Νομοθεσία

Φορολογικό Νομοσχέδιο: Οι προτάσεις ΕΕΑ & ΕΑΔΕ στο πλαίσιο της διαβούλευσης

ΕΕΑ και ΕΑΔΕ κατέθεσαν τις προτάσεις τους επί των διατάξεων που αφορούν την Iδιωτική Aσφάλιση και περιλαμβάνονται στο Σχ.Ν. του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών: «Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις».

Στο πλαίσιο της διαβούλευσης που ολοκληρώθηκε στις 19 Νοεμβρίου 2024, οι δύο φορείς ζήτησαν:

  1. Αύξηση της φοροαπαλλαγής του ΕΝΦΙΑ στο 30%.
  2. Επέκταση του μέτρου για απαλλαγή από φόρο ασφαλίστρων των συμβολαίων υγείας ανηλίκων και στα ασφαλιστήρια συμβόλαια των ατόμων ηλικίας 60 ετών και άνω.
  3. Εξάλειψη του φόρου ασφαλίστρων στα ασφαλιστήρια συμβόλαια έναντι φυσικών καταστροφών που συνάπτουν υποχρεωτικά οι επιχειρήσεις.
  4. Διεύρυνση της ασφαλιστικής κάλυψης των οχημάτων έναντι φυσικών καταστροφών με την προσθήκη των κινδύνων από σεισμό και χαλαζόπτωση.

Να σημειωθεί ότι στη διαβούλευση συμμετείχαν και μεμονωμένοι πολίτες, οι οποίοι πρότειναν επιπλέον τα εξής:

  • Αύξηση της έκπτωσης του ΕΝΦΙΑ για ασφαλισμένες κατοικίες με κλίμακα,
  • Μείωση του φόρου ασφαλίστρων για όλες τις ασφαλίσεις ή τουλάχιστον για τις ασφαλίσεις περιουσίας, υγείας και ζωής.
  • Μείωση του ΦΠΑ στα νοσήλια.
  • Κατάργηση του νόμου, που επιτρέπει ανεξέλεγκτες αυξήσεις ασφαλίστρων, βασισμένες στον δείκτη του ΙΟΒΕ, ο οποίος όπως επισημαίνουν λαμβάνει υπόψη μόνο τα ισόβια προγράμματα και όχι τα ετήσια προγράμματα υγείας που είναι και το μεγαλύτερο μέρος των εν ισχύι συμβολαίων.
  • Άμεσος έλεγχος για ανασφάλιστα αυτοκίνητα και εφαρμογή αυστηρών προστίμων.

Αναλυτικά παρακάτω οι παρεμβάσεις του ΕΕΑ και της ΕΑΔΕ.

Παρέμβαση Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών
(18 Νοεμβρίου 2024, 16:24)

Φορολογικό Νομοσχέδιο: Οι προτάσεις ΕΕΑ & ΕΑΔΕ στο πλαίσιο της διαβούλευσης

Βασικές θέσεις του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις»

Tο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών βρίσκεται αδιάλειπτα με σημαντική και αποδεδειγμένη δράση κοντά στην Πολιτεία, προσπαθώντας να αποτελέσει «γέφυρα» μεταξύ των κυβερνητικών φορέων και των Μελών του, ήτοι των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, μεταφέροντας καίρια και ουσιώδη πρακτικά ζητήματα, που απασχολούν τους επιχειρηματίες, ασκώντας ουσιώδεις παρεμβάσεις, προτείνοντας λύσεις, υποδεικνύοντας τυχόν προβληματικές επί σχεδίων νόμων και μεταρρυθμίσεων, με μοναδικό στόχο την πρόληψη και την έναρξη έγκαιρου διαλόγου προς αποφυγή μεταρρυθμίσεων, οι οποίες θα δυσχεράνουν τόσο τη λειτουργία των επιχειρήσεων όσο και το έργο της Πολιτείας.
Προ πάσης άλλης αναφοράς, ως Φορέας, ο οποίος εκπροσωπεί την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα τασσόμαστε υπέρ της θέσπισης φορολογικών κινήτρων, που στόχο έχουν την ενίσχυση των επαγγελματιών στην προσπάθειά τους να εξασφαλίσουν την ομαλή τους λειτουργία και την εν γένει βιωσιμότητά τους.
Στο πνεύμα αυτό και ύστερα από την αναλυτική επισκόπηση των προτεινόμενων διατάξεων του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου με τίτλο «Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις» επιδιώκουμε με την παρούσα να εισφέρουμε από πλευράς μας στον διάλογο, που έχει ανοιχτεί για τη διαμόρφωση διατάξεων, που στόχο έχουν την ενίσχυση του εισοδήματος και την ανθεκτικότητα της οικονομίας.
Ειδικότερα, αρχής γενομένης από το προτεινόμενο άρθρο 10 του εν λόγω σχεδίου νόμου και ειδικότερα την παράγραφο 1 αυτού και την διάταξη σύμφωνα με την οποία ορίζεται ότι «Για τα έτη 2025 και εφεξής, για κατοικίες φυσικών προσώπων που ασφαλίζονται σύμφωνα με τα προηγούμενα εδάφια, ο ΕΝ.Φ.Ι.Α μειώνεται κατά είκοσι τοις εκατό (20%), εφόσον η φορολογητέα αξία τους για σκοπούς επιβολής ΕΝ.Φ.Ι.Α. δεν υπερβαίνει τις πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ, και κατά δέκα τοις εκατό (10%), εφόσον υπερβαίνει τις πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ.», αιτούμαστε την αύξηση του ως άνω ποσοστού και ειδικότερα την αναδιαμόρφωση της διάταξης ως εξής: «Για τα έτη 2025 και εφεξής, για κατοικίες φυσικών προσώπων που ασφαλίζονται σύμφωνα με τα προηγούμενα εδάφια, ο ΕΝ.Φ.Ι.Α μειώνεται κατά τριάντα τοις εκατό (30%), εφόσον η φορολογητέα αξία τους για σκοπούς επιβολής ΕΝ.Φ.Ι.Α. δεν υπερβαίνει τις πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ, και κατά δέκα τοις εκατό (10%), εφόσον υπερβαίνει τις πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ.», επικαλούμενοι και την προσφάτως – εντός τριμήνου – δημοσιευμένη έρευνα του Πανεπιστημίου Πειραιώς, σύμφωνα με την οποία μείωση της ανωτέρω τάξεως συμβάλλει στην επίτευξη μεγαλύτερου ποσοστού διείσδυσης της ασφάλισης με ταυτόχρονο βεβαίως όφελος για την πολιτεία.
Επιπλέον, με το άρθρο 13 του εν λόγω σχεδίου νόμου λαμβάνεται μέριμνα για την απαλλαγή από τον φόρο ασφαλίστρων κλάδου υγείας των ανηλίκων. Κρίνουμε σκόπιμο και εξαιρετικά σημαντικό να επεκταθεί η εφαρμογή του ως άνω μέτρου και στα άτομα ηλικίας άνω των 60 ετών, προκειμένου να στηριχθεί επαρκώς και αυτή η ηλικιακή ομάδα.
Περαιτέρω, στο άρθρο 22, το οποίο αφορά στην ασφάλιση των επιχειρήσεων έναντι φυσικών καταστροφών και με δεδομένο, αφενός, ότι υφίσταται πλέον υποχρεωτικότητα, δηλαδή οι επιχειρήσεις αναλαμβάνουν μία επιπρόσθετη οικονομική υποχρέωση και, αφετέρου, ότι ο φόρος ασφαλίσεως σε αυτά τα ασφαλιστικά συμβόλαια δεν συμψηφίζεται με τον Φ.Π.Α., προτείνουμε προς στήριξη της επιχειρηματικότητας, την εξάλειψη του φόρου ασφαλίστρων σε αυτήν την κατηγορία ασφαλιστικών συμβολαίων και τούτο διότι πέραν των ανωτέρω μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων, οι οποίες καλούνται υποχρεωτικά να ασφαλιστούν για φυσικές καταστροφές, δεν έχουν κερδοφόρες χρήσεις κάθε έτος και επομένως πέραν του μη συμψηφισμού με τον Φ.Π.Α. της επιχείρησης δεν υφίσταται και η δυνατότητα καταχώρισης των ασφαλίστρων ως εξόδων της επιχείρησης.
Τέλος, στο άρθρο 23, όπου γίνεται αναφορά στην ασφάλιση οχημάτων έναντι φυσικών καταστροφών, προτείνουμε, προκειμένου να καλυφθεί όλο το εύρος των φυσικών καταστροφών, την προσθήκη της χαλαζόπτωσης και του σεισμού, πέραν της αναφερόμενης πυρκαγιάς λόγω φυσικών αιτιών και της πλημμύρας και ούτως την αναδιαμόρφωση της παραγράφου 1 του άρθρου 23 ως εξής: «1. Ο κύριος ή κάτοχος αυτοκινήτου οχήματος κατά την έννοια της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 1 του π.δ. 237/1986 (Α΄ 110), με τόπο συνήθους στάθμευσης στην Ελλάδα, πέραν των υποχρεώσεων ασφάλισης κατά το ανωτέρω προεδρικό διάταγμα, υποχρεούται να καλύπτει με ασφάλιση το όχημά του και έναντι των κινδύνων από πυρκαγιά λόγω φυσικών αιτίων, από πλημμύρα, από χαλαζόπτωση και από σεισμό, με βάση την τρέχουσα εμπορική αξία του οχήματος. Η υποχρέωση ασφάλισης υφίσταται διαρκώς από τη χορήγηση της αδείας και των πινακίδων κυκλοφορίας, χωρίς να εξαρτάται από την εν τοις πράγμασι κίνηση ή λειτουργία του οχήματος, εκτός αν έχει τηρηθεί η διαδικασία της ακινησίας κατά το άρθρο 22 του ν. 2367/1953 (Α΄ 82).»
Τούτων δοθέντων, είμαστε βέβαιοι ότι θα αξιολογήσετε τα ανωτέρω προς όφελος των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών και παραμένουμε στη διάθεσή σας για οιοδήποτε διάλογο, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαμόρφωση ενός νομοσχεδίου, που πραγματικά ενισχύει τα εισοδήματα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και παρέχει κίνητρα για περαιτέρω ανάπτυξη και ευημερία.

Με εκτίμηση,
Γιάννης Χατζηθεοδοσίου
Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών


Προτάσεις Ένωσης Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ελλάδος – ΕΑΔΕ
(19 Νοεμβρίου 2024, 12:01)

Φορολογικό Νομοσχέδιο: Οι προτάσεις ΕΕΑ & ΕΑΔΕ στο πλαίσιο της διαβούλευσης

ΑΡΘΡΟ 10 – Ρύθμιση θεμάτων ΕΝΦΙΑ και κρατική αρωγή για ασφαλισμένες κατοικίες.

Στην παράγραφο 7Ζ προτείνουμε την αύξηση της φοροαπαλλαγής του ΕΝΦΙΑ στο 30%. Η αύξηση της ασφαλιστικής διείσδυσης αποτελεί βασικό παράγοντα μείωσης της κρατικής επιβάρυνσης σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου Πειραιώς, που διαθέτουμε, η αύξηση της φοροαπαλλαγής του ΕΝΦΙΑ στο 30% μπορεί να λειτουργήσει ως ισχυρό κίνητρο για την ενίσχυση της ασφαλιστικής συνείδησης των πολιτών, διπλασιάζοντας την ασφαλιστική διείσδυση από 15% σε 30%. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η ασφαλιστική αγορά να συνεισφέρει επιπλέον 300 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η κρατική επιβάρυνση θα μειωθεί κατά 170 εκατομμύρια ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση, η μελέτη του Πανεπιστημίου, και με όλα τα σενάρια που αναλύει, καταδεικνύει, ότι η αύξηση της ασφαλιστικής διείσδυσης αποτελεί το κύριο μέσο δραστικής μείωσης της κρατικής επιβάρυνσης.

ΑΡΘΡΟ 13- Απαλλαγή από φόρο ασφαλίστρων των συμβολαίων υγείας ανηλίκων.

Δεχόμαστε με ικανοποίηση το μέτρο που αποτελεί ένα σημαντικό πρώτο βήμα προς την απαλλαγή των ασφαλίστρων από τη φορολόγηση. Μέχρι την πλήρη επαναφορά τους στην πρότερη κατάσταση, ζητούμε να εξεταστεί άμεσα, στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής που ασκεί η Πολιτεία, η επέκταση του μέτρου και στα ασφαλιστήρια συμβόλαια των ατόμων ηλικίας 60 ετών και άνω.

Οι συνταξιούχοι αποτελούν μια ευαίσθητη κοινωνική ομάδα με αυξημένες ανάγκες σε υπηρεσίες υγείας. Ωστόσο, τα υψηλά κόστη διατήρησης των ασφαλιστηρίων συμβολαίων τους έχουν καταστεί δυσβάστακτα, αναγκάζοντάς τους σε ακυρώσεις, σε μια ηλικία που η πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας είναι ζωτικής σημασίας. Η μαζική ακύρωση αυτών των συμβολαίων δεν πλήττει μόνο την ευημερία των ηλικιωμένων, αλλά αναμένεται να αυξήσει σημαντικά τις δημόσιες δαπάνες υγείας, δημιουργώντας πρόσθετο οικονομικό βάρος για το κράτος.

Ως ‘Ένωση Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ελλάδος (ΕΑΔΕ), που εκπροσωπούμε το σύνολο των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών (Πράκτορες, Μεσίτες και Συντονιστές), ερχόμαστε σε καθημερινή επαφή με τους πολίτες και διαπιστώνουμε την άμεση ανάγκη ρύθμισης του ζητήματος. Η εφαρμογή αυτού του μέτρου θα αποτελέσει σημαντικό βήμα για την ανακούφιση των μακροχρόνιων και ηλικιωμένων ασφαλισμένων, προσφέροντάς τους την οικονομική δυνατότητα να διατηρήσουν την κάλυψή τους, ενώ παράλληλα θα αποτρέψει την επιβάρυνση του δημόσιου συστήματος υγείας.

ΑΡΘΡΟ 23 – Ασφάλιση οχημάτων έναντι φυσικών καταστροφών.

Στην προσθήκη που εισάγεται στον νόμο 5116/2024 με το άρθρο 5Α, προβλέπεται η υποχρέωση ασφαλιστικής κάλυψης των οχημάτων και έναντι των κινδύνων από πυρκαγιά λόγω φυσικών αιτίων και από πλημμύρα. Θεωρούμε ότι η χρήση του όρου «φαινομένων» αντί για «αιτίων» είναι πιο δόκιμη και ενδεδειγμένη.

Επιπλέον, κρίνουμε αναγκαία τη διεύρυνση της ασφαλιστικής κάλυψης με την προσθήκη των κινδύνων από σεισμό και χαλαζόπτωση, ώστε η ασφάλιση να αποτελέσει ουσιαστικό εργαλείο πρόληψης και θωράκισης της οικονομίας από τις δυσμενείς συνέπειες τέτοιων φυσικών φαινομένων. Η επέκταση αυτή ενισχύει την προστασία των πολιτών και συμβάλλει στην αποτελεσματική διαχείριση των οικονομικών επιπτώσεων που προκύπτουν από γεωλογικά φαινόμενα ή ακραίες καιρικές συνθήκες.

Διαβάστε επίσης: Οι προτάσεις της ΕΑΕΕ επί του φορολογικού νομοσχεδίου.


Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας