Φιλίππα Μιχάλη, CEO Allianz Ελλάδος: Δεν θα αφήσουμε καμία ευκαιρία ανεκμετάλλευτη
Η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Allianz Ελλάδος, κα Φιλίππα Μιχάλη, δεν δυσκολεύεται να βρει τα θετικά στον επαγγελματικό στίβο που έχει επιλέξει για να αγωνιστεί και, όπου αυτά δεν υπάρχουν, είναι αποφασισμένη να τα δημιουργήσει.
Επαγγελματικό τέκνο της Allianz, καθώς σε αυτήν ξεκίνησε την καριέρα της πριν 24 χρόνια, ανέλαβε τα ηνία της εταιρείας το 2015 και, στο διάστημα αυτό, έχει αντιμετωπίσει ήδη τις συνέπειες και επιπλοκές της ελληνικής χρηματοοικονομικής κρίσης, τα capital controls και μια εν εξελίξει πανδημία.
Τα παραπάνω ήταν ο επιπλέον βαθμός δυσκολίας σε μια μεγάλη προσπάθεια αναδιοργάνωσης της εταιρείας, με στόχο την καλύτερη τοποθέτησή της στην ελληνική ασφαλιστική αγορά και την αξιοποίηση, στο μέγιστο βαθμό, του κύρους και της τεχνογνωσίας του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού ασφαλιστικού Ομίλου, στον οποίο ανήκει.
Οι δύσκολες συνθήκες δεν έχουν απομακρύνει την Allianz από τους στόχους της. Η κα Μιχάλη είναι προσηλωμένη στη στρατηγική που χαράσσει με τη διοικητική της ομάδα και αποφασισμένη να αξιοποιήσει προς όφελος της εταιρείας τις νέες ανάγκες των δικτύων πωλήσεων, σε μια αγορά που οδεύει όλο και περισσότερο προς τη συγκέντρωση.
Από τις απαντήσεις της προκύπτει ευκρινώς ότι η στόχευση της εταιρείας παραμένει στην απλοποίηση των διαδικασιών και την ψηφιοποίηση των λειτουργιών, ώστε να καταστεί η Allianz ελκυστικότερη επιλογή για τον συνεργάτη και τον ασφαλισμένο. Επενδυτικά προϊόντα, εμπορικές ασφαλίσεις και ασφαλίσεις περιουσίας παραμένουν τομείς μεγάλου ενδιαφέροντος για περαιτέρω ανάπτυξη εργασιών στη χώρα μας.
Στη διαδρομή της ως Δ/νουσα σύμβουλος της Allianz, η κα Μιχάλη είναι γνωστή για τις δύσκολες αποφάσεις που έχει λάβει και τις ξεκάθαρες επιλογές που έχει κάνει, την επιμονή της και, φυσικά, την ακλόνητη πίστη στην εταιρεία της.
Με την επαγγελματική της πορεία απόλυτα συνδεδεμένη με την Allianz, ανήκει στη μικρή ομάδα κορυφαίων στελεχών που, ξεπερνώντας τα στενά όρια της προσωπικής φιλοδοξίας, επενδύουν το επαγγελματικό τους μέλλον στην ελληνική ασφαλιστική αγορά, υποστηρίζουν ειλικρινά την ομάδα τους και βασίζονται σ’ αυτή.
Η επόμενη ημέρα της ιδιωτικής ασφάλισης στην Ελλάδα και η θέση της Allianz σε αυτήν θα έχει ξεκάθαρα –και ευτυχώς– και το δικό της αποτύπωμα.
| Συνέντευξη στην Αμαλία Ρουχωτά |
Κυρία Μιχάλη, ξεκινάμε τη συζήτησή μας έχοντας κλείσει ήδη έναν χρόνο σε συνθήκες πανδημίας. Πώς αποτιμάτε την ανταπόκριση της ασφαλιστικής αγοράς
σε αυτές;
Φ.Μ.: Η ελληνική ασφαλιστική αγορά ανταποκρίθηκε πολύ καλά και με «νηφαλιότητα», κατά τη γνώμη μου, στις συνθήκες της πανδημικής κρίσης. Οι ασφαλιστικές εταιρείες προσαρ- μοστήκαμε άμεσα στις νέες συνθήκες λειτουργίας αξιοποιώντας την τεχνολογία. Στην πλειοψηφία τους οι ασφαλιστικοί υπάλληλοι στην Ελλάδα τέθηκαν γρήγορα σε καθεστώς τηλεργασίας και οι διαδικασίες μας, είτε αφορούν τους πελάτες είτε τους διαμεσολαβητές μας, ψηφιοποιήθηκαν. Αξίζει να σημειώσουμε, επίσης, ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες, το 2020, επικεντρωθήκαμε ακόμα περισσότερο στους ασφαλισμένους μας και προβήκαμε σε πρόσθετες ενέργειες προκειμένου να τους στηρίξουμε αυτή την πρωτοφανή χρονιά.
Επιπλέον, είτε μεμονωμένα είτε μέσω της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, ο ασφαλιστικός κλάδος συνέβαλε στην εθνική προσπάθεια ανακούφισης της κοινωνίας μας από τις επιπτώσεις της πανδημίας μέσα από στοχευμένες ενέργειες κοινωνικής ευθύνης. Σε όρους παραγωγής, όπως ήταν αναμενόμενο, σημειώθηκε μείωση κατά 3,7% συγκριτικά με το 2019, που όμως ήταν πολύ μικρότερη σε σχέση με τα επίπεδα ύφεσης στην ελληνική οικονομία.
Η Allianz Ελλάδος με ποιους τρόπους προσαρμόστηκε στη νέα πραγματικότητα; Υπήρξαν αλλαγές στην επιχειρηματική στρατηγική σας και ποια ήταν τα αποτελέσματα της ιδιαίτερης αυτής περιόδου;
Φ.Μ.: Εμείς, στην Allianz, ευθυγραμμιστήκαμε απόλυτα με τις οδηγίες των αρχών, λαμβάνοντας σε πολλές περιπτώσεις και αυστηρότερα μέτρα για την προστασία των ασφαλισμένων, των συνεργατών και των εργαζομένων μας.
Ψηφιοποιήσαμε τις διαδικασίες μας, παραμένοντας πλήρως λειτουργικοί, ενώ για να σταθούμε στο πλευρό των ασφαλισμένων μας και ως ανταπόκριση στην εύλογη αγωνία τους, έχουμε άρει τον όρο εξαίρεσης της πανδημίας και καλύπτουμε το κόστος των διαγνωστικών τεστ για Covid-19 μέσα από τα προγράμματα υγείας μας.
Οι συνεργάτες μας, επίσης, λειτούργησαν εξαιρετικά υπό αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες και στήριξαν με ζήλο τους παραγωγικούς μας στόχους. Από την πλευρά μας προσαρμόσαμε το πλαίσιο στόχων κι επιβραβεύσεών τους, προκειμένου να έχει ισχύ στις συνθήκες περιορισμού της πανδημίας, και τους παρείχαμε συνεχή εκπαίδευση μέσα από ψηφιακές εφαρμογές. Τέλος, μία ακόμα δράση που θεωρώ σημαντική, είναι ότι προσαρμόσαμε το πρόγραμμα εταιρικής υπευθυνότητας στις νέες κοινωνικές ανάγκες της χώρας μας.
Παράλληλα με τις δικές μας ενέργειες, η στήριξη που είχαμε από τον Όμιλό μας κατά τη διάρκεια της πανδημίας ήταν ουσιαστική και σε πολλά διαφορετικά επίπεδα. Η ομάδα Business Continuity του Ομίλου Allianz ενεργοποιήθηκε άμεσα, για να διασφαλίσει την προστασία των ανθρώπων μας και τη λειτουργικότητά μας σε διεθνές επίπεδο. Η επιτυχημένη ανταπόκριση του Ομίλου μας στην πανδημία αποτυπώθηκε, πιστεύω, και στα οικονομικά του αποτελέσματα, ενώ αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά των ανθρώπων του, ο Όμιλος Allianz παρέχει σε όλο το προσωπικό παγκοσμίως, για το 2021, μία επιπλέον ημέρα άδειας (Allianz Day Off).
Όσον αφορά στη μακροπρόθεσμη στρατηγική μας, παραμείναμε συνεπείς σε αυτή και με στοχευμένες παρεμβάσεις στο 3ετές πλάνο μας που συντάσσουμε σε συνεργασία με τον Όμιλό μας, προσαρμοστήκαμε στις νέες συνθήκες, χωρίς όμως να αλλάξουμε κατεύθυνση.
Ως αποτέλεσμα, εντοπίζω και αρκετά θετικά στοιχεία στο 2020, που αναμφίβολα ήταν μία δυσάρεστη χρονιά για όλους μας. Ο κύκλος εργασιών μας το 2020 υπολείπεται ελάχιστα από εκείνον του 2019 (-1,1%), ενώ πετύχαμε δυνατή λειτουργική κερδοφορία, η οποία ξεπέρασε κατά πολύ το αποτέλεσμα του 2019, σημειώνοντας αύξηση 113,5%. Εδώ, βέβαια, πρέπει να αναφέρω ότι η αύξηση της κερδοφορίας οφείλεται στο καλύτερο λειτουργικό αποτέλεσμα που πετύχαμε το 2020 αλλά και στην επιβάρυνση που είχαμε στα αποτελέσματα του 2019 λόγω αλλαγών στη φορολογία. Τέλος, το 2020, πετύχαμε και ενίσχυση της κεφαλαιακής μας επάρκειας, με τον Δείκτη Φερεγγυότητας SCR να ανέρχεται σε 147% από 141%.
Εκτός από τα χρηματοοικονομικά μεγέθη, ιδιαίτερη σημασία για εμένα έχει και η επίδοσή μας σε συγκεκριμένους ποιοτικούς δείκτες, που αποτυπώνουν ότι κινούμαστε στη σωστή κατεύθυνση. Για έκτη συνεχή χρονιά, κατακτήσαμε την πρώτη θέση ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς, πετυχαίνοντας τον υψηλότερο Δείκτη Ικανοποίησης Πελατών (Net Promoter Score-NPS) στον κλάδο Γενικών Ασφαλίσεων, ενώ και οι εργαζόμενοί μας, μας αξιολόγησαν θετικότερα, πετυχαίνοντας 10% αύξηση σε σημαντικούς δείκτες ικανοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού μας.
Εκτός από τις γενικότερες δυσκολίες και περιορισμούς που επέβαλε η πανδημία, η ελληνική ασφαλιστική αγορά αναδιαμορφώνεται και εξ αφορμής μεγάλων ανακατατάξεων που αναμένεται να προκαλέσουν οι εξαγορές της Εθνικής Ασφαλιστικής, της ΑΧΑ Ασφαλιστικής, αλλά και ορισμένων ακόμα που επιχειρούνται. Ποια είναι η πρόβλεψή σας για τις προκλήσεις που θα αναδείξει το νέο τοπίο, όπως αυτό διαμορφώνεται σήμερα, και ποια θέση οραματίζεστε να κερδίσει η Allianz Ελλάδος σε αυτό;
Φ.Μ.: H Allianz λειτουργεί εδώ και 25 χρόνια στην Ελλάδα και διακρίνεται για την αξιοπιστία της. Με σταθερά βήματα, έχουμε βελτιώσει τη θέση μας στην αγορά του κλάδου των Γενικών Ασφαλίσεων και πετυχαίνουμε πολύ καλά αποτελέσματα κερδοφορίας, τα οποία βελτιώνονται με την πάροδο των ετών. Θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε την τρέχουσα θέση μας και θέλουμε να αξιοποιήσουμε κάθε ευκαιρία ανάπτυξης, εστιάζοντας στη διαφοροποίηση και τη βιωσιμότητα.
Πιστεύουμε στις προοπτικές της ελληνικής αγοράς και στόχος μας είναι να αυξήσουμε το μερίδιο αγοράς μας. Για τον λόγο αυτό έχουμε θέσει σε εφαρμογή ένα φιλόδοξο 10ετές στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης με σημαντικές επενδύσεις στον εκσυγχρονισμό της εταιρείας. Όσον αφορά στις εξαγορές, εξετάζουμε πιθανές ευκαιρίες που συμφωνούν με τη στρατηγική του Ομίλου.
Είμαστε βέβαιοι ότι η πορεία της ασφάλισης στην Ελλάδα θα είναι ανοδική και αποτελεί μία ελκυστική αγορά. Παρόλο που παραμένουμε μία από τις χώρες με χαμηλή διείσδυση της ασφάλισης, η ασφαλιστική συνείδηση των Ελλήνων γίνεται όλο και πιο ισχυρή, συχνά δυστυχώς μέσα από επώδυνες συγκυρίες, όπως η πανδημία και οι φυσικές καταστροφές. Το νέο κανονιστικό πλαίσιο έχει, επίσης, βελτιώσει την ασφαλιστική αγορά, προσδίδοντας στις ελληνικές ασφαλιστικές αξιοπιστία και διαφάνεια.
Σε ποιες κατευθύνσεις και πρωτοβουλίες προχώρησε η Allianz με βάση τον εκπεφρασμένο σχεδιασμό της για την προσέγγιση νέων συνεργατών από τον χώρο των ελεύθερων δικτύων, αλλά και την ενίσχυση των υφιστάμενων συνεργασιών; Γενικότερα, ποιο είναι το προφίλ του συνεργάτη που εξυπηρετεί τη στρατηγική της εταιρείας σήμερα;
Φ.Μ.: Η ανάπτυξη της ήδη συνεκτικής ομάδας πωλήσεων που έχουμε δημιουργήσει, καθώς και η βελτίωση της εμπειρίας των συνεργατών πωλήσεων με την Allianz έχουν ιδιαίτερα σημαντική θέση στη στρατηγική μας. Από την πλευρά μας, αξιοποιούμε την τεχνογνωσία και την εμβέλεια του Ομίλου Allianz και προσφέρουμε νέα προϊόντα και υπηρεσίες, δημιουργώντας συνέργειες με εξειδικευμένους συνεργάτες, με τους οποίους ευθυγραμμίζεται η εμπορική μας στρατηγική.
Διατηρούμε μία δυναμική παρουσία και ενισχύουμε τη στήριξή μας και τη συμμετοχή μας σε συντονιστικούς φορείς που ενδυναμώνουν το επάγγελμα του διαμεσολαβητή, όπως είναι ο ΠΣΣΑΣ, ο ΣΕΜΑ, κ.ά. Πρωτίστως όμως, όπως προανέφερα, επενδύουμε σε ενέργειες βελτίωσης της εμπειρίας των συνεργατών πωλήσεων με την Allianz. Δημιουργούμε ένα πλαίσιο κοινών στόχων κι επιβραβεύσεων για την ομάδα πωλήσεων και αναβαθμίζουμε την εκπαίδευσή της, με την παροχή καινοτόμων ψηφιακών εφαρμογών και συνεργασία με ανώτατους εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφέρω ότι το 2020 διεξαγάγαμε για τους συνεργάτες μας 173 σεμινάρια κι εκείνοι ανταποκρίθηκαν θερμά με 11.651 συμμετοχές.
Από το πλάνο του ψηφιακού μας μετασχηματισμού δεν θα μπορούσε να λείπει και η αναβάθμιση των ψηφιακών εργαλείων που τους παρέχουμε. Σύντομα θα είναι έτοιμο το ανασχεδιασμένο portal της Allianz για τους διαμεσολαβητές της ενώ, μελετώντας «το ταξίδι του πελάτη», εντάσσουμε την αυτοματοποιημένη ενημέρωση του συνεργάτη στα περισσότερα σημεία επαφής του πελάτη του μαζί μας.
Ο διαμεσολαβητής που συνεργάζεται με την Allianz μοιράζεται κοινό όραμα με εμάς. Το όραμα αυτό μεταφράζεται στην κοινή μας και βιώσιμη ανάπτυξη, παρέχοντας μία εξαιρετική εμπειρία εξυπηρέτησης στον πελάτη. Ο συνεργάτης μας χτίζει μακρόχρονες σχέσεις εμπιστοσύνης με τους ασφαλισμένους μας και αναγνωρίζει τη σπουδαιότητα του ανθρώπινου παράγοντα και της ουσιαστικής επικοινωνίας μαζί τους. Διαθέτει ή αποκτά μαζί μας την απαραίτητη κατάρτιση, ώστε με κύρος και γνώσεις να προσφέρει άμεση εξυπηρέτηση και εξατομικευμένες λύσεις στον πελάτη για την κάλυψη των αναγκών του.
Η Allianz έχει συμπεριλάβει στον σχεδιασμό της την ενδυνάμωση του κλάδου των επενδυτικών της προϊόντων, ενισχύοντας τόσο την τεχνογνωσία της όσο και την προϊοντική της παλέτα. Πώς εξελίσσεται η προσπάθεια αυτή; Έχετε επαναπροσδιορίσει τους στόχους σας με βάση τις τελευταίες εξελίξεις και πώς σχεδιάζετε τα επόμενα βήματά σας;
Φ.Μ.: Η αγορά των αποταμιευτικών προγραμμάτων μας ενδιαφέρει πολύ και, πράγματι, τα Unit-Linked παραμένουν στο επίκεντρο της προϊοντικής στρατηγικής μας στη δραστηριότητα Ζωής. Καταγράφεται μία αυξανόμενη ανάγκη των πολιτών για αποταμίευση, η οποία ενισχύθηκε από την πρόσφατη διακοπή της οικονομικής δραστηριότητας λόγω της πανδημίας. Παράλληλα, το περιβάλλον χαμηλών ή ακόμα και αρνητικών επιτοκίων ωθεί τους πολίτες σε επενδυτικά προϊόντα, που αποτελούν πλέον μία πιο συμφέρουσα επιλογή αποταμίευσης.
Ανήκουμε σε έναν Όμιλο με ηγετική θέση στη διαχείριση κεφαλαίων, με τις κορυφαίες εταιρείες διαχείρισης επενδύσεων του Ομίλου, PIMCO και Allianz Global Investors, να αποτελούν μία τεράστια πηγή εμπειρίας και τεχνογνωσίας που αξιοποιούμε και εδώ στην Ελλάδα. Στο δυναμικό του Ομίλου μας ανήκει και η εταιρεία Allianz Global Life, η οποία παρέχει εξειδικευμένες λύσεις αποταμιευτικών προγραμμάτων συνδυάζοντας υψηλή τεχνογνωσία στη δημιουργία προϊόντων με τους κορυφαίους διαχειριστές επενδύσεων της Allianz. Το πρόγραμμα Target4Life ήταν η αφετηρία της πολύ καλής συνεργασίας μας με την Allianz Global Life, την οποία στοχεύουμε να διευρύνουμε μέσα στα επόμενα χρόνια. Παρά το γεγονός ότι το λανσάρισμα του Target4Life στην αγορά έγινε πολύ κοντά χρονικά στο ξέσπασμα της πανδημίας, σημείωσε εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα το 2020, κλείνοντας με παραγωγή κατά 77,5% πάνω από τον ετήσιο στόχο. Η μέχρι σήμερα θετική του πορεία ενισχύει τον στόχο μας για ανάπτυξη προϊόντων Unit-Linked νέας γενιάς, που παρέχουν πρόσβαση στις παγκόσμιες αγορές και εξατομικευμένη επενδυτική στρατηγική.
Οι υφιστάμενοι πελάτες της Allianz έχουν στην πλειοψηφία τους μακροχρόνια σχέση με την εταιρεία και η ικανοποίησή τους μετράται με τα αντίστοιχα εργαλεία. Πώς αξιοποιεί η εταιρεία τη γνώση αυτή και με ποιους τρόπους αναπτύσσει το υπάρχον πελατολόγιό της;
Φ.Μ.: Στην Allianz, η ικανοποίηση των πελατών μας είναι στρατηγική μας προτεραιότητα. Είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που μας ανέδειξαν ως Hγέτη Πιστότητας (Loyalty Leader) στις Γενικές Ασφαλίσεις, σε μία χρονιά γεμάτη προκλήσεις και αστάθειες. Για τη μέτρηση της ικανοποίησης των πελατών μας χρησιμοποιούμε ένα από τα πιο αξιόπιστα και αναγνωρισμένα εργαλεία για τη μέτρηση της ικανοποίησης του πελάτη, τον Δείκτη NPS (Net Promoter Score), και διεξάγουμε την έρευνα NPS σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Ομίλου Allianz και σε συνεργασία με κορυφαίες εταιρείες ερευνών, ανελλιπώς από το 2006.
Παρά το γεγονός ότι παραμένουμε στην πρώτη θέση της ικανοποίησης των πελατών για συνεχόμενες χρονιές, δεν επαναπαυόμαστε. Δίνουμε το βήμα στους πελάτες μας να αξιολογήσουν την εμπειρία τους μαζί μας σε κάθε σημείο επαφής. Ξεκινώντας από τη φετινή χρονιά, υλοποιούμε ένα φιλόδοξο project του Ομίλου Allianz και στην Ελλάδα, με τίτλο «Φωνή του Πελάτη» (Voice of the Customer). Το Voice of the Customer ακολουθεί μια ολιστική προσέγγιση για τον εντοπισμό μεμονωμένων ζητημάτων πελατών, βελτιώνοντας παράλληλα τα «ταξίδια του πελάτη». Με το Voice of the Customer η συλλογή ανατροφοδότησης και η καταγραφή της άμεσα, μετά από κάθε επαφή με τον πελάτη, θα γίνεται ηλεκτρονικά και με δομημένο τρόπο. Ο πελάτης θα αξιολογεί την εμπειρία του σε συγκεκριμένη κλίμακα και μέσα από μία ηλεκτρονική πλατφόρμα θα έχουμε τη δυνατότητα να παρακολουθούμε τα αποτελέσματα και να εξάγουμε αναφορές σε πραγματικό χρόνο.
Στο πεδίο ευθύνης σας ανήκει και το υποκατάστημα της Εταιρείας στην Κύπρο. Ποια είναι τα σχέδιά σας για την κυπριακή αγορά;
Φ.Μ.: Η Allianz ήδη δραστηριοποιείται στην κυπριακή αγορά για περισσότερα από 25 χρόνια. Με την ίδρυση δικού μας υποκαταστήματος, θέλουμε να ενδυναμώσουμε την παρουσία μας στην αγορά της Κύπρου και να αναπτυχθούμε σε αυτή. Η στρατηγική μας προσβλέπει σε αύξηση του μεριδίου αγοράς στον κλάδο των Γενικών Ασφαλίσεων, με επίκεντρο τους εμπορικούς και βιομηχανικούς κινδύνους.
Προϊοντικά, όχημα για την ανάπτυξή μας είναι τα special insurance προγράμματα. Έχουμε ήδη λανσάρει εξειδικευμένα προϊόντα, όπως για παράδειγμα «Επαγγελματική Ευθύνη Εταιρειών Marketing», που μας διαφοροποιούν στην κυπριακή αγορά. Σε συνεργασία με την εταιρεία του Ομίλου, Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), που αναλαμβάνει την ασφάλιση μεγάλων εταιρικών και ειδικών κινδύνων παγκοσμίως, θα δραστηριοποιηθούμε και στην ασφάλιση μεγάλων σκαφών (Marine Hull & Machinery), αξιοποιώντας την τεχνογνωσία και την παγκόσμια εμπειρία της AGCS. Τέλος, θα αξιολογήσουμε και τον σχεδιασμό ομαδικών συνταξιοδοτικών προγραμμάτων για την κυπριακή αγορά. Παράλληλα με τον σχεδιασμό της προϊοντικής στρατηγικής επενδύουμε στην ανάπτυξη του δικτύου πωλήσεων στην Κύπρο, συνάπτοντας συνεργασίες με μεγάλους brokers, και στην ενίσχυση της διοικητικής μας ομάδας στο υποκατάστημά μας.
Στην περίοδο 2020-2021 η κυβέρνηση έφερε δύο νομοθετικές ρυθμίσεις οι οποίες δύνανται να επηρεάσουν σημαντικά τις εργασίες των ασφαλιστικών εταιρειών. Η πρώτη αφορά στη ρύθμιση των αυξήσεων που μπορούν να επιβληθούν σε ισόβια νοσοκομειακά προγράμματα και προκάλεσε αντιδράσεις των συλλογικών φορέων της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, ενώ η δεύτερη αφορά την κρατική αρωγή σε επιχειρήσεις που πλήττονται από θεομηνίες και σχολιάστηκε αρνητικά από ακαδημαϊκούς και επαγγελματίες της αγοράς. Ποια είναι η δική σας τοποθέτηση επ’ αυτών των νομοθετημάτων και των αντιδράσεων που προκάλεσαν;
Φ.Μ.: Η τροπολογία η οποία ορίζει ότι οι αυξήσεις στα προγράμματα υγείας θα γίνονται με βάση συγκεκριμένους δείκτες, δεν μπορεί παρά να με βρει σύμφωνη, καθώς αποτελεί ένα βήμα προς την επίλυση της χρόνιας αντιπαράθεσης μεταξύ μίας μερίδας καταναλωτών και των ασφαλιστικών εταιρειών.
Θυμίζω ότι εμείς, ως ασφαλιστικές εταιρείες, δεν δημιουργούμε το κόστος. Το κόστος δημιουργείται από τα νοσοκομεία, και εμείς καλούμαστε να το πληρώσουμε, καθώς είμαστε στο τέλος της αλυσίδας του κόστους υγείας. Όσον αφορά στις αντιδράσεις των συλλογικών φορέων ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, αν και είμαι απόλυτα σύμφωνη ως προς την αρχή της προστασίας του καταναλωτή, είμαι αντίθετη στο ότι αυτή η ρύθμιση δεν συμβάλλει σε αυτή την κατεύθυνση. Αντίθετα, ενισχύει τη διαφάνεια προς τον καταναλωτή, καθώς μέχρι σήμερα δεν υπήρχαν επίσημοι δείκτες που να αντικατοπτρίζουν την εξέλιξη του κόστους, ώστε να μπορεί να καταλαβαίνει ο πελάτης μας την αναγκαιότητα προσαρμογής του ασφαλίστρου, και παράλληλα να διασφαλίζει ότι οι εταιρείες μπορούν να εισπράττουν επαρκές ασφάλιστρο και να διατηρούν βιώσιμα προϊόντα. Σίγουρα η τροπολογία αυτή δεν λύνει ριζικά το πρόβλημα, όπως για παράδειγμα θα γινόταν μέσω ενός συστήματος DRGs, το οποίο θα άγγιζε το πρόβλημα στην ουσία του, αλλά σίγουρα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Αναφορικά με τον Νόμο για την κρατική αρωγή σε επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από θεομηνίες συντάσσομαι με την τοποθέτηση της ΕΑΕΕ. Ο συγκεκριμένος Νόμος δημιουργεί μάλλον αντικίνητρο για ασφάλιση, ενώ εξακολουθεί να προβάλλει τον κρατικό χαρακτήρα στις αποζημιώσεις για φυσικές καταστροφές, με τις προφανείς τεράστιες οικονομικές συνέπειες. Η ΕΑΕΕ έχει καταθέσει πρόταση σύμπραξης της ιδιωτικής ασφάλισης με το δημόσιο για το συγκεκριμένο ζήτημα, που κατά τη γνώμη μου αποτελεί την πιο αποτελεσματική και βιώσιμη λύση, τόσο για το κράτος αλλά πρωτίστως και για τους πολίτες. Δεν χρειάζεται να επανεφεύρουμε τον τροχό. Σε πολλές χώρες προωθούνται αντίστοιχες λύσεις τομές, όπου με τρόπο ισορροπημένο και συμπληρωματικό, αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά παρόμοια ζητήματα.
Έχω τη χαρά να είμαι μέλος του Δ.Σ. της ΕΑΕΕ και να συμμετέχω στη λήψη των αποφάσεων εκπροσώπησης του κλάδου μας. Μαζί με τις υπόλοιπες εταιρείες-μέλη έχουμε χτίσει ένα πλαίσιο καλής συνεργασίας και ενώνουμε τις δυνάμεις μας για να αποκτήσει η ελληνική ασφαλιστική αγορά μεγαλύτερη δυναμική και ποιότητα, καλύπτοντας τις ανάγκες περισσότερων Ελλήνων πολιτών.
Η τυχόν καθυστέρηση στην προώθηση διαρκών αιτημάτων της ασφαλιστικής αγοράς, όπως για παράδειγμα φορολογικά κίνητρα, σας διαβεβαιώνω πως δεν οφείλεται σε μη ικανοποιητικό τρόπο ανάδειξης ή διεκδίκησης από πλευράς ΕΑΕΕ, αλλά μάλλον σε καθυστερήσεις από πλευράς Πολιτείας. Με δεδομένο ότι ΕΑΕΕ και Πολιτεία είμαστε σύμφωνοι επί της αρχής σε πολλά ζητήματα και υπάρχει σύμπνοια στην αναγκαιότητα αλλά και την αξία διαφόρων θέσεών μας, θέλω να πιστεύω ότι θα περάσουμε σύντομα από την εκδήλωση προθέσεων σε πράξεις, που είναι προς όφελος όλων και κυρίως των ασφαλισμένων.
Τα τελευταία χρόνια, βρισκόμαστε διαρκώς ως κοινωνία ενώπιον μιας γενναίας μεταρρύθμισης στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας, που όλες οι πλευρές αναγνωρίζουν ως απαραίτητη, κανένας ωστόσο δεν αναλαμβάνει το πολιτικό κόστος για να την εφαρμόσει. Στο περιβάλλον που δημιουργούν οι νέες ρυθμίσεις που έφερε η παρούσα κυβέρνηση και εν αναμονή των όσων με συνέπεια υπόσχεται τα τελευταία χρόνια στην κατεύθυνση των φοροελαφρύνσεων για την εντονότερη ενεργοποίηση του δεύτερου και τρίτου πυλώνα ασφάλισης, πώς βλέπετε να εξελίσσεται ο ρόλος των ασφαλιστικών εταιρειών ως προς το συνταξιοδοτικό;
Φ.Μ.: Είμαι αισιόδοξη ότι η ιδιωτική ασφάλιση θα αποτελέσει μέρος της εύρεσης μίας βιώσιμης λύσης στη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος της χώρας μας. Ο διάλογός μας με την Πολιτεία διαρκεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια και πλησιάζει προς το στάδιο της υλοποίησης με ενέργειες προς τη σωστή κατεύθυνση. Η πρόσφατη αλλαγή στην επικουρική ασφάλιση, που αποκτά κεφαλαιοποιητικό χαρακτήρα, εξασφαλίζει για τους ασφαλισμένους το συμπληρωματικό εισόδημα στη σύνταξη που το δημόσιο σύστημα δεν μπορούσε να τους παρέχει, δίνοντας και το δικαίωμα επιλογής στο κομμάτι της επένδυσης.
Επιπρόσθετα, οι ασφαλιστικές εταιρείες υπαγόμαστε στις υψηλές κεφαλαιακές απαιτήσεις της Φερεγγυότητας ΙΙ και μπορούμε να ανταποκριθούμε στην ανάγκη των πολιτών για συμπληρωματική σύνταξη. Τα φορολογικά κίνητρα που ως αγορά επιζητούμε για τον 3ο πυλώνα, θα δώσουν τη δυνατότητα σε περισσότερους πολίτες να αποκτήσουν πρόσβαση σε προγράμματα αποταμίευσης, καθώς ακόμα και με ένα μικρό ποσό, με την πάροδο των ετών ο πολίτης θα δημιουργήσει μία σύνταξη που θα συμπληρώσει τη δημόσια και θα επεκτείνει το εισόδημά του στα χρόνια της συνταξιοδότησης. Η κυβέρνηση έχει στους στόχους της τις φοροελαφρύνσεις για την ιδιωτική ασφάλιση, που θα λειτουργήσουν ως κίνητρα για τους πολίτες, ωστόσο αναμένουμε την υλοποίησή τους κι ευελπιστούμε αυτή να γίνει σύντομα και να μην ξεχαστούν.
Κυρία Μιχάλη, είστε στο τιμόνι της Allianz από το 2015 και στην εταιρεία, αν δεν κάνω λάθος, περισσότερα από 20 χρόνια. Έχετε, επομένως, και εικόνα και σημαντικό ρόλο στο πώς εξελίχθηκε η εταιρεία στην Ελλάδα, γνωρίζετε τις προκλήσεις που αντιμετώπισε, τις εσωτερικές αδυναμίες και βεβαίως τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα. Ποια είναι τα σημεία στα οποία εστιάζετε σήμερα για να προχωρήσει η εταιρεία στην επόμενη μέρα και ποια θεωρείτε ότι θα είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που θα κληθείτε να αντιμετωπίσετε;
Φ.Μ.: Μία πρόκληση που είναι πάντα παρούσα είναι το οικονομικό περιβάλλον στο οποίο λειτουργούμε. Η πρόσφατη διακοπή της οικονομικής δραστηριότητας και η μεταβλητότητα της οικονομίας είναι μία πρόκληση για την επίδοση όλων των επιχειρήσεων, που δεν αφήνει ανεπηρέαστο και τον ασφαλιστικό κλάδο.
Παράλληλα με το οικονομικό περιβάλλον, ο ίδιος ο ασφαλιστικός χώρος μετασχηματίζεται κι εξελίσσεται κι αυτό είναι μία μεγάλη πρόκληση για εμάς, με θετικό πρόσημο. Η ψηφιοποίηση, η απλοποίηση προϊόντων και διαδικασιών, ο συνδυασμός της ασφάλισης με καταναλωτικά αγαθά και η εταιρική υπευθυνότητα μας φέρνουν πιο κοντά στον καταναλωτή και αλλάζουν την ταυτότητα της ασφάλισης από έναν απρόσωπο και συντηρητικό κλάδο σε έναν τομέα σύγχρονο με δυναμική εξέλιξη.
Το όραμά μας είναι να γίνουμε μία εταιρεία απλή, ψηφιακή και προσιτή. Έχουμε εκπονήσει και ξεκινήσει ένα μακρόπνοο πλάνο μετασχηματισμού, που θα είναι η βάση για την περαιτέρω ανάπτυξή μας και που αναπτύσσεται σε τρεις πυλώνες: Απλότητα, Ψηφιακός μετασχηματισμός, Πελατοκεντρικότητα. Κάτω από κάθε πυλώνα έχουμε σχεδιάσει ένα λεπτομερές πλάνο δράσης με επιμέρους και μετρήσιμους στόχους, στους οποίους τόσο το ανθρώπινο δυναμικό της Allianz όσο και το δυναμικό πωλήσεων θα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Φωτ.: Ιάκωβος Διζικιρίκης
Ακολουθήστε την Ασφαλιστική Αγορά στο Google News