταιρείας, ώστε να σχηματίζουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για την εταιρεία και να κατανοούν πως συμβάλλουν και επηρεάζουν το τελικό αποτέλεσμα του προϊόντος ή/και της υπηρεσίας της επιχείρησης.
* Η κα Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου παρέχει υπηρεσίες σε εταιρείες μέσω ατομικών συνεδριών, μικρών ομάδων εργασίας, εκπαιδευτικών σεμιναρίων και συμβουλευτικής (coaching). Διατηρεί προσωπικό γραφείο για την παροχή συνεδριών ψυχοθεραπείας και συμβουλευτικής σε άτομα, οικογένειες, ζευγάρια και ομάδες.
Έχει υπάρξει ανώτατο στέλεχος Ασφαλιστικών Εταιρειών.
e-mail: [email protected]
Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News