Άρθρα

Η ανταπόκριση των εργαζομένων στις προκλήσεις της Τεχνολογίας
Γράφει η Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου*,
Ψυχολόγος BSc – Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, Συντονίστρια Σεμιναρίων.
Το σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον μεταμορφώνεται με την ανάπτυξη της ψηφιακής τεχνολογίας, τους αυτοματισμούς στη βιομηχανία και την ολοένα και μεγαλύτερη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. Όλα αυτά τα συστήματα σκοπό έχουν την εξοικονόμηση χρόνου, την αποτελεσματικότητα, την παραγωγικότητα και τη βελτίωση της ποιότητας της επαγγελματικής ζωής.
Τα εργαλεία της τεχνολογίας έχουν κάνει πιο εύκολη την επικοινωνία, καθώς οι εργαζόμενοι από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου μπορούν να συνδεθούν με την ομάδα τους και να επικοινωνήσουν άμεσα τις ιδέες τους, να εκφράσουν τη γνώμη τους, να παρουσιάσουν τα έργα τους και να δώσουν feedback.
Καθώς οι εταιρείες εξελίσσονται, το να βρίσκονται μπροστά τεχνολογικά γίνεται κρίσιμο για τη διατήρηση ενός ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και για αυτόν τον λόγο ο ψηφιακός μετασχηματισμός χρειάζεται να είναι αναπόσπαστο μέρος της συνολικής επιχειρηματικής στρατηγικής κάθε οργανισμού. Επίσης, οι προβλέψεις των επιστημόνων, ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα φέρει μια επανάσταση στην αγορά εργασίας, κάνει επιτακτική την ανάγκη του σχεδιασμού από πλευράς των επιχειρήσεων.
Παρόλο που οι τεχνολογικές εξελίξεις επιταχύνονται και οι εργαζόμενοι καλούνται να αναπτύξουν δεξιότητες για να ανταποκριθούν σε αυτές, συνήθως δυσκολεύονται να προσαρμοστούν. Συχνά ενεργοποιείται μηχανισμός επιβίωσης που έχουν αναπτύξει οι άνθρωποι στην εξελικτική τους πορεία, όταν έρχονται αντιμέτωποι με άγνωστες για εκείνους συνθήκες, προκειμένου να αξιολογήσουν τους πιθανούς κινδύνους. Κάποιοι από τους λόγους που συμβαίνει αυτό είναι οι ακόλουθοι:
● Ο φόβος της αποτυχίας
Οι εργαζόμενοι συχνά αντιστέκονται στη χρήση νέων τεχνολογιών, όχι απαραίτητα γιατί είναι ενάντιά τους αλλά από τον φόβο, ότι ίσως δεν καταφέρουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Για αυτόν τον λόγο, μπορεί να είναι πιο εύκολο να αποφύγουν εντελώς την αλλαγή από το να επενδύσουν χρόνο σε αυτό και τελικά να αποτύχουν.
● Όταν δεν υπάρχει άμεσο όφελος
Για να φέρει ορατό αποτέλεσμα η χρήση νέων τεχνολογιών, χρειάζεται να υπάρξει μια περίοδος μάθησης και προσαρμογής. Αυτό σημαίνει ότι, για κάποιο διάστημα, ο υφιστάμενος τρόπος λειτουργίας των πραγμάτων θα είναι πιο αποτελεσματικός συγκριτικά με τον νέο τρόπο που εφαρμόζεται, και αυτό μπορεί να είναι αποτρεπτικό.
● Περισσότερος όγκος εργασίας
Συχνά η μεταβατική περίοδος χρειάζεται περισσότερη προσπάθεια, για να καταφέρει η εφαρμογή της νέας τεχνολογίας να φέρει αποτέλεσμα και, καθώς αυτό μπορεί να διαταράξει τον καθιερωμένο τρόπο ροής των εργασιών, μπορεί να οδηγήσει σε κούραση, αβεβαιότητα και άγχος.
Ας δούμε πώς μπορούμε να αποφύγουμε τους παραπάνω περιορισμούς, όσον αφορά την τεχνολογία, και να αρχίσουμε να καταβάλλουμε προσπάθεια, ώστε να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητές της:
● Να επαναπροσδιορίσουμε τη νέα τεχνολογία ως ευκαιρία
Αντί να την αντιμετωπίζουμε ως απειλή ή χάσιμο χρόνου προσδοκώντας ελάχιστα οφέλη από τη χρήση της, να την αντιμετωπίζουμε ως ευκαιρία για ανάπτυξη και βελτίωση. Αυτή η αλλαγή της οπτικής μπορεί να διαφοροποιήσει τον τρόπο που προσεγγίζουμε την αλλαγή.
● Να ενημερώσουμε έγκαιρα και σφαιρικά τους εργαζόμενους
Οι επικεφαλής που παρουσιάζουν την εφαρμογή νέων τεχνολογιών να επικοινωνούν στους εργαζόμενους γιατί γίνεται η όποια τεχνολογική αλλαγή, πώς και πότε θα εφαρμοστεί και πώς θα υποστηριχθούν οι ίδιοι για αυτήν τη μετάβαση.
Όταν οι εργαζόμενοι εκτίθενται σε ένα νέο σύστημα, θέλουν να γνωρίζουν πώς αυτό θα τους βοηθήσει να είναι πιο παραγωγικοί και πώς θα τους διευκολύνει, ώστε να μειωθεί ο χρόνος που αφιερώνουν σε εργασίες που δεν θεωρούν ότι συμπεριλαμβάνονται στα βασικά τους καθήκοντα.
● Να αφιερώσουμε χρόνο στην εκπαίδευση
Η συνεχής εκπαίδευση και υποστήριξη των εργαζομένων είναι ίσως το πιο κρίσιμο πεδίο, για να βοηθηθούν ώστε να προσαρμοστούν στη νέα τεχνολογία. Είναι, επίσης, ευκαιρία για να λαμβάνεται feedback, όσον αφορά τη χρήση της.
● Η χρήση της τεχνολογίας να “συναντά” τις ανάγκες μας
Είναι πολύ σημαντικό η χρήση της τεχνολογίας να γίνεται με τρόπο που εμπνέει και αναμορφώνει· που σέβεται και εμπλουτίζει το ανθρώπινο δυναμικό. Για να γίνει αυτό, απαιτείται η κουλτούρα και οι αξίες τόσο των εταιρειών όσο και των ανθρώπων τους να εξασφαλίζουν ότι υπάρχει εμπιστοσύνη, ότι αισθάνονται ασφαλείς να δώσουν και να λάβουν feedback και ότι η τεχνολογική πρόοδος θα χρησιμοποιηθεί με τρόπο που θα ενισχύει την ανθρώπινη σύνδεση και συμμετοχή.

* Η κα Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου παρέχει υπηρεσίες σε εταιρείες μέσω ατομικών συνεδριών, μικρών ομάδων εργασίας, εκπαιδευτικών σεμιναρίων και συμβουλευτικής (coaching).
Διατηρεί προσωπικό γραφείο για την παροχή συνεδριών ψυχοθεραπείας και συμβουλευτικής σε άτομα, οικογένειες, ζευγάρια και ομάδες.
Έχει υπάρξει ανώτατο στέλεχος Ασφαλιστικών Εταιρειών.
e-mail: [email protected]
Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News