Έκνομοι ασφαλιστικές και διαμεσολαβητές από 1η Γενάρη 2014;
Αναστάτωση επικρατεί στην αγορά, λίγες μέρες πριν την έναρξη εφαρμογής των όσων προβλέπουν οι Πράξεις 30 και 31 της ΤτΕ. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που επισημαίνουν ότι είναι ορατός ο κίνδυνος να λειτουργούν …εκτός νόμου, από την 1η του Γενάρη του 2014, ασφαλιστικές εταιρείες και διαμεσολαβητές –και όχι φυσικά επειδή το θέλουν, αλλά επειδή δεν …προλαβαίνουν. Κι αυτό το τονίζουν σε όλους τους τόνους και με κάθε τρόπο προς την Εποπτική Αρχή. Επισημαίνουν, επίσης, ότι μπορεί μεν οι Πράξεις να κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά θα πρέπει να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος προσαρμογής, τον οποίο προσδιορίζουν σε ένα εξάμηνο τουλάχιστον.
Ο κίνδυνος της …παρανομίας απορρέει, πιο συγκεκριμένα, από τις διατάξεις εκείνες που αφορούν την προείσπραξη και την απόδοση των ασφαλίστρων.
Θεωρητικά, από την 1η Δεκεμβρίου όλες οι ασφαλιστικές εταιρείες θα έπρεπε να έχουν ενημερώσει τους ασφαλισμένους τους για τα ασφαλιστήρια συμβόλαια με έναρξη ασφαλιστικής κάλυψης την 1η του Γενάρη του 2014, προκειμένου να είναι σε θέση να προεισπράξουν έως τότε τα ασφάλιστρα.
Δεν γνωρίζουμε να έχουν γίνει τέτοιου είδους ενημερώσεις ασφαλισμένων ούτε και η κατάλληλη προεργασία που απαιτείται, προκειμένου το σύνολο της αγοράς (εταιρείες-διαμεσολαβητές-ασφαλισμένοι) να προσαρμοστούν ομαλά σ’ αυτήν την απαίτηση: είσπραξη ασφαλίστρου πριν την έναρξη της ασφαλιστικής κάλυψης.
Πώς, λοιπόν, θα εφαρμοστεί από την 1η του Γενάρη η προείσπραξη των ασφαλίστρων;
Και αν κάποιες εταιρείες και διαμεσολαβητές, θεωρητικά πάντα, έχουν ήδη προετοιμαστεί και οργανωθεί κατάλληλα, όσες/όσοι δεν προλάβουν να ανταποκριθούν στα στενά χρονικά περιθώρια που προβλέπονται, θα βρεθούν στη δυσάρεστη θέση να μην εφαρμόζουν όσα η Πράξη επιτάσσει;
Και η ΤτΕ τι θα κάνει γι’ αυτές τις περιπτώσεις; Θα επιβάλλει “ποινές”;
Και οι ασφαλισμένοι, που άλλα γνώριζαν και αλλιώς είχαν συνηθίσει όλα αυτά τα χρόνια, πώς θα αντιδράσουν σ’ αυτόν τον …αιφνιδιασμό;
Η απόδοση των ασφαλίστρων εντός 7 ημερών από την είσπραξή τους είναι το δεύτερο μεγάλο θέμα που προκαλεί έντονο και βάσιμο προβληματισμό στην αγορά.
Ακόμα κι αν, θεωρητικά πάντα, εφαρμοστεί από 1/1/2014 στο σύνολο της αγορά το «τυπώνω-πληρώνω», πώς διασφαλίζεται το δικαίωμα εναντίωσης και υπαναχώρησης των ασφαλισμένων;
Στο «τυπώνω-πληρώνω», δεν μιλάμε στην πραγματικότητα για ένα διάστημα 7+30 ημερών, που είναι η περίοδος χάριτος που δίνεται στους ασφαλισμένους, στις ανανεώσεις των ασφαλιστηρίων;
Η δεδομένη έλλειψη ρευστότητας που υπάρχει στην αγορά, σαφέστατα θα υποχρεώσει και τις εταιρείες να …“βάλουν νερό στο κρασί τους”, προκειμένου να μη μειωθεί σημαντικά το χαρτοφυλάκιό τους, τουλάχιστον κατά τους πρώτους μήνες εφαρμογής των νέων διατάξεων, αλλά και τους ασφαλισμένους να επαναπροσδιορίσουν το εύρος και το είδος των καλύψεων που έχουν επιλέξει.
Οι υπάλληλοι των ασφαλιστικών εταιρειών που θα υποχρεωθούν να αναλάβουν και ρόλο τηλεφωνικού εισπράκτορα σίγουρα δεν θα έχουν από τους ασφαλισμένους την αντιμετώπιση που θα είχε ο προσωπικός τους ασφαλιστής και αυτό είναι ακόμα ένα σημείο που προβληματίζει μέρος των διαμεσολαβητών, που δεν επιθυμούν να δουν τις σχέσεις τους με μακροχρόνιους πελάτες τους να διαταράσσονται.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τους διακανονισμούς ασφαλίστρων που δεν έχουν αποδοθεί από διαμεσολαβούντες σε ασφαλιστικές εταιρείες, με την είσπραξη από 1/1/14 στα χέρια των ασφαλιστικών, δημιουργείται εύλογο ερώτημα για το πώς θα μπορέσουν οι διαμεσολαβούντες να προχωρήσουν στις πληρωμές των δόσεων που θα συμφωνήσουν με τις ασφαλιστικές.
Τα σενάρια που ήδη ακούγονται, για επιβολή τόκου ύψους 6%-7% για διακανονισμούς που ξεπερνούν το 5μηνο, είναι πολύ νωρίς για να σχολιαστούν, καθώς δεν υπάρχει ακόμα ξεκάθαρη εικόνα από ποιες εταιρείες θα εφαρμοστούν και βεβαίως ποια θα είναι η ανταπόκριση των διαμεσολαβητών σε αυτές τις διευκολύνσεις.
Τα παραπάνω είναι λίγα μόνο και εντελώς ενδεικτικά ερωτήματα που τίθενται μετ’ επιτάσεως και εκφράζουν την αγωνία που διακατέχει το σύνολο των ανθρώπων της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς.
Και είναι μεν αναμενόμενο καθετί καινούριο να δημιουργεί μια σχετική αναστάτωση, ωστόσο, η εποπτική αρχή θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη τις ενστάσεις που διατυπώνονται και τους προβληματισμούς που θέτουν οι επαγγελματίες που θα κληθούν να εφαρμόσουν από 1η Γενάρη όσα οι εν λόγω διατάξεις προβλέπουν.
Σε κάθε περίπτωση, είναι προτιμότερο μια καινούργια διάταξη να εφαρμόζεται με την κατάλληλη προεργασία των εμπλεκομένων, παρά να επιβάλλεται …ακαριαία και χωρίς ένα σαφές και εύλογο χρονοδιάγραμμα προσαρμογής.
Εξάλλου, τέτοιου είδους καταστάσεις που προκαλούν αναστάτωση και σύγχυση, ενίοτε, ευνοούν τους ριψοκίνδυνους, ενώ αδικούν τους νομότυπους˙ κι αυτό είναι κάτι που επίσης πρέπει να ληφθεί πολύ σοβαρά υπόψη από την εποπτική αρχή, το κύρος της οποίας –κακώς, κατά τη γνώμη μας– βρίσκεται σήμερα σε direct στόχευση.
Μ’ αυτό το σκεπτικό, δεν έχουμε παρά να εκφράσουμε την ελπίδα να έχει αίσια έκβαση η συζήτηση του Γενικού Γραμματέα του ΕΕΑ, κ. Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, με το Δ/ντή της ΔΕΙΑ, κ. Σπύρο Ζάρκο, που έχει προγραμματιστεί για αύριο Παρασκευή, 20 Δεκεμβρίου, και θα έχει ως αντικείμενο όλα τα παραπάνω.