Eίμαστε οι ηγέτες που θα ήθελαν οι άνθρωποί μας;
Αυτό ήταν το ερώτημα που θέλησε να απαντήσει ο ΣΕΣΑΕ, με την virtual εκδήλωση που πραγματοποίησε στις 19 Νοεμβρίου, με ομιλητή τον κ. Δημήτρη Παπανικητόπουλο, Πρόεδρο Linkage Greece & Cyprus, και συντονιστή τον κ. Νότη Βαγιακάκο, Πρόεδρο της Επιτροπής Βέλτιστων Πρακτικών του Συνδέσμου.
Σήμερα, που η πανδημία έχει ανατρέψει όλα τα δεδομένα και τις σταθερές της εργασιακής και προσωπικής μας καθημερινότητας, το παραπάνω ερώτημα απασχολεί έντονα ή τουλάχιστον θα έπρεπε να απασχολεί όλους όσους διαχειρίζονται ανθρώπινο δυναμικό: από τον CEO μιας εταιρείας, μέχρι τον επικεφαλής ομάδας ενός ασφαλιστικού γραφείου. Παράλληλα, το συγκεκριμένο ερώτημα λειτουργεί και αντίστροφα: Είναι οι ηγέτες μας αυτοί που θα θέλαμε;
Σύμφωνα με τον κ. Παπανικητόπουλο, η επιτυχία μίας επιχείρησης εξαρτάται από το ανθρώπινο δυναμικό της. «Οι άνθρωποι κάνουν τη διαφορά. Αυτοί είναι το πιο σημαντικό κεφάλαιο μιας επιχείρησης», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Ωστόσο, για να μπορούν να κάνουν τη διαφορά, να κάνουν την επιχείρησή τους επιτυχημένη και ευημερούσα, χρειάζεται να υπάρχει δέσμευση σε έναν σκοπό, να βρίσκουν νόημα σε αυτό που κάνουν, να θέλουν να το κάνουν. Ο ρόλος του ηγέτη είναι ακριβώς αυτός, να επηρεάσει, να εμπνεύσει αυτό το σύνολο των ανθρώπων προς την επίτευξη του κοινού στόχου.
Σύμφωνα, ωστόσο, με στοιχεία που παρέθεσε ο κ. Παπανικητόπουλος, βασιζόμενα στον δείκτη Q12 της Gallup, ο οποίος μετράει μέσα από 12 ερωτήσεις τον βαθμό δέσμευσης των εργαζομένων σε μια επιχείρηση, στην Ελλάδα, μόλις 1,5 στους 10 εργαζόμενους είναι απόλυτα δεσμευμένοι στην επιχείρηση και τους στόχους της. Οι 2 είναι ενεργά αποδεσμευμένοι και οι υπόλοιποι 7 βρίσκονται κάπου στο ενδιάμεσο.
Αυτό σημαίνει ότι οι ηγέτες στην Ελλάδα κάτι δεν κάνουν σωστά;
Χρειάζεται συχνή και κυρίως ποιοτική επαφή των προϊσταμένων (μηδέ του CEO εξαιρουμένου) με τους ανθρώπους τους. Χρειάζεται να ρωτάνε τη γνώμη τους, τι θεωρούν καλό, τι πρέπει να αλλάξει και πώς. «Μόνο έτσι δημιουργείται υψηλή δέσμευση, η οποία θα φέρει τα καλά αποτελέσματα», όπως τόνισε ο ομιλητής, προσθέτοντας ότι χρειάζεται επίσης «να χτίσουμε σχέσεις εμπιστοσύνης με τους ανθρώπους μας».
Πώς μπορεί, όμως, αυτό να επιτευχθεί, σε συνθήκες πανδημίας, όταν οι περισσότεροι δουλεύουν εξ αποστάσεως;
Μα τώρα, που όλα όσα ξέραμε έχουν ανατραπεί, αυτή η επαφή είναι ακόμα πιο σημαντική, σύμφωνα με τον ομιλητή. Τώρα οι άνθρωποι μιας επιχείρησης χρειάζονται ενθάρρυνση, χρειάζονται ίσως επαναπροσδιορισμό του στόχου, αλλά σίγουρα δεν χρειάζονται, όπως τόνισε ο ομιλητής, micromanagement. «Συμφωνήστε, ώστε να είναι ξεκάθαρο τι περιμένετε από τους εργαζομένους σας και περιμένετε την επόμενη μέρα για τα αποτελέσματα. Τα τηλεφωνήματα και τα e-mails στις 10 το βράδυ δεν θα έπρεπε να γίνονται!», είπε χαρακτηριστικά, θέτοντας έμμεσα και ένα θέμα που προέκυψε με την εφαρμογή της τηλεργασίας, τη μη τήρηση κάποιου ωραρίου.
Οι ερωτήσεις που ακολούθησαν την ομιλία του κ. Παπανικητόπουλου, κατέδειξαν τον προβληματισμό των στελεχών της αγοράς, αφενός, για το ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος ηγεσίας μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία, αφετέρου, για το από πού και οι ίδιοι θα αντλήσουν δύναμη για να ηγηθούν σωστά και αποτελεσματικά.
Σύμφωνα με τον ομιλητή, η επαφή του ηγέτη με τους ανθρώπους του έχει αμφίδρομο αποτέλεσμα· η έμπνευση, η ενθάρρυνση, η δύναμη που θα δώσει θα επιστρέψουν σε αυτόν. Άλλωστε, όπως τόνισε, «σημασία δεν έχει πόσο καλοί ηγέτες είμαστε, αλλά πόσο καλοί θέλουμε να γίνουμε».
Δήμητρα Καζάντζα
Ακολουθήστε την Ασφαλιστική Αγορά στο Google News