Πώς επηρέασε ο Covid-19 την ασφάλιση εμπορικών πιστώσεων;
Ο κ. J. Musters, στέλεχος της Euler Hermes στην Αμερική, εξηγεί πώς ο Covid-19 επηρέασε την ασφάλιση εμπορικών πιστώσεων και ειδικότερα την ασφάλιση Excess of Loss.
Στις 31 Δεκεμβρίου 2019, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ενημερώθηκε για κρούσματα πνευμονίας άγνωστης αιτίας στην πόλη Γουχάν της Κίνας. Μια εβδομάδα αργότερα, οι κινεζικές αρχές εντόπισαν επίσημα έναν νέο κορωνοϊό, ο οποίος θα εξελισσόταν γρήγορα στην παγκόσμια πανδημία Covid-19. «Τον Ιανουάριο του 2020, υπήρξαν μαρτυρίες για αυτή την ασθένεια που έμοιαζε με γρίπη στην Κίνα. Τότε, φυσικά, κανείς δεν περίμενε τι θα συνέβαινε», δήλωσε ο κ. J. Musters, στέλεχος της Euler Hermes. «Τον Μάρτιο, ξαφνικά μας έστειλαν όλους στο σπίτι, τα σχολεία έκλεισαν, αλλά όλοι πιστεύαμε ότι δύο εβδομάδες θα ήταν αρκετές για να επανέλθουν τα πράγματα στο φυσιολογικό». Όταν η σοβαρότητα της κατάστασης έγινε αντιληπτή, οι επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο στράφηκαν γρήγορα στην εξ αποστάσεως εργασία, τα σχολεία πέρασαν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, οι χώρες επέβαλαν lockdown, ταξιδιωτικές απαγορεύσεις και κλείσιμο συνόρων και η παγκόσμια οικονομία γνώρισε έναν τεράστιο κλονισμό. Αυτή η διαταραχή είχε μεγάλο αντίκτυπο στην παγκόσμια αγορά ασφάλισης πιστώσεων – αλλά ευτυχώς, η αγορά ήταν καλά προετοιμασμένη.
Ο κ. Musters εξηγεί: «Πίσω στο 2019, προετοιμαζόμασταν ήδη για μια ύφεση. Σίγουρα δεν λέω ότι είχαμε προβλέψει τον Covid-19 – αυτό θα ήταν γελοίο – αλλά προβλέψαμε μια οικονομική επιβράδυνση. Ήδη λαμβάναμε μέτρα το 2019, για να εξασφαλίσουμε ότι οι πληροφορίες και οι αναλύσεις μας ήταν όσο πιο ενημερωμένες θα μπορούσαν να είναι σχετικά με τους κινδύνους που καλύπτουμε, για να είμαστε εμείς και οι πελάτες στην καλύτερη δυνατή θέση για την επόμενη ύφεση – που περιμέναμε να συμβεί στα τέλη του 2019, στις αρχές του 2020».
Όταν “χτύπησε” ο COVID, ο κόσμος είδε πολύ γρήγορα δραματικές και ξαφνικές επιπτώσεις σε όλη την παγκόσμια οικονομία λόγω των lockdown, των κλειστών επιχειρήσεων και των κλειστών συνόρων. «Αυτό που ήταν ενδιαφέρον στη συγκεκριμένη οικονομική κρίση ήταν ότι προκλήθηκε από προβλήματα εφοδιασμού», σχολίασε ο Musters. «Συνήθως, αυτού του είδους οι υφέσεις και οι επιβραδύνσεις προκαλούνται από το πρόβλημα στη ζήτηση. Οι άνθρωποι χάνουν τις δουλειές τους, σταματούν να ξοδεύουν χρήματα και, επειδή δεν ξοδεύουν, η ζήτηση πέφτει και η οικονομία μπαίνει σε ύφεση. Είναι πολύ σπάνιο να προκαλείται κρίση από προβλήματα εφοδιασμού. Δεν μιλώ για τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, τα οποία είναι ένα θέμα σήμερα, αλλά μόνο για ζητήματα εφοδιασμού από τον Ιανουάριο, τον Φεβρουάριο, τον Μάρτιο του 2020, όταν ξαφνικά έκλεισαν όλα τα εργοστάσια στην Κίνα και αυτή η έλλειψη εφοδιασμού τάραξε τις οικονομίες παντού, σε συνδυασμό με ταξιδιωτικές απαγορεύσεις και ταξιδιωτικά προβλήματα. Αυτό είχε αρνητικό αποτέλεσμα σε όλη την παγκόσμια οικονομία».
Η ασφάλιση εμπορικών πιστώσεων προστατεύει τους κατασκευαστές, τους εμπόρους και τους παρόχους υπηρεσιών από ζημιές που προκύπτουν από τη μη πληρωμή εμπορικού χρέους. Εάν ένας αγοραστής δεν πληρώσει (συχνά λόγω πτώχευσης ή αφερεγγυότητας) ή πληρώσει πολύ καθυστερημένα, το συμβόλαιο ασφάλισης εμπορικών πιστώσεων θα εξοφλήσει ένα ποσοστό του οφειλόμενου χρέους. Η ασφάλιση εμπορικών πιστώσεων μπορεί να αποτρέψει τις χρεοκοπίες, να βοηθήσει τις εταιρείες να διαχειριστούν την πίστωση, ακόμη και να δημιουργήσει ευκαιρίες για επέκταση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
«Όλες αυτές οι επιχειρήσεις –ιδίως εστιατόρια, μπαρ, ταξιδιωτικές εταιρείες και καταστήματα λιανικής– δεν μπορούσαν ξαφνικά να ανοίξουν, δεν μπορούσαν να πληρώσουν το προσωπικό τους και δεν μπορούσαν να πληρώσουν τους προμηθευτές τους. Έτσι, είχαμε μια τεράστια αύξηση στον όγκο των απαιτήσεων στην Euler Hermes τον Απρίλιο, τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2020», επεσήμανε κ. ο Musters. «Είχαμε τέτοια αύξηση στον όγκο των απαιτήσεων, τόσο που χρειάστηκε να καλέσουμε άτομα από άλλα τμήματα της εταιρείας για να βοηθήσουν. Ως ασφαλιστική εταιρεία, είμαστε περήφανοι για τις υπηρεσίες και την υποστήριξη που παρέχουμε στους πελάτες μας σε καλές στιγμές, αλλά τελικά το σημαντικότερο κομμάτι της δουλειάς μας έχει να κάνει με την πληρωμή αποζημιώσεων –και πληρώσαμε πολλές αποζημιώσεις πολύ γρήγορα».
Ωστόσο, η καταστροφή δεν είχε διάρκεια, σύμφωνα με τον Musters. Προς τα μέσα του 2020, ο θετικός αντίκτυπος των προγραμμάτων κρατικής στήριξης άρχισε να γίνεται αισθητός σε όλους τους κλάδους. Εφαρμόστηκαν προσωρινές πολιτικές μετριασμού των ζημιών, όπως έκτακτες χρηματοδοτήσεις, φορολογικές και ασφαλιστικές ελαφρύνσεις-διευκολύνσεις, για να παραμείνουν βιώσιμες εταιρείες και οικονομίες. Σε γενικές γραμμές, αυτές οι πολιτικές ήταν επιτυχείς και η παγκόσμια οικονομία σταθεροποιήθηκε, επαναφέροντας τις απαιτήσεις ασφάλισης εμπορικών πιστώσεων σε πιο φυσιολογικά επίπεδα έως το 2021.
Σε ό,τι αφορά τις excess of Loss απώλειες (XoL), τμήμα όπου ο Musters είναι επικεφαλής της Euler Hermes στην Αμερική, ο αντίκτυπος της πανδημίας ήταν λιγότερο σοβαρός. Το XoL είναι μια μη ακυρώσιμη μορφή ασφάλισης πιστώσεων, η οποία παρέχει ευέλικτες και καινοτόμες λύσεις για την προστασία των εταιρειών από έκτακτα και σημαντικά συμβάντα ζημιών. Απευθύνεται συνήθως σε μεγαλύτερες εταιρείες, με έμπειρες ομάδες διαχείρισης πιστώσεων, οι οποίες αναλαμβάνουν και διαχειρίζονται το μεγαλύτερο μέρος του εμπορικού πιστωτικού κινδύνου εσωτερικά, αλλά απαιτούν προστασία από απρόβλεπτα συμβάντα ζημιών.
«Οι πελάτες μας του κλάδου XoL δεν είδαν μεγάλο αντίκτυπο όσον αφορά τις ενέργειες ή την παρακολούθηση από εμάς κατά τη διάρκεια του COVID, επειδή πραγματικά, τους εμπιστευόμαστε να διαχειρίζονται τον δικό τους πιστωτικό κίνδυνο», επεσήμανε ο κ. Musters στην Insurance Business. «Είμαστε πολύ επιλεκτικοί σε ποιον προσφέρουμε το προϊόν μας XoL –είναι μόνο οι ισχυρότερες και πιο εδραιωμένες εταιρείες στους τομείς τους. Και αυτές είναι εταιρείες που θέλουν να αποφύγουν τις απώλειες όσο κι εμείς – γιατί στην πραγματικότητα, αναλαμβάνουν οι ίδιες το πρώτο μερίδιο των ζημιών, επομένως παρακολουθούν πολύ στενά τους κινδύνους.
»Κατά τη διάρκεια του COVID, οι απαιτήσεις στις XoL, για την Euler Hermes και τους άλλους παρόχους, ήταν πολύ χαμηλότερες από ό,τι στην κανονική εμπορική ασφάλιση πιστώσεων. Νομίζω ότι αυτό συμβαίνει, επειδή είμαστε όλοι πολύ επιλεκτικοί σχετικά με το είδος της εταιρείας που είμαστε διατεθειμένοι να ασφαλίσουμε. Πουλάμε το προϊόν σε εταιρείες που εμπιστευόμαστε ότι θα διαχειριστούν οι ίδιες τον κίνδυνο, και πράγματι αυτό έκαναν. Έτσι λειτουργεί σε μεγάλο βαθμό το μοντέλο XoL﮲ εμείς είμαστε, αρχικά, προσεκτικοί ως προς το underwriting που κάνουμε πελάτες μας, και στη συνέχεια, μόλις τεθεί σε ισχύ το ασφαλιστήριο, τους εμπιστευόμαστε ότι θα διαχειρίζονται την επιχείρησή τους, όπως έκαναν πάντα».
Πηγή: https://www.insurancebusinessmag.com/uk/
Ακολουθήστε την Ασφαλιστική Αγορά στο Google News