Διεθνή

Ταξιδιωτική ασφάλιση: Οι επιπτώσεις από το προσωρινό κλείσιμο του Heathrow

Το προσωρινό κλείσιμο του αεροδρομίου Heathrow έχει επηρεάσει και θα επηρεάζει τα δρομολόγια των εμπορικών αερομεταφορών για πολλές ημέρες ακόμα, δεδομένου ότι είναι παγκόσμιος κόμβος. Η Morningstar DBRS εκτιμά ότι οι απαιτήσεις για ταξιδιωτική ασφάλιση θα κοστίσουν στον κλάδο δεκάδες εκατομμύρια δολάρια, αλλά θα παραμείνουν διαχειρίσιμες. Η ακύρωση, η διακοπή και η καθυστέρηση ταξιδιού θα είναι οι καλύψεις που θα επηρεαστούν περισσότερο από αυτό το περιστατικό. Οι εταιρείες ταξιδιωτικής ασφάλισης θα αντιμετωπίσουν μια επιβάρυνση στη λειτουργία τους για εβδομάδες, λόγω της αύξησης των προς διαχείριση απαιτήσεων.

Στις 21 Μαρτίου 2025, μια μεγάλη πυρκαγιά σε έναν ηλεκτρικό υποσταθμό προκάλεσε διακοπή ρεύματος στο αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου, με αποτέλεσμα να διακοπεί ολόκληρη την ημέρα η λειτουργία ενός από τους πιο πολυσύχναστους διεθνείς αεροπορικούς κόμβους στον κόσμο. Περισσότερες από 1.300 πτήσεις ακυρώθηκαν, επηρεάζοντας δεκάδες χιλιάδες ταξιδιώτες. Δεδομένης της κρίσιμης σημασίας του Heathrow, ως το πέμπτο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στον κόσμο σε όρους συνολικών επιβατών, αναμένεται ότι το προσωρινό κλείσιμό του θα έχει αντίκτυπο στα παγκόσμια αεροπορικά ταξίδια για αρκετές ημέρες ακόμα. Για τους παρόχους ταξιδιωτικής ασφάλισης, αυτή η μεγάλης κλίμακας διακοπή θα έχει σημαντικές αλλά διαχειρίσιμες οικονομικές και λειτουργικές επιπτώσεις. Ωστόσο, τέτοια οικονομικά πλήγματα, ιδίως όταν συγκεντρώνονται σε μία μόνο γεωγραφική περιοχή, αναδεικνύουν την αστάθεια που συνεπάγονται για τους ασφαλιστές οι δυσλειτουργίες στις υποδομές.

Διάγραμμα 1:
Ποσοστό ακυρώσεων και καθυστερήσεων πτήσεων ανά αεροδρόμιο στις 21 Μαρτίου 2025

Ταξιδιωτική ασφάλιση: Οι επιπτώσεις από το προσωρινό κλείσιμο του Heathrow

Τι καλύπτει η ταξιδιωτική ασφάλιση 

Η ταξιδιωτική ασφάλιση παρέχει μερική ή ολική οικονομική κάλυψη για έξοδα ή απώλειες που προκύπτουν από απροσδόκητα γεγονότα κατά τη διάρκεια εσωτερικών ή διεθνών ταξιδιών, όπως ακυρώσεις και καθυστερήσεις ταξιδιών, απώλεια αποσκευών και επείγουσες ιατρικές υπηρεσίες. Η ταξιδιωτική ασφαλιστική κάλυψη αρχίζει συνήθως την πρώτη ημέρα του ταξιδιού και διαρκεί μέχρι την επιστροφή του ασφαλισμένου στην πατρίδα του. Ωστόσο, η κάλυψη που παρέχεται από τα ασφαλιστήρια συμβόλαια ταξιδιωτικής ασφάλισης μπορεί να διαφέρει σημαντικά από τη μία ασφαλιστική εταιρεία στην άλλη ή να αλλάξει ανάλογα με τη χώρα στην οποία έχει συναφθεί το συμβόλαιο. Για παράδειγμα, ορισμένα συμβόλαια προσφέρονται με βάση την επιστροφή χρημάτων, οπότε ο ασφαλιστής πληρώνει ανάλογα με το κόστος που προκύπτει, ή με βάση την αποζημίωση, οπότε ο ασφαλιστής πληρώνει ένα σταθερό ποσό ανά περίπτωση απαίτησης. Επίσης, πολλά συμβόλαια ταξιδιωτικής ασφάλισης παρέχουν προστασία έναντι ακύρωσης, διακοπής ή καθυστέρησης του ταξιδιού, με την τελευταία να καλύπτεται συνήθως εάν η πτήση καθυστερήσει περισσότερο από τέσσερις ώρες.

Άμεση οικονομική έκθεση και αύξηση των αποζημιώσεων για τους ασφαλιστές

Το περιστατικό στο αεροδρόμιο Heathrow θα προκαλέσει πιθανότατα μια απότομη και απρόβλεπτη αύξηση των απαιτήσεων ταξιδιωτικής ασφάλισης που σχετίζονται με καθυστερήσεις, ακυρώσεις ταξιδιών και προβλήματα στις ανταποκρίσεις. Για τους ασφαλιστές, η οικονομική έκθεση θα μπορούσε να είναι σημαντική. Ωστόσο, καθώς η λειτουργία του αεροδρομίου άρχισε να επανέρχεται σταδιακά 18 ώρες μετά το συμβάν, αναμένεται ότι το γεγονός αυτό θα έχει μικρότερο αντίκτυπο από ό,τι είχε η απόφαση της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ να σταματήσει προσωρινά τις πτήσεις εσωτερικού τον Ιανουάριο του 2023 –τότε περισσότερες από 15.000 πτήσεις καθυστέρησαν και περισσότερες από 2.000 ακυρώθηκαν μετά από δυσλειτουργία ενός κρίσιμου συστήματος συναγερμού.

Διάγραμμα 2:
Ποσοστό ακυρώσεων πτήσεων ανά αεροπορική εταιρεία στις 21 Μαρτίου 2025

Ταξιδιωτική ασφάλιση: Οι επιπτώσεις από το προσωρινό κλείσιμο του Heathrow

Η οικονομική έκθεση των εταιρειών ταξιδιωτικής ασφάλισης θα προέλθει κυρίως από τις αξιώσεις για ακύρωση και διακοπή ταξιδιού. Αυτές αναμένεται ότι θα αποτελέσουν το μεγαλύτερο μέρος των απωλειών, και αφορούν ταξιδιώτες που έχασαν κάποια ανταπόκριση ή έπρεπε να ξανακλείσουν πτήσεις και διαμονή της τελευταίας στιγμής.

Οι αξιώσεις για καθυστέρηση ταξιδιού θα αυξήσουν επίσης τις ζημιές, καθώς οι ασφαλιστές θα αντιμετωπίσουν σημαντική αύξηση των αποζημιώσεων που σχετίζονται με γεύματα, διαμονή και εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς για επιβάτες με διανυκτέρευση λόγω καθυστέρησης της πτήσης. Προβλέπεται ότι το περιστατικό αυτό θα κοστίσει στους ασφαλιστές ταξιδιωτικής ασφάλισης δεκάδες εκατομμύρια δολάρια σε καλυπτόμενες απαιτήσεις, ανάλογα με τον αριθμό των ασφαλισμένων που επηρεάζονται, τα όρια κάλυψής τους και το πόσο θα διαρκέσουν οι καθυστερήσεις στο παγκόσμιο σύστημα αεροπορικών ταξιδιών. Οι περισσότερες πτήσεις από και προς το αεροδρόμιο Heathrow είναι διεθνείς και ένα σημαντικό ποσοστό αυτών είναι προς προορισμούς μεγάλων αποστάσεων, για τους οποίους η χρήση ταξιδιωτικής ασφάλισης τείνει να είναι υψηλότερη συγκριτικά με εσωτερικές ή ενδοευρωπαϊκές πτήσεις.

Οι απαιτήσεις του κλάδου ταξιδιωτικής ασφάλισης αναμένεται να κυμανθούν άνω του μέσου όρου τον Μάρτιο, αλλά οι οικονομικές απώλειες θα παραμείνουν διαχειρίσιμες, δεδομένου ότι οι ασφαλιστικοί όμιλοι διαθέτουν υψηλό επίπεδο διασποράς σε διάφορους επιχειρηματικούς κλάδους, συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιωτικών ασφαλίσεων. Για πολλούς από τους μεγαλύτερους παρόχους, η ταξιδιωτική ασφάλιση αντιπροσωπεύει συνήθως ένα μικρό ποσοστό των συνολικών εγγεγραμμένων ασφαλίστρων τους. Η σχετικά χαμηλή συμβολή της ταξιδιωτικής ασφάλισης στα συνολικά έσοδα θα συμβάλει στον μετριασμό των επιπτώσεων στο πιστωτικό προφίλ των ασφαλιστικών ομίλων. Ωστόσο, το περιστατικό αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει προσωρινή αύξηση του κόστους των ταξιδιωτικών ασφαλίσεων και/ή τον περιορισμό ορισμένων καλύψεων, ιδίως για ταξίδια που αφορούν κρίσιμους αεροπορικούς κόμβους.

Λειτουργικά προβλήματα στον χειρισμό των απαιτήσεων και πίεση στα μοντέλα τιμολόγησης

Ο μεγάλος όγκος απαιτήσεων σε σύντομο χρονικό διάστημα συνήθως επιβαρύνει τη λειτουργική ικανότητα των ασφαλιστών. Οι εταιρείες ταξιδιωτικών ασφαλίσεων θα πρέπει να προσαρμόσουν γρήγορα τις λειτουργίες εξυπηρέτησης πελατών, για την αντιμετώπιση των αυξανόμενων αιτημάτων. Οι ασφαλιστές θα πρέπει, επίσης, να εξορθολογήσουν τα συστήματα διεκπεραίωσης των αιτημάτων τους, ιδίως για τα συμβόλαια που περιλαμβάνουν ψηφιακή υποβολή αιτημάτων ή αυτοματοποιημένα συστήματα αξιολόγησης, κάτι που συμβαίνει πολύ συχνά με τις απλές ταξιδιωτικές ασφαλίσεις.

Μεγάλες δυσλειτουργίες, όπως ήταν η διακοπή ρεύματος στο αεροδρόμιο Heathrow, θέτουν σε αμφισβήτηση τα παραδοσιακά αναλογιστικά μοντέλα που χρησιμοποιούνται για την τιμολόγηση των ταξιδιωτικών ασφαλίσεων. Τα περισσότερα μοντέλα έχουν σχεδιαστεί με βάση τα καιρικά φαινόμενα, τους κινδύνους τρομοκρατίας ή τα δεδομένα ακύρωσης των αεροπορικών εταιρειών στο παρελθόν. Οι δυσλειτουργίες του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας ή οι πυρκαγιές σε υποσταθμούς κοντά σε μεγάλα αεροδρόμια είναι πιο δύσκολο να μοντελοποιηθούν, δεδομένου του υψηλού αντίκτυπου αλλά χαμηλής συχνότητας χαρακτήρα τους.

Μετά από ένα περιστατικό όπως η διακοπή ρεύματος στο Heathrow, οι ασφαλιστές είναι πιθανό να ενσωματώσουν ευρύτερα δεδομένα για τις υποδομές στα μοντέλα τιμολόγησής τους, ενώ παράλληλα να επαναπροσδιορίσουν τις εκτιμήσεις τους για τη συχνότητα των ζημιών, ιδίως σε κόμβους υψηλής κίνησης και υψηλού κινδύνου, όπως τα αεροδρόμια Heathrow, John F. Kennedy και Φρανκφούρτης.


Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας