Τη νέα χρονιά διεκδικήστε την ευεξία (wellbeing) στον εργασιακό σας χώρο!
Η νέα χρονιά αποτελεί συχνά έναυσμα για καινούργια ξεκινήματα, που αρκετές φορές συνδέονται με αλλαγή στις συνήθειες των ανθρώπων. Δίνει την ευκαιρία να αναλογιστεί κανείς ποιες είναι οι αλλαγές που θέλει να φέρει στην καθημερινότητά του και πώς μπορεί να το επιτύχει αυτό, ώστε να ενισχύσει την προσωπική του ανθεκτικότητα για να ανταποκρίνεται καλύτερα στη λήψη αποφάσεων, να μειωθούν τα αρνητικά συναισθήματα και να ενισχυθεί η υγεία, η ενέργεια και η αποτελεσματικότητα σε όλους τους τομείς της ζωής.
Γράφει η Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου, Ψυχολόγος BSc – Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, Συντονίστρια Σεμιναρίων
Tο εργασιακό περιβάλλον και οι επαγγελματικοί ρόλοι αποτελούν τομείς που μπαίνουν στο μικροσκόπιο για αλλαγές και βελτίωση των συνθηκών. Αν αναλογιστεί κανείς τις ώρες που περνάει στην εργασία, καταλαβαίνει και πόσο σημαντικό είναι να κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί ώστε να δημιουργήσει ένα περιβάλλον ευεξίας στον χώρο εργασίας του.
Η ευεξία των εργαζομένων ενσωματώνει τόσο την ψυχική όσο και τη σωματική υγεία και αφορά μία ολιστική προσέγγιση για την πρόληψη ασθενειών και την προαγωγή της υγείας.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ως υγεία ορίζεται η ύπαρξη κοινωνικής, πνευματικής αλλά και σωματικής ευεξίας, κάτι το οποίο πρέσβευε και ο Ιπποκράτης με τη ρήση «Νους υγιής εν σώματι υγιεί». Οι εργαζόμενοι με υψηλά επίπεδα ευεξίας τείνουν να είναι όχι μόνο φυσικά υγιέστεροι αλλά και πιο παραγωγικοί και αφοσιωμένοι στην εργασία τους.
Η ευεξία περιλαμβάνει την υγεία, την ευτυχία και την ευημερία μέσω μιας διαδικασίας συνειδητής προσπάθειας, η οποία είναι ευθύνη τόσο των εταιρειών προς τους υπαλλήλους τους, όσο και των ίδιων των ατόμων προς τον εαυτό τους, για την ενίσχυση της ψυχικής τους ανθεκτικότητας. Η ψυχική ανθεκτικότητα συνδέεται με ένα σύνολο δεξιοτήτων και χαρακτηριστικών που αποκτά το άτομο, ώστε να μπορεί να ξεπερνά και να διαχειρίζεται την πιθανότητα αρνητικών επιπτώσεων από στρεσογόνες καταστάσεις.
Η ευεξία των εργαζομένων σε όλα τα επίπεδα της ιεραρχίας επηρεάζεται και εξαρτάται από παράγοντες όπως η εργασιακή ανασφάλεια, η έλλειψη εμπιστοσύνης προς τους οργανισμούς, το απαιτητικό ωράριο και ο φόρτος εργασίας, αλλά και οι αμοιβές που λαμβάνουν, η πιθανή υποστελέχωση των εταιρειών, ο τρόπος διοίκησης και το απαιτητικό εργασιακό περιβάλλον.
Σύμφωνα με έρευνες, σημαντική προϋπόθεση για την αποτελεσματική εφαρμογή προγραμμάτων wellbeing είναι μια εταιρική κουλτούρα που θα δημιουργεί τις κοινωνικές και ψυχολογικές συνθήκες που επιτρέπουν την πρόληψη και προαγωγή της ψυχικής και σωματικής υγείας των εργαζομένων.
Είναι εξαιρετικά σημαντικό οι εταιρείες να διενεργούν έρευνες, να οργανώνουν ομάδες εστίασης και διεξοδικές συζητήσεις στην εταιρεία, ώστε να δίνεται η ευκαιρία να ακουστούν οι ίδιοι οι υπάλληλοι και να εκφραστούν από εκείνους οι ανάγκες και οι επιθυμίες τους. Η εμπλοκή των υπαλλήλων στον σχεδιασμό και την επιλογή των προγραμμάτων ευεξίας εξασφαλίζει την αποτελεσματικότητα και το μεγαλύτερο όφελος από την εφαρμογή τους.
Επίσης, αυτού του είδους η κουλτούρα επιτρέπει την ανοιχτή επικοινωνία και την ενθάρρυνση για θετικό και διορθωτικό feedback (από τα ανώτερα στελέχη προς τα κατώτερα, αλλά και αντιστρόφως), παράγοντες δηλαδή που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης των εργαζομένων και κατά συνέπεια της ευεξίας τους.
Σύμφωνα με σχετική μελέτη του Οργανισμού New Economic Foundation υπάρχουν πέντε τρόποι με τους οποίους οι άνθρωποι μπορούν να εκπαιδευτούν και να υιοθετήσουν πρακτικές στην καθημερινότητά τους, που θα τους οδηγήσουν, σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες, σε βελτίωση της ευεξίας τους.
Αυτοί οι τρόποι και οι πρακτικές μπορούν να ενσωματωθούν στα προγράμματα ευεξίας των εταιρειών με χαμηλό κόστος:
- Να συνδέεσαι με τους ανθρώπους γύρω σου και να επενδύεις χρόνο στην ανάπτυξη αυτών των σχέσεων για τον εμπλουτισμό της καθημερινότητας.
- Να είσαι δραστήριος μέσα στην ημέρα, με περπάτημα, άσκηση, τρέξιμο, ποδήλατο, χορό ή με οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα απολαμβάνεις και ταιριάζει με τη φυσική σου κατάσταση.
- Να δίνεις προσοχή σε όσα σε περιβάλλουν, μέσω μεγαλύτερης παρατηρητικότητας, περιέργειας, αναγνώρισης του ωραίου σε οτιδήποτε ασχολείσαι (mindfulness).
- Συνέχισε να μαθαίνεις, δοκιμάζοντας καινούργια πράγματα, αναλαμβάνοντας καινούργιες ευθύνες, συμμετέχοντας σε σεμινάρια που θα ενισχύουν την αυτοπεποίθηση και θα σε κάνουν να διασκεδάζεις.
- Να προσφέρεις με οποιονδήποτε τρόπο καθημερινά, όπως για παράδειγμα βοηθώντας έναν συνάδελφο, έναν ξένο, με εθελοντισμό ή απλά με ένα χαμόγελο.
Η κα Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου παρέχει υπηρεσίες σε εταιρείες μέσω ατομικών συνεδριών, μικρών ομάδων εργασίας, εκπαιδευτικών σεμιναρίων και συμβουλευτικής (coaching).
Διατηρεί προσωπικό γραφείο για την παροχή συνεδριών ψυχοθεραπείας και συμβουλευτικής σε άτομα, οικογένειες, ζευγάρια και ομάδες.
Έχει υπάρξει ανώτατο στέλεχος Ασφαλιστικών Εταιρειών.
e-mail: [email protected]
Διαβάστε επίσης:
Βλέποντας με θετική ματιά την αλλαγή στον χώρο εργασίας
Συναισθηματική νοημοσύνη: Πόσο σημαντική είναι στον χώρο εργασίας;