Έρχονται αυξήσεις στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου;
Το ερώτημα ανέκαθεν ήταν –και παραμένει– φλέγον για πολλούς:
- για τους ασφαλισμένους, που αγωνιούν για το τι θα πληρώσουν.
- για τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, που αγωνιούν για το τι θα εισπράξουν ως προμήθεια.
- για τα αρμόδια στελέχη των ασφαλιστικών εταιρειών, που οφείλουν να σταθμίσουν όλες τις παραμέτρους, μη εξαιρουμένων και των τάσεων του ανταγωνισμού, για να κάνουν ορθή τιμολόγηση του κινδύνου…
Μετά τις “εκπτώσεις ακινησίας”, τι μέλλει γενέσθαι;
Τι δείχνουν τα “σημάδια” σε όσους ξέρουν να τα διαβάζουν;
Η άποψη του εμπειρότατου και έγκριτου κ. Κωνσταντίνου Μπερτσιά, Εκτελεστικού Αντιπροέδρου της Μινέττα Ασφαλιστικής, επί του θέματος είναι άκρως ενδιαφέρουσα και κατατοπιστική…
Η αλήθεια είναι ότι το μέσο ασφάλιστρο του κλάδου αυτοκινήτου έχει μειωθεί δραματικά την τελευταία πενταετία. Ακούγεται, επίσης, τελευταία μια επιχειρηματολογία που υποστηρίζει ότι αυτή η μείωση έχει ξεπεράσει την κόκκινη γραμμή και από δω και κάτω εγείρονται σοβαρά θέματα επάρκειας για την αντιμετώπιση των κινδύνων που οι ασφαλιστικές εταιρίες αναλαμβάνουν.
Γεγονός, όμως, είναι ότι το loss ratio είναι ιστορικά το χαμηλότερο και μια πρώτη ανάγνωση δικαιολογεί απόλυτα αυτή τη σημαντική μείωση του ασφαλίστρου.
Βέβαια, η προσέγγιση αυτή μπορεί να θεωρηθεί ως μια απλοϊκή ανάγνωση, που δεν συνάδει με τη φιλοσοφία του συνετού ασφαλιστή που μια ασφαλιστική εταιρεία πρέπει να ακολουθεί. Δεν πρέπει, όμως, να ξεχνάμε ότι η ασφάλιση διαφοροποιείται σε σχέση με άλλα αγαθά στο ότι το ασφάλιστρο (δηλαδή η τιμή με την οποία διατίθεται το αγαθό) κατά ένα μεγάλο ποσοστό αποτελεί εκτίμηση, λαμβανομένων υπόψη κάποιων παραγόντων που ενδέχεται να μην έχουν υπολογιστεί σωστά, μιας και μιλάμε για μελλοντικές εξελίξεις.
Πιο απλά, η ασφαλιστική εταιρεία εισπράττει σήμερα το ποσό που εκτιμά ότι θα είναι αρκετό, για να καλύψει τις ζημιές που θα συμβούν σε μέλλοντα χρόνο. Όπως μάλιστα έχει αποδειχθεί πολλές φορές στην πράξη, το παρελθόν δεν είναι σίγουρο ότι θα επαναληφθεί στο μέλλον με τον ίδιο ακριβώς τρόπο ή θα εξελιχθεί με βάση τις προβλέψεις μας.
Η σωστή πρόβλεψη για τα μελλοντικά γεγονότα και τις παραμέτρους που θα διαμορφωθούν και θα επηρεάσουν το κόστος των κινδύνων που οι εταιρείες αναλαμβάνουν, πρέπει να είναι το πρώτο μέλημα των ειδικών, που έχουν την ευθύνη για τον υπολογισμό του ασφαλίστρου.
Τα προγνωστικά μοντέλα που χρησιμοποιούν οι ασφαλιστικές εταιρείες σήμερα είναι σαφώς πιο φερέγγυα και σίγουρα βοηθούν τους αναλογιστές και τους risk officers.
Υπάρχουν, όμως, και κάποια πρόδρομα σημάδια, που και εμπειρικά τα αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι της ασφαλιστικής βιομηχανίας και
τα οποία πρέπει να αποτελούν το έναυσμα για έγκαιρη κινητοποίηση.
Στη δική μας αγορά, σήμερα, τα ανησυχητικά αυτά σημάδια κατά τη γνώμη μου εντοπίζονται στα εξής:
1) Το τελευταίο διάστημα, οι αποφάσεις των δικαστηρίων για ηθικές βλάβες και ψυχικές οδύνες εμφανίζουν αυξητική τάση.
2) Η ραγδαία αύξηση του πληθωρισμού δεν αφήνει άθικτες τις τιμές των ανταλλακτικών και το γενικότερο κόστος επισκευής.
3) Η συχνότητα των ατυχημάτων, μετά τη μεγάλη μείωση λόγω των lockdowns της πανδημίας, επιστρέφει στα προ κορωνοϊού επίπεδα και, σε κάποιες περιπτώσεις, παρατηρείται αυξημένη τάση.
4) Την ίδια τάση φαίνεται να ακολουθεί και η σφοδρότητα των ατυχημάτων.
Πιστεύω ότι, στο επόμενο διάστημα, θα φανεί τι είδους αντανακλαστικά διαθέτει η αγορά μας και θα αποδειχθεί αν διαθέτει και την απαιτούμενη ωριμότητα, για να πορευθεί με ασφάλεια και αξιοπιστία. Προσωπικά, θέλω να είμαι αισιόδοξος ότι όλα θα εξελιχθούν ομαλά.
Ακολουθήστε την Ασφαλιστική Αγορά στο Google News