Morningstar DBRS: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλάζουν την ασφάλιση οχημάτων
Το κόστος ασφάλισης των οχημάτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων (ZEV) λειτουργεί αποτρεπτικά για τη μαζική υιοθέτησή τους, γι’ αυτό και ορισμένοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων δημιουργούν θυγατρικές ασφαλιστικές εταιρείες ή συνεργάζονται με InsurTech για την παροχή αποκλειστικής ασφαλιστικής κάλυψης για τις μάρκες τους. Αυτή η αναδυόμενη τάση ίσως αλλάξει το τοπίο της ασφάλισης οχημάτων εκτιμά η Morningstar DBRS.
Η προσπάθεια για τη μετάβαση σε 100% ηλεκτρικά οχήματα (EV) έως το 2035 έχει ξεκινήσει. Περισσότερες από 15 χώρες, μεταξύ των οποίων το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιαπωνία και ο Καναδάς, έχουν θέσει σε ισχύ πολιτικές για το κλίμα που επιβάλλουν την αντικατάσταση –σε ποσοστό 100%– των μικρών επαγγελματικών οχημάτων με νέα, με μηδενικές εκπομπές ρύπων (ZEV) έως το 2035 ή και νωρίτερα. Η προσπάθεια μετάβασης εξελίσσεται ικανοποιητικά στην Κίνα, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη, όπου οι πωλήσεις έχουν αυξηθεί εκθετικά από το 2019, σε μεγάλο βαθμό χάρη στα κίνητρα των κυβερνήσεων στους αγοραστές και τις σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης.
Παρόλα τα κίνητρα για τη μείωση του αριθμού των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στους δρόμους, το υψηλότερο κόστος αγοράς των οχημάτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων (ZEV) και το αυξημένο κόστος ασφάλισής τους λειτουργεί αποτρεπτικά για τη μαζική κυκλοφορία τους. Στην Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ασφαλιστικές εταιρείες αναθεώρησαν προληπτικά τα μοντέλα τιμολόγησης, καθώς προκύπτουν περισσότερα δεδομένα αποζημιώσεων για τα ηλεκτρικά οχήματα (EV). Αυτό έχει οδηγήσει σε σημαντικές αυξήσεις συντελεστών, εν μέρει λόγω της υψηλότερης τιμής των ηλεκτρικών οχημάτων και εν μέρει επειδή η επισκευή τους είναι πιο δαπανηρή. Αυτό αποτελεί επίσης πρόβλημα για τους κατασκευαστές, που επιθυμούν να ενισχύσουν τις πωλήσεις αυτών των οχημάτων και να κερδίσουν μερίδιο αγοράς.
Η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη
Με βάση τα στοιχεία του 2022 από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος και την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου, το ποσοστό των ταξινομήσεων νέων οχημάτων EV αυξήθηκε ραγδαία από το 2019 στην Ευρώπη και με βραδύτερο ρυθμό στο Ηνωμένο Βασίλειο (βλ. Διάγραμμα 1). Τα κρατικά κίνητρα και οι δαπάνες για υποδομές συνέβαλαν στην αύξηση της χρήσης τους στην Ευρώπη.
Ενώ, όμως, η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει κερδίσει έδαφος, η τιμολόγησή τους παραμένει μια πρόκληση, καθώς εξακολουθούν να είναι συνήθως ακριβότερα από τα αντίστοιχα μοντέλα εσωτερικής καύσης (ακόμη και μετά από κάποιες σημαντικές μειώσεις τιμών που εφαρμόστηκαν από αρκετούς κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων πέρυσι).
Το άγχος για την αυτονομία αποτελεί έναν ακόμη αρνητικό παράγοντα –πολύ σημαντικό για χώρες όπου ο χειμώνας μπορεί να επηρεάσει ουσιαστικά την αυτονομία ενός ηλεκτρικού οχήματος (σε σχέση με τις κανονικές θερμοκρασίες λειτουργίας). Τέλος, το δίκτυο φόρτισης πρέπει να αναπτυχθεί σημαντικά περαιτέρω. Στην Ευρώπη, η Νορβηγία εξακολουθεί να κατέχει ηγετική θέση στα ποσοστά κυκλοφορίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με τις πωλήσεις τους να φτάνουν το 88% της αγοράς το 2022, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.
Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων
Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί σημαντικά, αντανακλώντας την προαναφερθείσα επιταγή πώλησης 100% ZEV (έως το 2035) και την αναμενόμενη μείωση των τιμών, καθώς περισσότερα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων γίνονται εύκολα διαθέσιμα (όσο αυξάνεται η μαζική παραγωγή, τόσο μειώνεται περαιτέρω το κόστος παραγωγής). Παρά το γεγονός ότι η αύξηση των πωλήσεων, τα τελευταία τρίμηνα, δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες, η Morningstar DBRS εξακολουθεί να πιστεύει ότι η χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα διευρυνθεί στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ευρώπη και την Κίνα μακροπρόθεσμα. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, οι πωλήσεις EV έχουν αυξηθεί σημαντικά (αν και από μικρή βάση), ξεπερνώντας παγκοσμίως τα 10 εκατομμύρια μονάδες το 2022 και υπολογίζεται ότι είχαν φτάσει τα 14 εκατομμύρια μέχρι το τέλος του 2023. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εκτιμά ότι το ποσοστό των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε στο 14% το 2022 από 4% το 2020 και αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται. Η Κίνα αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 50% του συνόλου των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων το 2022 (βλ. Διάγραμμα 2), ωστόσο οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς και στην Ευρώπη.
Υψηλότερα ασφάλιστρα και πιθανή άρνηση κάλυψης στο Ηνωμένο Βασίλειο
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι σχετικά νέα στην αγορά και οι ασφαλιστές δεν διαθέτουν ακόμη αρκετά στατιστικά στοιχεία για τις αποζημιώσεις, ώστε να εκτιμήσουν με ακρίβεια τη διάρκεια ζωής, τη συντήρηση και το κόστος επισκευής. Αυτά τα οχήματα είναι, στην πραγματικότητα, ηλεκτρονικοί υπολογιστές σε τροχούς, γεμάτοι με ακριβά και πολύπλοκα εξαρτήματα και προηγμένη τεχνολογία, που μπορεί να καταστήσουν την επισκευή πολύ ακριβή μετά από μια σύγκρουση.
Οι Financial Times, σε άρθρο που δημοσιεύθηκε στις 28 Οκτωβρίου 2023, ανέφεραν ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο αύξησαν σημαντικά τα ασφάλιστρα κατά τη διάρκεια του έτους, ενώ μία εταιρεία διέκοψε εντελώς την ασφαλιστική κάλυψη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, για να μπορέσει να επανεκτιμήσει το κόστος των επισκευών. Το άρθρο ανέφερε επίσης ότι, το 2023, το μέσο κόστος ασφάλισης αυξήθηκε κατά 72% σε σύγκριση με αύξηση 29% για τα οχήματα εσωτερικής καύσης. Ορισμένα μέσα ενημέρωσης στο Ηνωμένο Βασίλειο ανέφεραν ότι οι ιδιοκτήτες ορισμένων κινεζικών EV που πωλούνται στη χώρα βρίσκονται αντιμέτωποι με την προοπτική να πληρώσουν υπερβολικά υψηλά ασφάλιστρα, με αποτέλεσμα όσοι ιδιοκτήτες δεν έχουν… βαθιές τσέπες να μην μπορούν να τα ασφαλίσουν. Τα ασφαλιστικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ιδιοκτήτες των κινεζικών EVs οφείλονται, σε μεγάλο βαθμό, στην έλλειψη διαθέσιμων ανταλλακτικών και εξειδικευμένων τεχνιτών, που να είναι σε θέση να τα επισκευάσουν, καθώς η αγορά είναι σχετικά νέα.
Οι κατασκευαστές EV δρομολογούν ασφαλιστικές λύσεις
Σε μια προσπάθεια να δώσουν ώθηση στις πωλήσεις, ορισμένοι κατασκευαστές EV (κυρίως οι νέοι κατασκευαστές, που ανταγωνίζονται τα παλαιά εμπορικά σήματα για μερίδιο αγοράς) έχουν δημιουργήσει τις δικές τους θυγατρικές εταιρείες ασφάλισης αυτοκινήτων ή έχουν συνάψει στρατηγική συνεργασία με έναν εξειδικευμένο πάροχο (InsurTech) για την παροχή αποκλειστικής ασφαλιστικής κάλυψης για τις μάρκες τους (βλ. Διάγραμμα 3). Η Tesla και η Rivian διαθέτουν ήδη in-house ασφαλιστικές προσφορές, ενώ η Zeekr, η NIO και η Fisker έχουν προχωρήσει σε ειδική συνεργασία με εξειδικευμένο ασφαλιστή, για την υποστήριξη των πωλήσεων στην Ευρώπη. Το 2023, η BYD, η οποία ανταγωνίζεται την Tesla για την πρώτη θέση στην παγκόσμια αγορά EV, έλαβε την έγκριση από τις ρυθμιστικές αρχές να αποκτήσει και να χρηματοδοτήσει μια προβληματική ασφαλιστική εταιρεία, με σκοπό να τη μετατρέψει σε ασφαλιστική εταιρεία των αυτοκινήτων της.
Οι νέοι κατασκευαστές EV μπορεί να αλλάξουν το τοπίο της ασφάλισης
Βοηθούμενοι εν μέρει από τις κυβερνητικές πολιτικές και τη σφιχτή προθεσμία για την επίτευξη του στόχου για αντικατάσταση του 100% των οχημάτων με ηλεκτρικά, οι νέοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν προβάδισμα έναντι των παλαιών εμπορικών σημάτων στην πώληση των EV. Στη Νορβηγία, για παράδειγμα, η Tesla έχει αναδειχθεί ως η μάρκα αυτοκινήτων με τις περισσότερες πωλήσεις στη χώρα, παραγκωνίζοντας όλες τις παλαιές μάρκες κατασκευής αυτοκινήτων. Η BYD, που είναι ήδη μια δύναμη στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα, είναι τώρα ένας σημαντικός εξαγωγέας στην Ευρώπη. Εάν οι νεοεισερχόμενοι αποκτήσουν κυρίαρχο μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη, το Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες περιοχές, ενδέχεται να συνεχίσουν να προωθούν και να ενισχύουν τις δικές τους εξατομικευμένες ασφαλιστικές λύσεις και τις στρατηγικές συνεργασίες τους για την υποστήριξη των πωλήσεων, αποσπώντας μερίδιο αγοράς από τους παραδοσιακούς ασφαλιστές. Σημειώνεται ότι αυτό δεν αποτελεί ακόμη ουσιαστική μετατόπιση –ωστόσο, θα σηματοδοτούσε την απαρχή μιας διαδικασίας που θα μπορούσε να πάρει μεγάλες διαστάσεις, εάν οι νεοεισερχόμενες μάρκες EV καταφέρουν να εκτοπίσουν τις παλαιές αυτοκινητοβιομηχανίες και οι ασφαλιστικές λύσεις τους αποκτήσουν ευρεία αποδοχή στην αγορά.
Οι παραδοσιακοί κατασκευαστές δημιουργούν επίσης ασφαλιστικές λύσεις
Η εξέλιξη αυτή δεν αφορά αποκλειστικά μόνο τους κατασκευαστές EV. Και οι βασικοί Κατασκευαστές Αυθεντικού Εξοπλισμού (Original Equipment Manufacturers-OEM) επεκτείνονται επίσης, προσφέροντας ασφαλιστικές λύσεις, για να βοηθήσουν την προώθηση των πωλήσεων και την αύξηση της αφοσίωσης των πελατών. Τέτοιοι κατασκευαστές, που διαθέτουν θυγατρικές εταιρείες ασφάλισης αυτοκινήτων, είναι η General Motors (OnStar Insurance) και η Toyota (Toyota Insurance).
Πρόκειται για μια τάση που, σύμφωνα με την Morningstar DBRS, θα μπορούσε να αποκτήσει δυναμική, αλλάζοντας ενδεχομένως το τοπίο ασφάλισης ΙΧ αυτοκινήτων στο μέλλον, με μέρος της παραγωγής ασφαλίστρων να μετατοπίζεται σε ασφαλιστικές θυγατρικές μεγάλων κατασκευαστών EV ή σε εξειδικευμένους φορείς ασφάλισης αυτοκινήτων που παρέχουν αποκλειστική κάλυψη σε συγκεκριμένους κατασκευαστές EV. Ωστόσο, είναι ακόμη πολύ νωρίς για προβλέψεις και δεν αναμένεται αυτή η αναδυόμενη τάση να επηρεάσει τα κέρδη ή τις πιστοληπτικές αξιολογήσεις των ασφαλιστών βραχυπρόθεσμα ή μεσοπρόθεσμα, εκτιμά η Morningstar DBRS.
Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News