Άρθρα

Συστημική Καταξιωτική Προσέγγιση: Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Υπαλλήλων/Στελεχών & Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών

Γράφει η Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου*
Ψυχολόγος BSc – Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, Συντονίστρια Σεμιναρίων

Οι ασφαλιστικές εταιρείες και οι άνθρωποί τους έρχονται αντιμέτωποι με ξαφνικές και συχνές αλλαγές, που απαιτούν ευέλικτο τρόπο αντιμετώπισης και καλή επικοινωνία. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Συστημικής Καταξιωτικής Προσέγγισης, προσαρμοσμένο στις ιδιαίτερες ανάγκες των ανθρώπων του ασφαλιστικού κλάδου, μπορεί να προσφέρει στους συμμετέχοντες επαγγελματική ενδυνάμωση και προσωπική ανάπτυξη, μέσω θεωρητικής προσέγγισης, διαλόγου και βιωματικών πρακτικών.

Η μεθοδολογία που χρησιμοποιείται σε αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι η Συστημική Καταξιωτική Προσέγγιση (Appreciative Inquiry), που εστιάζει στην ανάπτυξη των ανθρώπινων ομάδων και στα θετικά τους στοιχεία. Μέσω του Προγράμματος, επικεντρώνουμε στα εξής:

  • Πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον που θα εστιάζει σε αυτά που λειτουργούν, στην αναζήτηση των ικανοτήτων των ανθρώπων και στην επίγνωση των δυνάμεων, και όχι στα προβλήματα και τα ελλείμματα.
  • Πώς μπορούμε να μετατρέπουμε τις συγκρούσεις σε εποικοδομητική επικοινωνία, δίνοντας αξία στον άνθρωπο και στις δυνάμεις του, τα εφόδια και τις ικανότητές του.
  • Πώς μπορεί να βελτιωθεί η επικοινωνία με τους συνεργάτες και τους πελάτες, ώστε να ακούν τις ανάγκες τους και να δημιουργούμε μαζί τους μια σχέση εμπιστοσύνης.

Η κυρίαρχη ιδέα στη Συστημική Καταξιωτική Προσέγγιση (Appreciative Inquiry) είναι ότι σε κάθε ομάδα υπάρχει κάτι που λειτουργεί. Η αλλαγή μπορεί να επιτευχθεί εστιάζοντας και αναδεικνύοντας τα στοιχεία που λειτουργούν.

Δίνοντας αξία στις δυνάμεις που υπάρχουν μέσα στους ανθρώπους τους βοηθάς να αναπτυχθούν και να πετύχουν τους στόχους τους. Οι άνθρωποι και οι ομάδες μπορούν να οδηγηθούν σε αυτά που επιθυμούν, διερευνώντας προηγούμενες εμπειρίες όπου τα έχουν καταφέρει και αναδεικνύοντας τις ικανότητές τους, ώστε να τις χρησιμοποιήσουν για να επιλύσουν τα προβλήματα, να επιτύχουν τους στόχους τους και να βελτιώσουν την απόδοση της ομάδας.

Τα 4 στάδια του Appreciative Inquiry

Σκοπός της εκπαίδευσης είναι οι συμμετέχοντες να έχουν την ευκαιρία, μέσω της θεωρητικής προσέγγισης, του διαλόγου και των βιωματικών πρακτικών, να δουλέψουν τα τέσσερα στάδια του Appreciative Inquiry. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα έχουν την ευκαιρία να σχεδιάσουν ενεργητικά τις δράσεις τους για το μέλλον, αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τον εαυτό τους. Επίσης, θα αναπτύξουν διαπροσωπικές ικανότητες που θα έχουν εφαρμογή στο εργασιακό τους περιβάλλον, στην ευθυγράμμιση των στόχων τους με τους στόχους της εταιρείας και τη βελτίωση της ομαδικότητας. Επίσης, η στόχευση είναι το άτομο να αντλεί μεγαλύτερη ευχαρίστηση από το εργασιακό περιβάλλον, αποδίδοντας το μέγιστο των δυνατοτήτων του.

Η μεθοδολογία του προγράμματος αναπτύσσεται σε τέσσερις φάσεις και είναι γνωστή ως 4D model.

Α. Διερεύνηση/Ανακάλυψη ικανοτήτων (ability spotting)
Σε αυτή τη φάση οι συμμετέχοντες ανακαλύπτουν και καταγράφουν τις ικανότητες και τις αξίες τους μέσα από την αφήγηση μιας θετικής εμπειρίας. Ο στόχος είναι ο άνθρωπος να εντοπίσει και να εκτιμήσει την αποτελεσματικότητά του.

Β. Ονείρεμα (dreaming)
Οι συμμετέχοντες σε αυτή τη φάση συνδέονται με τις ανάγκες τους, τα όνειρα και τις επιθυμίες τους για το μέλλον. Ο στόχος είναι να ενεργοποιηθεί η φαντασία, να υπάρξει η ελπίδα και ο άνθρωπος να πιστέψει ότι μπορεί τόσο να ονειρευτεί όσο και να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα.

Γ. Σχεδιασμός (design)
Οι συμμετέχοντες μοιράζονται τις ιδέες τους για το πώς μπορούν να πραγματοποιήσουν το όνειρό τους, αξιοποιώντας τις ικανότητες που αναδύθηκαν στην πρώτη φάση.

Δ. Υλοποίηση (delivery)
Οι άνθρωποι σχεδιάζουν πολύ συγκεκριμένα τις ενέργειες που χρειάζεται να κάνουν, με στόχο την υλοποίηση του ονείρου. Ο καθένας δεσμεύεται τόσο με τον εαυτό του όσο και με την ομάδα, δημιουργώντας ένα μακροχρόνιο και συγκεκριμένο σχέδιο δράσης.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε ασφαλιστικές εταιρείες, σε δίκτυα ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, σε μεσίτες ασφαλίσεων και ασφαλιστικούς πράκτορες. Μπορεί να εξειδικευτεί με βάση τις εκάστοτε ανάγκες και να επικεντρωθεί στα σημεία εκείνα που, από κοινού, θα συμφωνηθεί ότι χρειάζονται βελτίωση, με σκοπό τόσο την επαγγελματική όσο και την προσωπική ανάπτυξη και ενδυνάμωση των εργαζομένων.

Συστημική Καταξιωτική Προσέγγιση: Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Υπαλλήλων/Στελεχών & Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών

* Η κα Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου παρέχει υπηρεσίες σε εταιρείες μέσω ατομικών συνεδριών, μικρών ομάδων εργασίας, εκπαιδευτικών σεμιναρίων και συμβουλευτικής (coaching).

Διατηρεί προσωπικό γραφείο για την παροχή συνεδριών ψυχοθεραπείας και συμβουλευτικής σε άτομα, οικογένειες, ζευγάρια και ομάδες.

Έχει υπάρξει ανώτατο στέλεχος Ασφαλιστικών Εταιρειών.

e-mail: [email protected]


Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας