Διεθνή

Η Allianz ζητά μεγαλύτερη ασφάλεια για τους ευάλωτους χρήστες των οδικών δικτύων σε αστικές περιοχές

  • Μεγάλος εναντίον μικρού στις ευρωπαϊκές πόλεις: το 70% των θανάτων σε αστικούς δρόμους αφορά πεζούς, ποδηλάτες ή μοτοσικλετιστές.
  • Το 1/3 των ατυχημάτων μεταξύ φορτηγών και πεζών ή ποδηλατών μπορεί να αποφευχθεί με τη χρήση ήδη υπάρχουσας τεχνολογίας.
  • Η Allianz προτείνει μέτρα για να έρθουμε πιο κοντά στο Vision Zero (μηδενικούς νεκρούς σε αστικά οδικά δίκτυα).

Στη 12η Allianz Motor Day, της 16ης Οκτωβρίου 2024, η γερμανική ασφαλιστική εξέφρασε το αίτημα για καλύτερη προστασία πεζών και ποδηλατών στις πόλεις και διατύπωσε συγκεκριμένες απαιτήσεις από πολιτικούς, κατασκευαστές αυτοκινήτων και φορείς εκμετάλλευσης στόλων οχημάτων.

Ο αριθμός των νεκρών από αυτοκινητιστικά δυστυχήματα στους αστικούς δρόμους είναι μια πληγή που αφορά έντονα και την Ελλάδα. Η Allianz φέρνει στο προσκήνιο το ζήτημα της ασφάλειας των ευάλωτων χρηστών των αστικών δρόμων, δηλαδή τους οδηγούς δίτροχων και τους πεζούς, αναδεικνύει σε ποιο βαθμό και για ποιους λόγους τα φορτηγά και τα οχήματα των μεταφορικών και των εταιρειών delivery ευθύνονται για μεγάλο μέρος των θανάτων στους δρόμους και προτείνει συγκεκριμένες λύσεις για τον περιορισμό τους. Λύσεις που, εκτός από μείωση των δυστυχημάτων, μπορούν να φέρουν και οικονομικό όφελος στις εταιρείες που διαθέτουν βαρέα οχήματα ή έχουν στόλους οχημάτων.

Η Allianz ζητά μεγαλύτερη ασφάλεια για τους ευάλωτους χρήστες των οδικών δικτύων σε αστικές περιοχές

Λαμβάνοντας υπόψη τον σταθερά υψηλό αριθμό θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη, ο κ. Klaus-Peter Roehler, μέλος του Δ.Σ. της Allianz SE, αναφέρθηκε στην ανάγκη παροχής βελτιωμένου εξοπλισμού ασφαλείας, ειδικά στα φορτηγά: «Βλέπουμε ταχεία πρόοδο σε όλους σχεδόν τους τομείς της τεχνολογίας, οπότε γιατί αποτυγχάνουμε να προστατεύσουμε καλύτερα τη ζωή στους δρόμους; Είναι απαράδεκτο. Το ένα τρίτο των ατυχημάτων μεταξύ φορτηγών και πεζών ή μεταξύ φορτηγών και ποδηλατών θα μπορούσαν να αποφευχθούν, εάν τα φορτηγά χρησιμοποιούσαν μόνο δύο γνωστά μέτρα ασφαλείας. Για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις και τις τάσεις που ανέφερα, οι κατασκευαστές οχημάτων, οι πολιτικοί, οι μεταφορείς εμπορευμάτων –και εμείς ως ασφαλιστές– καλούμαστε να δράσουμε. Πρέπει απλώς να κάνουμε ό,τι μπορούμε, για να προστατεύσουμε μια ανθρώπινη ζωή από τυχαίο θάνατο, όποιο κι αν είναι το κόστος».

Ως γνωστόν, η Allianz Motor Day συγκεντρώνει ειδικούς και εκπροσώπους μέσων ενημέρωσης από όλο τον κόσμο, για να συζητήσουν τις τάσεις και τις προκλήσεις του μέλλοντος για την κινητικότητα. Το θέμα της Ημέρας για το 2024 είναι «Μεγάλος εναντίον μικρού: Πώς πρέπει να προστατεύσουμε καλύτερα τις ευάλωτες ομάδες στις αστικές περιοχές».

Στόχος της ΕΕ: Μηδενικοί θάνατοι από τροχαία ατυχήματα έως το 2050

Ο κ. Klaus-Peter Roehler τόνισε στην τοποθέτησή του ότι ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλός, γύρω στους 20.400 το 2023: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δηλώσει ότι έως το 2050 ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη πρέπει να μειωθεί στο μηδέν». Δυστυχώς, απέχουμε ακόμη πολύ από αυτό το “Vision Zero”. Για να παραμείνει εντός του εύρους στόχου, ο αριθμός των θυμάτων θα έπρεπε να είχε μειωθεί κατά 18% μεταξύ 2022 και 2023, υποθέτοντας ότι ακολουθούμε μια γραμμική εξέλιξη. Σε ολόκληρη την Ευρώπη, έχει επιτευχθεί μείωση 1% – και στη Γερμανία, ο αριθμός των θανάτων αυξήθηκε πρόσφατα κατά 1,8%, φτάνοντας συνολικά τους 2.839 το 2023.

70% των θανάτων από τροχαία στις αστικές περιοχές είναι πεζοί ή οδηγοί δίτροχων οχημάτων

Για να επιτύχουμε γρήγορα αποτελέσματα, είναι λογικό να εστιάσουμε στις αστικές συγκοινωνίες: «Οι πόλεις είναι τα κύρια σημεία ατυχημάτων», επισημαίνει ο κ. Roehler. «Περίπου το 40% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στην Ευρώπη συμβαίνουν στις πόλεις. Το 70% αυτών των θυμάτων οδηγούν ποδήλατα ή άλλα δίτροχα οχήματα ή είναι πεζοί, συμπεριλαμβανομένων παιδιών και ηλικιωμένων –χρειάζονται καλύτερη προστασία! Ο τίτλος της 12ης Ημέρας Αυτοκινήτου της Allianz –«Big vs. Small»– ακούγεται πικρός, αλλά είναι αλήθεια. Μιλάμε για την προστασία των πιο ευάλωτων ατόμων από τα βαρέα οχήματα». Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του Allianz Center for Technology (AZT), τα οχήματα που χρησιμοποιούνται από μεταφορικές υπηρεσίες και delivery είναι τα πλέον επίφοβα. «Ως ασφαλιστής στόλου, η Allianz έχει καταλήξει στα εξής ευρήματα: τα φορτηγά που χρησιμοποιούνται από αυτές τις υπηρεσίες παράδοσης έχουν περίπου 20% υψηλότερη συχνότητα απαιτήσεων από τα συμβατικά οχήματα», αναφέρει ο κ. Roehler. «Είναι επίσης πιο πιθανό να προκαλέσουν προσωπικό τραυματισμό». Η πίεση χρόνου των οδηγών, οι πολλές στάσεις, οι ελιγμοί σε αστικά περιβάλλοντα και η απόσπαση της προσοχής που προκαλούν οι ψηφιακές συσκευές που απαιτούνται για τις παραδόσεις, συμβάλλουν σε αυτό. Ο κ. Roehler επικρίνει το γεγονός ότι τα φορτηγά δεν διαθέτουν επί του παρόντος τον ίδιο αριθμό συστημάτων ασφαλείας με τα επιβατικά αυτοκίνητα, παρά τον Γενικό Κανονισμό Ασφάλειας 2 (GSR2) της ΕΕ, ο οποίος ισχύει για νέα οχήματα από τον Ιούλιο του 2024 και μετά. «Τουλάχιστον τα φορτηγά θα πρέπει να έχουν τα ίδια συστήματα ασφαλείας με τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα, καθώς χρησιμοποιούν τους ίδιους αστικούς δρόμους με μεγάλη συχνότητα», σημειώνει.

Η Allianz ζητά μεγαλύτερη ασφάλεια για τους ευάλωτους χρήστες των οδικών δικτύων σε αστικές περιοχές

Μελέτη Allianz: Το 1/3 των ατυχημάτων μεταξύ φορτηγών και ποδηλατών ή πεζών θα μπορούσε να αποφευχθεί με τη διαθέσιμη τεχνολογία

Για βαρέα φορτηγά οχήματα και λεωφορεία, το GSR2 πρέπει να βελτιωθεί το συντομότερο δυνατό, σύμφωνα με τον κ. Roehler. Αν και ορισμένα προειδοποιητικά χαρακτηριστικά των συστημάτων υποβοήθησης οδηγού είναι πλέον υποχρεωτικά για φορτηγά που έχουν ταξινομηθεί πρόσφατα, δεν αρκούν για την αξιόπιστη πρόληψη συγκρούσεων με ποδηλάτες και πεζούς, για παράδειγμα σε τυφλά σημεία. «Τα συστήματα προειδοποίησης δεν αρκούν», τονίζει ο κ. Roehler. «Τα αποτελεσματικά συστήματα μπορούν να αναγνωρίσουν τους χρήστες του δρόμου στο τυφλό σημείο που υπάρχει και να ενεργοποιήσουν αμέσως το φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης». Πρόσφατη μελέτη του Allianz Center for Technology (AZT) κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το ένα τρίτο των ατυχημάτων μεταξύ φορτηγών και πεζών ή ποδηλατών θα μπορούσαν να αποφευχθούν με ενεργό υποβοήθηση πέδησης και βελτιωμένη ορατότητα για τον οδηγό φορτηγού μέσω των παραθύρων ελιγμών και μιας χαμηλότερης οπτικής γωνίας στην καμπίνα του. Αυτές οι τεχνικές λύσεις είναι ήδη διαθέσιμες στην αγορά –πρέπει όμως να εφαρμοστούν σε όλους τους τομείς το συντομότερο δυνατό. «Πρώτα και κύρια, οι προσπάθειές μας για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας αφορούν τη διάσωση ζωών και τον περιορισμό του πόνου και της ταλαιπωρίας». Χωρίς να υποτιμούμε τη θεμελιώδη αυτή διάσταση, ο κ. Roehler προσθέτει και κάτι ακόμα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να πείσει τις εταιρείες μεταφορών: «Η αποφυγή ατυχημάτων –και των ελαφρών χωρίς τραυματισμό– έχει οικονομικό πλεονέκτημα. Είναι σημαντικό κίνητρο για τις εταιρείες ταχυμεταφορών, επειδή ένας στόλος με λιγότερα έξοδα επισκευών και διακοπής λειτουργίας είναι πιο αποτελεσματικός και τα ασφάλιστρα για έναν τέτοιο στόλο είναι επίσης σημαντικά χαμηλότερα».

Η Allianz ζητά μεγαλύτερη ασφάλεια για τους ευάλωτους χρήστες των οδικών δικτύων σε αστικές περιοχές

Η Allianz διατυπώνει συγκεκριμένες απαιτήσεις από πολιτικούς και κατασκευαστές, βάσει της εμπειρίας της

Ο κ. Roehler επισημαίνει ότι, πριν από 40 χρόνια, η Allianz έκανε ήδη εκστρατεία για την τότε αμφιλεγόμενη υποχρεωτική χρήση των ζωνών ασφαλείας: Το 1983, ο Max Danner, τότε επικεφαλής του Allianz Center for Technology, έγραψε ένα βιβλίο με τίτλο «Ζώνες Ασφαλείας ή θάνατος!». «Εκτός από το “Ζώνη ασφαλείας ή Θάνατος!” ισχύει επίσης το “Συστήματα βοήθειας ή Θάνατος!” Για να φτάσουμε στο Vision Zero, χρειαζόμαστε, μια νέα “ζώνη ασφαλείας”».

Στο πλαίσιο της 12ης Allianz Motor Day, η Allianz υπέβαλε τρία συγκεκριμένα αιτήματα προς τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και τους νομοθέτες, για την καλύτερη προστασία των ευάλωτων ομάδων στην αστική κυκλοφορία:

1. Ο εξοπλισμός ασφαλείας των van και των φορτηγών πρέπει να υπερβαίνει τα ισχύοντα νομικά πρότυπα. Τουλάχιστον τα φορτηγά θα πρέπει να έχουν τα ίδια συστήματα ασφαλείας με τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα, καθώς χρησιμοποιούν τις ίδιες πολυσύχναστες αστικές οδούς. Οι κατασκευαστές φορτηγών θα πρέπει να κάνουν πλήρη χρήση των καινοτομιών που είναι ήδη διαθέσιμες, για να βοηθήσουν στην πρόληψη ατυχημάτων. Αυτές οι καινοτομίες περιλαμβάνουν παράθυρα ελιγμών, κατεβασμένες καμπίνες και αυτόματα συστήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης κατά τη στροφή.

2. Η Allianz επιζητά μια πανευρωπαϊκή εναρμόνιση των απαιτήσεων και καλεί τους νομοθέτες της ΕΕ να βελτιώσουν περαιτέρω τους ισχύοντες κανονισμούς. Για όλα τα νέα φορτηγά, να απαιτούνται προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού. Συστήματα πρόληψης ατυχημάτων κατά την στροφή του οχήματος πρέπει να καταστούν υποχρεωτικά το συντομότερο δυνατό. Τα συστήματα προειδοποίησης, όπως απαιτεί σήμερα ο νόμος, δεν επαρκούν. Ενεργά συστήματα πέδησης που ανιχνεύουν τους χρήστες του δρόμου στα τυφλά σημεία, επιτόπου, και άμεση έναρξη της πέδησης έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά. Και αυτά τα συστήματα πρέπει να είναι πάντα ενεργοποιημένα.

3. Απαιτείται ολοκληρωμένη κοινή χρήση δεδομένων, όπως προβλέπεται στην EU Data Act: εάν η Allianz, ως ασφαλιστής, γνωρίζει ποια συστήματα ασφαλείας εγκαθίστανται και ενεργοποιούνται σε van και φορτηγά, η ασφαλιστική μπορεί να ορίσει βάσει κινδύνου τα ασφάλιστρα και τις εκπτώσεις της.

Σημαντικά και ενδεικτικά είναι τα ευρήματα της σχετικής έρευνας που πραγματοποίησε η ασφαλιστική σε οδηγούς βαρέων οχημάτων και πεζους/ποδηλάτες σε ευρωπαϊκές χώρες:

Αντίληψη ασφάλειας / κινδύνου

Τα 2/3 των οδηγών βαρέων οχημάτων στη Γερμανία αξιολογούν τον κίνδυνο ατυχήματος με ποδήλατο (66%) ή ηλεκτρονικό σκούτερ (64%) ως υψηλό ή πολύ υψηλό. Στην Ιταλία, το ποσοστό αυτό είναι 58% (ποδήλατο) και 59% (ηλεκτρονικό σκούτερ), στη Γαλλία 50% και 53%, στο ΗΒ 52% και 54% και στην Ισπανία 58% και 66%. Αντίθετα, περισσότεροι από τους μισούς (51%) των γενικών χρηστών του δρόμου στη Γερμανία αξιολογούν τον κίνδυνο ατυχήματος με βαρύ όχημα από χαμηλό έως πολύ χαμηλό. Στο άλλες χώρες, αυτό το ποσοστό είναι κάπως χαμηλότερο συνολικά, αλλά εξακολουθεί να βρίσκεται μεταξύ του 1/3 και του μισού των ερωτηθέντων (Ιταλία 34%, Γαλλία 44%, Ηνωμένο Βασίλειο 42% και η Ισπανία 48%).

Οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι στην οδική κυκλοφορία

Οι οδηγοί βαρέων οχημάτων στη Γερμανία αναφέρουν τα τυφλά σημεία και τους «ποδηλάτες που δεν οδηγούν σωστά και επιμένουν συνεχώς στα δικαιώματά τους» ως τους μεγαλύτερους κινδύνους στην οδική κυκλοφορία. Στις άλλες χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, οι κίνδυνοι που αναφέρθηκαν περιελάμβαναν «χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση και υπερβολική ταχύτητα» (Ιταλία και Γαλλία), «γενική απόσπαση της προσοχής» (Ηνωμένο Βασίλειο) και «ηλεκτρονικά σκούτερ που δεν γνωρίζουν τους κανόνες κυκλοφορίας» (Ισπανία ).

Συγκρούσεις στην οδική κυκλοφορία

Το ένα πέμπτο (21%) των οδηγών βαρέων οχημάτων στη Γερμανία αντιμετωπίζει μία επικίνδυνη κατάσταση με ποδηλάτες ή πεζούς στους αστικούς δρόμους κάθε μέρα και πάνω από τους μισούς (53%) αντιμετωπίζουν μια τέτοια κατάσταση τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. Αυτά τα ποσοστά είναι πολύ παρόμοια στις άλλες χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, με την Ιταλία στο 18% (καθημερινά) και 45% (τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα), τη Γαλλία στο 19% και 43%, το Ηνωμένο Βασίλειο με 16% και 42% και την Ισπανία στο 22% και 48%.

Χρήση συστημάτων υποβοήθησης οδηγού

Ένας στους δύο (50%) οδηγούς βαρέων οχημάτων στη Γερμανία δηλώνει ότι απενεργοποιεί συχνά ή τουλάχιστον μερικές φορές τα συστήματα υποβοήθησης. Αυτό το ποσοστό είναι πολύ παρόμοιο στις άλλες χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα: 47% στην Ιταλία, 54% στη Γαλλία, επίσης 54% στο Ηνωμένο Βασίλειο και 48% στην Ισπανία. Οι λόγοι που αναφέρονται περιλαμβάνουν ότι τα συστήματα γίνονται αντιληπτά ως «μη πρακτικά» ή ακόμη και «περιττά» ή ότι «ορισμένα από τα συστήματα δεν λειτουργούν σωστά»

Αντίληψη κυκλοφοριακού κλίματος και υποκειμενική αίσθηση ασφάλειας

Η αντίληψη του υποκειμενικού αισθήματος ασφάλειας στην (αστική) οδική κυκλοφορία διαφέρει από χώρα σε χώρα: ενώ περισσότεροι από τους μισούς γενικούς χρήστες του δρόμου στη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία αισθάνονται ασφαλείς ή πολύ ασφαλείς στους δρόμους, αυτό το ποσοστό είναι μόνο περίπου το 1/3 στην Ιταλία και τη Γαλλία. 

Ανάλογη εικόνα παρουσιάζει και το αίσθημα ασφάλειας παρουσία βαρέων οχημάτων. Στη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία, δεν εκφράζεται σημαντική ανασφάλεια από τους χρήστες του δρόμου. Στην Ιταλία και τη Γαλλία, ωστόσο, ιδιαίτερα τα φορτηγά θεωρούνται μεγαλύτερη απειλή στο δρόμο.

Εμπειρία ατυχήματος

Η εμπειρία από ατυχήματα στην οδική κυκλοφορία διαφέρει σημαντικά σε ορισμένες χώρες. Ενώ μόνο το 18% των γενικών χρηστών του δρόμου στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει εμπειρία από σύγκρουση με άλλους χρήστες του δρόμου τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, στη Γερμανία και τη Γαλλία το ποσοστό αυτό είναι περίπου το 1/3 των ερωτηθέντων (35% και 30% αντίστοιχα) και στην Ιταλία και την Ισπανία περίπου οι μισοί ερωτηθέντες (55% και 46% αντίστοιχα).

Η επιθετική οδήγηση και η παραβίαση των κανόνων κυκλοφορίας είναι οι πιο συνηθισμένοι τύποι ανάρμοστης συμπεριφοράς στην οδική κυκλοφορία σε όλες τις χώρες.

Εκτίμηση του κινδύνου ατυχήματος με άλλους χρήστες του δρόμου

Ο κίνδυνος εμπλοκής σε ατύχημα με ποδήλατο, e-bike ή e-scooter εκτιμάται ότι είναι ο υψηλότερος σε όλες σχεδόν τις χώρες. Αναφέρονται επίσης μοτοσυκλέτες και σκούτερ.

Ενώ οι οδηγοί van στη Γερμανία και την Ιταλία αξιολογούν τον κίνδυνο υψηλότερο από τους οδηγούς φορτηγών, αυτή η αναλογία αντιστρέφεται στη Γαλλία και την Ιταλία. Στην Ισπανία, ο κίνδυνος αξιολογείται όμοια από οδηγούς van και φορτηγών.


Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας