Διεθνή

Tα unit-linked συνεχίζουν να απασχολούν τους καταναλωτές και την EIOPA

Το ένα τέταρτο των Ευρωπαίων πιστεύει ότι τα επενδυτικά προϊόντα που βασίζονται στην ασφάλιση δεν προσφέρουν αξία. Αυτό διαπιστώνει, μεταξύ άλλων, η Έκθεση για τις Καταναλωτικές Τάσεις 2024 της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφαλίσεων και Επαγγελματικών Συντάξεων (EIOPA).

Πιο αναλυτικά η Έκθεση για τις Καταναλωτικές Τάσεις της EIOPA διερευνά 4 βασικούς τομείς: τον ρόλο της ψηφιοποίησης στη διαμόρφωση του ασφαλιστικού κλάδου, τη μετασχηματιστική δύναμη της τεχνητής νοημοσύνης, την προδιάθεση των καταναλωτών για επικουρικές συντάξεις και την πραγματική/αντιληπτή σχέση ποιότητας/τιμής της ασφάλισης και των συνταξιοδοτικών προϊόντων. Τα πορίσματα της έκθεσης υποστηρίζονται από διάφορες πηγές δεδομένων, συμπεριλαμβανομένων των αποτελεσμάτων του Ευρωβαρόμετρου της EIOPA.

Καθώς το κενό στις συντάξεις θα συνεχίσει να διευρύνεται, η Έκθεση εξετάζει σε ποιο βαθμό οι πολίτες της ΕΕ αγοράζουν συμπληρωματικές συντάξεις. Η έρευνα του Ευρωβαρόμετρου δείχνει ότι μόνο το 42% των καταναλωτών της ΕΕ είναι βέβαιοι ότι θα έχουν αρκετά χρήματα για να ζήσουν άνετα καθ’ όλη τη διάρκεια της συνταξιοδότησής τους. Ενώ οι συμπληρωματικές συντάξεις θα μπορούσαν να συμβάλουν στη γεφύρωση αυτού του κενού προστασίας, το ποσοστό τους παραμένει χαμηλό, ιδίως μεταξύ των γυναικών. Η έρευνα αποκαλύπτει ότι μόνο το 20% των καταναλωτών της ΕΕ ανήκουν σε κάποιο επαγγελματικό συνταξιοδοτικό ταμείο και μόνο το 18% διαθέτει κάποιο ατομικό συνταξιοδοτικό προϊόν. Η έλλειψη χρημάτων, το υψηλό κόστος και η πολυπλοκότητα ορισμένων προϊόντων είναι οι κύριοι λόγοι για τη χαμηλή διείσδυση των ατομικών συντάξεων.

Η έκθεση της EIOPA δείχνει, επίσης, ότι οι καταναλωτές χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο ψηφιακά εργαλεία για να αναζητήσουν ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά προϊόντα, καθώς τους επιτρέπουν να συγκρίνουν εύκολα προσφορές, να περιμένουν ταχύτερη επεξεργασία των απαιτήσεών τους και να κάνουν προβλέψεις για τις μελλοντικές τους συνταξιοδοτικές παροχές. Ωστόσο, δεν επωφελούνται όλοι οι καταναλωτές εξίσου από την ψηφιοποίηση. Ενώ η ψηφιοποίηση προσφέρει οφέλη, ενέχει επίσης κινδύνους όπως ο ψηφιακός αποκλεισμός και η παραπληροφόρηση. Ορισμένοι καταναλωτές μπορεί επίσης να χρειάζονται περισσότερες συμβουλές από αυτές που είναι διαθέσιμες ψηφιακά.

Στο θέμα της ψηφιοποίησης, η Έκθεση υπογραμμίζει ότι η χρηστή διακυβέρνηση αναγνωρίζεται ως βασικός παράγοντας για την εξασφάλιση ευνοϊκών αποτελεσμάτων για τα μέλη και τους δικαιούχους, και διαπιστώνει συνολικά ορθές πρακτικές σε ολόκληρη την ΕΕ. Οι περισσότερες εθνικές εποπτικές αρχές (NCAs) διαπίστωσαν ορθές πρακτικές διακυβέρνησης των IORPs. Επιπλέον, η στροφή σε συστήματα καθορισμένων εισφορών και η ενσωμάτωση ψηφιακών εργαλείων συνέβαλαν, σε κάποιο βαθμό, στην εφαρμογή ενισχυμένων πλαισίων διακυβέρνησης, καθώς οι αυξημένοι κίνδυνοι για τα μέλη και τους δικαιούχους πρέπει να αντιμετωπίζονται δεόντως.

Σε σχέση με την ασφάλιση, η Έκθεση της EIOPA διερευνά πώς η αυξημένη χρήση εργαλείων που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη πρόκειται να μεταμορφώσει τον ασφαλιστικό κλάδο. Περίπου οι μισοί καταναλωτές της ΕΕ και οι μισές Εποπτικές Αρχές αναφέρουν ότι η χρήση αυτοματοποιημένων εργαλείων έχει κάνει την επεξεργασία των απαιτήσεων ταχύτερη και ευκολότερη. Όταν χρησιμοποιούνται για σκοπούς τιμολόγησης, τα εργαλεία που βασίζονται σε τεχνητή νοημοσύνη μερικές φορές βοηθούν στη μείωση του κόστους και στη βελτίωση της ασφαλισιμότητας. Ωστόσο, οι λύσεις που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη έχουν και μειονεκτήματα, όπως η περιορισμένη εξέταση των ειδικών συνθηκών των καταναλωτών, καθώς και η υπερβολική τυποποίηση στις διαδικασίες τιμολόγησης, underwriting και διακανονισμού.  Η Έκθεση υπογραμμίζει επίσης τη σημασία του απορρήτου, της ασφάλειας και των ηθικών κριτηρίων κατά την εφαρμογή λύσεων τεχνητής νοημοσύνης στην ασφάλιση.

Μολονότι έχουν παρατηρηθεί σαφείς βελτιώσεις, φαίνεται ότι εξακολουθούν να υφίστανται κίνδυνοι στη σχέση ποιότητας/τιμής, ιδίως όσον αφορά ορισμένα ασφαλιστικά προϊόντα, όπως τα unit linked και τα υβριδικά. Οι εθνικές εποπτικές αρχές σε όλη την Ευρώπη προχώρησαν σε ενέργειες για την αντιμετώπιση ζητημάτων που άπτονται της σχέσης ποιότητας/τιμής. Τα δεδομένα δείχνουν ότι οι καταναλωτές γενικά αισθάνονται ότι τα προϊόντα που αγοράζουν προσφέρουν καλή σχέση ποιότητας-τιμής. Ωστόσο, για τα επενδυτικά προϊόντα που βασίζονται στην ασφάλιση, το ένα τέταρτο των Ευρωπαίων πιστεύει ότι δεν προσφέρουν αξία.

Η έκθεση της EIOPA υπογραμμίζει κάποιες πρόσθετες εξελίξεις στους τομείς των ευρωπαϊκών ασφαλίσεων και συντάξεων:

  • Η πρόσβαση σε επενδυτικά και ασφαλιστικά προϊόντα μειώθηκε ελαφρά από το 2023 έως το 2024, εν μέρει λόγω της δύσκολης οικονομικής κατάστασης των ευρωπαϊκών νοικοκυριών και του υψηλότερου κόστους, λόγω του πληθωρισμού.
  • Ένα αυξανόμενο ποσοστό καταναλωτών σκέφτεται να αγοράσει ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά προϊόντα με χαρακτηριστικά βιωσιμότητας (16% το 2024, έναντι 13% το 2023). Δεδομένου του κινδύνου του greenwashing, είναι σημαντικό οι εποπτικές αρχές να παραμένουν σε επαγρύπνηση.
  • Οι πωλήσεις διασυνοριακών ασφαλιστικών προϊόντων συνεχίζουν να αυξάνονται με μέτριο ρυθμό, λόγω της ψηφιοποίησης. Ενώ ορισμένοι καταναλωτές λένε ότι έχουν πρόσβαση σε προϊόντα υψηλότερης αξίας, άλλοι δεν εμπιστεύονται ασφαλιστικά προϊόντα που πωλούνται από ξένη χώρα. Το εμπόδιο αυτό μπορεί να μεγαλώσει λόγω ζητημάτων που σχετίζονται με τη διασυνοριακή εποπτεία.

Πηγή: eiopa


Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας