Πώς η πανδημία επηρέασε την αίσθηση ασφάλειας των ανθρώπων
Η αίσθηση της ασφάλειας και της σιγουριάς παίζει σημαντικό ρόλο στη ζωή μας, καθώς παρέχει σταθερότητα. Με την έναρξη της πανδημίας, η αίσθηση ασφάλειας και σιγουριάς μας έχει τεθεί υπό αμφισβήτηση. Μια πρόσφατη έρευνα του Ομίλου Allianz διερευνά πώς η πανδημία άλλαξε αυτό το συναίσθημα στη Γερμανία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιταλία και την Ισπανία.
Μια φορά και έναν καιρό… ήμασταν παιδιά που μας άρεσε να διαβάζουμε και να ακούμε παραμύθια, γιατί μας διασκέδαζαν, αλλά το πιο σημαντικό, μας βοήθησαν να μάθουμε για τη ζωή, τις πιο φωτεινές και σκοτεινές πλευρές της, και όλοι εκείνοι οι ευτυχισμένοι επίλογοι, μας προσέφεραν μια αίσθηση ασφάλειας και σταθερότητας. Ως ενήλικες, αναζητούμε το ίδιο. Αναζητούμε προκλήσεις αλλά και αρμονία. Σε αυτό το ταξίδι, η αίσθηση ασφάλειας ενός ατόμου παίζει σημαντικό ρόλο. Αν σκεφτείτε τα μαθήματα ψυχολογίας από το σχολείο, σίγουρα θα θυμάστε έναν άντρα που ονομάζεται Abraham Maslow και την θεωρία του για την ιεράρχιση των αναγκών. Στη διάσημη πυραμίδα αναγκών του Maslow, η αίσθηση ασφάλειας και σιγουριάς κατατάσσεται δεύτερη, αμέσως μετά την εκπλήρωση των φυσιολογικών αναγκών.
Με την έναρξη της πανδημίας, η αίσθησή ασφάλειας και σιγουριάς έχει τεθεί υπό αμφισβήτηση. Για μερικούς, η πανδημία κατάφερε να αποσταθεροποιήσει ακόμη και τις θεμελιώδεις, βασικές ανάγκες. Μια πρόσφατη έρευνα του Ομίλου Allianz, η οποία περιλάμβανε περισσότερους από 5.000 ερωτηθέντες που μοιράζονταν εξίσου ως προς το φύλο και με ηλικίες μεταξύ 18 και 65 ετών, στη Γερμανία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιταλία και την Ισπανία, διερεύνησε τις αντιλήψεις των ανθρώπων γύρω από την Covid-19 και τον τρόπο που επηρέασε την αίσθηση ασφάλειας που σχετίζεται με την εργασία, την εκπαίδευση, την υγεία, το σπίτι, τα οικονομικά και τις σχέσεις.
Μεταξύ όλων των ερωτηθέντων, περίπου τα δύο τρίτα βίωσαν μεγάλες αλλαγές στην καθημερινή τους ζωή, λόγω της πανδημίας. Το αποτέλεσμα είναι υψηλότερο στην Ισπανία (88%), όπου η πανδημία τους έπληξε νωρίς και σκληρά, και χαμηλότερο στη Γερμανία (52%). Περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες λένε ότι η πανδημία επηρέασε αρνητικά την αίσθηση ασφάλειας στην καθημερινή ζωή, ενώ η αισιοδοξία δέχεται μεγάλο πλήγμα με το 45% όλων των ερωτηθέντων να πιστεύουν ότι θα συνεχίσουν να αισθάνονται ανασφάλεια μέχρι το τέλος του 2021.
Επομένως, πώς άλλαξε η πανδημία εμάς αλλά και την αίσθηση ασφάλειάς μας; Ας ρίξουμε μια γρήγορη ματιά στις περιοχές που πιστεύουμε ότι επηρεάζονται περισσότερο από την πανδημία:
1) Ανησυχία για τα χρήματα και τις ευκαιρίες εργασίας
Τίποτα δεν εντείνει την ανησυχία μας περισσότερο από την επικείμενη αίσθηση οικονομικής αστάθειας χωρίς νέες ευκαιρίες στον ορίζοντα. Το να είστε σε θέση να εργαστείτε και να φροντίσετε τον εαυτό σας και την οικογένειά σας είναι ένα από τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα. Αυτό που αποκάλυψε η έρευνα είναι ότι οι γυναίκες και οι νεότεροι ερωτηθέντες βιώνουν μεγαλύτερο άγχος για την οικονομική τους ασφάλεια. Σε όλες τις χώρες, οι γυναίκες ανησυχούσαν μεταξύ 3 και 9 ποσοστιαίων μονάδων περισσότερο από τους άνδρες για την οικονομική τους κατάσταση, ως αποτέλεσμα της πανδημίας. Η Generation Y, ή Millennials, επηρεάστηκαν παρόμοια, ως η περισσότερο αγχωμένη ηλικιακή ομάδα σε όλες τις χώρες.
Πάνω από τους μισούς ερωτηθέντες κάτω των 30 ετών διακατέχονται από αίσθημα απογοήτευσης σχετικά με την εύρεση εργασίας μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους, λόγω της πανδημίας, κάτι που επισημάνθηκε και σε προηγούμενες έρευνες του Ομίλου Allianz. “Η αντιμετώπιση αυτών των ευρημάτων της έρευνας είναι πολύ σημαντική για την Allianz, καθώς έχουμε πέντε γενιές στο εργατικό μας δυναμικό”, δήλωσε η Renate Wagner, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Allianz SE, σε πρόσφατη δημοσίευσή της στο LinkedIn. “Θα συνεχίσουμε να δίνουμε προτεραιότητα στην προσφορά ελκυστικών και ποικίλων θέσεων εργασίας και να διασφαλίζουμε ευκαιρίες διά βίου μάθησης για τους υπαλλήλους μας όλων των γενεών, παγκοσμίως».
2) Αμφισβήτηση των κυβερνητικών αποφάσεων
Όπως συνόψισε το Edelman Trust Barometer στις αρχές του 2021, η πανδημία έθεσε σε δοκιμασία την εμπιστοσύνη, με τις κυβερνήσεις να αντιμετωπίζουν τη μεγαλύτερη απώλεια εμπιστοσύνης.
Όπως δείχνει η έρευνα, οι αποφάσεις των κυβερνήσεων σχετικά με τις μάσκες και τους περιορισμούς που επιβάλλονται στον αριθμό των πελατών σε ένα κατάστημα, θεωρήθηκαν πιο ασφαλείς, ενώ το κλείσιμο καταστημάτων, μπαρ κ.λπ. και οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί δημιούργησαν μια αίσθηση μεγαλύτερης ανασφάλειας και στις πέντε χώρες. Στη Γερμανία, το κλείσιμο των σχολείων και οι απαγορεύσεις κυκλοφορίας φαίνεται να είναι πιο πολωτικά από ό, τι σε άλλες χώρες.
3) Περισσότερα έξοδα για διακόσμηση σπιτιού και προσωπική ασφάλεια
Η πανδημία άλλαξε τη δομή των δαπανών μας και φαίνεται ότι ενδιαφερόμαστε λιγότερο για την ψυχαγωγία και τα ταξίδια, καθώς και για τη μόδα και τις δημόσιες συγκοινωνίες, και τείνουμε να ξοδεύουμε περισσότερα χρήματα για ηλεκτρονικά είδη, αποταμιεύσεις, είδη σπιτιού και υγειονομική περίθαλψη.
Είναι ενδιαφέρον ότι οι δαπάνες για την ασφάλιση παρέμειναν ως επί το πλείστον οι ίδιες, ή ακόμη και μειώθηκαν, αν και υπήρχε κάποιο ενδιαφέρον για τη σύναψη νέων πρόσθετων συμβολαίων για τον περιορισμό της μελλοντικής αβεβαιότητας. Συνολικά, οι κάτοικοι στην Ισπανία και την Ιταλία έδειξαν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη σύναψη πρόσθετων συμβολαίων, δηλαδή ασφάλιση κατοικίας, ακινήτων και ατυχημάτων.
4) Τάσεις εσωστρέφειας
Με τους περιορισμούς κυκλοφορίας, ταξιδιών και επαφών, φαίνεται να στρεφόμαστε περισσότερο στην τηλεόραση, την ανάγνωση ειδήσεων και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ειδικά στην Ισπανία και την Ιταλία.
Περίπου το ένα τέταρτο των ερωτηθέντων μιλά σπάνια στους φίλους τους για το πώς αισθάνονται, αλλά σχεδόν εξίσου πολλοί δηλώνουν το αντίθετο στην Ισπανία και την Ιταλία. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και τη Γαλλία, οι άνθρωποι τείνουν να έχουν λιγότερες συζητήσεις σχετικά με τα συναισθήματά τους με τους φίλους τους.
5) Δεν ταξιδεύουμε τόσο πολύ, αλλά θα θέλαμε
Μερικές φορές θες απλά να ξεφύγεις. Αλλά όταν δεν μπορείς, η διαφυγή μέσω ενός βιβλίου είναι το επόμενο καλύτερο πράγμα. Φαίνεται ότι όλοι συμφωνούμε με αυτό, καθώς οι πωλήσεις βιβλίων δεν επηρεάστηκαν από την πανδημία.
Η πανδημία άλλαξε αναπόφευκτα τη συμπεριφορά και τη νοοτροπία των ταξιδιωτών. Εν μέσω όλων των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων αλλαγών, η τουριστική βιομηχανία θα πρέπει επίσης να επανεξετάσει την προσέγγισή της στους πελάτες, που τώρα εκτιμούν την ασφάλεια και την σιγουριά ως σημαντικούς παράγοντες κατά την επιλογή των προορισμών και της διαμονής τους.
Ωστόσο, ταξίδια θα συνεχίσουν να γίνονται και σιγά σιγά επανέρχεται και ο τουρισμός. Σύμφωνα με την έρευνα, οι ερωτηθέντες στην Ιταλία (36%) και τη Γαλλία (30%) είναι πιο πρόθυμοι να ταξιδέψουν σε περιοχές που ενέχουν κάποιο κίνδυνο λόγω πανδημίας, ενώ οι Γερμανοί (18%) και οι Ισπανοί (19%) παραμένουν πιο προσεκτικοί.
6) Η οικογένεια και οι φίλοι είναι το ασφαλές μας καταφύγιο
Αν η πανδημία μας έχει διδάξει κάτι, αυτό είναι ότι οι σχέσεις που δημιουργούμε και καλλιεργούμε με τις οικογένειες, τους φίλους και την κοινωνία μας προσφέρουν μια ισχυρή αίσθηση ασφάλειας και προστασίας. Η πλειονότητα των ερωτηθέντων ανέφερε βαθύτερες οικογενειακές σχέσεις.
Ακολουθήστε την Ασφαλιστική Αγορά στο Google News