Μια ολοκληρωμένη αφηγηματική έκδοση φωτογραφιών για το Πολυτεχνείο
Τα γεγονότα του Πολυτεχνείου το 1973 είναι ακόμη και σήμερα κάρβουνα αναμμένα κάτω από τις στάχτες του χρόνου. Κάθε φορά που τα σκαλίζουμε αρπάζουν φωτιά.
Οι φωτογραφίες – ντοκουμέντα από το αρχείο του φωτορεπόρτερ Βασίλη Καραγεώργου, αυτόπτη μάρτυρα – φωτογράφου εκείνων των ημερών, αφηγούνται καρέ-καρέ τις δύσκολες εκείνες ώρες που οι νέοι θέλησαν με τόλμη να διεκδικήσουν το μέλλον τους και να αναδείξουν νέους δρόμους.
Άμεσες, αποκαλυπτικές, διεισδυτικές, αποτελούν μοναδικά ντοκουμέντα, όπου ο ιστορικός μπορεί να σκύψει για να αντλήσει λεπτομέρειες και να δει την αλήθεια αποτυπωμένη με όλη τη δύναμή της.
Κάθε “κλικ” καντήλι αναμμένο, να φωτίζει τη συνείδησή μας, να μας δείχνει τον δρόμο. Και οι φωτογραφίες να εκρήγνυνται στα χέρια μας, να μας καίνε και να μας αφυπνίζουν βίαια. Για να γίνεται, χωρίς μύθους, κατανοητό το απομακρυσμένο παρελθόν και προβλέψιμο το μέλλον, να μας θυμίζουν τελικά ότι τα πάντα κατακτιούνται.
Λέμε ότι ξεχνάμε εύκολα εμείς οι Έλληνες. Ίσως και γι’ αυτό συχνά πέφτουμε στα ίδια μοιραία λάθη, αλλά εξίσου οδηγούμαστε σε πράξεις ηρωισμού. -Σχεδόν κάθε γενιά-, από τα παλιά χρόνια μέχρι και σήμερα, όντας ελεύθεροι ή καταπιεσμένοι. Ιδιαίτερα σήμερα, που επιχειρείται άλλη μια φορά η συρρίκνωση και η αλλοίωση των μηνυμάτων του Πολυτεχνείου, είναι σημαντικό να ξαναδούμε τα όσα συνέβησαν τότε και να αναλογιστούμε τη σημασία τους και σε σχέση με τη σημερινή σκληρή πραγματικότητα.
Η τέχνη αυτή, της φωτογράφισης, ως εργαλείο της είδησης, τιμά όλους τους φωτορεπόρτερ-μάρτυρες των γεγονότων που συχνά, ανάμεσα στο νόμιμο και το παράνομο, βάζουν σώμα και ψυχή για να τα αποτυπώσουν, κινδυνεύοντας και από τις δύο πλευρές.
Σήμερα, μετά από 40 χρόνια, για πρώτη φορά, μια ολοκληρωμένη, αφηγηματική έκδοση μνήμης φωτογραφιών ζωντανεύει τον αγώνα του Πολυτεχνείου το 1973. Μέρος του αρχείου αυτού, που περιέχει και ανέκδοτες φωτογραφίες, έχει δημοσιευτεί στον ελληνικό Τύπο, ενώ μερικές από αυτές έχουν κυκλοφορήσει σε όλο τον κόσμο.
Την επιμέλεια της έκδοσης έχει κάνει ο Θανάσης Αλατάς, συνεργάτης για χρόνια του περιοδικού «Ασφαλιστική Αγορά».
Η έκδοση πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Συντακτών, της Ένωσης Συντακτών Περιοδικού & Ηλεκτρονικού Τύπου και της Ένωσης Φωτορεπόρτερ Ελλάδος και το υλικό της θα παρουσιαστεί στο συνεδριακό χώρο της Βουλής, Λεωφόρος Αμαλίας 22-24. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν την Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου 2013 και ώρα 10.00.
Το “Πολυτεχνείο 1973 – 40 Χρόνια Απόσταση” κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Flippress.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
Γεννήθηκε στον Πύργο Υπάτης Φθιώτιδας. Για τις ανάγκες μιας σχολικής εκδρομής ξεκινά με δανεική μηχανή να φωτογραφίζει.
1953-1961: Γνωρίζεται με αθλητικούς φωτορεπόρτερ και, με νέα δανεική μηχανή, καλύπτει ποδοσφαιρικούς αγώνες Β’ και Γ’ εθνικής κατηγορίας, στη συνέχεια καλύπτει εντός και εκτός έδρας τον Ολυμπιακό στην Α’ κατηγορία.
1961: Εργάζεται σε φωτογραφικό πρακτορείο και θέλει να κάνει πολιτικό ρεπορτάζ, αλλά δεν έχει άδεια εισόδου στη Βουλή. Η ευκαιρία έρχεται με τον ανένδοτο αγώνα του Γεώργιου Παπανδρέου, τον οποίο, ενώ όλοι οι άλλοι φωτορεπόρτερ περιμένουν στις πόλεις, αυτός τον ακολουθεί κατά πόδας στα χωριά ανάμεσα στον λαό σε ώρες αγωνιστικής έντασης ως ανεπίσημος φωτογράφος του.
1963: Χωρίς ιδιαίτερες φωτογραφικές γνώσεις, επιλέγει το πολιτικό φωτορεπορτάζ και συνεργάζεται με το διεθνές πρακτορείο United Press International (UPI).
1967 Ιανουάριος: Πρώτη του παγκόσμια αποκλειστικότητα η φωτογράφηση ενός αεροπορικού δυστυχήματος σε βουνοκορυφή του Χελμού, όπου συνετρίβη ένα αμερικάνικο αεροπλάνο που μετέφερε χρηματαποστολή στο Ιράν. Ήταν ο μοναδικός που κατάφερε να ανέβει, με κάλυψη την αντάρα και τα 7 μέτρα χιόνι, στον αποκλεισμένο από στρατιώτες και την Ασφάλεια χώρο της πτώσης, που ήταν σπαρμένος από τα 18 πτώματα του πληρώματος και τα εκατομμύρια δολάρια που συνέλεγαν Αμερικάνοι πεζοναύτες.
Η Ελένη Βλάχου του πρόσφερε ένα πολύ μεγάλο τότε ποσό για την αποκλειστικότητα και οι φωτογραφίες δημοσιεύτηκαν στην Καθημερινή, τη Μεσημβρινή και στις Εικόνες.
Για τη διεθνή αυτή επιτυχία τού προτάθηκε η μόνιμη συνεργασία του με τις εφημερίδες «ΤΑ ΝΕΑ», «ΤΟ ΒΗΜΑ», «ΟΜΑΔΑ» και το περιοδικό «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ».
1967 Μάιος: Η Χούντα τον συλλαμβάνει με τις κατηγορίες της συμμετοχής του σε συλλαλητήρια. Γλιτώνει επικαλούμενος ότι ήταν παρών ως φωτορεπόρτερ μόνο. Με ειδικά φαρδιά παντελόνια γυρνά τους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας και πετά από τα μπατζάκια του προκηρύξεις του ΠΑΚ εναντίον της Χούντας.
1972: Συνιδρύει το πρακτορείο «Team Photo Press».
1973 Πολυτεχνείο: Με τους συνεργάτες του φωτογραφίζει τις κινητοποιήσεις των φοιτητών.
1974: Με την επιστροφή του Ανδρέα Παπανδρέου γίνεται ο επίσημος φωτογράφος του. Συνόδεψε σε πολλά επίσημα ταξίδια τον Κ. Καραμανλή και τον Α. Παπανδρέου.
1976: Γίνεται ιδιοκτήτης φωτογραφικού πρακτορείου ελληνικού και ξένου τύπου («Free Photo Press»).
1996: Αποσύρεται από το επάγγελμα.
– Mέλος της Ένωσης Φωτορεπόρτερ Ελλάδος, διατέλεσε για χρόνια Πρόεδρος και Γεν. Γραμματέας, καθώς και μέλος του Πανελλήνιου Συλλόγου Αθλητικού Τύπου (ΠΣΑΤ). Διετέλεσε για χρόνια πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Πυργιωτών Υπάτης και κατόπιν επίτιμος πρόεδρος.
– 2000 Νοέμβριος: Παρουσιάζει στο Ίλιον την πρώτη ατομική έκθεσή του «Πολυτεχνείο 1973», αργότερα η ίδια έκθεση παρουσιάστηκε και στο Ζάππειο Μέγαρο.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΑΛΑΤΑΣ
Γεννήθηκε στη Ροδωνιά Λαμίας. Σκιτσογράφος, δημοσιογράφος, συνθέτης και παραγωγός μουσικής. Ασχολείται με κάθε τι που θα τον ξαφνιάσει και θα τον εμπνεύσει, όπως η μουσική, η γελοιογραφία, η έρευνα και η συγγραφή.
Δημοσιεύει τα πρώτα του σκίτσα στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» σε ηλικία 17 ετών. Από το 1970 δημοσιεύει γελοιογραφίες στις εφημερίδες «ΤΑ ΝΕΑ», «ΤΟ ΒΗΜΑ», «ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ», «Ειδήσεις», «PIZOΣ», «H EBΔOMH», στα περιοδικά «ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ TAXYΔPOMOΣ», «ΟΜΑΔΑ», «AΣΦAΛIΣTIKH AΓOPA» κ.ά.
Μόνιμος συντάκτης στο περιοδικό «ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ TAXYΔPOMOΣ, συνεργάτης στα περιοδικά «ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ», «EuroMagazine» και στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ». Κόμιξ δημοσιεύει στα περιοδικά «ΜΑΜΟΥΘ» και στην ελληνική έκδοση του «MAD», ενώ στο «ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ» τη σειρά «Αθηνά η κουκουβάγια».
Η ατομική του έκθεση σκίτσων με τίτλο «Το ιερό φως» για τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας παρουσιάζεται τον Ιούνιο του 2004 στο Δημοσιογραφικό Συνέδριο της Σαμοθράκης και τον Αύγουστο σε στάδιο των Παραολυμπιακών Αγώνων. Έχει εκδώσει τέσσερα βιβλία, όπως και τη μουσική του.
Το 2010 τιμήθηκε με τα διεθνή μουσικά βραβεία, Grammy και BMI Awards για τη συνεργασία του με τον Αμερικανό καλλιτέχνη JAY- Z, τη RIHANNA και τον KANYE WEST.
Είναι Γενικός Γραμματέας του Διοικητικού Συμβουλίου του Περιοδικού και Ηλεκτρονικού Τύπου της Ένωσης, (ΕΣΠΗΤ).