Elysee Α.Ε. – Γιώργος Σούφερης: «Φοβάμαι τη συρρίκνωση της αγοράς και τη διόγκωση των εταιρειών» (Νοέμβριος 2010)
Όταν μιλά κανείς με το Γιώργο Σούφερη από τη μεσιτική εταιρεία Elysee Α.Ε., διαπιστώνει πως θα χρειαζόταν μάλλον ακόμη ένα ραντεβού για να μπορέσει ο άνθρωπος αυτός να ξετυλίξει όλες του τις σκέψεις, τους προβληματισμούς αλλά και τα συμπεράσματά του όχι μόνο ως προς το επάγγελμα που διάλεξε αλλά και ως προς τη στάση του απέναντι στη ζωή, στις ανθρώπινες σχέσεις, στην ευτυχία. Ο Γιώργος Σούφερης μισεί τη λέξη «νομίζω», αποζητά να βρίσκεται «δίπλα» και όχι «απέναντι» στο φίλο και στο συνεργάτη και πιστεύει ότι στη ζωή μας πρέπει να μας περισσεύουν συναισθήματα για να μπορούμε με χαρά να τα προσφέρουμε στους άλλους.
Έχοντας περάσει από όλα τα στάδια ενός επαγγελματία ασφαλιστή στα πρώτα χρόνια της πορείας του αλλά και από όλους τους κλάδους ασφάλισης ως στέλεχος για 15 χρόνια στην Generali και 4 χρόνια στην AGF KOSMOS, ο κ. Σούφερης είχε πλέον την κατάρτιση να διεκδικεί στο εξής μόνο τη θέση του στελέχους ασφαλιστικών επιχειρήσεων. Και όταν ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, η Elysee τον περίμενε για να της δώσει τη σοφία που αποκόμισε όλα αυτά τα χρόνια.
Η εταιρεία ανήκει στον “Όμιλο Συγγελίδη”, διαθέτει ένα υποκατάστημα στη Θεσσαλονίκη, είναι δε από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεσιτών του χώρου. Kαι παρ’ όλο που το αυτοκίνητο παίζει κυρίαρχο ρόλο, ωστόσο δραστηριοποιείται σε όλους τους κλάδους. Σε μια εποχή, μάλιστα, που ο χώρος του αυτοκινήτου αντιμετωπίζει ιδιαίτερες δυσκολίες, η Elysee είναι ανοιχτή και σε άλλες δραστηριότητες. «Ασφαλίζουμε ό,τι είναι δυνατόν να ασφαλιστεί», μας λέει ο κ. Σούφερης. «Το προσωπικό μας είναι εκπαιδευμένο ώστε να μπορεί να αντεπεξέρχεται στις ασφαλίσεις όλων των κλάδων. Όσο για τον Όμιλο Συγγελίδη, η συνεργασία μας επεκτείνεται και σε ασφαλίσεις μεταφορών, εγγυήσεων, εισαγωγών ανταλλακτικών, αλλά και όλων των περιουσιακών στοιχείων του ομίλου». Η Elysee συνεργάζεται μόνο με τις μεγάλες ασφαλιστικές εταιρείες της αγοράς. «Αυτός είναι ένας κανόνας που τηρήσαμε από την αρχή. Ήταν και προσωπική μου επιλογή», μας εξομολογείται ο κ. Σούφερης. «Μπορεί να υπήρξε μια υστέρηση σε παραγωγικότητα στην αρχή, δεδομένου ότι πολλοί προτιμούσαν τις φθηνές εταιρείες, όμως τελικά αποδείχτηκε ότι είχαμε δίκιο. Έτσι σήμερα διατηρούμε συνεργασία με την Εθνική, τη Groupama – Φοινιξ, την ΑΧΑ, τη Eurolife, την Interamerican, τη Generali, την ATE Ασφαλιστική και κατά περίπτωση με μερικές ακόμη εταιρείες».
Την ώρα που η χώρα μας βρίσκεται σε βαθιά ύφεση, για την οποία εκτός των άλλων η ατομική ευθύνη έπαιξε σημαντικό ρόλο, ο κ. Σούφερης δεν θέλει να ωραιοποιήσει τα πράγματα. «Όλοι μας πρέπει να θυμόμαστε ότι πρέπει να μυρίζουμε τη γη, το χώμα, να έχουμε επαφή με την πραγματικότητα», μας είπε χαρακτηριστικά. «Τα πράγματα είναι δύσκολα, οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Ας μην ξεχνάμε ότι μία στις τέσσερις οικογένειες έχει και έναν δημόσιο υπάλληλο. Κάθε πελάτης αναγνωρίζει την αξία της ασφάλισης, των συνταξιοδοτικών, των νοσοκομειακών ή άλλων πολύτιμων προγραμμάτων αλλά δεν μπορεί να ανταποκριθεί οικονομικά. Γι’ αυτό και το δικό μας σύνθημα είναι να λειτουργούμε μέρα-μέρα. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις και κάθε μέρα κάνουμε διορθωτικές κινήσεις. Το ότι αντέχουμε σήμερα οφείλεται κατά κύριο λόγο στην πρόβλεψη που κάναμε τα τρία προηγούμενα χρόνια, αλλά και στη γραμμή και δομή της εταιρείας. Έτσι, καταφέραμε να κρατήσουμε ψηλά τη διατηρησιμότητά μας που είναι και ο βασικός μας στόχος τώρα». Εκτός όμως από τους πελάτες, για τον κ. Σούφερη είναι σημαντικό να παραμένει σταθερό και το προσωπικό. «Για μένα αυτό είναι ένα μεγάλο στοίχημα», μας είπε. «Αυτή τη στιγμή δεν μας ενδιαφέρουν τόσο τα κέρδη, όσο να μπορούμε να κρατάμε το προσωπικό μας, γιατί όλοι γνωρίζουμε πως σήμερα όποιος χάνει τη δουλειά του δεν βρίσκει δουλειά. Άρα, θεωρώ ότι ο καθένας που εργάζεται εδώ πρέπει να αισθάνεται τη σιγουριά ότι κάποιος πασχίζει για αυτόν. Οι απολύσεις στις οποίες καταφεύγουν πολλοί είναι η εύκολη λύση. Θεωρώ ότι μέσω της ανάπτυξης λύνονται τα προβλήματα και όχι μέσω της συρρίκνωσης».
Στο χώρο της ιδιωτικής ασφάλισης, η μεγαλύτερη ίσως απόδειξη της βαθιάς αυτής ύφεσης είναι το φαινόμενο των ολοένα και αυξανόμενων ανασφάλιστων οχημάτων. «Τα ανασφάλιστα οχήματα στην αγορά είναι πάρα πολλά», συμφωνεί και ο κ. Σούφερης. «Δυστυχώς το κράτος δεν έχει κάνει τίποτα για αυτό, ενώ είναι πολύ εύκολο να διασταυρώσει ποια αυτοκίνητα είναι ανασφάλιστα και να στείλει το ανάλογο πρόστιμο. Γι’ αυτό και αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν πάνω από 700.000 ανασφάλιστα αυτοκίνητα, μια παραγωγή που λείπει από όλους μας. Αν σκεφτούμε και το γεγονός ότι το επικουρικό κεφάλαιο έχει πάθει πανωλεθρία με το κλείσιμο των ασφαλιστικών εταιρειών το τελευταίο διάστημα, τότε καταλαβαίνετε ότι δεν είναι εύκολο να συγκεντρωθούν έσοδα για να πληρωθούν οι ζημιές και μάλιστα στην ώρα τους».
Τι λέει, λοιπόν, ένας έμπειρος επαγγελματίας όπως ο κ. Σούφερης για αυτές τις εταιρείες που σβήστηκαν οριστικά από το χάρτη της ασφαλιστικής αγοράς; «Όλα αυτά θα έπρεπε να είχαν συμβεί νωρίτερα», δηλώνει. «Οι έλεγχοι θα έπρεπε να είναι σκληροί, καθημερινοί από την εποπτική αρχή. Τα εγγυητικά κεφάλαια δεν σώζουν την κατάσταση τώρα. Το κράτος είναι υποχρεωμένο να κάνει όλα όσα πρέπει για να παραμείνει υγιής μια εταιρεία και να έχει όλα τα αποθέματα ώστε σε περίπτωση πτώχευσης να μπορέσει να αποζημιώσει του πελάτες. Προσωπικά, έχω πελάτες που είχαν κάνει συμβόλαια 30 χρόνια πριν και λήγουν σήμερα. Τι θα πω εγώ σήμερα σε αυτούς τους ανθρώπους; Ο πελάτης είναι ο μόνος που δεν φταίει σε τίποτα. Κι όμως με όλα αυτά δεν ξέρει πού να ακουμπήσει. Νιώθει μετέωρος». Και συνεχίζει: «Ταυτόχρονα δεν μου αρέσει ούτε αυτή η συρρίκνωση της αγοράς ούτε η διόγκωση των ασφαλιστικών εταιρειών. Προτιμώ να υπάρχουν και μικρές νοικοκυρεμένες εταιρείες που να δίνουν λύσεις. Γιατί τα μεγάλα πολυεθνικά μαγαζιά και οι μεγάλες κρατικές εταιρείες και καλή εξυπηρέτηση δεν παρέχουν και μονοπωλιακές καταστάσεις δημιουργούν». Και εξηγεί: «Στην εποχή μου, όταν ήμουν κι εγώ στέλεχος σε εταιρείες, ο προφορικός λόγος ίσχυε. Σήμερα δεν ισχύουν ούτε τα γραπτά. Αλλάζουν όλα μέρα με την ημέρα. Δεν γίνεται να λειτουργήσει έτσι μια αγορά στην οποία οι αποφάσεις αλλάζουν από μέρα σε μέρα χωρίς να υπάρχει και η κατάλληλη ενημέρωση. Θα περίμενα από τις εταιρείες να είναι καλά οργανωμένες, να έχουν καλή μηχανογράφηση, καλό εμπορικό τμήμα, να λειτουργούν τα προϊόντα τους, να απαντούν γρήγορα στα ερωτήματα, να δίνουν γρήγορα λύσεις, να πληρώνουν γρήγορα τους πελάτες. Όμως, αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Στην πραγματικότητα δεν έχουν εξελιχθεί όσο έπρεπε ούτε και σε επίπεδο παραγωγής στελεχών. Η αγορά δεν παράγει στελέχη και όσα υπάρχουν είναι λίγα και ευθυνόφοβα ίσως και όχι «χωρίς λόγο». Άρα, ναι στο ξεκαθάρισμα της αγοράς, όχι όμως στη δυσκολία εξυπηρέτησης και στο μονοπώλιο κατά του καταναλωτή. Πάντως, κρίνεται απαραίτητο να υπάρχουν δυο τουλάχιστον κρατικές και καλά οργανωμένες εταιρείες προκειμένου να αποτελούν παράγοντα ισορροπίας στην ασφαλιστική αγορά», καταλήγει.
Κάνοντας μια μικρή πρόβλεψη για το μέλλον ο κ. Σούφερης δεν κρύβει το ότι τα δύσκολα θα κρατήσουν καιρό. Όμως, για εκείνον αξία έχει το όραμα. Όραμα να μεγαλώνεις σιγά σιγά, βελτιώνοντας κάθε σου βήμα. Και αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο με την εγρήγορση. «Κανείς δεν έκανε τίποτα περιμένοντας να έρθει το μοιραίο», μας λέει με σιγουριά. «Μπροστά πηγαίνει μόνο εκείνος που αντιδρά. Ο ενεργητικός επαγγελματίας, ο ενεργητικός πολίτης, ο ενεργητικός άνθρωπος».