Editorial Νοέμβριος 2017

Προ ολίγων ημερών μας κοινοποιήθηκε επωνύμως από διακεκριμένο και έμπειρο μεσίτη ασφαλίσεων το μήνυμα-καταγγελία που απέστειλε ηλεκτρονικά στη Διεύθυνση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης της Τράπεζας της Ελλάδος, για ενημερωτικό έντυπο που κυκλοφορεί εντός των καταστημάτων Κωτσόβολος.

Γράφει μεταξύ άλλων ο μεσίτης στο μήνυμά του στη ΔΕΙΑ:

«Πριν από μερικές ημέρες είχα μεταβεί σε ένα κατάστημα της αλυσίδας ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ.
Στο ταμείο υπήρχε έντυπο που από απλή περιέργεια πήρα στα χέρια μου για να το εξετάσω.

Άμεσα τα άτομα που ήσαν στο ταμείο άρχισαν να με προτρέπουν να ενταχθώ στο συγκεκριμένο ασφαλιστικό προϊόν με επιχειρήματα και αναφέροντάς μου καλύψεις που εξ όσων γνωρίζω μετά από τα 47 έτη που ασκώ το επάγγελμα δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα.

Ειλικρινά δεν γνωρίζω σε ποια κατηγορία διαμεσολαβητών κατατάσσονται τα εν λόγω άτομα ή η «ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ» αλλά το πιθανότερο σε καμία.

Έμεινα όμως με την απορία πώς η Υπηρεσία σας, ενώ παρακολουθεί στενά τους εγγεγραμμένους διαμεσολαβητές υποχρεώνοντάς τους να μετεκπαιδεύονται, να συμμορφώνονται στους κατά περιόδους κανονισμούς που επιβάλλετε, δεν επιλαμβάνεται τέτοιων φαινομένων που, αν δεν παταχθούν εν τη γενέσει τους, θα είσθε μετά από λίγο καιρό εποπτεύοντες χωρίς εποπτευόμενους».

Οι αρμόδιοι της ΔΕΙΑ εικάζουμε ότι θα επιληφθούν του θέματος και θα απαντήσουν στην καταγγελία, η οποία έχει γίνει επωνύμως.

Εμείς δεν έχουμε παρά να σημειώσουμε ότι, δυστυχώς, δεν είναι η πρώτη φορά που οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές έρχονται αντιμέτωποι με αθέμιτο ανταγωνισμό. Δεν είναι η πρώτη φορά που διαχωρίζονται από την ίδια την εποπτική αρχή σε εποπτευόμενους δύο ταχυτήτων.

Την ίδια εποπτική αρχή που, με αφορμή την ΙDD, έρχεται να δημιουργήσει ακόμα μεγαλύτερη αναστάτωση στον κλάδο, μιλώντας τώρα για αναδιάρθρωση της κατηγοριοποίησής τους, χωρίς να επικοινωνεί ουσιαστικά τους σκοπούς της, όχι μόνο στην αγορά που θα επηρεαστεί, ούτε καν στους άμεσα ενδιαφερόμενους.

Υπεράνω όποιου ελέγχου ρυθμιστής η ΔΕΙΑ, παραδίδει μαθήματα διαφάνειας, επαγγελματικής ηθικής και δεοντολογίας διά της Διευθύντριάς της, κας Ιωάννας Σεληνιωτάκη (παρέστη στην εκδήλωση του ΣΕΣΑΕ και μίλησε σχετικά), αλλά αποτυγχάνει επανειλημμένα, όπως φαίνεται, να επιβάλει ίσους όρους ανταγωνισμού για όλους ανεξαιρέτως τους παίκτες της αγοράς.

Ναι, οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές -όλων των βαθμίδων- έχουν κάθε λόγο να παρακολουθούν με προσοχή τα όσα προετοιμάζονται για αυτούς μέσα από τη νέα κοινοτική οδηγία και φυσικά το πώς αυτή θα εναρμονιστεί στο ισχύον εθνικό δίκαιο.

Όλοι επιθυμούν να αποτελέσει αφορμή για βελτίωση των κακώς κειμένων, αλλά αρκετοί φοβούνται ότι θα λειτουργήσει ως παραπέτασμα, πίσω από το οποίο θα δρομολογηθούν μεθοδεύσεις για να εξυπηρετηθούν συμφέροντα μέρους και όχι του συνόλου της αγοράς.

Οι διαμεσολαβητές -όλων των βαθμίδων- έχουν συγκεκριμένο πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορούν να διεκδικήσουν, να επηρεάσουν και να αντιδράσουν στα όσα άλλοι αποφασίζουν για το επαγγελματικό τους μέλλον. Πριν από οποιαδήποτε δράση, χρειάζεται έγκαιρη ενημέρωση. Την αναζητούν; Τη διεκδικούν;

Ο σωστά ενημερωμένος επαγγελματίας θα διακρίνει ποιες μάχες μπορεί να κερδίσει και με ποιους θα πρέπει να συμμαχήσει για να πετύχει τους στόχους του. Αντ’ αυτού, κάποιοι επιλέγουν την εκτόνωση σε διαδικτυακές ομάδες και πολλοί την αόριστη διαμαρτυρία προς κάθε κατεύθυνση, με αφορισμούς που δεν εξυπηρετούν εν τέλει κανένα σκοπό.

Η οργανωμένη ομάδα που οι εποπτικοί φορείς αναγνωρίζουν ως συνομιλητή είναι σήμερα το όχημα για να υπερασπιστούν τις θέσεις τους όλοι οι διαμεσολαβούντες.

Αυτή η συσσωρευμένη ενέργεια και το πάθος, που υποδαυλίζεται και από την άδικη αντιμετώπιση μιας ολόκληρης επαγγελματικής κοινότητας, πρέπει να αξιοποιηθούν δημιουργικά και αποτελεσματικά, με τη βοήθεια των έμπειρων και τη συμμετοχή των πολλών.