H συνεισφορά των εταιρειών στην ψυχική υγεία των εργαζομένων
Γράφει η Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου
Ψυχολόγος BSc – Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, Συντονίστρια Σεμιναρίων*
Οι εταιρείες έχουν αρχίσει, εδώ και αρκετά χρόνια, να ενδιαφέρονται για την ψυχική υγεία των εργαζομένων, κάτι που σήμερα είναι περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη στιγμή αναγκαίο, καθώς τα προβλήματα ψυχικής υγείας, σύμφωνα με έρευνες, παρουσιάζουν αυξητική τάση. Κοινά προβλήματα που σχετίζονται με την ψυχική υγεία είναι το άγχος, η ανησυχία, η ένταση, η νευρικότητα, η κατάθλιψη.
Η εκπαίδευση των εργαζομένων, ώστε να διαχειρίζονται το καθημερινό στρες και τις προκλήσεις που επηρεάζουν την ψυχική τους υγεία, απαιτεί χρήματα, χρόνο και ενέργεια. Έρευνες, όμως, δείχνουν ότι, εάν δεν αντιμετωπιστούν τα προβλήματα, το κόστος της αδυναμίας υποστήριξης της ευεξίας των εργαζομένων είναι πολύ υψηλότερο. Εργαζόμενοι με υψηλά επίπεδα στρες είναι πολύ πιθανό να χρειαστεί να απουσιάσουν από την εργασία τους. Επίσης, συχνά παρουσιάζουν χαμηλά επίπεδα εργασιακής δέσμευσης. Όταν υπάρχει υποστήριξη σχετικά με την ψυχική τους υγεία έχουν περισσότερες πιθανότητες να παραμείνουν στην εταιρεία και να βελτιώσουν την απόδοσή τους.
Ο ρόλος των managers παραμένει ο ίδιος, δηλαδή να υποστηρίζουν τα μέλη της ομάδας τους, κι αυτό περιλαμβάνει φυσικά την υποστήριξή τους και για την ψυχική τους υγεία. Η εκπαίδευση των managers και των εποπτών στο να αναγνωρίζουν τα σημάδια αυξημένου άγχους στους εργαζομένους και τα θέματα ψυχικής υγείας μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του κόστους λόγω συχνών απουσιών. Με αυτόν τον τρόπο οι managers εκπαιδεύονται να δείχνουν σεβασμό στην ύπαρξη ισορροπίας μεταξύ εργασιακού και ελεύθερου χρόνου και να υποστηρίζουν τους υπαλλήλους να διαχειρίζονται τις ευθύνες και τους στόχους, τόσο στην εργασία όσο και στην προσωπική τους ζωή. Το αποτέλεσμα θα είναι βελτίωση της ικανοποίησης που νιώθουν.
Ορισμένα από τα σημάδια που δείχνουν την ύπαρξη θεμάτων ψυχικής υγείας σε μία επιχείρηση είναι η χαμηλή παραγωγικότητα, η χαμηλή ποιότητα εργασίας, οι αυξημένες άδειες λόγω ασθενείας, η δυσκολία στις ομαδικές εργασίες και τη συνεργασία μεταξύ των τμημάτων, ενώ σε ατομικό επίπεδο είναι οι αλλαγές στη συνήθη συμπεριφορά, η κακή απόδοση, οι αλλαγές στη συναισθηματική διάθεση, τα προβλήματα με συναδέλφους.
Η μέριμνα για την υιοθέτηση πρακτικών διαχείρισης της ψυχικής υγείας συμβάλλει στην καλή δημόσια εικόνα των εταιρειών και στην τήρηση των υποχρεώσεών τους σε επίπεδο εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Επιπρόσθετα, με αυτόν τον τρόπο προσελκύουν ικανά στελέχη, που είναι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις επιχειρήσεις. Οι παρεμβάσεις χρειάζονται χρόνο, για να επιφέρουν αλλαγή, αλλά μικρά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση μπορούν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο με την πάροδο του χρόνου.
Ενδεικτικές παρεμβάσεις που συμβάλλουν στην ψυχική ευημερία των εργαζομένων μιας επιχείρησης περιλαμβάνουν: α) τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση πιθανών στρεσογόνων συνθηκών, β) εκπαιδεύσεις και κατάρτιση σε θέματα διαχείρισης άγχους και καλύτερης ανταπόκρισης σε πηγές κινδύνων, γ) επανεξέταση των αρμοδιοτήτων μεταξύ των εργαζομένων, όπου θα υπάρχει σαφήνεια όσον αφορά τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητές τους, δ) δημιουργία κουλτούρας σεβασμού του χρόνου, μέσα από την ύπαρξη ευελιξίας στο ωράριο, ε) διαχείριση του φόρτου εργασίας, στ) στήριξη και θεραπεία ατόμων που βιώνουν προβλήματα ψυχικής υγείας.
Όσον αφορά τις παρεμβάσεις, είναι σημαντικό να συμμετέχουν οι εργαζόμενοι, ώστε να λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες τους και να επιτυγχάνεται η συλλογή των απαραίτητων πληροφοριών και, στη συνέχεια, να γίνεται ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των παρεμβάσεων. Σε αυτό το σημείο, η συμβολή εξειδικευμένων συμβούλων μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματική.
Η αναγνώριση και η επιβράβευση των προσπαθειών στον εργασιακό χώρο, τόσο από τους συναδέλφους όσο και από τους managers, που αποτελεί έμφυτη ανάγκη των ανθρώπων, συμβάλλει στην ψυχική υγεία των εργαζομένων και στην αύξηση της παραγωγικότητάς τους, σύμφωνα με έρευνες.
Κλειδί σε αυτή τη διαδικασία είναι οι εταιρείες να μπορούν να ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των ανθρώπων τους. να προσφέρουν τα μέσα, για να μπορούν να αναπτύσσουν τις απαραίτητες δεξιότητες για την προσαρμογή στις νέες πραγματικότητες και στις ανατροπές της καθημερινότητας.
Η ανθεκτικότητα και η προσαρμοστικότητα των ανθρώπων ενισχύεται και οι ίδιες οι επιχειρήσεις διαθέτουν το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό για την υλοποίηση των στόχων τους.
*Η κα Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου παρέχει υπηρεσίες σε εταιρείες μέσω ατομικών συνεδριών, μικρών ομάδων εργασίας, εκπαιδευτικών σεμιναρίων και συμβουλευτικής (coaching). Διατηρεί προσωπικό γραφείο για την παροχή συνεδριών ψυχοθεραπείας και συμβουλευτικής σε άτομα, οικογένειες, ζευγάρια και ομάδες. Έχει υπάρξει ανώτατο στέλεχος Ασφαλιστικών Εταιρειών.
e-mail: [email protected]
Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News