Oι απόψεις για τη φετινή εκδήλωση της ΕΑΕΕ με αφορμή την Ημέρα Ασφάλισης θα είναι πιθανότατα τόσες, όσες και οι παριστάμενοι στο Ζάππειο τη 10η Νοεμβρίου, κι αυτό είναι λογικό. Αυτό που δεν είναι λογικό είναι ότι άποψη θα έχουν και αρκετοί από εκείνους που δεν παρακολούθησαν τις εκδηλώσεις, αλλά δεν μπορούν να αντισταθούν στην… κριτική.

Εμείς θα μείνουμε σε αυτούς που βρέθηκαν κοντά στην ΕΑΕΕ και με την παρουσία τους ή και το σχόλιό τους επιθυμούν να συμβάλουν στη δημιουργία ενός νέου πλαισίου, που θα αφορά περισσότερους και θα εκφράζει συγκεκριμένους προβληματισμούς αλλά και προτάσεις.

Ήταν διαφορετικός, ομολογουμένως, ο φετινός εορτασμός της ΕΑΕΕ για την Ημέρα Ασφάλισης.

Διαφορετικός, γιατί δεν είχε την πλήξη των ξύλινων λόγων των πολιτικών, αλλά ούτε αμφισβητήσιμες ως προς το αποτέλεσμα γιορτές στην Πλατεία Συντάγματος.

Διαφορετικός, γιατί είχε τρεις ενδιαφέρουσες θεματικές ενότητες, που κάλυπταν τους τρεις βασικούς πυλώνες της αγοράς: Ασφαλιστική Διαμεσολάβηση – Καταναλωτής – Ασφαλιστικές Εταιρείες. Είχε και μία κεντρική εκδήλωση, όπου παρουσιάστηκαν σημαντικά ευρήματα έρευνας που διεξήγαγε η MRB για λογαριασμό της ΕΑΕΕ, ενώ με την ομιλία του Προέδρου, κ. Δημήτρη Μαζαράκη, τέθηκε το πλαίσιο των δράσεων και της στρατηγικής που θα ακολουθήσει η ΕΑΕΕ σε αυτή τη νέα ψηφιακή εποχή, που όπως έδειξε και η έρευνα θέτει στο κέντρο της τον Άνθρωπο και όχι τον Πελάτη.
Κάτι έλειπε πάλι, όμως. Κάτι έμοιαζε να είναι μισό.
Και δεν ήταν μόνο δική μας διαπίστωση αυτή.
Κατ’ αρχάς, η επιλογή του χώρου. Εμβληματικός χώρος το Ζάππειο, αλλά όχι ιδιαίτερα λειτουργικός, όπως αποδείχτηκε εκ του αποτελέσματος. Αυτό, όμως, κάλλιστα μπορεί να παραβλεφθεί.

Άλλο ήταν εκείνο που έλειπε.

Έλειπε το ΜΑΖΙ! Ένα μαζί που μπορεί να αποτέλεσε κυρίαρχο μήνυμα στην ομιλία του κ. Μαζαράκη, κατά το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης, όταν καλούσε σε συστράτευση όλους: τις ασφαλιστικές εταιρείες, τους διαμεσολαβητές και τους φορείς τους, την ΟΑΣΕ, το ΕΙΑΣ και τον κλαδικό Τύπο, αλλά στην πράξη…

Όπως στην πραγματική ζωή οι τρεις βασικοί πυλώνες της ασφαλιστικής αγοράς, Ασφαλιστική Διαμεσολάβηση – Καταναλωτής – Ασφαλιστικές Εταιρείες, δεν μπορούν να λειτουργήσουν ξέχωρα, είναι αλληλένδετοι και εξαρτάται ο ένας από τον άλλον, έτσι και τα τρία διαφορετικά παράλληλα πάνελ της Παρασκευής άφησαν σε πολλούς την αίσθηση του μισού, της έλλειψης.

Θα θέλαμε, για παράδειγμα, να ξέρουμε:

  • Πώς βλέπουν οι διαμεσολαβητές τις προκλήσεις και τις προοπτικές που συζητήθηκαν στο πάνελ των ασφαλιστικών εταιρειών;
  • Ποιος είναι ο αντίλογος του Συνηγόρου του Καταναλωτή και, πολύ περισσότερο, των εκπροσώπων της ΕΚΠΟΙΖΩ (που δεν συμμετείχαν, ωστόσο, στο πάνελ για την προστασία του καταναλωτή), όταν διαμεσολαβητές και εταιρείες ισχυρίζονταν ότι, ούτως ή άλλως, ο καταναλωτής είναι στο επίκεντρο της δουλειάς τους;
  • Ποια είναι η άποψη και των ασφαλιστικών εταιρειών για τα νέα κανάλια διανομής, που συζητήθηκε στο πάνελ της διαμεσολάβησης, και πώς σκέφτονται να τα αξιοποιήσουν;
Hmera Asfalisis 17
Από αριστερά, Ε. Μοάτσος, Ι. Καντώρος, Χρ. Σαρδελής, Δ. Μαζαράκης, Φ. Μιχάλη, Π. Δημητρίου, Μ. Αντωνάκη, Χρ. Κάτσιος.

Και ερχόμαστε στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης. Είχε δύο πολύ δυναμικά χαρακτηριστικά, που πρέπει να αναδειχτούν. Κατ’ αρχάς, μία ενδιαφέρουσα έρευνα, η οποία έδειξε ότι οι καταναλωτές, ανεξάρτητα από τις οικονομικές τους δυνατότητες (που δυστυχώς στην πλειοψηφία τους δεν διαθέτουν), αξιολογούν θετικά την ιδιωτική ασφάλιση και θα την επέλεγαν, αν μπορούσαν, για να εξασφαλίσουν ένα αξιοπρεπές μέλλον για τους ίδιους και τις οικογένειές τους. Ας μη γελιόμαστε, όμως, η ανεπάρκεια της δημόσιας ασφάλισης είναι που αναδεικνύει τον κλάδο ως τη μοναδική εναλλακτική επιλογή. Και αυτό από μόνο του αποτελεί τροφή για σκέψη και για συζήτηση, πολλή συζήτηση, που θα θέλαμε να είχε γίνει την Παρασκευή το βράδυ.

Το δεύτερο δυναμικό στοιχείο ήταν η ομιλία του Προέδρου της ΕΑΕΕ. Ο κ. Μαζαράκης, όπως προαναφέραμε, εξέπεμψε μήνυμα ενότητας, συγκεκριμενοποίησε τη στρατηγική που θα ακολουθήσει η ΕΑΕΕ, αναφερόμενος στις δράσεις και τις πρωτοβουλίες που έχει ή προτίθεται να αναλάβει, πάντα με στόχο την ενίσχυση της αξιοπιστίας της αγοράς απέναντι στον καταναλωτή:

  • Το Ενιαίο Μητρώο Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών
  • Τη δημιουργία από το ΙΟΒΕ νέων δεικτών κόστους των υπηρεσιών υγείας
  • Τη διεύρυνση του Φιλικού Διακανονισμού
  • Την καθιέρωση ελάχιστων προδιαγραφών για τις εταιρείες οδικής βοήθειας
  • Τη χρήση της διαμεσολάβησης για την επίλυση διαφορών σε συνεργασία με τον ΟΠΕΜΕΔ
  • Την προώθηση –επιτέλους!– λύσης για το θέμα της Ασπίς («να αφήσουμε πίσω μας αυτά που πληγώνουν τον κλάδο και να κάνουμε νέα αρχή», είπε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος)
  • Τη δημιουργία νέων προϊόντων, που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των χαμηλών εισοδημάτων
  • Περισσότερες πρωτοβουλίες για τη δημιουργία ΣΔΙΤ
  • Συχνότερη ενημέρωση των ΜΜΕ
  • Συχνότερες καμπάνιες ενημέρωσης – επικοινωνίας με την κοινωνία. Στο πλαίσιο αυτών των δράσεων περιλαμβάνονται: Πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων και υγείας, νεανική επιχειρηματικότητα, μείωση του οικονομικού αναλφαβητισμού, δημιουργία ασφαλιστικής και αποταμιευτικής συνείδησης, εκπαίδευση των πολιτών πάνω σε θέματα οικονομικής διαχείρισης και financial wellness.

Σε αυτές τις τελευταίες θα θέλαμε να σταθούμε. Όχι γιατί αποτελούν κάτι καινούργιο –στην Ευρώπη γίνονται ήδη, ενώ κι εδώ πολλές είναι οι εταιρείες του κλάδου που αναπτύσσουν δράση σε αυτούς τους τομείς, στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης–, αλλά γιατί τέτοιου είδους καμπάνιες, πάντα το λέγαμε, αποκτούν άλλο κύρος και θα έχουν μεγαλύτερη επίδραση στην κοινωνία αν γίνονται υπό την αιγίδα του συλλογικού θεσμικού οργάνου του κλάδου, της ΕΑΕΕ. Και θα αποκτήσουν ακόμα μεγαλύτερη δυναμική, αν στον σχεδιασμό και την προώθησή τους συστρατευθούν και αξιοποιηθούν όλοι.

Η πρόθεση από μέρους του Προέδρου της ΕΑΕΕ, να πάει η αγορά ένα βήμα παραπέρα με τη συνδρομή όλων είναι πρόδηλη. Μένει να δούμε αν την άποψή του αυτή συμμερίζονται και οι υπόλοιποι παράγοντες της αγοράς.

Ο θεσμός της Ασφάλισης είναι, πρέπει να είναι, στο επίκεντρο της Ημέρας Ασφάλισης. Αυτόν υπηρετούμε, από αυτόν βιοποριζόμαστε. Ο θεσμός αυτός έχει αποδειχτεί πολύτιμος, ανθεκτικός και υποτιμημένος. Οι άνθρωποι της ασφαλιστικής αγοράς μπορούν πλέον να αφήσουν πίσω αυτά που πληγώνουν τον κλάδο τα τελευταία χρόνια.

Η ΕΑΕΕ εξέδωσε Δελτίο τύπου στο οποίο αναφέρεται σχετικά:

11 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ: ΗΜΕΡΑ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

Ο ασφαλιστικός κλάδος στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα αλληλεγγύης προς τους ασφαλισμένους

 Με αφορμή την καθιερωμένη πια Ημέρα Ασφάλισης, η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (ΕΑΕΕ), διοργάνωσε στο Ζάππειο Μέγαρο, συνέδριο με τίτλο «Η νέα εποχή για την αγορά», στο οποίο συμμετείχαν όλοι οι φορείς της ασφαλιστικής αγοράς, των ασφαλιστικών εταιριών και της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης.

Στόχοι του συνεδρίου ήταν η  παρουσίαση των αποτελεσμάτων της  έρευνας  γνώμης  που διεξήγαγε η εταιρεία ερευνών MRB για λογαριασμό της EAEE, η ειλικρινής αποτίμηση της σημερινής κατάστασης και η ανταλλαγή απόψεων των φορέων του κλάδου για μελλοντικές ενέργειες και δράσεις  που θα οδηγήσουν σε λύσεις προς όφελος της κοινωνίας και των πολιτών και  θα αναδείξουν το σύγχρονο πρόσωπο της ασφαλιστικής αγοράς.

5 πρωτοβουλίες με επίκεντρο τον ασφαλισμένο, για μία δίκαιη και αποτελεσματική αγορά

Με αυτό το σκεπτικό παρουσιάστηκε το πρόγραμμα  ενεργειών της EAEE  για το επόμενο διάστημα, που στοχεύει πάνω απ’ όλα στην ενίσχυση της αξιοπιστίας της αγοράς  με την ανάληψη σημαντικών πρωτοβουλιών που αφορούν άμεσα τον καταναλωτή:

  • τη δημιουργία του Ενιαίου Μητρώου Διαμεσολαβητών
  • την κατάρτιση μιας δέσμης δεικτών που θα μετρούν τη μεταβολή του κόστους στα νοσοκομειακά προγράμματα
  • την προώθηση του θεσμού της διαμεσολάβησης για την επίλυση διαφορών με τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις σε συνεργασία με τον ΟΠΕΜΕΔ, ώστε να δίνονται λύσεις σε μικρότερο χρόνο και με χαμηλότερο κόστος
  • την επέκταση του επιτυχημένου θεσμού του Φιλικού Διακανονισμού
  • τη συμφωνία ελάχιστων κανόνων εξυπηρέτησης (SLAs) με τις εταιρείες οδικής βοήθειας.

 5 πρωτοβουλίες για την κοινωνία

Παράλληλα, παρουσιάστηκαν οι δεσμεύσεις της ΕΑΕΕ προς την κοινωνία για την υλοποίηση προγραμμάτων σε τομείς που δεν βρίσκονται στην άμεση ευθύνη της, όπως:

  • στη πρόληψη στους τομείς των τροχαίων ατυχημάτων και της υγείας
  • στη μείωση του χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού
  • στην ενίσχυση της νεανικής επιχειρηματικότητας
  • στη δημιουργία ασφαλιστικής και αποταμιευτικής συνείδησης
  • στην εκπαίδευση σε θέματα οικονομικής διαχείρισης και financial wellness για τους συμπολίτες μας με περιορισμένα εισοδήματα ή για τη γενιά των 500 και 1000 ευρώ.

Στην ομιλία του ο Πρόεδρος της EAEE  κ. Δημήτρης Μαζαράκης τόνισε  χαρακτηριστικά:

«Οι πολίτες έχουν αποδεχτεί πια ότι δεν μπορούν να τα περιμένουν όλα από το κράτος και στρέφονται προς άλλες λύσεις και τον ιδιωτικό τομέα. Εντούτοις, αν και ο πολίτης καταλαβαίνει πια την ανεπάρκεια του κρατικού συστήματος ασφάλισης, διστάζει να κάνει το βήμα προς την ιδιωτική ασφάλιση, είτε γιατί το εισόδημά του είναι περιορισμένο είτε γιατί η ασφαλιστική αγορά έχει εισπράξει με τη σειρά της μερίδιο της γενικής δυσπιστίας προς τους θεσμούς.

Εντούτοις, αυτοί που αρχίζουν σιγά σιγά να κάνουν πια λόγο για ιδιωτική ασφάλιση δεν είναι καθόλου λίγοι. Σύμφωνα με την έρευνα, 62% είναι εκείνοι οι οποίοι βλέπουν θετικά τον κλάδο μας, ως εναλλακτική ή συμπληρωματική λύση για την υγεία και για τη σύνταξή τους.

Η ασφαλιστική αγορά χρειάζεται λοιπόν να ανατρέψει αυτή τη δυσπιστία και να καθοδηγήσει τους ασφαλισμένους να διαχειριστούν σωστά και συνετά αυτό το περιορισμένο εισόδημα που τους έχει απομείνει. Χρειάζεται να βοηθήσει να ξανακερδίσουν εκείνοι τη χαμένη τους αξιοπρέπεια και εμείς την εμπιστοσύνη τους.

Σε μία συμβολική λοιπόν ημέρα, την ημέρα της ασφάλισης, όλος ο ασφαλιστικός κλάδος, ασφαλιστικές εταιρείες, εργαζόμενοι, ασφαλιστές, φορείς της ασφαλιστικής αγοράς, κλαδικός τύπος, δώσαμε τα χέρια και συμφωνήσαμε να κάνουμε ό, τι μπορούμε για να αποδείξουμε ότι ο ασφαλιστικός κόσμος, καταλαβαίνει τις ανησυχίες των ασφαλισμένων μας και θα σταθεί, σε αυτές τις δύσκολες ώρες, δίπλα τους, με λύσεις που να ανταποκρίνονται σε όλα τα εισοδήματα, από τα πιο χαμηλά, στα πιο υψηλά».

Ακολουθούν συνοπτικά τα  συμπεράσματα των τριών  παράλληλων συνεδριάσεων που παρουσιάστηκαν σε πάνελ με εισηγητές τα μέλη του ΔΣ της ΕΑΕΕ  κα  Φ. Μιχάλη, Δρ. Χ. Σαρδελή, κ. Χρ. Κάτσιο και συντονίστρια την   κα Μαργαρίτα Αντωνάκη, Γενική Διευθύντρια της ΕΑΕΕ

  1. «Καταναλωτής: Βασική Αρχή, η προστασία του»

Ο Έλληνας καταναλωτής είναι πιο προστατευμένος από ποτέ. Η εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας σε ασφαλιστικές εταιρίες και διαμεσολαβητές και ο αυστηρός έλεγχός τους από την Τράπεζα της Ελλάδος ενισχύει την αξιοπιστία του θεσμού, διασφαλίζει τη σωστή ενημέρωση των καταναλωτών  και προστατεύει τους ασφαλισμένους. Σε συνδυασμό με τις πρωτοβουλίες της ασφαλιστικής αγοράς και τη δράση  φορέων και θεσμών όπως του Συνηγόρου του Καταναλωτή , του  ΟΠΕΜΕΔ, του Επικουρικού Κεφαλαίου Αυτοκινήτου και του Εγγυητικού Κεφαλαίου Ζωής  ενισχύεται το δίχτυ προστασίας γύρω από τους ασφαλισμένους.

Εισηγητές: Θ. Μητράκος, Υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος ,Ν. Κανελλόπουλος, Γενικός Γραμματέας ΟΠΕΜΕΔ,Λ. Ζαγορίτης, Συνήγορος Καταναλωτή

Συντονίστρια: Φ. Μιχάλη, Μέλος ΔΣ ΕΑΕΕ, CEO Allianz

  1. «Ασφαλιστικές Εταιρίες: Προκλήσεις και προοπτικές»

Οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ασφαλιστική αγορά προέρχονται από τις  επιπτώσεις της γήρανσης του πληθυσμού, της αλματώδους εξέλιξης της τεχνολογίας, της κλιματικής αλλαγής και των φυσικών καταστροφών.

Η γήρανση του πληθυσμού οδηγεί σε αδυναμία της κοινωνικής ασφάλισης να ανταποκριθεί επαρκώς με αποτέλεσμα την αυξανόμενη ανάγκη των πολιτών για συμπληρωματικό συνταξιοδοτικό εισόδημα.

Τα άλματα της τεχνολογίας επηρεάζουν κυρίως τους  κλάδους υγείας και αυτοκινήτου (π.χ. τα αυτόνομα οχήματα).Ταυτόχρονα  αναδύονται νέοι κίνδυνοι (όπως το cyber risk) ενώ η ψηφιοποίηση  επηρεάζει όλες τις  λειτουργίες των εταιριών.

Σε όλες αυτές τι προκλήσεις καλείται καθημερινά να ανταποκριθεί η αγορά  με νέα προϊόντα, με ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της και με καινοτόμες λύσεις.

Εισηγητές: Ε. Μοάτσος, Μέλος ΔΣ ΕΑΕΕ, CEO ΑΧΑ, Ι. Καντώρος, Μέλος ΔΣ ΕΑΕΕ, CEO Interamerican, Θ. Μιχαλόπουλος, Διευθυντής Πωλήσεων Μεγάλων Πελατών Microsoft Ελλάδος, Κύπρου, Μάλτας

Συντονιστής: Δρ. Χρ. Σαρδελής, Γενικός Γραμματέας ΔΣ ΕΑΕΕ, Πρόεδρος Εθνικής Ασφαλιστικής

  1. «Ασφαλιστική Διαμεσολάβηση: Επίκεντρο ο πελάτης»

Όπως οι ασφαλιστικές εταιρίες έτσι και οι διαμεσολαβητές βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα διαρκώς αυστηρότερο νομοθετικό πλαίσιο προς όφελος του καταναλωτή. Καλούνται να αναβαθμίζουν τις γνώσεις τους δια βίου, να επαναπιστοποιούνται ως επαγγελματίες, να παρέχουν διαρκώς καλύτερη πληροφόρηση στους υποψήφιους ασφαλισμένους και να εντάσσουν την τεχνολογία στην καθημερινή τους δραστηριότητα. Και η διαμεσολάβηση βιώνει μία νέα εποχή και ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προκλήσεις συμβάλλοντας στην αξιοπιστία του θεσμού της ασφάλισης.

Εισηγητές: Ι. Χατζηθεοδοσίου Πρόεδρος Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ),Δ. Λύχρου Πρόεδρος ΕΑΔΕ,Π. Λελεδάκης Πρόεδρος ΠΣΑΣ,Γ. Ξηρογιαννόπουλος  Πρόεδρος ΣΕΜΑ,Δ. Γαβαλάκης Πρόεδρος ΠΣΣΑΣ

Συντονιστής: Χρ. Κάτσιος, Μέλος ΔΣ ΕΑΕΕ, Γενικός Διευθυντής Groupama Φοίνιξ