Διεθνή

GlobalData: Οι επιπτώσεις των δασμών στις ασφαλίσεις MAT
Η GlobalData αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις ανάπτυξης του κλάδου ασφάλισης MAT παγκοσμίως, λόγω των αυξημένων δασμών που επέβαλαν οι ΗΠΑ.
Σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων και ανάλυσης GlobalData, ο κλάδος ασφάλισης θαλάσσιων, αεροπορικών και διαμετακομιστικών μεταφορών (marine, aviation, and transit – MAT), ο οποίος προβλεπόταν να αναπτυχθεί παγκοσμίως με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 6,9% πριν από την επιβολή των ανταποδοτικών δασμών από τις ΗΠΑ, πλέον αναμένεται να αναπτυχθεί με CAGR 6,4% κατά την περίοδο 2025-29, σε όρους εγγεγραμμένων ασφαλίστρων.
Στις 2 Απριλίου 2025, ο Πρόεδρος των ΗΠΑ ανακοίνωσε «ανταποδοτικούς» δασμούς στις εισαγωγές, οι οποίοι περιλαμβάνουν ένα βασικό 10% συν πρόσθετους δασμούς που κυμαίνονται από 10% έως 245%. Οι υψηλότεροι δασμοί συνήθως επιβάλλονται σε συγκεκριμένα προϊόντα, αλλά ο γενικός δασμολογικός συντελεστής 10% για όλες τις χώρες θα επηρεάσει αρνητικά την παγκόσμια οικονομία. Οι χώρες που εξαρτώνται κυρίως από τις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ θα επηρεαστούν σοβαρά. Ωστόσο, υπάρχει αναστολή των εν λόγω δασμών για 90 ημέρες, η οποία αφορά και την Κίνα.
Με βάση την Insurance Database της GlobalData, οι ΗΠΑ το 2024 αντιπροσώπευαν περίπου το 50% των παγκόσμιων ασφαλίστρων MAT. Σύμφωνα με την αναθεωρημένη πρόβλεψη, οι υψηλοί ανταποδοτικοί δασμοί θα έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση των ασφαλίστρων MAT κατά 1,4% στις ΗΠΑ το 2025 και κατά 0,7%, σε παγκόσμιο επίπεδο. Να σημειωθεί ότι οι ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας στον κόσμο, με το 53% των συνολικών εισαγωγών τους να προέρχονται από το Μεξικό, την Κίνα, τον Καναδά, τη Γερμανία και την Ιαπωνία –οι 5 κορυφαίες εξαγωγικές προς τις ΗΠΑ χώρες το 2023.
Η GlobalData αναμένει ότι ο CAGR των ασφαλίστρων ΜΑΤ, κατά την περίοδο 2025-29, θα μειωθεί κατά 0,5 π.μ. στο Μεξικό, 0,6 π.μ. στην Κίνα, 0,5 π.μ στον Καναδά, 0,5 π.μ στη Γερμανία και 0,2 π.μ. στην Ιαπωνία.
Σύμφωνα με τον κ. Swarup Kumar Sahoo, Senior Insurance Analyst της GlobalData, «οι δασμοί της λεγόμενης “Ημέρας Απελευθέρωσης” θα διαταράξουν την ασφάλιση ΜΑΤ παγκοσμίως, καθώς η αύξηση της παραγωγής ασφαλίστρων θα επιβραδυνθεί το 2025 και τα επόμενα έτη, σε σύγκριση με την προηγούμενη πρόβλεψη. Παρόλο που οι δραστηριότητες MAT σε παγκόσμιο επίπεδο θα εμφανίσουν μια προσωρινή άνοδο, κατά την περίοδο Απριλίου-Ιουνίου 2025, λόγω της 90ήμερης παύσης των δασμών, η ανάπτυξη θα επιβραδυνθεί μόλις αυτοί τεθούν σε ισχύ. Αυτό θα επηρεάσει, επίσης, την κερδοφορία των ασφαλιστών MAT σε όλο τον κόσμο».
Οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει δασμούς, από 20% (Γερμανία και Ιταλία) έως 245% (Κίνα), στους 10 μεγαλύτερους εξαγωγείς, οι οποίοι καλύπτουν το 69% των συνολικών εισαγωγών των ΗΠΑ, σύμφωνα με το Observatory of Economic Complexity (Παρατηρητήριο Οικονομικής Πολυπλοκότητας – OEC). Θα επηρεαστούν οι ασφαλίσεις θαλάσσιων μεταφορών (marine cargo) όλων των αγορών, πλην Καναδά και Μεξικού. Αυτές οι δύο αγορές αντιπροσωπεύουν το 29% των συνολικών εισαγωγών των ΗΠΑ, και αναμένεται να διαταραχθεί η ασφάλιση αεροπορικών φορτίων και μεταφορών.
«Η μείωση του ρυθμού αύξησης της παραγωγής ασφαλίστρων ΜΑΤ θα προέλθει τόσο από τη μείωση των εξαγωγών όσο και από την αξία των εξαγόμενων αγαθών», προσθέτει ο κ. Sahoo. «Στην περίπτωση που ο εξαγωγέας απορροφήσει το κόστος του δασμού, το κόστος των αγαθών θα μειωθεί, με αποτέλεσμα τη μείωση του ασφαλισμένου ποσού και αντίστοιχα του ασφαλίστρου. Από την άλλη πλευρά, εάν το επωμιστεί ο εισαγωγέας, αυτό θα μετακυλιστεί στον καταναλωτή, οδηγώντας σε μείωση της ζήτησης».
Για να αντισταθμίσουν τους υψηλότερους δασμούς, οι εισαγωγείς έχουν αρχίσει είτε να ενοποιούν τις αποστολές είτε να αυξάνουν το μέγεθος της παραγγελίας. Ο κίνδυνος κλοπής και ζημιών των εμπορευμάτων έχει αυξηθεί λόγω της συγκέντρωσης αγαθών υψηλής αξίας σε διάφορα τελωνεία. Επιπλέον, η επιβολή αναθεωρημένων δασμών σε όλες τις χώρες θα δημιουργήσει πολυπλοκότητα στον εκτελωνισμό, οδηγώντας σε αύξηση των χρεώσεων καθυστέρησης και κράτησης.
Οι ασφαλιστές αναμένεται να επιβαρυνθούν με πρόσθετο κόστος για την αναδιαμόρφωση των εν λόγω συμβολαίων, που θα λαμβάνουν υπόψη την πολυπλοκότητα και τους συναφείς πρόσθετους κινδύνους. Επιπλέον, οι αυξημένες απαιτήσεις για θαλάσσια και αεροπορικά φορτία και μεταφορές θα επηρεάσουν την κερδοφορία τους.
Από τις 2 Μαΐου 2025, οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι θα καταργήσουν την εξαίρεση από τους εισαγωγικούς δασμούς για αγαθά κάτω των $800 από την Κίνα και το Χονγκ Κονγκ. Λόγω αυτού, η DHL έχει αναστείλει τις αποστολές υψηλής αξίας μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών προς τις ΗΠΑ. Επίσης, διάφορες αεροπορικές εταιρείες έχουν αναστείλει τις υπηρεσίες μεταφορών για αγαθά υψηλής αξίας. Αυτό θα έχει άμεσο αντίκτυπο και στην ασφάλιση των αεροπορικών φορτίων.
«Η επιβολή υψηλότερων δασμών θα διαταράξει την παγκόσμια ασφάλιση ΜΑΤ, επηρεάζοντας την αύξηση των ασφαλίστρων, ενώ θα αυξήσει τους σχετικούς κινδύνους. Οι ασφαλιστές πρέπει να επαγρυπνούν, καθώς οι υψηλότερες απαιτήσεις θα μειώσουν την κερδοφορία. Επιπλέον, οι ασφαλιστές ΜΑΤ στις ΗΠΑ θα χάσουν το μερίδιο αγοράς που κατείχαν παγκοσμίως, καθώς εγγράφουν το ήμισυ των παγκόσμιων εργασιών του κλάδου», σημειώνει εν κατακλείδι ο κ. Sahoo.

Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News