Συνεντεύξεις
Οδοιπορικό εκτός των τειχών – 32η στάση: Ηγουμενίτσα, Αλέξανδρος Δρίκος
«Δεν είμαι υπέρ της υποχρεωτικότητας»
H στήλη φιλοξενεί αυτόν τον μήνα τον κ. Αλέξανδρο Δρίκο, ασφαλιστικό πράκτορα που ζει και δραστηριοποιείται στην Ηγουμενίτσα του νομού Θεσπρωτίας, μία από τις πιο φτωχές περιοχές της Ελλάδας, σύμφωνα με τις στατιστικές, ωστόσο, μάλλον υποτιμημένη όπως θα διαπιστώσουμε.
Ο κ. Αλέξανδρος Δρίκος μετράει 14 χρόνια στο επάγγελμα και η πρώτη του επαφή έγινε όταν ήταν ακόμη φοιτητής. «Ο πατέρας μου ασκούσε το επάγγελμα ως δευτερεύουσα απασχόληση, διατηρώντας μια πολύ μικρή παραγωγή. Εγώ ξεκίνησα το 2010 ως υπεύθυνος καταστήματος της International Life και συνέχισα ως ανεξάρτητος ασφαλιστικός πράκτορας, όταν έκλεισε η εταιρεία. Τελικά, σε καλό μου βγήκε», μας αναφέρει χαρακτηριστικά, τονίζοντας πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στα μικρά μέρη η εντοπιότητα, η οποία τον βοήθησε να ξεπεράσει εκείνη τη δύσκολη περίοδο και να χτίσει μια σημαντική παραγωγή στη συνέχεια.
Οι προοπτικές ανάπτυξης
Ο τόπος που ζει, κόντρα στις στατιστικές, προσφέρει ευκαιρίες ανάπτυξης. «Ένα μεγάλο μέρος της οικονομίας στηρίζεται στην αγροτική παραγωγή, συμπεριλαμβανομένων των ιχθυοκαλλιεργειών, ενώ το υπόλοιπο στον τουρισμό, καθώς έχουμε τρία πανέμορφα μέρη, την Πάργα, τα Σύβοτα και την Πλαταριά, που προσελκύουν πολύ κόσμο. Φυσικά, υπάρχει και το νέο λιμάνι, το οποίο στηρίζει την τοπική οικονομία, και ευελπιστούμε ότι με την ολοκλήρωση και του εμπορευματικού του σκέλους θα δοθεί ακόμη μεγαλύτερη ώθηση και, κατ’ επέκταση, θα ευνοήσει και τις δικές μας εργασίες».
Ως προς τις προσφάτως ψηφισθείσες διατάξεις για την Ιδιωτική Ασφάλιση (έκπτωση στον ΕΝΦΙΑ, υποχρεωτική ασφάλιση επιχειρήσεων και οχημάτων έναντι φυσικών καταστροφών κ.ά.) ο συνομιλητής μας θεωρεί ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά όχι αρκετές. «Καθώς το καθημερινό τρέξιμο και ο όγκος της πληροφόρησης που λαμβάνουμε όλοι είναι μεγάλος, ο πελάτης μπορεί να ακούσει κάτι και να έρθει να σε ρωτήσει, αλλά μετά θα το ξεχάσει. Έχοντας γαλουχηθεί στο agency, θεωρώ ότι χρειάζεται να πάμε εμείς σε αυτόν και να τον ενημερώσουμε διεξοδικά. Επιπλέον, δεν είμαι υπέρ της υποχρεωτικότητας. Υποχρεωτικότητα σημαίνει ότι μου επιβάλλει κάποιος να κάνω κάτι, πράγμα που δεν ταιριάζει με την έννοια της ασφάλισης. Στην αστική ευθύνη αυτοκινήτου να το καταλάβω, αλλά όσον αφορά την περιουσία ή την επαγγελματική αστική ευθύνη είναι σημαντικό ο πελάτης να κατανοήσει τη σημασία της ασφάλισης».
Ο ίδιος εστιάζει στις αστικές ευθύνες, οι οποίες διαπιστώνει ότι κινούνται ανοδικά. «Αν και είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με την Ευρώπη, υπάρχει ενδιαφέρον από μέρους των επαγγελματιών. Ασφαλίζουμε αρκετούς ανθρώπους που ασχολούνται με τεχνικά επαγγέλματα, όπως ψυκτικούς, υδραυλικούς, ηλεκτρολόγους, καθώς και όσους αναλαμβάνουν τεχνικά έργα. Επιπλέον, ένα σημαντικό μέρος της παραγωγής μας αφορά ασφάλιση Πυρός και δη εξοχικών κατοικιών, καθώς στην περιοχή μας έχουμε αρκετούς Έλληνες που έχουν επαναπατριστεί αλλά και ξένους υπηκόους που έχουν εγκατασταθεί εδώ», προσθέτει. Όσον αφορά τους τελευταίους, μας εξηγεί ότι «πρόκειται για ανθρώπους που έχουν συνειδητά επιλέξει να ζουν στην περιοχή και να εργάζονται από εδώ. Συνδυάζει βουνό και θάλασσα, παράλληλα βρίσκεται κοντά σε τρία αεροδρόμια (Άκτιο, Κέρκυρα, Γιάννενα), μην ξεχνάμε και το λιμάνι, οπότε εύκολα μπορούν να μετακινηθούν όποτε χρειαστεί για τις ανάγκες της δουλειάς τους. Επίσης, πρόκειται για ανθρώπους με ανεπτυγμένη ασφαλιστική συνείδηση. Είναι σχολείο η επαφή με τέτοιους πελάτες, καθώς πολλές φορές ζητάνε καλύψεις που δεν υπάρχουν στα δικά μας συμβόλαια. Για παράδειγμα, μου έχουν ζητήσει αστική ευθύνη από πυρκαγιά στο οίκημα σε ξεχωριστό συμβόλαιο. Ως επαρχιακό γραφείο, που έχω να διαχειριστώ ως επί το πλείστον ασφαλίσεις αυτοκινήτου ή ασφαλίσεις τουριστικών σκαφών, τέτοιου είδους καλύψεις, με ιντριγκάρουν πάρα πολύ. Νιώθω ότι εκεί βρίσκεται όλη η ουσία της ασφάλισης και μακάρι οι εταιρείες μας να υιοθετούσαν τέτοιες καλύψεις για τα δικά τους συμβόλαια».
Αν και το γραφείο του εστιάζει στις Γενικές ασφαλίσεις, «με την ασφάλιση ζωής στην κλασική μορφή της, την απλή ασφάλιση θανάτου, εννοείται ότι ασχολούμαστε. Με τα unit linked, όχι. Όσον αφορά τις ασφαλίσεις υγείας υπάρχει ζήτηση, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχουν κοντά μας οι απαραίτητες συμβεβλημένες δομές και αυτό, σε συνδυασμό με τα υψηλά ασφάλιστρα, λειτουργεί απαγορευτικά για τον κόσμο, που θεωρεί το νοσοκομειακό πολυτέλεια», επισημαίνει ο κ. Δρίκος, υπογραμμίζοντας παράλληλα και τη δυσκολία των ήδη ασφαλισμένων να ανταποκριθούν «στην υπέρογκη αύξηση των ασφαλίστρων, όχι μόνο στα παλιά συμβόλαια, αλλά ακόμη και στα 5ετίας, ειδικά των μεγάλων σε ηλικία και με προβλήματα υγείας ασφαλισμένων».
Ο ανταγωνισμός, οι συνεργασίες και τα προβλήματα
Η συζήτηση έρχεται στον ανταγωνισμό. «Υπάρχει μια “μάχη” με τους διαμεσολαβητές άλλων δικτύων, αλλά αν ο διαμεσολαβητής εργάζεται σωστά, τίμια και με ειλικρίνεια, ενημερώνεται και είναι δίπλα στον πελάτη του, δεν έχει να φοβηθεί από το bancassurance, τις απευθείας και διαδικτυακές πωλήσεις. Ακόμη και στις ΗΠΑ, βλέπουμε ότι το ποσοστό αυτών των καναλιών παραμένει αρκετά χαμηλό», επισημαίνει ο κ. Δρίκος. Όσον αφορά τις συνεργασίες με μεγαλύτερα γραφεία, ο ίδιος διατηρεί μία τέτοια συνεργασία με την DΙN, για κινδύνους που δεν αναλαμβάνουν οι εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται. «Είναι μια win-win κατάσταση. Εάν ο υποψήφιος πελάτης μου θέλει κάτι πιο εξειδικευμένο, του το προσφέρω μέσω αυτής της συνεργασίας και έτσι δεν τον χάνω και μου δίνεται η δυνατότητα στη συνέχεια να κάνω cross selling. Πολλοί συνάδελφοι δουλεύουν έτσι, γιατί οι περισσότερες εταιρείες απαιτούν να υπάρχει μια μίνιμουμ παραγωγή, για να ανοίξουν κωδικό, οπότε η συνεργασία με ένα μεγαλύτερο γραφείο είναι μια λύση. Για κάποιους που έχουν πολύ μικρή παραγωγή είναι και λύση επιβίωσης».
Ο ίδιος συνεργάζεται με τις Generali, Groupama, Interlife και Δύναμις, ενώ διατηρεί μία μικρή συνεργασία και με τον Νέο Ποσειδώνα. Στο ερώτημα τι θα ήθελε ιδανικά από τις εταιρείες, για να κάνει τη δουλειά του καλύτερα, η απάντηση δεν διαφέρει και πολύ από άλλων συναδέλφων του, γεγονός που ίσως θα έπρεπε να προβληματίσει κάπως τις εταιρείες: «Όλες οι εταιρείες ακολουθούν κάποιες διαδικασίες και εννοείται ότι ο γραπτός λόγος είναι αυτός που μένει και χρειάζεται να υπάρχει στη μεταξύ μας επικοινωνία. Ωστόσο, θα ήθελα να υπάρχει λίγη παραπάνω αμεσότητα και πιο γρήγορη ανταπόκριση, όταν χρειάζεται να διευκρινιστούν πράγματα ειδικά σε επίπεδο διαδικασιών, όπως η ανάληψη κινδύνων και οι αποζημιώσεις. Σε κάποιες εταιρείες αυτήν την αμεσότητα την έχεις, σε άλλες όμως όχι».
Πάντως, το πιο σημαντικό πρόβλημα των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών θεωρεί ο κ. Δρίκος ότι είναι το φορολογικό. «Η φορολογική αντιμετώπιση των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα και σήμερα πλέον τα πράγματα έχουν γίνει ακόμη χειρότερα. Και η εκπροσώπηση που έχουμε δεν βλέπω να βοηθάει, ώστε να αλλάξει η κατάσταση. Αυτός είναι και ένας σημαντικός λόγος που δεν μπαίνουν νέοι άνθρωποι στο επάγγελμα, παρόλο που γίνονται συνεχώς πιστοποιήσεις. Πρέπει κάποια στιγμή ο κλάδος να εξετάσει σοβαρά πόσοι έχουν πιστοποιηθεί τα τελευταία π.χ. 10 χρόνια και πόσοι έχουν παραμείνει τελικά στο επάγγελμα», επισημαίνει.
Απαιτείται full time απασχόληση & και διά βίου μάθηση
Αν και η επαγγελματική επιβίωση ενός ασφαλιστικού διαμεσολαβητή, ειδικά στην επαρχία, είναι δύσκολη υπόθεση, ο κ. Δρίκος δεν θα επέλεγε να κάνει και κάτι άλλο παράλληλα. «Όταν προσπαθείς να κάνεις σωστά ένα επάγγελμα, δεν έχεις χρόνο και για άλλο. Και το ασφαλιστικό επάγγελμα απαιτεί full time απασχόληση ή, όπως μου είχε πει κάποιος: εάν το επάγγελμα που κάνεις δεν πληρώνει τις υποχρεώσεις σου, ίσως σημαίνει ότι δεν το κάνεις καλά και είναι καλύτερα να αλλάξεις επάγγελμα».
Αυτό που επίσης απαιτεί το ασφαλιστικό επάγγελμα είναι εκπαίδευση και διά βίου μάθηση. Ο ίδιος σπούδασε Επιστήμη των Υλικών, στο Πανεπιστήμιο Πατρών, κάτι που δεν είχε καμία σχέση με το επάγγελμα που τελικά ακολούθησε, ωστόσο, όπως επισημαίνει, «εκείνες οι σπουδές με βοήθησαν να μάθω να οργανώνω τον χρόνο και τη δουλειά μου, να είμαι μεθοδικός και πειθαρχημένος, και μου δίδαξαν τη σπουδαιότητα των μεγάλων αριθμών. Αργότερα, στη LIMRA, έμαθα να τηρώ διαδικασίες. Εκεί κατάλαβα ότι, όταν ακολουθείς έναν μπούσουλα, η δουλειά σου είναι περισσότερο αποτελεσματική. Σήμερα, παρακολουθώ σεμινάρια και εκπαιδεύσεις σε εβδομαδιαία βάση. Το θέμα σε αυτό το επάγγελμα είναι να μην το βλέπεις σαν κάτι εφήμερο. Είναι μια δουλειά, η οποία μπορεί να σου προσφέρει και καριέρα και απολαβές και καταξίωση, αλλά πρέπει να σέβεσαι τα λεφτά των πελατών σου και να επενδύεις στην αυτοβελτίωσή σου συνεχώς», καταλήγει ο κ. Δρίκος, κλείνοντας τη συζήτησή μας.
Επιμέλεια: Δήμητρα Καζάντζα, Ειρήνη Αχνούλα
Διαβάστε εδώ όλες τις συνεντεύξεις της στήλης «Οδοιπορικό εκτός των τειχών».
Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News