Η Γενική Δ/ντρια του ΣΑΕΚ, κα Στέφη Δράκου, μιλά για την ανάκαμψη των ασφαλιστικών και το ΓεΣΥ

2613
Drakoy Stefi ΣΑΕΚ

Γνωρίζει πώς να χειρίζεται τις κρίσεις και είναι κτισμένη σε γερά θεμέλια η ασφαλιστική βιομηχανία στην Κύπρο, σύμφωνα με τη Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου (ΣΑΕΚ), κα Στέφη Δράκου.

Στη συνέντευξή της στην «Ασφαλιστική Αγορά» σημειώνει ότι είναι γι’ αυτόν τον λόγο που κατάφεραν οι ασφαλιστικές εταιρείες να ανακάμψουν, μετά την πρωτοφανή οικονομική κρίση του 2013.

Αδιαμφισβήτητα, η πιο μεγάλη πρόκληση που έχουν ενώπιόν τους οι ασφαλιστικές εταιρείες στην Κύπρο, αυτή την περίοδο, είναι η εφαρμογή του μονοασφαλιστικού ΓεΣΥ.

Η κα Δράκου δεν κρύβει την ανησυχία της, προβλέποντας ότι θα συρρικνωθούν ασφαλιστικές εταιρείες και θα χαθούν θέσεις εργασίας σε έναν κλάδο που διαχειρίζεται επενδύσεις, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 14,9% του κυπριακού ΑΕΠ.

 

Συνέντευξη στη Νατάσα Χριστοφόρου

 

Κυρία Δράκου, πώς διαμορφώνεται σήμερα ο χάρτης των ασφαλιστικών εταιρειών στην Κύπρο;
ΣΤ.ΔΡ.: Η κυπριακή ασφαλιστική αγορά διαμορφώθηκε με βάση τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και λειτουργεί σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Ενδεικτικό είναι ότι, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, αυτή τη στιγμή είναι εγγεγραμμένες στην Κύπρο 41 ασφαλιστικές εταιρείες, από τις οποίες οι 37 δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά και οι υπόλοιπες στο εξωτερικό.

Στον κλάδο Ζωής δραστηριοποιούνται 9 εταιρείες, 25 στον κλάδο Γενικής Φύσης, ενώ άλλες 3 διεξάγουν εργασίες και στους δύο κλάδους. Επίσης, 548 ξένες εταιρείες έχουν εγγραφεί στην Κύπρο και έχουν αποκτήσει δικαίωμα ελεύθερης παροχής υπηρεσιών. Oι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους.

Η Κύπρος, λόγω γεωγραφικής θέσης, ιδιότητας μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης, σύγχρονων υποδομών, ευνοϊκού φορολογικού συστήματος και άλλων πλεονεκτημάτων, παραμένει ελκυστικό οικονομικό κέντρο για ξένες εταιρείες, οι οποίες επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στην Ευρώπη και στις γειτονικές χώρες με τις οποίες η Κύπρος διατηρεί εξαιρετικές σχέσεις.

Αυτή τη στιγμή η ασφαλιστική βιομηχανία εξυπηρετεί τον Κύπριο πολίτη μέσα από 1,2 εκατομμύρια ασφαλιστήρια, διαθέτει 4.000 θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης και διαχειρίζεται επενδύσεις της τάξης των €2,35 δις, ποσό που αντιπροσωπεύει το 14,9% του ΑΕΠ της Κύπρου. Το κατά κεφαλή έξοδο ασφάλισης ανέρχεται στα 900 ευρώ.

 

Ξέρει να ανακάμπτει

Πώς εξήλθαν από την οικονομική κρίση οι ασφαλιστικές εταιρείες της Κύπρου και τι καταδεικνύουν τα οικονομικά στοιχεία για την πορεία τους;
ΣΤ.ΔΡ.: Η ασφαλιστική βιομηχανία μετά τα δύσκολα χρόνια της κρίσης (2013–15) έχει ανακάμψει και, σήμερα, όλοι σχεδόν οι κλάδοι της κινούνται με θετικό πρόσημο. Αν και στο σύνολο τα ασφάλιστρα δεν έχουν φτάσει στα προ κρίσης επίπεδα, εντούτοις είναι αξιοσημείωτη η ανάκαμψη. Είμαστε αισιόδοξοι ότι η διαφορά που παραμένει θα καλυφθεί, εκτός απροόπτου, στα επόμενα λίγα χρόνια.

Συγκεκριμένα, τα συνολικά ασφάλιστρα το 2016 ανήλθαν σε €764 εκατ., έναντι €744,6 εκατ. το 2015, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,6%, ενδεικτικό της ανάκαμψης της βιομηχανίας.

Επίσης, ο κλάδος Γενικής Φύσης με ασφάλιστρα €442 εκατ., σε σχέση με €425,9 εκατ. το 2015, παρουσίασε αύξηση 4% σε σχέση με αύξηση 0,4% το 2015. Αυτό οφείλεται, κυρίως, στον κλάδο Υγείας που είχε δυναμική ανάπτυξη το 2016, σημειώνοντας αύξηση 15% σε σχέση με 5,8% το 2015, και στον Κλάδο Μηχανοκίνητων Οχημάτων, ο οποίος εμφάνισε αύξηση 2,9% σε σχέση με αύξηση 0,3% το 2015. Και οι δύο παραμένουν οι μεγαλύτεροι σε εργασίες του κλάδου Γενικής Φύσης.

Η ασφαλιστική βιομηχανία στα χρόνια της οικονομικής κρίσης κατέβαλε συνολικά σε αποζημιώσεις και ωφελήματα 3 δισεκατομμύρια ευρώ, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά ότι είναι κτισμένη σε γερά θεμέλια, γνωρίζει πώς να χειρίζεται τις κρίσεις και να ανακάμπτει.

Οι συνολικές απαιτήσεις το 2016 αυξάνονται κατά 3,6% και φθάνουν τα €472,5 εκατ., σε σχέση με €456,2 εκατ. το 2015.

Στον κλάδο Ζωής, οι εξαργυρώσεις ασφαλιστηρίων είναι μειωμένες κατά -12% σε σύγκριση με το 2015 και ανέρχονται σε €121,9 εκατ., εξέλιξη που αποδίδεται στην έξοδο από την κρίση και επαναφορά της αγοράς σε φυσιολογικά επίπεδα. Ως αποτέλεσμα οι απαιτήσεις στον κλάδο Ζωής παρουσιάζονται το 2016 μειωμένες κατά -9%, και ανέρχονται σε €217,5 εκατ., σε σχέση με €237,8 εκατ. το 2015.

Οι απαιτήσεις κλάδου Γενικής Φύσης την ίδια περίοδο αυξάνονται κατά 16,8% με το ποσό να φτάνει τα €255 εκατ.

Αυτό, όμως, που πρέπει να υπογραμμίσουμε, είναι ότι η ασφαλιστική βιομηχανία στα χρόνια της οικονομικής κρίσης κατέβαλε συνολικά σε αποζημιώσεις και ωφελήματα 3 δισεκατομμύρια ευρώ, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά ότι είναι κτισμένη σε γερά θεμέλια, γνωρίζει πώς να χειρίζεται τις κρίσεις και να ανακάμπτει.

Ποιοι κλάδοι ασφαλειών προβλέπετε να έχουν μεγαλύτερη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια;
ΣΤ.ΔΡ.: Η εμπειρία δείχνει ότι όσο βελτιώνεται η κατάσταση της οικονομίας και το βιοτικό επίπεδο των πολιτών, όλοι οι κλάδοι ασφάλισης σταδιακά επανέρχονται στα προ της κρίσης επίπεδα. Σ’ αυτό συμβάλλουν και νέα σχέδια που εισάγουν οι ίδιες οι ασφαλιστικές εταιρείες. Παράδειγμα είναι τα νέα επαγγελματικά συνταξιοδοτικά σχέδια, που έχουν από το 2016 εισαχθεί στην αγορά, όταν η βιομηχανία κατάφερε να πείσει την πολιτεία να άρει τα νομικά και φορολογικά εμπόδια που απέκλειαν μέχρι τότε τη δραστηριοποίησή της στον τομέα.

Δεν αποκλείονται συγχωνεύσεις

Πώς ανταποκρίθηκαν οι ασφαλιστικές εταιρείες στην εφαρμογή της Φερεγγυότητας ΙΙ; Υπάρχει ενδεχόμενο κάποιες εταιρείες να μην καταφέρουν να προσαρμοστούν και να δούμε συγχωνεύσεις ή ακόμα και κλείσιμο ασφαλιστικών εταιρειών;
ΣΤ.ΔΡ.: Όπως γνωρίζετε, η Οδηγία για τη Φερεγγυότητα ΙΙ συζητείτο για πολλά χρόνια στην Ευρώπη, συνεπώς οι εταιρείες γνώριζαν πολύ καλά τι να αναμένουν με την ψήφισή της. Δυο χρόνια πριν την εναρμόνιση της κυπριακής νομοθεσίας ξεκίνησε σταδιακή εφαρμογή των προνοιών της Οδηγίας, στα πλαίσια των κατευθυντήριων γραμμών της ΕΙΟΠΑ και κάτω από την καθοδήγηση της Εφόρου Ασφαλίσεων, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις θα μεταβούν με επιτυχία στο νέο καθεστώς.

Στο ερώτημά σας, κατά πόσον οι εταιρείες θα καταφέρουν να ανταποκριθούν επιτυχώς στη μεγάλη αυτή πρόκληση, δεν είμαστε οι αρμόδιοι να απαντήσουμε. Η Έφορος Ασφαλιστικών Εταιρειών που εποπτεύει την ασφαλιστική βιομηχανία και γνωρίζει όλα τα στοιχεία είναι η καταλληλότερη να τοποθετηθεί.

Αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι υπήρξε πολλή προετοιμασία από τις εταιρείες, βρισκόμαστε ήδη στον δεύτερο χρόνο από την εφαρμογή της νομοθεσίας και από ό,τι γνωρίζουμε δεν έχουν παρουσιαστεί προβλήματα που να μην είναι διαχειρίσιμα. Η δε προϊστορία της αγοράς δείχνει ότι οι εταιρείες ανταποκρίνονται με επιτυχία στις προκλήσεις. Γιατί όχι, λοιπόν, και σε αυτήν;

Σε ό,τι αφορά τις συγχωνεύσεις εταιρειών, η Φερεγγυότητα ΙΙ ενθαρρύνει τη δημιουργία μεγάλων μονάδων, οπότε δεν μπορούμε να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο συγχωνεύσεων και εξαγορών στο εγγύς μέλλον.

Υπήρξαν αντιδράσεις, κυρίως από ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, για τις νέες οδηγίες της Εφόρου Ασφαλίσεων σχετικά με την είσπραξη ασφαλίστρων. Ποια είναι η δική σας θέση;
ΣΤ.ΔΡ.: Η ρύθμιση της απόδοσης των ασφαλίστρων αποτελεί ρητή νομική υποχρέωση της Εφόρου Ασφαλίσεων. Απορρέει από ευρωπαϊκή οδηγία και στόχο έχει, κατά κύριο λόγο, την προστασία του καταναλωτή, αλλά επίσης και τη διασφάλιση της οικονομικής σταθερότητας της αγοράς.

Κατά τη γνώμη μας, οι οδηγίες της Εφόρου Ασφαλίσεων ρυθμίζουν το θέμα προς την ορθή κατεύθυνση. Το ασφάλιστρο από τη στιγμή που καταβάλλεται από τον πελάτη ανήκει στον δικαιούχο, που είναι η ασφαλιστική επιχείρηση, και δεν πρέπει να παρέχεται η ευκαιρία να χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς.

Όσο βελτιώνεται η κατάσταση της οικονομίας και το βιοτικό επίπεδο των πολιτών, όλοι οι κλάδοι ασφάλισης σταδιακά επανέρχονται στα προ της κρίσης επίπεδα. Σ’ αυτό συμβάλλουν και νέα σχέδια που εισάγουν οι ίδιες οι ασφαλιστικές εταιρείες. Παράδειγμα είναι τα νέα επαγγελματικά συνταξιοδοτικά σχέδια, που έχουν από το 2016 εισαχθεί στην αγορά, όταν η βιομηχανία κατάφερε να πείσει την πολιτεία να άρει τα νομικά και φορολογικά εμπόδια.

Με τη ρύθμιση ο πελάτης θα συνεχίσει να απολαμβάνει ευκολίες πληρωμής, θα γνωρίζει το ασφάλιστρο, τον τρόπο αποπληρωμής του (όπως συμφωνήθηκε) και όταν αυτό καταβάλλεται θα αποδίδεται στον δικαιούχο με τρόπο που αντιμετωπίζει τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στο παρελθόν, προστατεύοντας τον καταναλωτή και την αγορά.

Ουσιαστικά, η οδηγία της Εφόρου Ασφαλίσεων επεκτείνει μια πρακτική που ήδη εφαρμόζεται εδώ και χρόνια, χωρίς να προκαλεί προβλήματα στον κλάδο Ζωής και είναι παράδοξο, γιατί οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές αντιδρούν, αφού μεγάλος αριθμός των μελών τους εδώ και χρόνια την εφαρμόζουν.

Εκατομμύρια τα ανείσπρακτα

Το θέμα των εισπράξεων είναι μεγάλη πληγή για τον κλάδο. Έχετε υπολογίσει πόσα είναι τα ανείσπρακτα ασφάλιστρα;
ΣΤ.ΔΡ.: Στο πλαίσιο της διαβούλευσης που είχαμε με την Έφορο Ασφαλίσεων υποβάλαμε τα στοιχεία που μας παρέθεσαν τα μέλη μας και που καταδεικνύουν το μέγεθος του προβλήματος που δημιουργείται όταν ασφάλιστρα δεν αποδίδονται από τους διαμεσολαβητές έγκαιρα στις ασφαλιστικές εταιρείες. Τα ανείσπρακτα ασφάλιστρα ανέρχονται σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ.

Πόσο απειλεί το μέλλον των ασφαλιστικών εταιρειών η όλο και αυξανόμενη προσφορά ασφαλιστικών προϊόντων από τις Τράπεζες;
ΣΤ.ΔΡ.: Η προσφορά ασφαλιστικών προϊόντων από τις τράπεζες δεν είναι κάτι καινούριο στην κυπριακή αγορά. Ο θεσμός του «bancassurance» αποτελεί ένα κανάλι διανομής που λειτουργεί και συνυπάρχει με άλλα κανάλια που ανταγωνίζονται μεταξύ τους, όχι μόνο στην Κύπρο αλλά και διεθνώς.

Εφόσον ο ανταγωνισμός παραμένει σε θεμιτό πλαίσιο και τα κανάλια διανομής λειτουργούν σύμφωνα με τη νομοθεσία, δεν βλέπω πώς απειλείται το μέλλον των ασφαλιστικών εταιρειών από το γεγονός αυτό.

Εξάλλου, σε μια εξελισσόμενη αγορά, τα κανάλια διανομής ολοένα και διαφοροποιούνται ανάλογα με τα προϊόντα που διανέμονται, στο πλαίσιο μιας συνεχούς προσπάθειας των εταιρειών να εξυπηρετούν τον πελάτη γρήγορα, καλύτερα και με χαμηλό κόστος, εξασφαλίζοντας ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.

Δημοσίευμα του πρακτορείου Reuters έκανε λόγο για άφιξη ασφαλιστικών εταιρειών στην Κύπρο από τη Βρετανία, μετά το BREXIT. Υπήρξε, όντως, ενδιαφέρον;
ΣΤ.ΔΡ.: Την τυχόν εκδήλωση συγκεκριμένου ενδιαφέροντος μόνο η Έφορος Ασφαλίσεων μπορεί να την επιβεβαιώσει. Ωστόσο, δεν διαφαίνεται μέχρι στιγμής εγγραφή αγγλικών ασφαλιστικών εταιρειών.

Συρρίκνωση λόγω ΓεΣΥ

Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στις ασφαλιστικές εταιρείες από την εφαρμογή του μονοασφαλιστικού Γενικού Σχεδίου Υγείας (ΓεΣΥ); Υπάρχει κίνδυνος κάποιες να καταρρεύσουν;
ΣΤ.ΔΡ.: Οι ασφαλιστικές εταιρείες εδώ και πολλά χρόνια, ανταποκρινόμενες στις ανάγκες και προσδοκίες των πελατών τους, επένδυσαν και ανέπτυξαν ένα σύστημα ασφάλισης υγείας που λειτουργεί καλά και εξυπηρετεί σήμερα 235.000 ασφαλιζόμενους. Η δυναμική ανάπτυξη του κλάδου υγείας, σε μια στιγμή που το ΓεΣΥ είναι στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου, δείχνει ποιο σύστημα εμπιστεύεται το κοινό.

Στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης για εισαγωγή ενός Γενικού Σχεδίου Υγείας, ο ΣΑΕΚ κατέθεσε τη δική του πρόταση, η οποία είναι βασισμένη στο δικαίωμα του πολίτη να έχει επιλογή ιατρού, νοσηλευτηρίου και ασφαλιστικού οργανισμού.

Δυστυχώς, η πρόταση, όπως τελικά προωθείται από την Πολιτεία, καθαρά για πολιτικούς λόγους, περιορίζει το δικαίωμα επιλογής και εγκλωβίζει τους πολίτες σε ένα μονοπωλιακό σύστημα ασφάλισης, είτε αυτό τους εξυπηρετεί, είτε όχι.

Σε μια περίοδο που η τάση στην Ευρώπη τείνει τα γενικά σχέδια υγείας (και αυτά των συντάξεων) να είναι προϊόντα συνεργασίας ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, για να είναι βιώσιμα, δυναμικά και να παρέχουν υψηλού επιπέδου ιατρική περίθαλψη και επαρκείς συντάξεις, στην Κύπρο παραδόξως προωθείται ένα σχέδιο παρωχημένο, νοοτροπίας δεκαετίας του ‘80, όπου η ασφάλιση θα παρέχεται μονοπωλιακά από έναν ημιδημόσιο οργανισμό, χωρίς ικανοποιητική εποπτεία.

Οι προτεινόμενοι σχεδιασμοί δυστυχώς δεν λύνουν τα προβλήματα των δημόσιων νοσηλευτηρίων. Αντίθετα, τα μεταφέρουν και στα ιδιωτικά. Οι ασφαλιζόμενοι θα απαιτηθεί να πληρώνουν διπλή εισφορά ή θα αναγκαστούν λόγω οικονομικής αδυναμίας να τη διακόψουν, με αποτέλεσμα να μην απολαμβάνουν την εξυπηρέτηση που τους παρέχεται σήμερα από την ιδιωτική ασφάλιση.

Δημιουργούν ένα σύστημα, με τις γραφειοκρατικές διαδικασίες του δημοσίου, με υψηλού κόστους συνεισφορές, που θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην αγορά εργασίας και στα νοικοκυριά, τα οποία θα καταβάλλουν εισφορές χωρίς να απολαμβάνουν αντίστοιχες υπηρεσίες.

Για τις εταιρείες, το αποτέλεσμα θα είναι αρνητικό: συρρίκνωση των εργασιών και απώλεια θέσεων εργασίας. Για τον πολίτη, όμως, θα υπάρξουν πολύ μεγαλύτερες επιπτώσεις: ισοπέδωση της ποιότητας περίθαλψης.

Παράλληλα, το μονοπωλιακό σύστημα θα δημιουργήσει μια μαύρη τρύπα στην οικονομία, την οποία ο πολίτης θα χρειαστεί να τροφοδοτεί συνέχεια, είτε μέσα από αύξηση στις συνεισφορές, είτε με επιπρόσθετη φορολογία.

Ετοιμάσατε ενημερωτικό έντυπο, το οποίο στάλθηκε σε 150 χιλιάδες ασφαλισμένους ενημερώνοντάς τους για την πρόταση του ΣΑΕΚ;
ΣΤ.ΔΡ.: Είχαμε υποχρέωση να ενημερώσουμε τους ασφαλιζομένους μας για τα δεδομένα που δημιουργεί το ΓεΣΥ και για το πώς επηρεάζονται τα δικαιώματά τους.

Η πρωτοβουλία αυτή λειτούργησε θετικά, αφού οι ασφαλισμένοι μας ανταποκρίνονται ζητώντας περαιτέρω πληροφόρηση και διαμορφώνοντας καλύτερη άποψη, τόσο για τις θέσεις μας, όσο και για τις προσπάθειες που καταβάλλουμε για να προστατεύουμε τα δικαιώματά τους.

Εμείς θα συνεχίσουμε να κρατάμε ενήμερους τους πελάτες μας μέσα από διαρκή επικοινωνία για τα θέματα του ΓεΣΥ.

Οι “απάτες” Βρετανών

Υπάρχει μεγάλη ανησυχία ανάμεσα στις ασφαλιστικές εταιρείες τον τελευταίο χρόνο λόγω των αυξημένων κρουσμάτων απάτης, κυρίως από Βρετανούς τουρίστες που κάνουν διακοπές στην Κύπρο και στη συνέχεια αξιώνουν μεγάλα ποσά ως αποζημίωση, επικαλούμενοι στομαχικές διαταραχές. Πώς αντιμετωπίζετε αυτό το φαινόμενο;
ΣΤ.ΔΡ.: Είναι γεγονός ότι, τελευταία, έχει παρατηρηθεί μια αύξηση σε δόλιες απαιτήσεις από τουρίστες που έρχονται στην Κύπρο από το Ηνωμένο Βασίλειο, που αγοράζουν ταξιδιωτικά πακέτα “all inclusive” και μόλις επιστρέψουν, υποβάλλουν απαιτήσεις για στομαχικές διαταραχές, χωρίς να έχουν εξασφαλίσει ιατρική συμβουλή ή να έχουν ενημερώσει το ξενοδοχείο κατά την παραμονή τους.

Οι απαιτήσεις υποβάλλονται εναντίον ασφαλιστικών πρακτόρων και κατ’ επέκταση εναντίον των ξενοδοχείων που παρέμεναν. Το πρόβλημα εκδηλώθηκε κατ’ αρχήν στην Ισπανία, όπου υπάρχει μεγάλο τουριστικό ρεύμα από τη Μεγάλη Βρετανία. Δόθηκε μεγάλη δημοσιότητα στον βρετανικό Τύπο και τώρα το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται και στην Κύπρο, με τέτοια αυξητική τάση που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης.

Βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία με τον ΚΟΤ και τους Συνδέσμους Ξενοδόχων για καλύτερη διαχείριση αυτού του θέματος μέσα από συντονισμένες προσπάθειες. Έχουμε επικοινωνήσει με τους αντίστοιχους ασφαλιστικούς συνδέσμους της Ισπανίας και της Μεγάλης Βρετανίας, καθώς επίσης με τους Συνδέσμους Τουριστικών Πρακτόρων, που εδώ και καιρό χειρίζονται το πρόβλημα και βρίσκονται σε επικοινωνία με τις βρετανικές αρμόδιες αρχές για πάταξη του φαινομένου.


* Η κα Στέφη Δράκου είναι Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου. Είναι μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Insurance Europe στις Βρυξέλλες. Διετέλεσε Γενική Διευθύντρια της Λαϊκής Ασφαλιστικής μέχρι το 2007, όταν ανέλαβε ως Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου.

Έχει διατελέσει εκλεγμένη Πρόεδρος του Συνδέσμου Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου δύο φορές. Είναι ιδρυτικό μέλος του Ασφαλιστικού Ινστιτούτου, του οποίου και διετέλεσε Πρόεδρος. Υπήρξε μέλος των Διοικητικών Συμβουλίων του Ταμείου Ασφαλιστών και της Κοινοπραξίας Ασφαλιστών Οχημάτων Δημόσιας Χρήσης, καθώς επίσης και του Ενιαίου Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσης.

Έχει ενεργό κοινωνική συμμετοχή, διετέλεσε Δημοτική Σύμβουλος Στροβόλου, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΡΙΚ, αντιπρόεδρος των Επαγγελματιών Επιχειρηματιών Γυναικών Λευκωσίας – Κερύνειας και αντιπρόεδρος της Κίνησης Ίσα Δικαιώματα – Ίσες Ευθύνες. Σπούδασε νομικά στο MiddleTemple του Λονδίνου.