Άρθρα

IDD: Τι περιλαμβάνει το Σχέδιο Νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή;

Κατατέθηκε χτες 4 Δεκεμβρίου, στη Βουλή το πολυαναμενόμενο από την ασφαλιστική αγορά Σχέδιο Νόμου για την ενσωμάτωση στο ελληνικό δίκαιο της ευρωπαϊκής οδηγίας για τη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων (IDD).

«Κατάργηση των διατάξεων περί μείωσης των συντάξεων, ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας 2016/97/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιανουαρίου 2016 σχετικά με τη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων και άλλες διατάξεις» είναι ο πλήρης τίτλος του σχεδίου νόμου.

Το Σ.Ν. έχει χαρακτηρισθεί (ελέω συντάξεων) από την Κυβέρνηση ως επείγον και θα συζητηθεί στην κοινή συνεδρίαση των Διαρκών Επιτροπών Κοινωνικών και Οικονομικών Υποθέσεων, στις 6 Δεκεμβρίου, με προθεσμία υποβολής της Έκθεσης μέχρι την Παρασκευή, 7 Δεκεμβρίου 2018 και ώρα 14:00΄. Στη συνέχεια, θα πάει στην Ολομέλεια προς ψήφιση (η ημερομηνία δεν έχει οριστεί ακόμη).

Δεν περιμένουμε να γίνει κάποια ουσιαστική συζήτηση επί των άρθρων του σχεδίου νόμου, και ειδικά εκείνων που αφορούν την ασφαλιστική διαμεσολάβηση.

Το θέμα των συντάξεων αναμένεται να μονοπωλήσει τη συζήτηση, τόσο στην κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών όσο και στην Ολομέλεια, και σίγουρα θα είναι μία ευκαιρία για τα κόμματα να “κονταροχτυπηθούν” στο πλαίσιο της προεκλογικής περιόδου που, έστω και ανεπίσημα, έχει ξεκινήσει.

Ωστόσο, κύριος κορμός του Σχεδίου Νόμου παραμένει η IDD.

Ο προτεινόμενος νόμος ενσωματώνει στην Ελληνική Νομοθεσία την Οδηγία 2016/97/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιανουαρίου 2016 σχετικά με τη διανομή ασφαλιστικών προϊόντων (πρόκειται για οδηγία ελάχιστης εναρμόνισης).

Παράλληλα, αντικαθιστά και συμπληρώνει συναφείς διατάξεις της νομοθεσίας περί ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, με σκοπό την κωδικοποίηση της σχετικής νομοθεσίας σε ένα ενιαίο κείμενο.

Οι κανόνες που θεσπίζονται αφορούν όλα τα κανάλια διανομής: ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές (σε αυτούς περιλαμβάνονται εκτός των ασφαλιστικών πρακτόρων, των συντονιστών και των μεσιτών, τα πιστωτικά ιδρύματα, οι επιχειρήσεις επενδύσεων και οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, όταν ασκούν σχετική δραστηριότητα), ιντερνετικές πλατφόρμες, απευθείας πωλήσεις και, υπό προϋποθέσεις, ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές δευτερεύουσας δραστηριότητας (π.χ. εταιρείες ενοικίασης οχημάτων, ταξιδιωτικά γραφεία).

Ικανοποιήθηκαν τα αιτήματα των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών όπως αυτά κατατέθηκαν στη διαβούλευση, αλλά και μετά από αυτή, στο διάστημα που μεσολάβησε μέχρι την κατάθεση του τελικού κειμένου στη Βουλή;

Εν αναμονή και των παρατηρήσεων από μέρους των φορέων εκπροσώπησης των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών ας δούμε κάποια κύρια σημεία του Σχ. Νόμου.

Το ασυμβίβαστο

Ορίζονται τρεις κατηγορίες ασφαλιστικών διαμεσολαβητών: Ασφαλιστικοί Πράκτορες (ενοποιούνται σε αυτή την κατηγορία ασφαλιστικοί πράκτορες, ασφαλιστικοί σύμβουλοι, συνδεδεμένοι ασφαλιστικοί πράκτορες και συνδεδεμένοι ασφαλιστικοί σύμβουλοι), Συντονιστές ασφαλιστικών πρακτόρων και Μεσίτες Ασφαλίσεων, με απόλυτο ασυμβίβαστο των δύο πρώτων κατηγοριών με την τρίτη (άρθρο 19 παρ. 3).

Ασυμβίβαστη είναι επίσης η ιδιότητα του ασφαλιστικού πράκτορα, του Συντονιστή και του Μεσίτη ασφαλίσεων με εκείνη του γενικού διευθυντή, διευθυντή και εκπροσώπου ημεδαπής ή αλλοδαπής ασφαλιστικής εταιρείας, αλλά και του διαμεσολαβητή δευτερεύουσας δραστηριότητας.

Επιτρέπεται, ωστόσο, η εκπροσώπηση της Ένωσης Ασφαλιστών Lloyds από μεσίτη ασφαλίσεων, δυνάμει ειδικής έγγραφης πληρεξουσιότητας (άρθρο19, παρ. 4), που επιτακτικά ζητούσε ο ΣΕΜΑ.

Ασυμβίβαστη είναι, τέλος, η ιδιότητα του υπαλλήλου ασφαλιστικής και αντασφαλιστικής επιχείρησης με την ιδιότητα του ασφαλιστικού Πράκτορα, του Συντονιστή και του Μεσίτη ασφαλίσεων.

Στην περίπτωση που κάποιος είναι εγγεγραμμένος στο οικείο επιμελητήριο σε περισσότερες από μία κατηγορίες για τις οποίες υπάρχει ασυμβίβαστο, θα πρέπει εντός 30 ημερών από τη δημοσίευση του νόμου να επιλέξει κατηγορία, αλλιώς διαγράφεται (άρθρο 48).

Σχετικά με τις αμοιβές

Όσον αφορά τον ασφαλιστικό πράκτορα ή τον συντονιστή (άρθρο 5 παρ. 3):

  • Αν για οποιοδήποτε λόγο λυθεί η σύμβαση, δικαιούνται προμήθεια 3 ετών.
  • Αν του ασκήθηκε ποινική δίωξη, του καταβάλλεται το ήμισυ των προμηθειών που θα εδικαιούτο. Αν αθωωθεί, θα του δοθεί εντόκως το υπόλοιπο ποσό. Αν καταδικαστεί, οφείλει να επιστρέψει εντόκως το ποσό που έλαβε.
  • Σε περίπτωση συνταξιοδότησης, λαμβάνει προμήθειες 3 ετών.
  • Σε περίπτωση μόνιμης ολικής ανικανότητας, του καταβάλλονται προμήθειες 4 ετών. Σε περίπτωση θανάτου, το ανωτέρω ποσό καταβάλλεται στα πρόσωπα που έχει ορίσει ως δικαιούχους ή, αν δεν έχει ορίσει, στους κληρονόμους του.

Ο μεσίτης ασφαλίσεων:

  • Λαμβάνει προμήθεια από την ασφαλιστική επιχείρηση στην οποία τοποθέτησε τον κίνδυνο ή/και από τον πελάτη, βάσει έγγραφης σύμβασης μεταξύ τους (άρθρο 5 παρ. 4).
  • Ο περιορισμός της δυνατότητας έκδοσης Πιστοποιητικών Ασφάλισης (Cover Notes) μόνο στην περίπτωση ασφάλισης «Μεγάλων Κινδύνων» παραμένει (άρθρο 5 παρ. 5), παρά τις προσπάθειες του ΣΕΜΑ για την άρση του.
 Αθέμιτος ανταγωνισμός

Οι διανομείς ασφαλιστικών προϊόντων απαγορεύεται να χρησιμοποιούν μεθόδους αθέμιτου ανταγωνισμού, καθώς και αθέμιτες, παράνομες ή παραπλανητικές πράξεις και πρακτικές (άρθρο 27, παρ. 4).

Ειδικά στις περιπτώσεις δ) και ε) αναφέρεται ότι απαγορεύεται «δ) να προσφέρουν εκπτώσεις ή ειδικά ευεργετήματα, με στόχο τη σύναψη ασφαλιστηρίου συμβολαίου, ε) να διαφημίζουν εκπτώσεις, ωφελήματα ή παροχές που δεν ανταποκρίνονται στα ισχύοντα τιμολόγια και όρους των ασφαλιστικών συμβολαίων».

Να σημειωθεί, τέλος, ότι ο νόμος θα έχει αναδρομική ισχύ από τις 30/9/2018, με την επιφύλαξη των οριζομένων στο άρθρο 48.

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας