Πώς οι κανονισμοί της ΕΕ περί ασφάλισης μπορούν να λειτουργούν προς όφελος των καταναλωτών;
Η Insurance Europe δημοσίευσε, στις 4 Δεκεμβρίου, ένα νέο έγγραφο σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι αρμόδιοι για τη χάραξη πολιτικής της ΕΕ μπορούν να εξασφαλίσουν ότι οι κανόνες για τους ασφαλιστές λειτουργούν σωστά και ότι ωφελούν τους καταναλωτές.
Στο έγγραφο τονίζεται ότι ο ασφαλιστικός κλάδος υποστηρίζει σταθερά την ποιοτική ρύθμιση που προστατεύει τους καταναλωτές και τους βοηθά να αγοράζουν τα σωστά προϊόντα.
Δυστυχώς, οι κανόνες της ΕΕ που αφορούν τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες δεν επιτυγχάνουν πάντα τον στόχο τους, να επωφελούνται οι καταναλωτές, και οι τρέχουσες ρυθμιστικές διαδικασίες δεν οδηγούν πάντοτε σε καλά αποτελέσματα. Επομένως, θα ήταν ενθαρρυντικό αυτό αναγνωριστεί από τη νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Στο έγγραφο, λοιπόν, η Insurance Europe ζητά από τους αρμοδίους για τη χάραξη πολιτικής της ΕΕ τα εξής:
- Αποφυγή των συνεχών κανονιστικών αλλαγών
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει να διεξάγουν εμπεριστατωμένη ανάλυση για να εξασφαλίσουν ότι οποιαδήποτε νέα νομοθεσία (Επίπεδα 1, 2 και 3) εκπληρώνει εξαρχής τον σκοπό της. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να διατηρούν το κανονιστικό πλαίσιο σταθερό και να αλλάζουν κανόνες μόνο εάν αποδεδειγμένα είναι προς όφελος των καταναλωτών.
- Αποφυγή της νομικής αβεβαιότητας
Οι φορείς χάραξης πολιτικής πρέπει να διαθέσουν τον απαραίτητο χρόνο και τους πόρους για ουσιαστικές διαβουλεύσεις με όλους τους ενδιαφερόμενους. Η εμπειρία της ασφαλιστικής βιομηχανίας μπορεί να βοηθήσει την ΕΕ να παράγει νομοθεσία υψηλής ποιότητας που να παρέχει τη μέγιστη νομική σαφήνεια.
- Αποφυγή ανακολουθιών και αλληλεπικαλύψεων
Πρέπει να διασφαλιστεί η συνέπεια και η συνοχή της νομοθεσίας σε όλη την ΕΕ. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την αξιολόγηση του σωρευτικού αντικτύπου που θα έχουν οι προτεινόμενοι και οι υπάρχοντες κανόνες στους καταναλωτές.
- Αποφυγή ακατάλληλων κανόνων και γνωστοποιήσεων που παραπλανούν τους καταναλωτές
Οι φορείς χάραξης πολιτικής πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι γνωστοποιήσεις είναι σαφείς, ουσιαστικές και βοηθούν τους καταναλωτές να κατανοούν τα ασφαλιστικά προϊόντα.
- Αποφυγή των ξεπερασμένων κανόνων και των κανόνων που εμποδίσουν την καινοτομία που απευθύνεται στους καταναλωτές
Οι φορείς χάραξης πολιτικής πρέπει να σχεδιάζουν ψηφιακά φιλικούς κανόνες που θα επιτρέπουν στους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε ψηφιακές πληροφορίες ή υπηρεσίες, εάν το επιθυμούν, και να επωφεληθούν από τις ευκαιρίες που προσφέρει η ψηφιοποίηση. Θα πρέπει επίσης να καταστήσουν τους κανόνες βιώσιμους και στο μέλλον και φιλικούς προς την καινοτομία, ώστε να είναι κατάλληλοι για την ψηφιακή εποχή και να επιτρέπουν στους ασφαλιστές να ανταποκρίνονται στις εξελισσόμενες ανάγκες και προσδοκίες των καταναλωτών.
- Αποφυγή των τόσο σύντομων χρονοδιαγραμμάτων εφαρμογής
Πρέπει να υπάρχουν χωριστά χρονικά πλαίσια για την ανάπτυξη μέτρων επιπέδου 2 και 3 και για την εφαρμογή τους από τη βιομηχανία. Οι ασφαλιστές πρέπει επίσης να έχουν στη διάθεσή τους τουλάχιστον ένα επιπλέον έτος για την εφαρμογή μετά τη δημοσίευση των κειμένων του επιπέδου 2 στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ.
Η Insurance Europe δημοσίευσε επίσης ένα «δέντρο αποφάσεων», για να βοηθήσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να διασφαλίσουν ότι θα κάνουν τις σωστές επιλογές για τους καταναλωτές κατά τον σχεδιασμό και την αναθεώρηση των ασφαλιστικών κανόνων.