Πώς ο Covid-19 αλλάζει τις τάσεις στις αποζημιώσεις για τις επιχειρήσεις και τους ασφαλιστές τους
Τι διαπιστώνει η έκθεση Covid-19 – Changing Claims Patterns της Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS)
Η πανδημία Covid-19 είναι ένα από τα μεγαλύτερα γεγονότα οικονομικής απώλειας στην ιστορία, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους ασφαλιστές. Ωστόσο, δεν είναι μόνο το μέγεθος του αντίκτυπου, που είναι άνευ προηγουμένου. Οι τάσεις στις απαιτήσεις αποζημιώσεων και η έκθεση σε κινδύνους θα εξελιχθούν τόσο μεσοπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα ως αποτέλεσμα της πανδημίας.
Με τη μείωση της οικονομικής δραστηριότητας κατά τη διάρκεια των διαφόρων φάσεων lockdown, οι παραδοσιακές απαιτήσεις στις ασφαλίσεις περιουσίας και ευθυνών μειώθηκαν, κυρίως στους κλάδους αερομεταφορών και φορτίων, αλλά και σε πολλούς άλλους κλάδους, καθώς συνέβησαν λιγότερα ατυχήματα στην εργασία, στους δρόμους και στους δημόσιους χώρους, σύμφωνα με τη νέα έκθεση Covid-19 – Changing Claims Patterns της Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS).
«Το ξέσπασμα του κορωνοϊού έχει μειώσει τον κίνδυνο σε ορισμένους τομείς, ενώ, ταυτόχρονα, ο κίνδυνος αλλάζει ή και αυξάνεται σε άλλους. Οι ευρύτερες αλλαγές στην κοινωνία και τη βιομηχανία, που προκαλούνται και επιταχύνονται από την πανδημία, είναι πιθανό να έχουν μακροπρόθεσμο αντίκτυπο στα πρότυπα των απαιτήσεων και στις τάσεις των ζημιών για τις ασφαλιστικές εταιρείες», αναφέρει ο επικεφαλής απαιτήσεων της AGCS, κ. Thomas Sepp. «Η αυξανόμενη εξάρτηση από την τεχνολογία, η μετάβαση σε εξ αποστάσεως εργασία, η μείωση των αεροπορικών ταξιδιών, η επέκταση της πράσινης ενέργειας και των υποδομών, και η επανεξέταση των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού θα διαμορφώσουν όλες τις μελλοντικές τάσεις απωλειών για τις επιχειρήσεις και τους ασφαλιστές τους».
Οι εκτιμήσεις ποικίλλουν, αλλά ο ασφαλιστικός κλάδος αναμένεται με τα μέχρι στιγμής στοιχεία να πληρώσει απαιτήσεις που σχετίζονται με την πανδημία $110 δις το 2020, σύμφωνα με τους Lloyd’s. Μόνο η AGCS έχει δεσμεύσει περίπου €488 εκατ. ($571 εκατ.) για αναμενόμενες απαιτήσεις σχετικές με τον Covid-19, ειδικά για την ακύρωση ζωντανών εκδηλώσεων και τη διακοπή της παραγωγής ταινιών στη βιομηχανία ψυχαγωγίας.
Τι αυξάνεται και τι μειώνεται
«Έχουμε δει τις απαιτήσεις σε ορισμένους κλάδους, όπως η ασφάλιση της βιομηχανίας ψυχαγωγίας, να αυξάνονται κατά τη διάρκεια του Covid-19, ενώ οι παραδοσιακές απαιτήσεις σε ασφαλίσεις περιουσίας και ευθυνών μειώνονται κατά τις περιόδους lockdown», επισημαίνει ο Global Head of Claims της AGCS, κ. Philipp Cremer. «Βέβαια, εξακολουθεί να υπάρχει η πιθανότητα να προκύψουν και άλλες απαιτήσεις καθώς τα εργοστάσια και οι επιχειρήσεις ξεκινούν τη λειτουργία τους μετά από περιόδους αδρανοποίησης, δεδομένου του πιο μακροπρόθεσμου τρόπου ανάπτυξης των απαιτήσεων τρίτων στον κλάδο ατυχημάτων».
Οι αναγγελίες απαιτήσεων από τροχαία ατυχήματα, πτώσεις ή τραυματισμούς στον χώρο εργασίας ελαχιστοποιήθηκαν, καθώς περισσότεροι άνθρωποι έμειναν στο σπίτι με το προσωρινό κλείσιμο πολλών καταστημάτων, αεροδρομίων και επιχειρήσεων κατά τη διάρκεια των lockdown σε ολόκληρο τον κόσμο. Η AGCS παρατήρησε, επίσης, θετικό αντίκτυπο στον διακανονισμό απαιτήσεων στις ΗΠΑ από την αναστολή λειτουργίας των δικαστηρίων. Ορισμένοι ενάγοντες ήταν πιο ανοιχτοί στη διαπραγμάτευση εκτός δικαστηρίου, από το να περιμένουν πολύ καιρό έως ότου εκδικαστεί η υπόθεσή τους. Γενικά, οι αναγγελίες απαιτήσεων είναι πιθανό να ανακάμψουν μετά την επανέναρξη της οικονομικής δραστηριότητας.
Ο αντίκτυπος της πανδημίας στις τάσεις των απαιτήσεων σε διαφορετικούς κλάδους ασφάλισης
Στην έκθεσή της η AGCS προσδιορίζει τον αντίκτυπο της πανδημίας στις τάσεις των απαιτήσεων σε διαφορετικούς κλάδους ασφάλισης και πώς θα εξελιχθούν στο μέλλον:
Αεροπορία
Η αεροπορική βιομηχανία έχει δει λίγες απαιτήσεις που να σχετίζονται άμεσα με την πανδημία μέχρι σήμερα. Σε έναν μικρό αριθμό απαιτήσεων ευθύνης, οι επιβάτες έχουν μηνύσει αεροπορικές εταιρείες για ακυρώσεις ή αλλαγή προγραμματισμού. Τα ατυχήματα από ολίσθηση και πτώση στα αεροδρόμια –παραδοσιακά, μία από τις πιο συχνές αιτίες απαιτήσεων στις αεροπορικές ασφαλίσεις–, μειώθηκαν, συνεπεία της μαζικής μείωσης της παγκόσμιας εναέριας κυκλοφορίας, η οποία ελαττώθηκε κατά 94% σε ετήσια βάση τον Απρίλιο του 2020.
«Παρόλο που ένα μεγάλο μέρος του παγκόσμιου στόλου των αεροπορικών εταιρειών παραμένει στο έδαφος, η έκθεση σε απώλειες δεν έχει πλήρως εξαλειφτεί. Αντ’ αυτού, οι κίνδυνοι αλλάζουν και μπορούν να δημιουργηθούν νέες συσσωρεύσεις κινδύνων», σημειώνει ο κ. Joerg Ahrens, Global Head of Long-Tail Claims της AGCS. Για παράδειγμα, τα καθηλωμένα στο έδαφος αεροσκάφη ενδέχεται να εκτεθούν σε ζημιές από τυφώνες, ανεμοστρόβιλους ή χαλάζι. Ο κίνδυνος περιστατικών ατυχήματος στο έδαφος αυξάνεται και μπορεί να οδηγήσει σε δαπανηρές απαιτήσεις.
Περιουσία/Διακοπή εργασιών
Οι απαιτήσεις από ζημιές σε περιουσία δεν επηρεάστηκαν σημαντικά από τον Covid-19, καθώς οι κυριότεροι παράγοντες απωλειών, όπως τα καιρικά φαινόμενα, δεν συσχετίζονται. Ωστόσο, καθώς οι γραμμές παραγωγής επανεκκινούν, αυτό μπορεί να μεγαλώσει τον κίνδυνο βλάβης και ζημιάς μηχανημάτων ή ακόμη και πυρκαγιάς και έκρηξης. «Η επανεκκίνηση ενός εργοστασίου είναι μια δοκιμασία. Έχουμε ήδη δει απαιτήσεις που σχετίζονται με την επαναλειτουργία τους τελευταίους μήνες –και μπορεί να υπάρξουν και άλλες», επισημαίνει ο κ. Raymond Hogendoorn, Global Head of Short-Tail Claims της AGCS. Επιπλέον, με λιγότερα άτομα να βρίσκονται πιθανώς επιτόπου, οι επιθεωρήσεις και η συντήρηση ενδέχεται να καθυστερήσουν ή να γίνουν πολύ αργά αντιληπτά προβλήματα, όπως πυρκαγιά ή διαρροή νερού, αυξάνοντας τη σοβαρότητα των ζημιών.
Ο Covid-19 προκάλεσε το κλείσιμο επιχειρήσεων και τη διακοπή εργασιών σε παγκόσμιο επίπεδο, τα οποία συχνά δεν μπορούν να καλυφθούν ελλείψει φυσικής ζημίας για την ενεργοποίηση της κάλυψης. Ωστόσο, η πανδημία έχει επηρεάσει τον διακανονισμό των τυπικών αιτημάτων αποζημίωσης για διακοπή εργασιών (BI) με διαφορετικούς τρόπους.
Από τη μία πλευρά, τα εργοστάσια σε κατάσταση αδρανοποίησης δεν θα δημιουργούν μεγάλες απαιτήσεις BI, καθώς πολλοί κατασκευαστές, οι πελάτες και οι προμηθευτές τους είτε θα κλείσουν είτε θα μειώσουν την παραγωγή. Όταν ένας προμηθευτής αυτοκινήτων στις ΗΠΑ επλήγη από ανεμοστρόβιλο την άνοιξη, η προκύπτουσα απώλεια διακοπής εργασιών ήταν χαμηλότερη από ό,τι θα ήταν κατά τη διάρκεια μιας περιόδου κανονικής δραστηριότητας. Αντίθετα, τα μέτρα περιορισμού κατά τη διάρκεια του lockdown μπορεί να οδηγήσουν σε μεγαλύτερες και πιο δαπανηρές απαιτήσεις, καθώς οι περιορισμοί πρόσβασης αποτρέπουν τον αποτελεσματικό μετριασμό των απωλειών και παρατείνουν την περίοδο αποκατάστασης, όπως αποδεικνύεται από πυρκαγιά και έκρηξη σε εργοστάσιο χημικών στη Νότια Κορέα.
Ασφάλιση ευθύνης και ευθύνης στελεχών & διευθυντών (D&O)
Μέχρι σήμερα, η AGCS έχει αντιμετωπίσει μόνο μερικές απαιτήσεις ευθύνης που σχετίζονται με τoν Covid-19. Ωστόσο, οι απαιτήσεις αστικής ευθύνης είναι συνήθως μακράς διάρκειας με καθυστέρηση στην υποβολή εκθέσεων, επομένως οι γενικές αξιώσεις ευθύνης και αποζημίωσης εργαζομένων που σχετίζονται με Covid-19 ενδέχεται να υλοποιηθούν στο μέλλον. Ένας αριθμός εστιών κορωνοϊού έχει συνδεθεί με περιβάλλοντα υψηλού κινδύνου, όπως γυμναστήρια, καζίνο, κέντρα φροντίδας, κρουαζιερόπλοια ή εγκαταστάσεις επεξεργασίας τροφίμων/κρέατος.
Περιπτώσεις αφερεγγυότητας, καθώς και δικαστικές διαφορές θα μπορούσαν να αποτελέσουν πιθανές πηγές ενεργοποίησης ασφαλιστηρίων D&O. Μέχρι σήμερα, μόνο ένας σχετικά μικρός αριθμός αγωγών που σχετίζονται με τον Covid-19 έχουν κατατεθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες, συμπεριλαμβανομένων αγωγών εναντίον κρουαζιερόπλοιων που εξελίχθηκαν σε εστίες μόλυνσης. Η πανδημία θα μπορούσε να προκαλέσει περαιτέρω δικαστικές διαφορές εναντίον εταιρειών και διευθυντών και στελεχών τους, εάν θεωρηθεί ότι τα διοικητικά συμβούλια δεν κατάφεραν να προετοιμαστούν επαρκώς για μια πανδημία ή για παρατεταμένες περιόδους μειωμένου εισοδήματος.
Μακροπρόθεσμες τάσεις απαιτήσεων
Ο Covid-19 επιταχύνει πολλές τάσεις, όπως η αυξανόμενη εξάρτηση από την τεχνολογία και η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση σχετικά με τις ευπάθειες των σύνθετων παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού. Στο μέλλον, πολλές επιχειρήσεις αναμένεται να επανεξετάσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους και να ενσωματώσουν σε αυτές μεγαλύτερη ανθεκτικότητα. Αυτό θα μπορούσε να συνεπάγεται επαναπροσδιορισμό κρίσιμων περιοχών παραγωγής, λόγω της διαταραχής που προκλήθηκε από την πανδημία. Μια τέτοια κίνηση πιθανότατα θα επηρεάσει τη συχνότητα αλλά και το κόστος τυχόν μελλοντικών απαιτήσεων για διακοπή εργασιών των επιχειρήσεων.
Εν τω μεταξύ, η αύξηση της κατ’ οίκον εργασίας σημαίνει ότι οι εταιρείες ενδέχεται να έχουν χαμηλότερα περιουσιακά στοιχεία ιδιοκτησίας και λιγότερους υπαλλήλους στον χώρο τους μελλοντικά, αλλά θα υπάρξουν αντίστοιχες αλλαγές στην αποζημίωση των εργαζομένων και στους κινδύνους του κυβερνοχώρου. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι κίνδυνοι στον κυβερνοχώρο έχουν αυξηθεί, με τις αναφορές για επιθέσεις ransomware και αποστολής κακόβουλων emails στις επιχειρήσεις να πληθαίνουν. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, η AGCS διαπιστώνει την ύπαρξη μόνο μικρού αριθμού απαιτήσεων στον κυβερνοχώρο που σχετίζονται με τον Covid-19.
Ψηφιακή διαχείριση απαιτήσεων
Ο Covid-19 ενίσχυσε επίσης την ανάγκη ψηφιοποίησης της διαχείρισης των απαιτήσεων. Οι εξ αποστάσεως επιθεωρήσεις απαιτήσεων και οι εκτιμήσεις για ζημιές από ανεμοστρόβιλους, πλημμύρες ή μείζονα βιομηχανικά ατυχήματα είναι τώρα δυνατές μέσω δορυφόρου, drone ή τεχνολογίας λήψης εικόνων και εργαλείων όπως το MirrorMe.
«Μόλις πριν από λίγα χρόνια, οι διαδικασίες ήταν ως επί το πλείστον μη αυτόματες και βασισμένες σε χαρτί και πολλοί άνθρωποι δεν θα μπορούσαν να φανταστούν τη διεκπεραίωση απαιτήσεων εξ αποστάσεως», αναφέρει ο κ. Cremer. «Τώρα η τεχνολογία παίζει βασικό ρόλο. Η πλατφόρμα απαιτήσεων που βασίζεται στο cloud της AGCS έχει περάσει τη δοκιμή του coronavirus με τις διαδικασίες ψηφιακών απαιτήσεων να αποδεικνύονται ανθεκτικές σε όλη την περίοδο του lockdown. Αυτό, σε συνδυασμό με μια σημαντική συνεργασία από τους πελάτες και τους μεσίτες μας, επέτρεψε στις ομάδες μας να χειριστούν μια αύξηση των απαιτήσεων και να προσφέρουν εξειδικευμένη εξυπηρέτηση χωρίς διακοπή, ενώ εργάζονται εξ αποστάσεως».