Συνεντεύξεις

Οδοιπορικό εκτός των Τειχών – 19η στάση: Κεφαλονιά, Σωτηρία Τζαννετάτου

«Όταν γιγαντώνονται οι εταιρείες, γίνονται πιο απρόσωπες»

Η ασφαλιστική πράκτορας από την Κεφαλονιά κα Σωτηρία Τζαννετάτου είναι η φιλοξενούμενη της στήλης αυτόν τον μήνα. Με σπουδές στη Νομική και αρωγό τον ασφαλιστή σύζυγό της, κ. Γιώργο Μαυρογιάννη, ξεκίνησε το 2014 ως unit manager στην Interamerican. «Ήταν η εποχή που η εταιρεία είχε ξεκινήσει τον θεσμό των unit και μου πρότειναν να δημιουργήσω μία ομάδα ασφαλιστών, την πρώτη ουσιαστικά στο νησί. Με κέρδισε αυτή η δουλειά από την πρώτη στιγμή. Άλλωστε, η Interamerican είναι μεγάλο σχολείο. Μου άρεσε ο τρόπος που διαχειριζόταν το ανθρώπινο δυναμικό της, η εκπαίδευση και η στήριξη που παρείχε. Αλλά όσο ενδιαφέρον κι αν είχε η στρατολόγηση και η εκπαίδευση νέων ασφαλιστών, η πώληση μου άρεσε πολύ περισσότερο, οπότε, 4 χρόνια αργότερα, αποφασίσαμε με τον σύζυγό μου να ανοίξουμε το δικό μας ασφαλιστικό πρακτορείο».

Οι σεισμοί, ο Ιανός και η ανταποδοτικότητα της ασφάλισης

Σήμερα, το ζευγάρι έχει τοποθετήσει ένα μεγάλο κομμάτι της παραγωγής του στην Υδρόγειο, αλλά συνεργάζονται επίσης με την Allianz Ευρωπαϊκή Πίστη, την Interamerican, την ERGO, κ.ά., ενώ δραστηριοποιούνται, κυρίως, στις ασφαλίσεις περιουσίας, υγείας και αστικής ευθύνης. «Η ασφάλιση αυτοκινήτου μας στήριξε σε δύσκολους καιρούς και ζήσαμε από αυτή, αλλά προσπαθούμε να εστιάζουμε και στους υπόλοιπους κλάδους. Εκεί φαίνεται καλύτερα η ανταποδοτικότητα της ασφάλισης», επισημαίνει η κα Τζαννετάτου, αναφερόμενη στον σεισμό του 2014 και στην καταιγίδα Ιανός το 2020.

«Ο σεισμός βρήκε το 80% των κτηρίων ανασφάλιστα. Αλλά και όσα ήταν ασφαλισμένα στις τράπεζες καλύπτονταν μόνο για το ενυπόθηκο μέρος του δανείου, με αποτέλεσμα οι ασφαλισμένοι να βρεθούν στην ουσία ακάλυπτοι. Όταν μάς δόθηκε η ευκαιρία να τους ενημερώσουμε, κατάλαβαν ότι είχαν κι άλλες επιλογές. Στην περίπτωση του Ιανού, μόνο οι αποζημιώσεις που δόθηκαν μέσω του γραφείου μας έφτασαν σχεδόν το μισό εκατομμύριο ευρώ. Ήταν μια πρωτόγνωρη κατάσταση για εμάς. Μάς δημιούργησε πολύ άγχος, μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες αποζημίωσης, αλλά ήταν πολύ συγκινητικό ότι καταφέραμε να σώσουμε ανθρώπους από την οικονομική καταστροφή και να τούς δώσουμε την ευκαιρία να φτιάξουν ξανά τα σπίτια τους και να ξαναστήσουν τις επιχειρήσεις τους. Μέσα από όλο αυτό φάνηκε η προσπάθεια που είχαμε κάνει το προηγούμενο διάστημα, να καλλιεργήσουμε ασφαλιστική συνείδηση στους πελάτες μας. Και ήρθε η στιγμή που το είδαν και όσοι δεν το είχαν αντιληφθεί. Ήρθαν νέοι πελάτες, οι παλιοί φρόντισαν να ασφαλίσουν καλύτερα τις περιουσίες τους. Αλλά, δυστυχώς, είναι πολλοί ακόμη εκείνοι που παραμένουν ανασφάλιστοι και εξακολουθούν να περιμένουν από το κράτος να τους αποζημιώσει».

Δεν ισχύει το ίδιο, όμως, με τους περίπου 3.000 μόνιμα εγκατεστημένους στο νησί Άγγλους, Ελβετούς και Σουηδούς. «Έχουν τελείως διαφορετική κουλτούρα και αντίληψη. Με το που εγκατασταθούν στο νησί θα ασφαλίσουν το σπίτι και την υγεία τους, για να νιώθουν ήσυχοι. Αυτή την κουλτούρα προσπαθούμε να εμφυσήσουμε και στους ντόπιους, αλλά ακόμη δεν το έχουμε καταφέρει στον βαθμό που θα θέλαμε. Δεν έχει ωριμάσει η ιδέα και η αναγκαιότητα της ασφάλισης. Θεωρούν ότι είναι πεταμένα λεφτά. Ειδικά, η ασφάλιση υγείας».

Υγεία: μία δύσκολη εξίσωση

Η ελληνική περιφέρεια, και πολύ περισσότερο τα νησιά, βιώνουν πολύ έντονα τις ελλείψεις στον τομέα υγείας. Ταυτόχρονα, αποδεικνύεται ότι ούτε η ιδιωτική ασφάλιση έχει καταφέρει να καλύψει επαρκώς τις ελλείψεις που υπάρχουν. Όπως μας εξηγεί η κα Τζαννετάτου, «τα νοσοκομεία μας δεν διαθέτουν μονάδα εντατικής θεραπείας, οπότε πολύ συχνά χρειάζεται να γίνει αεροδιακομιδή των ασθενών. Επιπλέον, οι γιατροί και τα διαγνωστικά κέντρα στο νησί είναι λίγα και συνήθως καταφεύγουμε στην Αθήνα ή την Πάτρα. Στην πρώτη περίπτωση η ιδιωτική ασφάλιση έχει αποδειχθεί πολύ χρήσιμη, καθώς δίνει πρόσβαση σε αερομεταφορά. Αλλά στην περίπτωση των ιατρικών και διαγνωστικών εξετάσεων υπάρχει πρόβλημα. Οι περισσότερες εταιρείες παρέχουν πακέτα εξετάσεων σε συμβεβλημένα διαγνωστικά, οπότε εάν δεν υπάρχει συμβεβλημένο στην περιοχή του ασφαλισμένου, για να αξιοποιήσει την παροχή, δεν βλέπει άμεσο όφελος. Αυτό δυσκολεύει και εμάς στο να τους πείσουμε ότι αγοράζουν ένα προϊόν που έχει ανταποδοτικό όφελος».

Πολύ συχνά οι επαγγελματίες της περιφέρειας επισημαίνουν στις εταιρείες ότι οι ασφαλισμένοι τους καλούνται να πληρώσουν το ίδιο ασφάλιστρο με εκείνους της Αθήνας, ενώ έχουν πρόσβαση σε πολύ λιγότερες παροχές, και ζητούν διαφορετική μεταχείριση, αλλά χωρίς την ανταπόκριση που θα ήθελαν. «Κάποιες προσφέρουν κάλυψη για ιατρικές επισκέψεις και διαγνωστικές εξετάσεις, εκτός συμβεβλημένων, καλύπτοντας τους ασφαλισμένους μας απολογιστικά. Σίγουρα, όμως, το κόστος είναι μεγαλύτερο, γιατί δεν καλύπτονται 100%».

Ένα εξίσου μεγάλο πρόβλημα που αφορά τους ασφαλισμένους πανελλαδικά είναι οι πολύ μεγάλες αυξήσεις στα ασφάλιστρα και στις απαλλαγές, ειδικά των παλιών νοσοκομειακών συμβολαίων. «Χάσαμε έναν πολύ μεγάλο αριθμό τέτοιων συμβολαίων μέσα στην κρίση, λόγω του κόστους. Όσοι άντεξαν δυσκολεύονται πλέον πολύ να τα διατηρήσουν. Είναι κατανοητό ότι έχει ανέβει το κόστος και τα υλικά των επεμβάσεων, αλλά δεν μπορεί αυτό να μετακυλύεται στην ασφαλιστική και στο τέλος στον ασφαλισμένο», επισημαίνει η κα Τζαννετάτου, αναφερόμενη και στο οξύμωρο που συμβαίνει, να πληρώνει κάποιος λιγότερα, εάν απευθυνθεί ιδιωτικά σε ένα νοσηλευτήριο. «Το αντιμετωπίσαμε σε πρόσφατες επεμβάσεις πελατών μας. Τα ποσά που κλήθηκαν να πληρώσουν, λόγω και της απαλλαγής, ήταν πολύ μεγαλύτερα σε σχέση με άλλους που απευθύνθηκαν ιδιωτικά. Οι ασφαλιστικές θα πρέπει να κάνουν κάτι ως προς αυτό. Εμείς τούς μεταφέρουμε το πρόβλημα, αλλά νομίζω ότι θα πρέπει να ασκηθεί μεγαλύτερη πίεση, μέσω των συλλόγων μας, ίσως και να ζητηθεί η παρέμβαση του κράτους, εάν χρειαστεί».

Η ασφαλιστική αγορά της Κεφαλονιάς

Η ασφαλιστική αγορά της Κεφαλονιάς μετράει 10 ασφαλιστικά γραφεία και περίπου 35 ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές. «Έχουμε πολύ καλές σχέσεις μεταξύ μας. Δεν υπάρχουν ιδιαίτεροι ανταγωνισμοί. Δουλεύουμε κοινές εταιρείες και συχνά ανταλλάσσουμε απόψεις, πάνω στα προβλήματα της δουλειάς ή για προϊόντα που δεν έχουμε δουλέψει».

Για την ίδια είναι πολύ θετικό ότι οι συνάδελφοί της έχουν αυτή την κουλτούρα συνεργασίας, το αρνητικό, όμως, είναι ότι και εδώ η αγορά δεν ανανεώνεται με νέους ανθρώπους.

«Υπάρχει μόνο η παλιά γενιά, κι εμείς που ξεκινήσαμε πριν από 15 χρόνια, ο σύζυγός μου, εγώ και η ομάδα μου. Από εκείνη την ομάδα έχουν μείνει πλέον μόνο 3-4 άτομα, που έχουν τα δικά τους πρακτορεία. Πιο νέοι άνθρωποι, που να θέλουν να ασχοληθούν με τον κλάδο μας, δυστυχώς, δεν υπάρχουν. Τους έχει απορροφήσει ο τουρισμός, παρόλο που δουλεύουν σεζόν για πολύ λιγότερα χρήματα».

Ωστόσο, η ανάπτυξη του τουρισμού στο νησί της Κεφαλονιάς, όπως και σε όλη τη χώρα, δημιουργεί μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης για τους επαγγελματίες του ασφαλιστικού κλάδου.

«Ο σύζυγός μου, στον οποίο οφείλεται ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της επιτυχίας του γραφείου μας, ασχολείται πάρα πολύ με την ασφάλιση σκαφών αναψυχής. Υπάρχει ζήτηση για ασφάλιση κατοικιών, ειδικά μεγάλων σπιτιών που ενοικιάζονται τους καλοκαιρινούς μήνες, όπως και για ασφάλιση αστικής ευθύνης ξενοδόχων, ενοικιαζόμενων δωματίων και σπιτιών. Ευήκοα ώτα βρίσκουμε και για ασφάλιση επαγγελματικής αστικής ευθύνης, καθώς όλο και περισσότεροι γιατροί, λογιστές, δικηγόροι, αλλά και ειδικότητες που σχετίζονται με την οικοδομή και τα μεγάλα τουριστικά έργα αναζητούν τέτοια κάλυψη. Παράλληλα, έχουν αρχίσει να γίνονται και κάποια φωτοβολταϊκά πάρκα στο νησί, οπότε σίγουρα υπάρχει μέλλον και προοπτικές ανάπτυξης».

Η σημασία της εκπαίδευσης και της ενημέρωσης

Στην ανάπτυξη βοηθάει, επίσης, ότι αρκετά προβλήματα που απασχολούσαν τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές της περιφέρειας, και είχαν να κάνουν με την απόσταση από τα κέντρα αποφάσεων, έχουν πλέον λυθεί. «Ένα τέτοιο πρόβλημα ήταν η πρόσβαση στην εκπαίδευση. Νιώθαμε ότι υστερούσαμε σε σχέση με τους συναδέλφους της Αθήνας, καθώς έπρεπε να διανύσουμε πολλά χιλιόμετρα και ναυτικά μίλια, για να μπορέσουμε να παρακολουθήσουμε κάποιο σεμινάριο, είτε αυτό γινόταν από τις εταιρείες είτε το αναζητούσαμε μόνοι μας, προκειμένου να επιμορφωθούμε περαιτέρω και να μπορέσουμε να αναπτυχθούμε σε περισσότερους κλάδους. Πλέον, με την πρόοδο της τεχνολογίας, έχουν γίνει πολύ μεγάλα βήματα από τις ασφαλιστικές εταιρείες στην κατεύθυνση αυτή. Σχεδόν όλες έχουν καθιερώσει εβδομαδιαία διαδικτυακά σεμινάρια, οπότε και η επαφή με τους ανθρώπους της εταιρείας είναι πιο συχνή και ενημερωνόμαστε όχι μόνο για τα ασφαλιστικά προϊόντα, αλλά και για τις τάσεις της αγοράς».

Οδοιπορικό εκτός των Τειχών – 19η στάση: Κεφαλονιά, Σωτηρία Τζαννετάτου

Μάς δημιούργησε πολύ άγχος (σ.σ. ο Ιανός), μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες αποζημίωσης, αλλά ήταν πολύ συγκινητικό ότι καταφέραμε να σώσουμε ανθρώπους από την οικονομική καταστροφή και να τούς δώσουμε την ευκαιρία να φτιάξουν ξανά τα σπίτια τους και να ξαναστήσουν τις επιχειρήσεις τους. Μέσα από όλο αυτό φάνηκε η προσπάθεια που είχαμε κάνει το προηγούμενο διάστημα, να καλλιεργήσουμε ασφαλιστική συνείδηση στους πελάτες μας. Και ήρθε η στιγμή που το είδαν και όσοι δεν το είχαν αντιληφθεί. Ήρθαν νέοι πελάτες, οι παλιοί φρόντισαν να ασφαλίσουν καλύτερα τις περιουσίες τους. Αλλά, δυστυχώς, είναι πολλοί ακόμη εκείνοι που παραμένουν ανασφάλιστοι και εξακολουθούν να περιμένουν από το κράτος να τους αποζημιώσει.

Η κα Τζαννετάτου στέκεται ιδιαίτερα στη σημασία της εκπαίδευσης και της σφαιρικής ενημέρωσης των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, γιατί, όπως επισημαίνει, «οι πελάτες είναι πλέον πιο απαιτητικοί. Ειδικά οι ξένοι κάτοικοι θέλουν μια ιδιαίτερη μεταχείριση. Καθώς οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν τη γλώσσα, πρέπει να νιώθουν ότι κατέχεις πολύ καλά το προϊόν που τους πουλάς, για να αισθανθούν πιο ήσυχοι, και εμείς από τη μεριά μας θέλουμε να μπορούμε να ανταπεξέλθουμε όσο καλύτερα γίνεται».

Η ειδοποιός διαφορά με τις τράπεζες

Είναι γεγονός ότι η έξωθεν καλή μαρτυρία του κλάδου κρίνεται στη διαχείριση ζημιών και την καταβολή των αποζημιώσεων. Στην Κεφαλονιά, λόγω των σεισμών, των φυσικών καταστροφών και της τουριστικής δραστηριότητας, η ασφαλιστική αγορά δίνει σχεδόν καθημερινά εξετάσεις, με επιτυχία, σύμφωνα με την κα Τζαννετάτου: «Δεν αντιμετωπίζουμε ιδιαίτερα προβλήματα με τη διαχείριση ζημιών και τις αποζημιώσεις. Μια καθυστέρηση υπάρχει στον κλάδο υγείας, αλλά στις γενικές ασφαλίσεις οι ζημιές διεκπεραιώνονται πολύ γρήγορα, συνήθως μέσα σε μία εβδομάδα».

Σε αυτό, βέβαια, βοηθάει και το πόσο καλή δουλειά έχει κάνει ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής πριν την έλευση της ζημιάς. αν έχει καλύψει επαρκώς τον πελάτη, εάν τον έχει ενημερώσει σωστά για τις καλύψεις και τις τυχόν απαλλαγές. Εκεί ακριβώς εντοπίζεται και η ειδοποιός διαφορά με τις τράπεζες, που φάνηκε τόσο στον σεισμό του 2014 όσο και στον Ιανό, καθώς, όπως προαναφέρθηκε, έστρεψε αρκετούς ασφαλισμένους στα ασφαλιστικά γραφεία. Ωστόσο, «δεν φέρει ευθύνη μόνο η τράπεζα αλλά και ο πελάτης. Πρέπει να ξέρει τι αγοράζει. Οι περισσότεροι ήταν ασφαλισμένοι, χωρίς να έχουν πάρει ποτέ το ασφαλιστήριο στα χέρια τους», επισημαίνει η κα Τζαννετάτου.

Η ίδια παρατηρεί ότι ούτε στον κλάδο αυτοκινήτου το bancassurance έχει καταφέρει να πάρει μερίδιο αγοράς, καθώς η προσωπική σχέση, η 24/7 εξυπηρέτηση και η σαφώς καλύτερη διαχείριση της ζημιάς που προσφέρουν οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές είναι και το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα.

«Εκεί, όμως, που έχουν μπει πολύ δυναμικά οι τράπεζες είναι η πώληση unit-linked, καθώς έχουν την εικόνα του πελάτη, γνωρίζουν τα χρήματα που διαθέτει, οπότε πολύ ευκολότερα, μπορούν να τον προσεγγίσουν». Παρόλο που οι ασφαλιστικές εταιρείες επιθυμούν την προώθηση αυτού του είδους προϊόντων, η κα Τζαννετάτου, όπως και πολλοί ακόμη συνάδελφοί της, δηλώνει αρκετά επιφυλακτική. «Αν ένα προϊόν δεν έχει σταθερή εγγύηση και απόδοση, δύσκολα πια, μετά από ό,τι έχει γίνει στο παρελθόν, το προτείνουμε. Άλλωστε, υπάρχουν τόσες άλλες ασφαλιστικές ανάγκες που δεν είναι καλυμμένες», επισημαίνει.

Οι εξαγορές δίνουν ώθηση, αλλά χάνεται η άμεση επαφή

Κλείνοντας τη συζήτησή μας με την κα Τζαννετάτου, θελήσαμε να μάθουμε πώς βλέπει να εξελίσσονται οι εξαγορές και οι συγχωνεύσεις, στην ελληνική αγορά. «Όλοι είδαμε πολύ θετικά την εξαγορά της Υδρογείου Ασφαλιστικής από έναν τόσο μεγάλο Όμιλο, όπως η Reale. Θα δώσει ώθηση και νέα δυναμική στην Εταιρεία και σε εμάς που συνεργαζόμαστε μαζί της. Αντίστοιχα, καλά βλέπουμε να εξελίσσεται και η συγχώνευση Allianz Ευρωπαϊκής Πίστης, δίνοντάς μας πρόσβαση σε πολλά καλά και ευέλικτα προγράμματα. Εκείνο που πιστεύω ότι ίσως μας δυσκολέψει στο μέλλον, με όλες τις εταιρείες, είναι ότι, όταν γιγαντώνονται, γίνονται πιο απρόσωπες, χάνεται η άμεση επαφή με τα στελέχη της εταιρείας και πλέον όλα διεκπεραιώνονται μέσω e-mail».

Παρά τις επιφυλάξεις και τους προβληματισμούς που καταθέτει η κα Τζαννετάτου, δεν χάνει την αισιοδοξία της για το μέλλον της αγοράς, που, όπως διαπιστώνουμε, υπηρετεί με πολλή αγάπη.

Επιμέλεια: Δήμητρα Καζάντζα, Ειρήνη Αχνούλα

Διαβάστε εδώ όλες τις συνεντεύξεις της στήλης «Οδοιπορικό εκτός των τειχών».


Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας