Συνεντεύξεις

Οδοιπορικό εκτός των τειχών – 36η στάση: Χανιά, Γιώργος Θυμιανός

«Με προβληματίζει πώς θα γίνονται οι ασφαλίσεις στο μέλλον»

Φιλοξενούμενος της στήλης αυτόν τον μήνα είναι ο ασφαλιστικός πράκτορας από τα Χανιά της Κρήτης, κ. Γιώργος Θυμιανός, ο οποίος μοιράστηκε μαζί μας ενδιαφέρουσες απόψεις για την αγορά και, κυρίως, για το παρόν και το μέλλον των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών στη χώρα μας.

Πριν από 31 χρόνια ξεκίνησε ο κ. Γιώργος Θυμιανός τη διαδρομή του στην ασφαλιστική αγορά, ως ασφαλιστικός σύμβουλος στην Ιονική Ασφαλιστική, τη θυγατρική Ζωής της Εμπορικής Τράπεζας. Το 1996, όταν η εταιρεία συγχωνεύτηκε με τη Metrolife, αποφάσισε να ανοίξει το δικό του γραφείο, αρχικά με έναν συνέταιρο και από το 1999 μόνος του. Σήμερα, το γραφείο του διαθέτει 12 συνεργάτες και εστιάζει σε όλους τους κλάδους ασφάλισης, προσπαθώντας να κρατήσει την ιδανική ισορροπία, δηλαδή 70% αυτοκίνητο και 30% λοιπούς κλάδους. «Επειδή έχουμε αρκετά μεγάλο στόλο ενοικιαζόμενων οχημάτων, μας ρίχνει κάπως τον μέσο όρο. Παρόλα αυτά, έχουμε μία αξιόλογη παραγωγή στις ασφαλίσεις Υγείας, στις ασφαλίσεις Πυρός και στις Αστικές Ευθύνες, κυρίως λογιστών, μικρών ξενοδοχείων, ενοικιαζόμενων δωματίων και γενικά επιχειρήσεων τουριστικού ενδιαφέροντος, η οποία ενισχύεται περαιτέρω από τη δραστηριότητά μας στην αγορά ακινήτων».

Η απόφαση να επεκτείνει τη δραστηριότητα του γραφείου και στα κτηματομεσιτικά πάρθηκε την περίοδο της πανδημίας. «Η αβεβαιότητα που είχε δημιουργηθεί τότε μας έκανε να συνειδητοποιήσουμε ότι είχαμε και τα δύο πόδια σε ένα κλαδί. Οπότε, προκειμένου να ενισχύσουμε το εισόδημα των συνεργατών μας και να συνεχίσουμε να λειτουργούμε κερδοφόρα, αποφασίσαμε να εντάξουμε στις δραστηριότητές μας την Ενέργεια και τα Κτηματομεσιτικά. Ειδικά η αγορά ακινήτων, λόγω της τουριστικής ανάπτυξης του νησιού, κινείται πολύ δυναμικά και, καθώς λειτουργεί συμπληρωματικά με τις ασφαλίσεις, φέρνει πολύ κόσμο στο γραφείο μας, μας επιτρέπει να κάνουμε cross selling και να ενισχύουμε περαιτέρω τις σχέσεις με τους πελάτες μας», επισημαίνει ο κ. Θυμιανός.

Η ασφαλιστική συνείδηση στον Νομο Χανίων

Ο συνομιλητής μας δραστηριοποιείται σε έναν νομό που στηρίζεται κατά βάση στη γεωργία και τον τουρισμό. Αν και ο ίδιος φαίνεται ικανοποιημένος από τις επιδόσεις του γραφείου του, συνολικά, η ασφαλιστική συνείδηση παραμένει σε χαμηλά επίπεδα –παρόλο που η περιοχή έχει πληγεί, τα τελευταία χρόνια, από έντονα καιρικά φαινόμενα, τα οποία θα μπορούσαν να λειτουργήσουν αφυπνιστικά. «Ο κόσμος γνωρίζει ότι πρέπει να ασφαλιστεί, απλά δεν είναι προτεραιότητά του. Συνολικά, μόλις το 20%-25% των κατοικιών και των επιχειρήσεων είναι ασφαλισμένα. Βλέπετε, δεν συνειδητοποιούν εξαρχής την ανάγκη της ασφάλισης. Στην αρχή τη βλέπουν ως έξοδο· όταν επέλθει η ζημιά γίνεται έσοδο. Κι αυτό είναι η βασική διαφορά μας με τους ξένους. Όταν έρχονται σε εμάς για να αγοράσουν ένα σπίτι, παράλληλα κάνουν έρευνα αγοράς για να το ασφαλίσουν. Μέχρι να ολοκληρωθεί η αγοραπωλησία, έχουν καταλήξει σε καλύψεις και ασφαλιστική εταιρεία».

Η θεσμοθέτηση από 1ης Ιουνίου της υποχρεωτικής ασφάλισης των επιχειρήσεων άνω των €500.000, έναντι φυσικών καταστροφών, αλλά και η ασφάλιση της αστικής ευθύνης των ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, η οποία θα ισχύσει από τον Οκτώβριο, έχουν δημιουργήσει μια σχετική κινητικότητα. «Έχουμε ερωτήσεις από πελάτες μας για το τι πρέπει να κάνουν. Στην πρώτη περίπτωση, βέβαια, πιστεύω ότι θα υπάρξει μια μεταβατική περίοδος και δεν θα επιβληθούν πρόστιμα. Στη βραχυχρόνια μίσθωση, από την άλλη, τα πράγματα προχωράνε πιο γρήγορα και αρκετοί πελάτες μας έχουν ξεκινήσει ήδη την ασφάλιση των ακινήτων τους».

Το “μυστικό” των ασφαλίσεων υγείας

Τι γίνεται, όμως, με τις ασφαλίσεις υγείας, οι οποίες το τελευταίο διάστημα έχουν βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για τους λάθος λόγους; «Η πρόσφατη ρύθμιση που καταργεί τον φόρο για τα παιδιά έως 18 ετών μπορεί να λειτουργήσει θετικά για την ανάπτυξη του κλάδου. Από την άλλη, όμως, οι αυξήσεις ασφαλίστρων δεν βοηθάνε καθόλου· ειδικά στις ηλικίες πάνω από 50 λειτουργούν αποτρεπτικά. Ωστόσο, καταλαβαίνω και τις εταιρείες, γιατί ο κλάδος έχει αρνητικό αποτέλεσμα», επισημαίνει ο κ. Θυμιανός.

Τι θα μπορούσε να γίνει; «Μία λύση θα μπορούσε να είναι η μείωση του ΦΠΑ. Είναι εξωφρενικό να πας να κάνεις μια εξέταση ή μια επέμβαση και να πρέπει να πληρώσεις φόρο. Επίσης, και η κοστολόγηση των κλινικών προς τις ασφαλιστικές θα πρέπει να αλλάξει. Οι χρεώσεις είναι διπλάσιες και τριπλάσιες, όταν πας ως ασφαλισμένος. Από τη μεριά τη δική μας και προκειμένου να μην υπάρχουν παράπονα από τον πελάτη, το “μυστικό” σε μία ασφάλιση υγείας είναι η αίτηση. Εφόσον έχει συμπληρωθεί σωστά το ιατρικό ιστορικό, δεν υπάρχει εταιρεία που να μην καλύπτει τον ασφαλισμένο της. Τα προβλήματα δημιουργούνται όταν ο πελάτης ξέχασε (εντός ή εκτός εισαγωγικών) να αναφέρει κάτι. Κατά τα άλλα, οι ζημιές διεκπεραιώνονται άμεσα, καθώς η διαδικασία έχει σε μεγάλο βαθμό αυτοματοποιηθεί».

Ο ανταγωνισμός και οι συνεργασίες

Η συζήτηση έρχεται στον ανταγωνισμό και, σύμφωνα με όσα επισημαίνει ο συνομιλητής μας, διαπιστώνουμε ότι και στον νομό Χανίων ισχύει λίγο πολύ ό,τι και στην υπόλοιπη Ελλάδα: «Στην ασφάλιση αυτοκινήτου βασικός ανταγωνιστής μας είναι το ίντερνετ. Οι τράπεζες, επειδή έχουν κλείσει αρκετά υποκαταστήματα και έχει μειωθεί το προσωπικό, έχουν περιορίσει τη δραστηριότητά τους στην ασφάλιση των ενυπόθηκων, κατοικιών και μεγάλων κινδύνων, αλλά συνεχίζουν να δυσκολεύουν τη δική μας δουλειά μέχρι να παραλάβουν το ασφαλιστήριο, εάν κάποιος δανειολήπτης αποφασίσει να ασφαλιστεί σε εμάς», επισημαίνει ο ασφαλιστής από τα Χανιά. Ο ίδιος αναφέρει και «τον ανταγωνισμό που υπάρχει από τα μεγάλα γραφεία, τα οποία ανοίγουν υποκαταστήματα σε όλη την Ελλάδα και είναι για εμάς λίγο δύσκολο να τα αντιμετωπίσουμε. Η μοναδική άμυνα που έχουμε είναι το καλό μας όνομα, το οποίο φροντίζουμε να διατηρήσουμε, και η υποστήριξη προς τον πελάτη σε όλα τα επίπεδα και ειδικά την ώρα της αποζημίωσης», τονίζει.

Ο κ. Θυμιανός έχει απευθείας συνεργασία με 10 ασφαλιστικές εταιρείες και μόνο για κάποιες πιο ειδικές καλύψεις συνεργάζεται με δύο μεγαλύτερα γραφεία. Γενικά, δεν απορρίπτει τη συνεργασία μεταξύ ασφαλιστικών γραφείων, φτάνει αυτή να είναι σε ισότιμη βάση. «Πολλοί συνάδελφοι, είτε γιατί έχουν οικονομικά προβλήματα είτε γιατί δεν έχουν προσωπικό και άρα χρόνο για να αναπτυχθούν, επιλέγουν να παραχωρήσουν, ουσιαστικά, το χαρτοφυλάκιό τους σε ένα μεγαλύτερο γραφείο· με ένα ιδιωτικό συμφωνητικό και με την υπόσχεση ότι όποτε θέλουν το παίρνουν πίσω δουλεύουν με τον κωδικό του μεγαλύτερου γραφείου. Προσωπικά, δεν νιώθω ασφαλής να μεταφέρω το πιο πολύτιμο περιουσιακό μου στοιχείο, το χαρτοφυλάκιό μου, σε κάποιον που θα βρίσκεται 200 μίλια μακριά. Επιπλέον, όσοι έχουν επιλέξει να δουλέψουν έτσι δεν είδα να έχουν κάποια ανάπτυξη», επισημαίνει.

Ο ίδιος θεωρεί ότι «ένας συνεταιρισμός θα λειτουργούσε πιο αποτελεσματικά» και μάλιστα το είχε προτείνει σε τοπικό επίπεδο. «Ποιος ο λόγος να μεσολαβεί ένας τρίτος μεταξύ ημών και των εταιρειών και να μη μαζευτούμε 30 άνθρωποι να φτιάξουμε ένα “δέντρο” και με €3-4 εκατ. παραγωγή να διαπραγματευτούμε καλύτερες προμήθειες; Ακόμη και μια συστέγαση γραφείων θα μπορούσε να γίνει σε δεύτερο χρόνο, για μείωση των εξόδων –αν και προσωπικά είμαι υπέρ του να έχεις τον δικό σου χώρο. Οι περισσότεροι συνάδελφοι, όμως, φοβούνται τη διαχείριση ή το πρόβλημά τους είναι ποιος θα είναι ο αρχηγός. Δεν υπάρχει αρχηγός σε ένα τέτοιο σχήμα», τονίζει ο συνομιλητής μας.

Προβληματισμός για τους ισολογισμούς και τις προμήθειες

Ο κ. Θυμιανός είναι πεπεισμένος ότι η ασφάλιση ως θεσμός πάντα θα είναι αναγκαία. «Εκείνο που με προβληματίζει είναι ο τρόπος που θα γίνονται οι ασφαλίσεις στο μέλλον. Πόσο η τεχνητή νοημοσύνη θα επηρεάσει τη δουλειά μας; Θα συνεχίσουμε να είμαστε ο χρήσιμος τρίτος μεταξύ του πελάτη και της εταιρείας; Παρόλα αυτά, δεν απογοητεύομαι. Πιστεύω ότι ο άνθρωπος ασφαλιστής θα χρειάζεται πάντα, γιατί έχει κάποιες ευαισθησίες, που το μηχάνημα-ασφαλιστής δεν διαθέτει. Δεν είναι τυχαίο ότι εταιρείες που απαξίωναν ή απέρριπταν τον ασφαλιστή, πλέον στρέφονται προς αυτόν, προκειμένου να αυξήσουν την παραγωγή τους (και να την αυξήσουν ποιοτικά). Αυτό είναι ίσως και ένα από τα ενθαρρυντικά στοιχεία όσον αφορά τη δουλειά μας. Από την άλλη, όμως, ως επιχειρήσεις οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές χρειάζεται να δούμε με περισσότερη προσοχή τους ισολογισμούς μας, να υπάρχει μια ισορροπία στα έσοδα-έξοδα. Εκεί νομίζω ότι πονάμε. Γιατί μπορεί το σύστημα μέχρι στιγμής να επιτρέπει ακόμη και στις επιχειρήσεις με χρέη να επιβιώνουν, αλλά νομίζω ότι σιγά σιγά ο χρόνος τελειώνει· όποιος δεν βγαίνει οικονομικά θα βρεθεί εκτός αγοράς. Ένα επίσης μεγάλο ζήτημα είναι οι προμήθειες, αφού με βάση αυτές στήνουμε τις εταιρείες μας. Δεν ξέρω εάν θα συνεχίσουν να δίδονται οι προμήθειες που δίδονται σήμερα», επισημαίνει, τονίζοντας όμως, παράλληλα, πως όποια αλλαγή προωθηθεί στο συγκεκριμένο θέμα δεν θα πρέπει να αγνοεί την ελληνική πραγματικότητα: «Μην ξεχνάμε την ύπαρξη δικαιώματος συμβολαίου 30%-35%, το οποίο στην πράξη μειώνει τη δική μας προμήθεια. Μην ξεχνάμε ότι οι διαμεσολαβητές έχουμε αναλάβει και ρόλο εισπράκτορα, ενώ ασχολούμαστε και με τη διεκπεραίωση ζημιών. Γενικά, μας έχουν φορτώσει με μεγάλη γραφειοκρατία», επισημαίνει.

Όση ώρα μιλάμε με τον κ. Θυμιανό, δίπλα του στέκει διακριτικά ένα νεαρό κορίτσι. Είναι η κόρη του Αγγελική, μαθήτρια της 1ης Λυκείου, την οποία και ρωτήσαμε τι σκέφτεται για το επαγγελματικό της μέλλον. «Μου αρέσει το ασφαλιστικό επάγγελμα, μου αρέσει η επαφή με τον κόσμο. Ακούω με προσοχή ό,τι μου λέει ο μπαμπάς και για το μέλλον έχω ένα πολύ μεγάλο όνειρο για αυτό το γραφείο», απαντά με τον αυθορμητισμό και το πάθος που διακρίνει την ηλικία της.

Πιο ρεαλιστής και έμπειρος ο πατέρας της, προσθέτει: «Έρχεται στο γραφείο, στον ελεύθερο χρόνο της, για να μαθαίνει και να δει πως είναι η δουλειά μας στην πράξη· γιατί καμιά φορά τα παιδιά ονειρεύονται κάτι και η πραγματικότητα είναι αλλιώς. Αν συνεχίσει να της αρέσει και αντέχει το στομάχι της, να ασχοληθεί», δηλώνει με έμφαση και χωρίς να κρύβει την περηφάνια του ο κ. Θυμιανός.

Επιμέλεια: Δήμητρα Καζάντζα, Ειρήνη Αχνούλα

Διαβάστε εδώ όλες τις συνεντεύξεις της στήλης «Οδοιπορικό εκτός των τειχών».


Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας