Έρευνα Hellas Direct: Πώς συνδέεται η ηλικία του οδηγού με τα τροχαία ατυχήματα
Ποιος οδηγεί καλύτερα: ένας νέος οδηγός με γρήγορα αντανακλαστικά ή ένας βετεράνος του δρόμου με εμπειρία; Και τι ακριβώς σημαίνει «οδηγεί καλύτερα»; Αν το κριτήριο είναι τα τροχαία ατυχήματα είτε με αυτοκίνητα είτε με μηχανές, τότε μάλλον κερδίζει όποιος οδηγεί πιο προσεκτικά –και άρα εμπλέκεται σε λιγότερες ατυχείς συναντήσεις πίσω από το τιμόνι.
Η σύγκριση δεν γίνεται για να δοθεί κάποιο βραβείο ή να μπει στο κάδρο κάποια ηλικιακή ομάδα, αλλά, αντίθετα, για να αναλογιστούμε τι μπορεί να πάει καλύτερα, ώστε όλοι να μετακινούμαστε με μεγαλύτερη ασφάλεια, πάντα και παντού.
Ο νέος είναι ωραίος αλλά και ζημιάρης
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανέλυσε η Hellas Direct από τους ασφαλισμένους της το 2023, οι οδηγοί ηλικίας 20-29 ετών είναι εκείνοι που είχαν το μεγαλύτερο ποσοστό ατυχημάτων σε σχέση με όλες τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες, οδηγώντας αθροιστικά μηχανές και αυτοκίνητα: 14%. Ακολουθεί η ομάδα 30-39 ετών, με ποσοστό 10,8%, και τη “χρυσή” τριάδα συμπληρώνουν οι 80+ με 9,3%.
Οι νέοι οδηγοί 20-29 ετών είναι οι μόνοι οδηγοί που τρακάρουν περισσότερο και με καινούργια αυτοκίνητα έως 5 ετών και με καινούργιες μηχανές, και πάλι έως 5ετίας.
Όταν οδηγούν αυτοκίνητο έως 5 ετών, τρακάρουν σε ποσοστό 18,2%, ενώ με οχήματα της επόμενης 10ετίας, 5 έως 10 και 10 έως 15 ετών, τρακάρουν σε ποσοστό 14,8%. Το μήκος του αυτοκινήτου παίζει τον ρόλο του, καθώς με οχήματα μεγαλύτερα των 4,7 μέτρων το ποσοστό των τρακαρισμάτων εκτοξεύεται στο 31,3%. Ακολουθούν, με 16,4%, τα αυτοκίνητα με μήκος μεταξύ 3,7 και 4 μέτρων.
Το αισιόδοξο σε όλα αυτά είναι πως δεν πρόκειται για σημαντικά ατυχήματα με τραυματισμούς ή μεγάλες ζημιές. Πάνω από ένα στα τρία τρακαρίσματα των οδηγών 20-29 ετών, όταν οδηγούν αυτοκίνητο (ποσοστό 36,4%) αφορά παρκαρισμένο όχημα. Που σημαίνει πως με λίγη παραπάνω προσοχή μπορούν τα πράγματα να πάνε ακόμα καλύτερα. Δεύτερη συχνότερη αιτία, με ποσοστό 21,2%, είναι η μη τήρηση αποστάσεων και ακολουθεί, με 17,9%, η κίνηση όπισθεν ή αναστροφή.
Όταν η ίδια ηλικιακή ομάδα οδηγεί μηχανή, το μεγαλύτερο ποσοστό ατυχημάτων (15,4%) το έχει με μηχανές έως 5 ετών και ακολουθούν, με 13,5%, οι μηχανές 11-15 ετών και, με 12%, οι μηχανές 6 έως 10 ετών.
Αναφορικά με τα κυβικά της μηχανής, μπορεί να συνδέεται πιο έντονα ο φόβος του ατυχήματος με τον μεγάλο κυβισμό, η συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα, ωστόσο, τρακάρει περισσότερο με μηχανές 126-400 κυβικών, με ποσοστό 16,5%. Ακολουθούν, με 11,4%, οι μηχανές 401 -1000 κυβικών και, με 10,9%, τα μηχανάκια έως 125 cc.
Αναφορικά με τον συχνότερο τρόπο τρακαρίσματος, κι εδώ διαφαίνεται ένα ξεκάθαρο άχτι με παρκαρισμένα, με ποσοστό 30,1%. Ο δεύτερος συχνότερος τρόπος είναι η μη τήρηση απαγορεύσεων, με ποσοστό 18,8%, και τρίτος η σύγκρουση σε αλλαγή πορείας, με 17,5% –αν κρίνουμε από την καθημερινή κυκλοφορία μηχανών ανάμεσα στις λωρίδες, δεν έπεσε κανείς από τα σύννεφα. Από κοντά κι η 4η αιτία, η μη τήρηση αποστάσεων, με ποσοστό 14,9%.
Πώς συνδέεται η ηλικία του οδηγού με αυτή του οχήματος
Κοινά σημεία στην οδηγική συμπεριφορά εντοπίζονται και ανάμεσα στις άλλες ηλικιακές ομάδες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Hellas Direct από το 2023, οι οδηγοί 30-39 ετών τρακάρουν περισσότερο με καινούργιες μηχανές, αλλά με αυτοκίνητα δεκαετίας –για την ακρίβεια 11 έως 15 ετών.
Η επόμενη ηλικιακή ομάδα 40-49 ετών τρακάρει συχνότερα με αυτοκίνητα 6-10 ετών (ποσοστό 12,6%) αλλά με μηχανές έως 5ετίας (ποσοστό 7,7%).
Οι 50-59 σε ποσοστό 12% με αυτοκίνητα 6 έως 10 ετών και με μηχανές έως 5ετίας (ποσοστό 6,6%). Με παλιές μηχανές τρακάρουν περισσότερο οι οδηγοί άνω των 60 ετών.
Αιτίες ατυχημάτων: Όλοι τα έβαλαν με τα παρκαρισμένα
Η πρόσκρουση σε παρκαρισμένο είναι ο πιο συχνός τρόπος τρακαρίσματος και για το 2023, για όλες τις ηλικίες όταν αφορά αυτοκίνητο και σχεδόν για όλες όταν οδηγούν μηχανή, όπως δείχνουν τα στοιχεία.
Η 2η πιο συνηθισμένη αιτία στα ΙΧ είναι η μη τήρηση αποστάσεων για οδηγούς από 20 έως 59 ετών και ακολουθεί η κίνηση όπισθεν ή αναστροφή. Στις μηχανές, 2η συχνότερη αιτία είναι η κίνηση όπισθεν ή αναστροφή, εκτός από τις ηλικίες 70-79, που τις δύο πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν η μη τήρηση απαγορεύσεων και μετά η πρόσκρουση σε παρκαρισμένο (εδώ η Hellas Direct δεν έχει στοιχεία για την ηλικία 80+, επειδή τα περιστατικά ήταν πολύ λίγα μέσα στο 2023).
Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News