Διεθνή

Η καταστροφική έκρηξη στην Κίνα

Η ασφαλιστική αγορά αντιμέτωπη με τη συσσώρευση κινδύνων

 

 

Το τραγικό συμβάν στην Tianjin έρχεται να αναδείξει ένα πρόβλημα με το οποίο έρχεται όλο και πιο συχνά αντιμέτωπη η ασφαλιστική βιομηχανία. Πρόκειται για τη συσσώρευση κινδύνων –όταν, δηλαδή, ένα μεμονωμένο γεγονός προκαλεί μια εξαιρετικά μεγάλη σειρά σχετικών ζημιών–, που συναντάται ιδιαίτερα σε περιοχές με έντονη βιομηχανική ανάπτυξη.

 

Στην περίπτωση της Tianjin, μια πυρκαγιά σε αποθήκη πυροδότησε μια μέτρια χημική έκρηξη, η οποία 30 δευτερόλεπτα αργότερα πυροδότησε μια μεγάλη καταστροφική έκρηξη, που με τη σειρά της προκάλεσε φωτιές που εξαπλώθηκαν γρήγορα σε όλη την περιοχή, προκαλώντας ζημιές τόσο στη βιομηχανική κυρίως οικονομική ζώνη ανάπτυξης, όσο και στην ευρύτερη κατοικημένη περιοχή.

Η Tianjin είναι το τρίτο σε μέγεθος λιμάνι του κόσμου, το 11ο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων, ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Κίνας και πύλη για τις βορειότερες περιοχές της χώρας. Ακριβώς λόγω του μεγέθους και της έντονης δραστηριότητάς της (φιλοξενεί πολλές αποθήκες, χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια και πολλούς σταθμούς με καινούργια αυτοκίνητα), η ασφαλιστική διείσδυση στην περιοχή είναι εξαιρετικά υψηλή και οι ασφαλισμένες απώλειες ενδέχεται να ξεπεράσουν το $1,5 δις (£ 955m), σύμφωνα με τον οίκο αξιολόγηση Fitch.

Όπως αναφέρει ο ίδιος οίκος, τα ασφάλιστρα κατά ζημιών από την πόλη ανέρχονται σε 11 δις γιουάν (£ 1.09 δις) και εάν οι ασφαλισμένες απώλειες διαμορφωθούν τελικά στα $1,5 δις, αυτό θα αντιστοιχούσε σε περίπου 88% των συνολικών ασφαλίστρων από πρωτασφαλίσεις στην Tianjin. Επίσης, θα αντιστοιχούσε περίπου στο 5,4% των συγκεντρωτικών κεφαλαίων των μετόχων για τους έξι πιο ενεργούς ασφαλιστές στην περιοχή, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν πάνω από το 77% των εγγεγραμμένων ασφαλίστρων κατά ζημιών.

 

Η συσσώρευση κινδύνων

Σύμφωνα με τονκ. Dieter Berg, Επικεφαλής του τμήματος Business Development Marine Global Partnership της Munich Re και Πρόεδρο της International Union of Marine Insurance (IUMI), «η συγκεκριμένη καταστροφή δείχνει την επίμονη αύξηση των συσσωρευμένων κινδύνων, ιδιαίτερα στις εξαιρετικά βιομηχανοποιημένες περιοχές. Εμείς, ως αντασφαλιστές, κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, έχουμε επανειλημμένως παρατηρήσει πως μεμονωμένα γεγονότα μπορούν να έχουν όχι μόνο περιφερειακές, αλλά  ακόμα και παγκόσμιες επιπτώσεις. Να αναφέρω την καταστροφή του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Κύπρο το 2011 –η οποία πυροδοτήθηκε από την έκρηξη πυρομαχικών σε ναυτική βάση–, που επηρέασε την εθνική οικονομία. Ή τις πλημμύρες στην Ταϊλάνδη το 2011 –ένα φυσικό γεγονός που όμως κατάφερε να σταματήσει τους ιμάντες μεταφοράς προϊόντων σε όλο τον κόσμο. Οι εταιρείες και οι ασφαλιστές έχουν από τότε κάνει μεγάλες προσπάθειες για να μειωθούν οι απώλειες από ενδεχόμενη διακοπή της επιχειρηματικής δραστηριότητας (CBI losses)».

 

Η δυσκολία μοντελοποίησής τους

Η δυσκολία τέτοιου είδους ζημιών έγκειται στο γεγονός ότι είναι δύσκολο να μοντελοποιηθούν.

«Η συσσώρευση των αξιών στον τομέα της θαλάσσιας ασφάλισης αυξάνεται συνεχώς, όσο μεγαλύτερα γίνονται τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ή αυτοκινήτων. Οι μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεις αποθήκευσης εμπορευματοκιβωτίων στους τερματικούς σταθμούς ή εμπορευμάτων σε αποθήκες έχει δημιουργήσει τεράστια συσσώρευση αγαθών και αξιών στα λιμάνια. Με τα μηχανοκίνητα οχήματα, ειδικότερα, βλέπουμε συχνά πολύ μεγάλες πιθανότητες ζημίας λόγω φυσικών καταστροφών, όπως πλημμύρες ή χαλάζι», σημειώνει ο κ. Berg, για να επισημάνει, ωστόσο, ότι ιδιαίτερα γύρω από βιομηχανικές εγκαταστάσεις, οι απώλειες προκαλούνται συνήθως από τον άνθρωπο.

Η μοντελοποίησή τους, λοιπόν, μπορεί να συγκριθεί με εκείνες που προκαλούνται από τρομοκρατία. «Για τις μεγάλες λιμενικές εγκαταστάσεις, ως εκ τούτου, η ανάλυσή μας περιλαμβάνει όχι μόνο τις φυσικές καταστροφές, όπως οι πλημμύρες, οι σεισμοί ή το χαλάζι, αλλά και αυτό το σενάριο», υπογραμμίζει ο κ. Berg.

«Για τους ασφαλιστές και τους αντασφαλιστές είναι πάντα σημαντικό σε τέτοιες περιπτώσεις να αντλούν τη βέλτιστη πληροφόρηση όσον αφορά τους κινδύνους σε σχέση με τις τιμές των αγαθών και τη συσσώρευση έκθεσης στα λιμάνια. Με βάση αυτό, μπορούμε να υπολογίσουμε τα χειρότερα σενάρια, να προσδιορίσουμε (και, εφόσον απαιτείται, να οριοθετήσουμε) τη δική μας έκθεση στον κίνδυνο, από τη μία πλευρά, και, ταυτόχρονα, να ενσωματώσουμε επαρκώς τόσο πολύ μεγάλα σενάρια απωλειών στον υπολογισμό των ασφαλίστρων», προσθέτει.

 

Οι επιπτώσεις από την έκρηξη

Όπως αναφέρουν οι οίκοι αξιολόγησης Fitch και A.M. Best, η πλειοψηφία των αξιώσεων από το συμβάν στην Tianjin θα προέλθουν από τους κλάδους αυτοκινήτου, μεταφορών, αστικής ευθύνης και περιουσίας. Ωστόσο, και οι απαιτήσεις των κλάδων ασφάλισης υγείας και ζωής είναι επίσης πιθανό να είναι σημαντικές, καθώς το συμβάν προκάλεσε το θάνατο 100 και πλέον ανθρώπων και τον τραυματισμό ακόμα περισσότερων.

Σύμφωνα μάλιστα με την A.M. Best, είναι δύσκολο να πει κανείς ποιο θα είναι ακριβώς το ύψος των τελικών απωλειών για τον ασφαλιστικό κλάδο από το περιστατικό αυτό, καθώς οι απώλειες από τη διακοπή της επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι δύσκολο να προσδιοριστούν ακόμα. Από την πλευρά της ασφάλισης θαλάσσιου φορτίου (marine cargo), ο οίκος εκτιμά ότι επίσης θα χρειαστεί χρόνος για να ελεγχθούν τα κατεστραμμένα εμπορευματοκιβώτια και να προσδιοριστούν οι αξιώσεις.

Η AM Best αναμένει ότι τόσο οι  πρωτασφαλιστές όσο και οι αντασφαλιστές θα σκληρύνουν την τιμολογιακή τους πολιτική. Ειδικότερα, οι αντασφαλιστές, οι οποίοι θα αναλάβουν, όπως εκτιμάται, το 10-15% του κόστους των ζημιών, είναι πιθανόν να ενισχύσουν τους όρους και τις προϋποθέσεις για την ανάληψη μεγάλων εμπορικών κινδύνων. Εκτός από τις επιπτώσεις στους τοπικούς πρωτασφαλιστές και αντασφαλιστές στην Κίνα και ορισμένοι περιφερειακοί παίκτες μπορεί επίσης να υποστούν ζημιές από αυτό το περιστατικό, μέσω των ενεργητικών αντασφαλιστικών συμβάσεων και των προαιρετικών τοποθετήσεων.

Με δεδομένο ότι περίπου 90.000 άνθρωποι ζουν σε ακτίνα 5 χιλιομέτρων από τον τόπο της έκρηξης, είναι λογικό να αναρωτιέται κανείς πόσο αδικαιολόγητα επικίνδυνο είναι να υπάρχουν τέτοια εφοδιαστικά κέντρα σε κοντινή απόσταση από μεγάλες πόλεις και κατοικημένες περιοχές.

Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα ο κ. Berg επισημαίνει:«Ναι, υπάρχει ένας πιθανός κίνδυνος εδώ –ωστόσο, αυτό δεν αφορά μόνο τα εφοδιαστικά κέντρα, αλλά και κάθε άλλη μορφή εγκατάστασης, όπως οι μεταποιητικές βιομηχανίες που πιθανόν χρησιμοποιούν επικίνδυνα εμπορεύματα. Αρκεί να θυμηθούμε την έκρηξη του εργοστασίου πυροτεχνημάτων στο Enschede των Κάτω Χωρών το 2000. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, τα μέτρα ασφάλειας, καθώς και η τήρηση και η εποπτεία αυτών καθίσταται καθοριστική».

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας