Συνεντεύξεις

Οδοιπορικό εκτός των Τειχών – 20ή στάση: Κιλκίς, Γιάννης Αναστασιάδης

«Οι επιχειρηματίες είναι πολύ πιο δεκτικοί να ασφαλιστούν»

Το οδοιπορικό μας ανά την Ελλάδα μας οδήγησε στο Κιλκίς. Στον ομώνυμο νομό έχει την έδρα του ο ασφαλιστικός πράκτορας κ. Γιάννης Αναστασιάδης, ένας νέος άνθρωπος, μόλις 28 χρόνων, με πολλή όρεξη και αγάπη για το επάγγελμα που επέλεξε να ακολουθήσει.

Ο ίδιος μας εξηγεί πώς προέκυψε η ενασχόλησή του με την ασφαλιστική αγορά: «Ο πατέρας μου, επιπλοποιός στο επάγγελμα, πριν μια δεκαετία περίπου είχε αναλάβει κάποιες κατασκευές σε ένα υποκατάστημα ασφαλιστικής στη Θεσσαλονίκη. Ο περιφερειακός διευθυντής, αφού τελείωσαν με το έργο, του έκανε την πρόταση να γίνει ασφαλιστικός σύμβουλος. Είχε διακρίνει σε αυτόν μια ικανότητα στη διαχείριση δυσκολιών και απαιτητικών καταστάσεων –προσόν απαραίτητο για τους επαγγελματίες του κλάδου μας. Ο πατέρας μου μετά από σκέψη πήρε την απόφαση να ασχοληθεί με το επάγγελμα του ασφαλιστικού συμβούλου ως δεύτερη δραστηριότητα και δούλεψε αρκετά δυναμικά για 3-4 χρόνια. Μετά, όμως, καθώς άρχισε να αναπτύσσεται η δουλειά του στο εργοστάσιο επίπλων, δεν μπορούσε να ανταποκριθεί και στα δύο επαγγέλματα και έκανε μια μικρή παύση. Όταν τελείωσα τις σπουδές μου, στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, έκανα μια συζήτηση μαζί του, και του δήλωσα την πρόθεσή μου να ασχοληθώ με το επάγγελμα, όχι ως δευτερεύουσα απασχόληση, αλλά ως κύρια, με γραφείο και έδρα».

Τον κ. Αναστασιάδη, όπως και πολλούς συναδέλφους του, τον τράβηξε στο συγκεκριμένο επάγγελμα όχι μόνο η ανάγκη βιοπορισμού (αυτή αποτελεί καθοριστικό παράγοντα των επιλογών μας, ωστόσο, δεν αρκεί πάντα, για να κάνει κάποιος καλά τη δουλειά του και κυρίως να παραμείνει σε αυτή), αλλά κυρίως τα χαρακτηριστικά του. Αναφέρει συγκεκριμένα: «Πρόκειται για ένα επάγγελμα που βασίζεται κυρίως στην προσφορά, την εξυπηρέτηση των πελατών, την κάλυψη των αναγκών τους, που για εμένα είναι από τους κύριους λόγους που με οδήγησαν να ασχοληθώ πριν δύο χρόνια και να ανοίξω το δικό μου γραφείο πριν έναν χρόνο».

Η αγορά του Κιλκίς και οι ευκαιρίες ανάπτυξης

Ο κ. Αναστασιάδης ως νέος επαγγελματίας δραστηριοποιείται σε μια αγορά που μετράει, όπως μας είπε, «15 ασφαλιστικά γραφεία, τα οποία, αναλογικά με τον πληθυσμό και την έκταση του νομού, είναι αρκετά. Επίσης, αρκετές επιχειρήσεις, όπως λογιστικά γραφεία και σχολές οδηγών, κάνουν ως παράλληλη δραστηριότητα ασφαλίσεις, για να έχουν ένα επιπλέον εισόδημα, ενώ πάρα πολλοί πράκτορες εργάζονται με έδρα το σπίτι τους».

Η οικονομία του Κιλκίς, όπως φαίνεται, τους προσφέρει ευκαιρίες ανάπτυξης: «Βρίσκουμε αρκετά μαγαζιά εστίασης, πάρα πολλά, θα έλεγα, αναλογικά με τον πληθυσμό μας. Υπάρχει, επίσης, μία βιομηχανική περιοχή, στο Σταυροχώρι, που φιλοξενεί κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κατασκευαστικού τομέα, π.χ. εταιρείες αλουμινίου κ.ά., και απασχολεί μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Σημαντική είναι η αγροτική παραγωγή, επίσης, το εμπόριο και οι υπηρεσίες, ενώ δειλά-δειλά αρχίζει να αναπτύσσεται και ο τουρισμός».

Ωστόσο, και στο Κιλκίς η αγορά κινείται γύρω από την ασφάλιση αυτοκινήτου. Ο ίδιος έχει ένα μεγάλο χαρτοφυλάκιο στον συγκεκριμένο κλάδο, αλλά ακριβώς επειδή θέλει να προσεγγίζει ολιστικά τους πελάτες του, τους προτείνει όλους τους κλάδους ασφάλισης, ανάλογα με τις ανάγκες τους, εστιάζοντας και προσπαθώντας να αναδείξει τα οφέλη που προσφέρουν η ασφάλιση ζωής, υγείας και εισοδήματος.

«Αυτό που θέλω να περάσω στους πελάτες μου είναι ότι με την ασφάλιση στην ουσία εξασφαλίζουν τον εαυτό τους, την οικογένεια και την περιουσία τους από τις ζημιές που μπορεί να προκαλέσει ένα καταστροφικό γεγονός ή από την ενδεχόμενη απώλεια του εισοδήματός τους, σε περίπτωση ατυχήματος ή άλλου απρόβλεπτου γεγονότος. Επίσης, ότι εξασφαλίζουν την πρόσβασή τους σε υπηρεσίες υγείας».

Πόσο δεκτικοί είναι οι συμπολίτες του σε αυτά που τους προτείνει και πόσο αφυπνιστικά λειτουργούν οι νωπές ακόμη καταστροφές από τις πλημμύρες στη Θεσσαλία και, λίγο νωρίτερα, από τις φωτιές στον Έβρο και στη Ροδόπη;

«Εν μέσω όλων αυτών των τραγικών γεγονότων που συνέβησαν, αρκετοί έχουν αρχίσει να προβληματίζονται αν πρέπει να ασφαλίσουν το σπίτι τους ή την επιχείρησή τους. Η έκπτωση 10% στον ΕΝΦΙΑ, που ψηφίστηκε πρόσφατα, ίσως παρακινήσει τον κόσμο να ασφαλίσουν τις κατοικίες τους».

Οδοιπορικό εκτός των Τειχών – 20ή στάση: Κιλκίς, Γιάννης Αναστασιάδης

Έπειτα και η ασφάλιση των επιχειρήσεων είναι εξίσου σημαντική, καθώς από αυτήν εξαρτάται η ζωή όχι μόνο του ιδιοκτήτη, αλλά και πολλών άλλων ανθρώπων (εργαζομένων, συνεργατών, κ.λπ.). «Απευθύνομαι πολύ συχνά σε επιχειρηματίες και είναι πολύ πιο δεκτικοί να ασφαλιστούν, γιατί καταλαβαίνουν τις πολλαπλές επιπτώσεις από μια μερική ή ολοσχερή καταστροφή της επιχείρησής τους», επισημαίνει ο κ. Αναστασιάδης.

Η ασφάλιση υγείας είναι ένας κλάδος στον οποίο εστιάζουν οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές της Περιφέρειας, αν και η απόσταση από τα αστικά κέντρα και τα νοσηλευτήρια συχνά τους δυσκολεύει να πείσουν τον πελάτη για τα ανταποδοτικά της οφέλη. «Μπορεί οι επαρχιακές πόλεις να μη διαθέτουν κλινικές για την αντιμετώπιση ενός έκτακτου συμβάντος –αν και στην περίπτωσή μας δεν ισχύει, καθώς η Θεσσαλονίκη είναι μόλις 45 χλμ.–, υπάρχουν, όμως, άλλα πλεονεκτήματα στα προγράμματα αυτά που φροντίζουμε να αναδεικνύουμε, όπως οι δωρεάν εξετάσεις και διάφορες άλλες παροχές πρωτοβάθμιας περίθαλψης», τονίζει ο κ. Αναστασιάδης.

Όσον αφορά τις αναπροσαρμογές στα ασφάλιστρα υγείας, «εννοείται ότι οι πελάτες αντιδρούν, αλλά φροντίζουμε αμέσως μόλις λάβουμε τη σχετική ενημέρωση από την εταιρεία να τους ενημερώνουμε, για να είναι προετοιμασμένοι, και επιπλέον τους εξηγούμε γιατί αυτές οι αναπροσαρμογές είναι αναγκαίες, όπως σε όλα τα προϊόντα, λόγω του πληθωρισμού και της ακρίβειας, ενώ ρόλο παίζει και η ηλικία του ασφαλισμένου. Κάποιοι το δέχονται, κάποιοι ζητάνε να τους προτείνουμε και κάτι φθηνότερο».

Ο πελάτης ζητάει το φθηνό

Η φθηνότερη ασφάλιση ήταν πάντα ζητούμενο από τον Έλληνα καταναλωτή, η ασφαλιστική συνείδηση του οποίου υπολείπεται αρκετά. Και ειδικά σε περιόδους κρίσης, οι περισσότεροι πελάτες των ασφαλιστικών γραφείων ζητούν μια πιο οικονομική επιλογή. «Αυτό απαιτεί περισσότερη προσπάθεια από τον ασφαλιστικό διαμεσολαβητή, ειδικά εάν συνεργάζεται με μια ασφαλιστική, για να εξηγήσει και να πείσει τον πελάτη για τα πλεονεκτήματα της εταιρείας που εκπροσωπεί και να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό που παρέχει περισσότερες και ίσως φθηνότερες επιλογές. Γι’ αυτό η πλειοψηφία των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών επιλέγουν τη συνεργασία είτε με περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες ή με μεγαλύτερα πρακτορεία, τα οποία τους δίνουν πρόσβαση σε περισσότερες επιλογές, και ταυτόχρονα τους παρέχουν μηχανογραφική υποστήριξη, εκπαίδευση και τεχνογνωσία».

Ο κ. Αναστασιάδης πιστεύει ότι «η ενημέρωση, η συνεχής εκπαίδευση, η απόκτηση τεχνογνωσίας, αλλά και η ανταλλαγή απόψεων με τους συναδέλφους είναι πολύ χρήσιμες, ειδικά για εμάς τους νέους στο επάγγελμα, που προσπαθούμε να σταθούμε και να αναπτυχθούμε».

Οι ασφαλιστικές έχουν βελτιώσει την εξυπηρέτησή τους

Πώς, όμως, βλέπει ένας νέος επαγγελματίας τις ασφαλιστικές εταιρείες και τη συνεργασία μαζί τους;

Ο κ. Αναστασιάδης πιστεύει ότι «οι άνθρωποι έχουμε τη συνήθεια να μένουμε στα κακά και όταν συμβαίνει το καλό το προσπερνάμε. Εάν δείτε στις μηχανές αναζήτησης, οι περισσότεροι κάνουν αρνητικές κριτικές στις ασφαλιστικές εταιρείες. Εκείνοι που μένουν ικανοποιημένοι δεν μπαίνουν στον κόπο να γράψουν την κριτική τους. Αυτές οι αρνητικές κριτικές, ωστόσο, νομίζω ότι έχουν ωθήσει τις εταιρείες να δώσουν μεγαλύτερη βάση στον τομέα της εξυπηρέτησης των πελατών και των συνεργατών τους και την έχουν βελτιώσει σημαντικά. Προσωπικά δεν έχω κάποιο πρόβλημα. Τα ζητήματα που έχω αντιμετωπίσει είναι ελάχιστα, και λύθηκαν εντός 2-3 ημερών».

Οι συγχωνεύσεις δεν έχουν επηρεάσει τη δουλειά μας

Αυτό που διαπιστώνει κανείς είναι ότι η νέα γενιά –κι όχι μόνο των ασφαλιστών– είναι πιο ευπροσάρμοστη, αντιμετωπίζει τις αλλαγές με λιγότερο άγχος και τις αποδέχεται πιο εύκολα, ενώ βλέπει τη θετική πλευρά των πραγμάτων, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχει άγνοια κινδύνου. Χαρακτηριστική ήταν η απάντηση του κ. Αναστασιάδη στο ερώτημά μας για το πώς βλέπει τις εξαγορές-συγχωνεύσεις των ασφαλιστικών εταιρειών: «Τη δουλειά μου ως ασφαλιστή δεν την έχουν επηρεάσει. Αν μια εταιρεία κρίνει ότι πρέπει να εξαγοράσει ή να εξαγοραστεί και να συγχωνευθεί με μια άλλη, για να εξακολουθήσει να υπάρχει ή, αντίστοιχα, για να ισχυροποιηθεί, μόνο καλό είναι και για εκείνη και για εμάς τους συνεργάτες της. Σίγουρα το έχουν μελετήσει, το έχουν αναλύσει», τονίζει.

Ομοίως ο συνομιλητής μας δεν πιστεύει ότι οι μικροί πράκτορες κινδυνεύουν να απορροφηθούν ή και να εξαφανιστούν από την ισχυροποίηση κάποιων μεγάλων ασφαλιστικών γραφείων, καθώς, όπως υποστηρίζει, «παίρνεις και δίνεις σε αυτές τις συνεργασίες και είναι στο χέρι του καθενός, εάν το θέλει, να γίνει, σε βάθος χρόνου, και εκείνος μεγάλος».

Η αγορά θα συνεχίσει να μεταβάλλεται

Ο νεαρός ασφαλιστής από το Κιλκίς πιστεύει ότι «η αγορά θα συνεχίσει να γίνεται ακόμα πιο ανταγωνιστική και να μεταβάλλεται συνεχώς, αλλά πιστεύω ότι η ασφαλιστική διαμεσολάβηση είναι ένα επάγγελμα που, αν το αγαπήσεις, θα στο ανταποδώσει και θα σε εξελίξει και ως επαγγελματία και ως άνθρωπο. Προσωπικά, οι δυσκολίες του με κάνουν πιο δυνατό και θα συνεχίσω με περισσότερη όρεξη και δυναμική να προσφέρω τις υπηρεσίες μου στον κόσμο».

Σε μια αγορά που παραμένει καθηλωμένη, χρόνια τώρα, στο 2% είναι πολύ ελπιδοφόρο ότι η νέα γενιά ασφαλιστών βλέπει αναπτυξιακή προοπτική και έχει τη θέληση να προχωρήσει παραπέρα.

Επιμέλεια: Δήμητρα Καζάντζα, Ειρήνη Αχνούλα

Διαβάστε εδώ όλες τις συνεντεύξεις της στήλης «Οδοιπορικό εκτός των τειχών».


Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας