Η Τασούλα, ο κυρ Μήτσος και ο ασφαλιστής τους στην εποχή της IDD
Δύο υποθετικά σενάρια βγαλμένα, όμως, από τη ζωή και την καθημερινότητα ενός ασφαλιστικού διαμεσολαβητή, την… εποχή της IDD.
Μπαίνει φουριόζα η Τασούλα στο γραφείο. Έχει διπλοπαρκάρει, πρέπει να πάρει και τα παιδιά από το σχολείο. Βιάζεται. Πετά στο γραφείο τα €150 (και πολλά λέω) και το νέο της e-mail για να της στείλεις την ανανέωση του ασφαλιστηρίου του αυτοκινήτου, που λήγει την επομένη, και φεύγει.
«Στάσου, βρε κοπελιά, έχουμε και την IDD. Πρέπει να σε ενημερώσω, να δεις τι άλλες καλύψεις μπορείς να προσθέσεις, να υπογράψεις την αίτηση ασφάλισης»
Καπνός η Τασία! Έχει και να μαγειρέψει!
Έναν μήνα μετά μπαίνει πάλι φουριόζα. Το αυτοκίνητό της έχει πάθει ζημιά από τη θεομηνία που έπληξε την περιοχή. Της εξηγείς ότι δεν έχει τη συγκεκριμένη κάλυψη. «Μα γιατί δεν μου το είπες;», σου απαντά και στρογγυλοκάθεται… για να την ενημερώσεις.
«Τώρα κάθεσαι, κοπελιά, αλλά είναι αργά για ενημέρωση. Η ζημιά έγινε και δεν καλύπτεσαι».
Η Τασούλα σε έξαλλη κατάσταση και εσύ να πρέπει να αποδείξεις… ότι δεν είσαι ελέφαντας!
Κι επειδή είσαι γκαντέμης ή μπορεί και να έχεις τον Ερμή ανάδρομο (ποιος ξέρει;) σου τηλεφωνούν από την εταιρεία να τους στείλεις την αίτηση ασφάλισης για το αγροτικό του κυρ Μήτσου, που δεν τους έχεις προσκομίσει.
«Έχουμε έλεγχο», σου ψιθυρίζει συνωμοτικά η υπάλληλος στο ακουστικό.
Πού να βρεις εσύ την υπογραφή και τον κυρ Μήτσο, στην Κάτω Ραχούλα, 30 χλμ. μακριά, ο οποίος σου παρήγγειλε τηλεφωνικώς το ασφαλιστήριο και έστειλε τον εγγονό του να το πάρει μετά το φροντιστήριο;
Υποθετικά σενάρια και τα δύο –πώς το γράφουν στις ταινίες; «Οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα και καταστάσεις είναι συμπτωματική»–, βγαλμένα όμως από τη ζωή και την καθημερινότητα ενός ασφαλιστικού διαμεσολαβητή, την… εποχή της IDD.
Mε το νέο θεσμικό πλαίσιο (Ν. 4583/2018-IDD) και οι δύο παραπάνω περιπτώσεις μπορεί να σου δημιουργήσουν πρόβλημα. Γιατί η Τασούλα είναι έτοιμη να τραβήξει στα άκρα τον καυγά, απειλώντας με καταγγελίες και μηνύσεις, ξεχνώντας τα τόσα χρόνια επαγγελματικής και προσωπικής φιλίας που σας συνδέουν, και η εποπτεία έτσι κι αλλιώς δεν αστειεύεται.
«Η ΤτΕ έχει δώσει μία περίοδο χάριτος, αλλά σιγά σιγά θα αρχίσει να ελέγχει αν ο νόμος εφαρμόζεται», μας λέει ο κ. Δημήτρης Γαβαλάκης, σε πρόσφατη συνάντησή μας.
Και ο νόμος είναι ξεκάθαρος:
- Ό,τι ασφαλιστήριο και να κάνεις, υποχρεούσαι να πεις στον πελάτη πέντε πράγματα για το ποιος είσαι, να αναλύσεις τις καλύψεις του συμβολαίου, να του προτείνεις επιπλέον καλύψεις, αν πιστεύεις ότι τις χρειάζεται, και στη συνέχεια να πάρεις την υπογραφή του ότι συμφωνεί για το συγκεκριμένο συμβόλαιο και να στείλεις την αίτηση ασφάλισης στην εταιρεία, για να εκδοθεί το συμβόλαιο.
- Η αίτηση ασφάλισης παράγεται από τις ασφαλιστικές εταιρείες και σε αυτή θα πρέπει να αναγράφεται ξεκάθαρα ποιος είναι ο άνθρωπος που έχει ο πελάτης μπροστά του, το όνομά του, το μητρώο του και αν υπάρχει και άλλος διαμεσολαβητής που συνεργάζεται μαζί του (πράκτορας ή συντονιστής) και το όνομα αυτού. Η αίτηση διανέμεται δωρεάν στα δίκτυα διανομής και βγαίνει σε 3 αντίγραφα: ένα για τον διαμεσολαβητή, ένα για την εταιρεία και ένα για τον πελάτη.
Γίνεται, όμως, αυτό στην πράξη;
Ο πελάτης τρέχει να προλάβει την καθημερινότητά του, ο διαμεσολαβητής το ίδιο, πού χρόνος και διάθεση να ασχοληθούν παραπάνω –ειδικά αν πρόκειται για ανανέωση συμβολαίου και δη αυτοκινήτου.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες, από την άλλη, αν και έχουν ήδη ετοιμάσει τις αιτήσεις ασφάλισης, όπως προβλέπει ο νόμος, συχνά κάνουν τα στραβά μάτια, αν ο συνεργάτης δεν τους την επισυνάψει υπογεγραμμένη.
«Είναι γεγονός ότι αν κάποιος εφαρμόσει τις μεταρρυθμίσεις και ο διπλανός του δεν το κάνει, θα χάσει εμπορικά. Όμως, οι μεταρρυθμίσεις πετυχαίνουν όταν αποφασίζουν όλοι ότι θα γίνει καθολική εφαρμογή», επισημαίνει ο κ. Γαβαλάκης, υπερθεματίζοντας για την ανάγκη να γίνει βίωμα πλέον σε όλους ότι ο πελάτης δεν πρέπει να φεύγει, αν δεν έχει ενημερωθεί και υπογράψει την αίτηση ασφάλισης.
«Τα οφέλη είναι πολλαπλά. Μας εξασφαλίζει απέναντι στον πελάτη, μας ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα δίκτυα διανομής και βοηθάει την αξιοπιστία της αγοράς. Μην περιμένουμε ο καταναλωτής να μας αποδώσει αξιοπιστία, όταν εμείς δεν τον αντιμετωπίζουμε επαγγελματικά», τονίζει.
Ο ίδιος πιστεύει ότι «δεν είμαστε σε άσχημο επίπεδο όσον αφορά την εφαρμογή των απαιτήσεων της IDD, αλλά κάποια πράγματα θα μπορούσαν να τρέξουν πιο γρήγορα, ειδικά από μέρους των εταιρειών, που είναι πιο μεγάλοι και πιο δομημένοι οργανισμοί, με περισσότερα μέσα. Βεβαίως και υπάρχουν κάποιοι που δεν θέλουν να φαίνεται το όνομά τους και μέσα από ποια διαδρομή συνεργάζονται, αλλά, τουλάχιστον φανερά, όλοι συμφωνούν ότι τα πράγματα είναι προς τη θετική κατεύθυνση», προσθέτει.
Ως μέλος της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής ο κ. Γαβαλάκης είναι λογικό να υπερασπίζεται τον νόμο που και ο ίδιος συνέβαλε στη σύνταξή του. «Αποκαταστήσαμε αδικίες χρόνων», λέει και σίγουρα κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει. Ταυτόχρονα, αλλάζει την αγορά έτσι όπως την ξέραμε. Όχι μόνο με τις αλλαγές στην κατηγοριοποίηση των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών που εισάγει, αλλά και γιατί ουσιαστικά απαιτεί μεγάλες αλλαγές στη νοοτροπία, στον τρόπο δουλειάς, στην αντίληψη όλων των εμπλεκομένων στην ιδιωτική ασφάλιση (διαμεσολαβητών, εταιρειών, πελατών) και βέβαια προσθέτει…“χαρτούρα”, έστω και ψηφιακή πλέον.
Ο νόμος Ν. 4583/2018-IDD είναι πράγματι μία μεγάλη αλλαγή για την αγορά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε, όμως, ότι το 70% των απαιτήσεων και ειδικά ό,τι αφορά την προσυμβατική ενημέρωση, ίσχυαν ήδη από την IMD. Πόσοι, όμως, ήταν αυτοί που τα εφάρμοζαν; Σίγουρα, πολύ λίγοι.
Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο συνομιλητής μας, «αν θέλουμε το μέλλον της διαμεσολάβησης, το μέλλον της αγοράς γενικότερα, να είναι αυτό που της αξίζει, πρέπει να προσπαθήσουμε να εφαρμοστούν γρήγορα και απ’ όλα τα δίκτυα διανομής τα θετικά που προβλέπει ο νόμος. Στην πορεία θα δούμε τι δεν λειτουργεί σωστά και θα το διορθώσουμε».
Το ερώτημα, βέβαια, είναι μήπως κάπου χάνουμε την ουσία και μένουμε στα τυπικά;
«Χρειάζονται και τα τυπικά, για να υπάρξει διαφάνεια και εγκυρότητα. Μέσα από αυτά θα ενισχυθεί η αξιοπιστία της αγοράς μας», απαντά ο κ. Γαβαλάκης.
Η προσαρμογή βεβαίως και δεν είναι εύκολη, όσο κι αν οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές διατείνονται ότι είναι προσαρμοστικά όντα. Και τα τελευταία χρόνια καλούνται να προσαρμοστούν σε τόσες αλλαγές, νομοθετικές και τεχνολογικές, και στη συνέχεια να τις προσαρμόσουν στις ειδικότερες συνθήκες που επικρατούν στις περιοχές που δραστηριοποιούνται, να αντέξουν τη βαριά φορολογία, αλλά και τον αδυσώπητο, έστω και με κανόνες, ανταγωνισμό.
Κάποιοι επιμένουν να αντιστέκονται, πορευόμενοι μοναχικά σε μία αγορά που γίνεται όλο και πιο αφιλόξενη. Κάποιοι άλλοι συμπαρατάσσονται με τους ισχυρούς. Θα τους προστατεύσουν, όπως ελπίζουν, ή θα τους εξαφανίσουν;
Η μάχη του Δαβίδ με τον Γολιάθ είναι αέναη. Και κερδίζει ο Δαβίδ, μόνο όταν έχει επίγνωση τόσο της δικής του αδυναμίας όσο και της δύναμης του άλλου.
Πόσοι θα τα καταφέρουν; Ο χρόνος θα δείξει…
Δήμητρα Καζάντζα