Η έλλειψη Παιδείας κοστίζει στους Έλληνες €25 δις κάθε χρόνο
«Η Παιδεία ως κεντρικό διακύβευμα ανασυγκρότησης της χώρας» ήταν το θέμα της εκδήλωσης που πραγματοποίησε το ΡΕΥΜΑ (Ριζοσπαστική ΕΥρωπαϊκή Μεταρρύθμιση & Ανασυγκρότηση), στο Αμφιθέατρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, στις 12 Ιουνίου 2017.
Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν από τον καθηγητή Θεοδόση Τάσιο στοιχεία με βάση τα οποία η έλλειψη Παιδείας κοστίζει στους Έλληνες 25 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Ο καθ. Θ. Τάσιος ζήτησε να γίνει μια εσωτερική διαπραγμάτευση του πολιτικού συστήματος με την ελληνική κοινωνία, προκειμένου να μειωθεί όσο γίνεται αυτή η απώλεια, παρά τις επιφυλάξεις που διατύπωσε για την επάρκεια του πολιτικού προσωπικού.
Ακολούθως ο καθ. Άγγελος Συρίγος ανέδειξε με επιχειρήματα τη ρηχότητα του νομοσχεδίου για την Ανώτατη Εκπαίδευση, και αναρωτήθηκε αν τελικά η κυβερνητική πολιτική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση εξαντλείται στο να παράγει… «καλούς ανθρώπους», αδιαφορώντας για τη σύνδεση με την αγορά, για την επαγγελματική προοπτική των αποφοίτων, κατάσταση που δεν αντιμετωπίζει τη φυγή των νέων επιστημόνων στο εξωτερικό. Επίσης πρότεινε την αυστηρή τήρηση κριτηρίων για τη λειτουργία μη κρατικών Πανεπιστημίων κι υπογράμμισε την ανάγκη να εξακολουθήσει το δημόσιο Πανεπιστήμιο να είναι παράγων κοινωνικής κινητικότητας.
Στη δική του εισήγηση ο καθ. Γιώργος Πολίτης υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι «κυβερνήσεις προσπάθησαν, άλλοτε πειστικότερα, άλλοτε υποκριτικά, να ρυθμίσουν επί μέρους προβλήματα της Παιδείας. Αλλά το πρόβλημα του συστήματος δεν είναι οι Πανελλαδικές ή τα Συμβούλια Ιδρύματος. Το πρόβλημα έγκειται σε αυτές καθ’ εαυτές τις αρχές και αξίες που υπηρετεί η παιδεία.
Αντί ως πολιτεία και κοινωνία να ξοδέψουμε ενέργεια, μόχθο και πλούτο, ώστε να μπορέσουμε να ανεβάσουμε τον αδαή στο ύψος της επιστήμης, σπαταλήσαμε ενέργεια, μόχθο και πλούτο για να κατεβάσουμε την επιστήμη στο ύψος του αδαούς. Αυτό που ζούμε σήμερα, δεν είναι παρά οι συνέπειες αυτού του εγκλήματος. Για να ανασυγκροτήσουμε τη χώρα είναι αναγκαία συνθήκη να απελευθερωθούμε από την κυριαρχία της μετριότητας, της ανοησίας και του παραλογισμού.
Όλες οι Μεταρρυθμίσεις -Δεξιές, Αριστερές, Κεντρώες- αποτυγχάνουν, επειδή ακριβώς ξεκινούν από το Πανεπιστήμιο. Ωστόσο, οι πραγματικές αλλαγές στην Παιδεία, πρέπει να ξεκινούν από το Δημοτικό και ακόμη καλύτερα από το Νηπιαγωγείο. Ζητούμενο της παιδείας είναι η καλλιέργεια νέων ανθρώπων με κριτική αντίληψη και ήθος, δηλαδή τα κρίσιμα στοιχεία που απουσιάζουν από το εκπαιδευτικό μας σύστημα».
Στην ομιλία του ο πρώην υφυπουργός και πρόεδρος του ΡΕΥΜΑτος, κ. Αθανάσιος Σκορδάς τόνισε, μεταξύ άλλων: «Θεωρούμε την Παιδεία κεντρικό διακύβευμα για την ανασυγκρότηση της χώρας διότι η λύση στο πρόβλημα της χώρας δεν βρίσκεται στην ολοκλήρωση των αξιολογήσεων ή στη ρύθμιση του χρέους, αλλά στο να τρέξουμε αναπτυξιακά, να ξαναβρούμε την ταυτότητά μας και την εθνική μας αυτοπεποίθηση. Στο Ρ.ΕΥ.Μ.Α. έχουμε συναντηθεί πολίτες που αγωνιούμε για την πορεία της χώρας και από την απλή διαπίστωση «κάτι να γίνει» προσπαθούμε «κάτι να κάνουμε», προσπαθούμε ν’ ανάψουμε τη φωτιά της δημιουργίας ώστε δημιουργικοί συμπολίτες μας που ξέρουν να επιτυγχάνουν, να συμμετάσχουν ενεργά στην διαμόρφωση και υλοποίηση ενός εθνικού σχεδίου αντιμετώπισης της κρίσης».
Την συζήτηση συντόνισε, με εύστοχες παρεμβάσεις, ο Αντιπρόεδρος του ΡΕΥΜΑτος και Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος Β & Μ Θεοχαράκη, κ. Φώτης Παπαθανασίου.
Δείτε παρακάτω τους σημαντικότερους από τους σχετικούς πίνακες που παρουσίασε ο καθ. κ. Τάσιος.