Άρθρα

Ειδήσεις και προβληματισμοί από την Ύδρα
Τα στελέχη της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς προσήλθαν φέτος, στο 25ο Ασφαλιστικό και Αντασφαλιστικό Συνέδριο της Ύδρας, προβληματισμένα, στην πλειοψηφία τους, από τις πρόσφατες εξελίξεις και το μπαράζ αρνητικών δημοσιευμάτων για τον κλάδο. Δεν μπήκε αδίκως στο κάδρο η αγορά, αλλά το πιο επώδυνο για τους ανθρώπους της είναι, διαχρονικά, η αδυναμία της να υπερασπιστεί τον ρόλο της, τις θέσεις της και να προβάλλει πειστικά την επιχειρηματολογία της. Στην Ύδρα, φέτος, όσοι από τους επικεφαλής επέλεξαν να δώσουν το «παρών», έκαναν και μια προσπάθεια να ανατρέψουν αυτή την πραγματικότητα.
Το πρόγραμμα του πάνελ της 22ας Μαΐου κάλυψε όσα υποσχόταν ο τίτλος της θεματικής του: “Insuring Tomorrow: Bridging gaps, Embracing Change, Attracting talent”, ενώ την επόμενη ημέρα, οι κ.κ. Π. Δημητρίου, Ν. Μακρόπουλος και Β. Χριστίδης τοποθετήθηκαν ευθέως για όλα τα ζητήματα που απασχολούν τον ασφαλιστικό κλάδο. Επιπλέον, για όσους δημοσιογράφους είχαν τη διάθεση να ακούσουν τους ασφαλιστές χωρίς προκατάληψη και σκοπιμότητες, οι επικεφαλής των ασφαλιστικών εταιρειών που βρέθηκαν στην Ύδρα διέθεσαν τον χρόνο τους, το απόγευμα της Πέμπτης 22/5, για να απαντήσουν σε όλες τις ερωτήσεις. Μεστό και ουσιαστικό, λοιπόν, το περιεχόμενο της 25ης ετήσιας διοργάνωσης.
Επίκαιροι προβληματισμοί για την ασφάλιση
Την πρώτη ημέρα η εστίαση ήταν στις τοποθετήσεις των προσκεκλημένων ομιλητών από το εξωτερικό. Το πάνελ συζήτησης συμπεριλάμβανε τους κ.κ. Marc M. Büker, Board Member & Market Manager for Southern Mediterranean, North Africa and Francophone Africa, SCOR SE, Ekhosuehi Iyahen, Γενική Γραμματέας, Insurance Development Forum, Θοδωρή Κοκκάλα, Chief Operating Officer ERGO International, Chair of the Board of Management of ERGO International AG, Tobias Sonndorfer, CEO & Chairman of the BoD, VIG Re, και σε ρόλο συντονιστή τον CEO της ERGO Hellas, κ. Ερρίκο Μοάτσο.

Το πάνελ εστίασε τις τοποθετήσεις του στην αυξανόμενη επίδραση –σε κόστος και όχι μόνον– της κλιματικής αλλαγής στη λειτουργία της ασφαλιστικής αγοράς. Οι ζημιές από φυσικές καταστροφές, συνεπεία της κλιματικής αλλαγής, αυξάνονται και παραμένουν σε σταθερά υψηλά επίπεδα τα τελευταία χρόνια και ο προβολέας βρίσκεται πλέον στους λεγόμενους δευτερογενείς κινδύνους, όπως χαλάζι, πλημμύρες κ.ά., οι οποίοι, ωστόσο, είναι πολύ πιο δύσκολο να μοντελοποιηθούν, να τιμολογηθούν σωστά και να αντασφαλιστούν.
Τα υψηλά κόστη των ζημιών επιδρούν με τη σειρά τους και στον βαθμό προσβασιμότητας στην ιδιωτική ασφάλιση, κάτι που θα πρέπει η αγορά και οι κοινωνίες να αναγνωρίσουν άμεσα και να αντιμετωπίσουν έγκαιρα και αποτελεσματικά. Ταυτόχρονα, ανησυχητική είναι η διεύρυνση του mindset gap, του κενού που αναγνωρίζεται στη συνειδητοποίηση της έκθεσης σε κίνδυνο που έχουν οι πολίτες, όταν αυταπατώνται ότι ο κίνδυνος αφορά κάποιον άλλον, μακριά από εκείνους, γεωγραφικά ή και πολιτισμικά. Μας αφορούν, ωστόσο, όλους εξίσου, σε ανεπτυγμένες και υπό ανάπτυξη κοινωνίες, τόσο οι κίνδυνοι που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή, όσο και οι ανερχόμενοι κυβερνοκίνδυνοι, μια νέα πραγματικότητα στις κοινωνίες και τις παγκόσμιες αγορές.
Ειδικά στους κυβερνοκινδύνους, διατυπώθηκε σαφώς από τους ειδικούς ότι δεν υπάρχει διαφοροποίηση που θα διευκόλυνε τον ασφαλιστικό κλάδο· είναι κίνδυνοι που αφορούν όλες τις χώρες το ίδιο, ενώ δεν υπάρχουν καθορισμένα event limits.
Πολύ ενδιαφέροντα σημεία συζήτησης έφερε στο πάνελ η γραμματέας του Insurance Development Forum, αντλώντας από τη διεθνή εμπειρία της, για τη σημαντικότητα των συνεργιών μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Οι Κυβερνήσεις έχουν χρέος να παρέχουν το σταθερό πλαίσιο, για να λειτουργήσει η αγορά και να αντιληφθούν οι πολίτες τους κινδύνους που τους απειλούν, σημείωσε η κα Ekhosuehi Iyahen, συμπληρώνοντας ότι υπάρχουν επιτυχημένα παραδείγματα, αν στ’ αλήθεια θέλουμε να κινηθούμε σε αυτή την κατεύθυνση.
Σημαντική επισήμανση θα έλεγε κανείς για τις ελληνικές κυβερνήσεις, που διαχρονικά αποτυγχάνουν και ως προς το σταθερό πλαίσιο (χαρακτηριστικό παράδειγμα οι ασφαλίσεις υγείας, με τον ελλιπή έλεγχο στο κόστος υπηρεσιών υγείας και την παρέμβαση στα ασφάλιστρα), αλλά και ως προς το επίπεδο αναγνώρισης των κινδύνων από την πλευρά των πολιτών.
Οι χρόνοι ανταπόκρισης σε ένα καταστροφικό συμβάν, αλλά και η προετοιμασία που μπορεί να έχει γίνει επηρεάζουν καθοριστικά το κόστος και το αυξάνουν δραματικά, εάν δεν είναι επαρκείς. Όπως πολύ γλαφυρά περιέγραψε η κα Ekhosuehi Iyahen, συνήθως συνομιλητές των Υπουργών είναι οι τραπεζικοί, όχι οι ασφαλιστές, ωστόσο, είναι οι τελευταίοι εκείνοι που θα κληθούν να συνδράμουν όταν συμβεί η καταστροφή και εκείνοι που γνωρίζουν τεχνικά πώς πρέπει να προετοιμαστούν οι κοινωνίες και ποια είναι τα κατάλληλα εργαλεία πρόληψης. Ένας σαφής και αποτελεσματικός οδηγός επιτυχίας για τις αγορές και τις κυβερνήσεις θα ήταν η παρότρυνση: ό,τι δεν ασφαλίζεται δεν πρέπει να είναι αντικείμενο επένδυσης.
Ο κ. Θοδωρής Κοκκάλας συνεισέφερε στη συζήτηση με την εμπειρία του από τη γερμανική ασφαλιστική αγορά και την αντίδραση του εγχώριου πολιτικού προσωπικού, όταν ο ασφαλιστικός κλάδος ανταποκρίθηκε επιτυχώς στα τελευταία καταστροφικά συμβάντα από φυσικά φαινόμενα. Η υποχρεωτική ασφάλιση δεν είναι η ενδεδειγμένη λύση, υποστήριξε, και γι’ αυτό σήμερα στη Γερμανία μιλάμε ξανά για συνέργεια του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Αναφέρθηκε, όμως, ο κ. Κοκκάλας και στην κυρίαρχη τάση για επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και εφαρμογές, επικαλούμενος τον ρεαλισμό. Ποιες από αυτές μας είναι απαραίτητες και ποιες απλά θα ήταν ωραία να τις έχουμε; Η διαφορά είναι μεγάλη, επεσήμανε ο ίδιος.
Η προσέλκυση νέων ταλέντων και οι επενδύσεις στην τεχνολογία είναι ζητήματα που επίσης απασχολούν τον ασφαλιστικό κλάδο διασυνοριακά. Όπως επισημάνθηκε, τα στελέχη πλέον δεν επαναπαύονται σε άκριτη υιοθέτηση των τάσεων –όσο περισσότερη τεχνολογία, τόσο καλύτερα–, αλλά επανέρχεται η προσεκτική αξιολόγηση του ποια εργαλεία μπορούν να υιοθετήσουν οι εταιρείες και να υποστηρίξει το προσωπικό τους, ποια είναι τα επίπεδα ωριμότητας και ετοιμότητας κοινού και εργαζομένων. Ταυτόχρονα, διατυπώνεται πλέον και το αίτημα η ιδιωτική ασφάλιση να μιλήσει με άλλη φόρμα και άλλους κώδικες για τα κρίσιμα ζητήματα των καιρών μας, δηλαδή την κλιματική αλλαγή και την τεχνολογική επανάσταση, που τα κατέχει εξ αντικειμένου και υπόβαθρου, αλλά δεν καταφέρνει να μιλήσει σχετικά στο ευρύ κοινό.
Θα έλεγε κανείς ότι όσα συζητήθηκαν μοιάζουν να αφορούν την ελληνική ασφαλιστική αγορά σε μικρότερο βαθμό. Οι αποφάσεις, τουλάχιστον σε επίπεδο πολυεθνικών ομίλων, δεν λαμβάνονται στην Ελλάδα, αλλά έρχονται ως κανονισμοί και οδηγίες από τις μητρικές, ενώ ακόμα και σε ό,τι αφορά τη συνεργασία ιδιωτικού – δημόσιου τομέα και την προσέγγιση και τη νοοτροπία των κυβερνητικών στελεχών είμαστε πολύ μακριά από λογική πρόληψης, εκπαίδευσης των καταναλωτών, επένδυσης σε κουλτούρα συνεργασίας και καταμερισμού ευθυνών, καθώς η πιο πελατειακή προσέγγιση παραμένει διαχρονικά πιο ελκυστική.
Τα στελέχη της αγοράς μοιάζει να συνειδητοποιούν πως φτάνει για όλους το πλήρωμα του χρόνου· τα περιθώρια αδράνειας και βολέματος σε υπάρχουσες λύσεις στενεύουν και σύντομα θα βρεθούμε όλοι προ των συνεπειών των επιλογών μας. Η ασφαλιστική αγορά δεν μπορεί να μείνει άλλο στο περιθώριο της συζήτησης, όταν αποδεδειγμένα αποτελεί τον πιο αξιόπιστο και ικανό συνεργάτη για την οικοδόμηση ανθεκτικών οικονομιών και κοινωνιών. Όσοι δεν το παραδέχονται για ίδιον πρόσκαιρο όφελος, αλλά και όσοι δεν μπορούν να αρθούν στο ύψος αυτών των απαιτήσεων και προσδοκιών θα χρειαστεί σύντομα να αναμετρηθούν με την πραγματικότητα, καθώς η κλιματική αλλαγή και οι φυσικές καταστροφές, είναι πλέον η νέα μας πραγματικότητα.
Για πολλούς αποδέκτες τα μηνύματα των CEOs
Στις 23 Μαΐου, τη σκυτάλη πήραν οι επικεφαλής των Generali Hellas, Allianz και Ευρώπη Ασφαλιστικής, κ.κ. Πάνος Δημητρίου, Βασίλης Χριστίδης και Νίκος Μακρόπουλος, αντίστοιχα, οι οποίοι εστίασαν τις τοποθετήσεις τους στις ασφαλίσεις υγείας, στην υποχρεωτική ασφάλιση επιχειρήσεων και οχημάτων έναντι φυσικών καταστροφών, αλλά και στην επίδραση της τεχνολογίας στην ασφαλιστική αγορά. Μίλησαν πολύ συγκεκριμένα, τοποθετήθηκαν επί των επίκαιρων ζητημάτων, έβγαλαν και ειδήσεις.

Πότε θα χρειαστούν επιπλέον €5 δισ. στις ασφαλίσεις Υγείας
Προ των ευθυνών τους, ίσως για πρώτη φορά τόσο απερίφραστα, έθεσαν τα μέλη της ΕΑΕΕ τους παρόχους υγείας και την Κυβέρνηση για το θέμα των αυξήσεων στις ασφαλίσεις υγείας.
«Για τις αυξήσεις στις ασφαλίσεις υγείας δεν ευθύνονται μόνο οι ασφαλιστικές εταιρείες. Αυτές συγκράτησαν τις αυξήσεις των ασφαλίστρων στο 7%, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτό το ποσοστό τόσο την ηλιακή αύξηση όσο και τον ιατρικό πληθωρισμό. Δεν είδαν, όμως, να κάνουν κάποια αντίστοιχη μείωση και οι πάροχοι υγείας», επεσήμανε ο κ. Π. Δημητρίου. Ο ίδιος αναφερόμενος στις επιπτώσεις είπε: «Η ελληνική ασφαλιστική αγορά βρίσκεται σε πολύ καλά επίπεδα φερεγγυότητας, ωστόσο, εάν οι αυξήσεις στα ισόβια ασφαλιστήρια συμβόλαια συνεχίσουν να έχουν τέτοια απόκλιση, θα πρέπει άμεσα και όχι σε βάθος χρόνου να αποθεματοποιηθούν επιπλέον €5 δισ.».
«Αν και υπάρχουν πολλές πολυεθνικές εταιρείες στη χώρα μας δεν σημαίνει ότι υπάρχουν τα λεφτά ή ότι οι μέτοχοι με μεγάλη ευκολία θα κάνουν τεράστιες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, για κάτι που αφορά μία μεμονωμένη αγορά», πρόσθεσε ο κ. Β. Χριστίδης, τονίζοντας ότι «από το 2000 οπότε και πρωτοκυκλοφόρησαν τα ισόβια προγράμματα μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει πολλά πράγματα, τα οποία πρέπει να ληφθούν υπόψη˙ το προσδόκιμο ζωής έχει αυξηθεί, η τεχνολογία έχει βελτιωθεί και παράλληλα, έχει γίνει πιο ακριβή, ενώ και οι κεφαλαιακές απαιτήσεις των εταιρειών έχουν αυξηθεί με το Solvency II».
Τρεις είναι οι λύσεις που προτείνει η ασφαλιστική αγορά και τις συνόψισε στην παρέμβασή του ο κ. Χριστίδης: Πρώτον, εισαγωγή και στον ιδιωτικό τομέα των DRGs, ώστε να υπάρχει ενιαίος τρόπος και διαφάνεια στις χρεώσεις. Δεύτερον, να ανοίξει η αγορά, ώστε να μπορούν να μπουν καινούργιοι παίκτες, και όχι μόνο να γίνονται αγοραπωλησίες των ήδη υπαρχουσών δομών. Τρίτον, να συνεργαστεί ο ιδιωτικός τομέας με το κράτος (ΣΔΙΤ), ώστε να αυξηθεί το capacity και να βοηθηθεί έτσι η αγορά. «Οι αυξήσεις μας αντανακλούν τα κόστη των υπηρεσιών που αγοράζουμε και πρέπει να υπάρχει μια συνεργασία. Το κράτος έχει πολύ σημαντικό ρόλο, για να διευθετηθεί το πρόβλημα με τρόπο που να είναι βιώσιμος μακροπρόθεσμα», τόνισε ο κ. Χριστίδης, επισημαίνοντας και την επίπτωση που έχει όλο αυτό στην ασφαλιστική διείσδυση (penetration). «Παρουσιάζοντας σαν τον κακό της υπόθεσης τις ασφαλιστικές εταιρείες δεν βοηθάνε την ήδη χαμηλή ασφαλιστική συνείδηση», είπε χαρακτηριστικά.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε και η επισήμανση του κ. Δημητρίου, ότι η Ελλάδα χρειάζεται μακροπρόθεσμους επενδυτές, που γνωρίζουν τον χώρο της υγείας και επανεπενδύουν τις υπεραξίες που δημιουργούν, και όχι funds που ως βραχυπρόθεσμοι επενδυτές κάθονται λίγο και μετά φεύγουν. Ο ίδιος τόνισε ότι «οι σχέσεις μας με τους παρόχους υγείας δεν θα έπρεπε να είναι ανταγωνιστικές. Πρέπει να βρεθεί μια ισορροπία, που να είναι βιώσιμη, γιατί η σημερινή δεν είναι σε καμία περίπτωση. Επίσης, θα πρέπει να ξεφύγουμε από αυτή τη λογική που λέει ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες θέλουν να αυξάνουν τα ασφάλιστρα. Σας διαβεβαιώ δεν το θέλουν. Απλά θα πρέπει να είναι βιώσιμες οι καλύψεις. Οι επεμβάσεις που γίνονται στα ελληνικά νοσοκομεία έχουν το κόστος της Ελβετίας. Ξέρουμε τα προβλήματα που υπάρχουν στον δημόσιο τομέα και θέλουμε να προστατέψουμε τον κλάδο, ώστε να μην είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε αυξήσεις».
Αναγκαίο να συμμετάσχουν στο pool όλες οι εταιρείες και το κράτος
Στην κλιματική αλλαγή και στην αύξηση των φυσικών καταστροφών αναφέρθηκε ο κ. Μακρόπουλος, τονίζοντας τη σημασία που έχουν, αφενός, τα νέα καταστροφικά μοντέλα, και αφετέρου η σωστή τιμολόγηση του κινδύνου. «Θα πρέπει να αλλάξουμε τη φιλοσοφία όσον αφορά το underwriting και τις απαλλαγές», είπε χαρακτηριστικά.
Όσον αφορά την υποχρεωτική ασφάλιση επιχειρήσεων τόνισε ότι αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές για αύξηση εργασιών, καθώς μόλις το 40% των επιχειρήσεων είναι ασφαλισμένες, που σημαίνει ότι υπάρχουν 50.000 υποψήφιοι πελάτες.
Βεβαίως δεν πληρούν όλες οι επιχειρήσεις τις προϋποθέσεις για ασφάλιση ή, εάν αυτή τους δοθεί θα είναι πολύ ακριβή. Γι’ αυτό και η αγορά έχει προτείνει τη δημιουργία ενός pool, στο οποίο, όπως τόνισε ο κ. Μακρόπουλος «πρέπει να συμμετέχουν όλες οι εταιρείες του κλάδου και, πολύ περισσότερο, εκείνες που έχουν μεγάλη παραγωγή». Εξίσου σημαντική σε ένα τέτοιο σχήμα είναι η συμμετοχή του κράτους, ώστε οι επιχειρήσεις να μην επιβαρυνθούν με ένα υπέρογκο ασφάλιστρο, όπως είπε ο κ. Δημητρίου «Έχουμε capacity, τεχνογνωσία, φερεγγυότητα, καλές σχέσεις με τους αντασφαλιστές. Ωστόσο, όσο αυξάνεται η συχνότητα των καταστροφικών ζημιών, το κόστος αυξάνει και υπάρχουν και κίνδυνοι που μέσα από τις αντασφαλιστικές μας συμβάσεις δεν μπορούμε να καλύψουμε, γι’ αυτό η συμμετοχή του κράτους είναι απαραίτητη», πρόσθεσε ο κ. Χριστίδης.
Η ασφαλιστική αγορά βρίσκεται ακόμη σε συζητήσεις για το θέμα του pool, όπως επίσης και για μία σειρά τεχνικών θεμάτων που έχουν προκύψει όπως το loss limit. Όπως ανέφερε ο κ. Μακρόπουλος ο νόμος απαιτεί 70%, αλλά κάποιες μεγάλες εταιρείες έχουν loss limit κάτω από το 50%, προφανώς γιατί ανεβαίνει πολύ ψηλά το κόστος.
Είναι πολλά τα τεχνικά θέματα που πρέπει να συζητηθούν ακόμα με την πολιτεία, αλλά η αγορά καταθέτει προτάσεις επ’ αυτών. «Δεν μας ενδιαφέρει να ρίχνουμε φωτοβολίδες. Ό,τι προτείνουμε στην κυβέρνηση είναι λύσεις μετρήσιμες που μπορούν να λειτουργήσουν. Εάν θέλει να τις δεχτεί ή να μας προτείνει άλλες να τις συζητήσουμε», πρόσθεσε ο κ. Δημητρίου.
Υψηλές προμήθειες – χαμηλά ασφάλιστρα: συνδυασμός που “σκοτώνει”
Την ανησυχία του για το πώς θα εξελιχθεί ο κλάδος αυτοκινήτου, εάν οι εταιρείες δεν προχωρήσουν σε αυξήσεις ασφαλίστρων, εξέφρασε ο κ. Ν. Μακρόπουλος. «Έχω δει τουλάχιστον 70 εταιρείες να πτωχεύουν εξαιτίας του κλάδου αυτού, που είναι ο σημαντικότερος της αγοράς», δήλωσε εμφατικά και επιχειρηματολόγησε υπέρ των αυξήσεων, επισημαίνοντας ότι η προμήθεια του κλάδου είναι 50% υψηλότερη από την υψηλότερη προμήθεια που δίνουν οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Παράλληλα, αναφέρθηκε στο υψηλότερο κόστος των ανταλλακτικών, των επισκευών και των μεταφορικών, που καθιστούν τις αυξήσεις ασφαλίστρων μονόδρομο. Για τις αυξήσεις στα ασφάλιστρα υπερθεμάτισε και ο κ. Χριστίδης, σημειώνοντας ότι το σημερινό επίπεδο δεν αντικατοπτρίζει την αύξηση του κόστους που αποζημιώνουν οι ασφαλιστικές.
Το να συμφωνήσουν όλες οι ασφαλιστικές εταιρείες, ότι οι αυξήσεις ασφαλίστρων είναι απαραίτητες, είναι μάλλον δύσκολο. Ακόμα δυσκολότερο, όμως, είναι το να υπάρξει σύμπνοια για το πώς θα διαχειριστούν την υποχρεωτική ασφάλιση για φυσικές καταστροφές στα αυτοκίνητα.
Οι περισσότερες εταιρείες φαίνεται να προσανατολίζονται στο να δίνεται στον πελάτη η δυνατότητα να επιλέξει την κάλυψη, ωστόσο, όπως σημείωσε ο κ. Δημητρίου, θα πρέπει να περάσει λίγος χρόνος και να φανεί μετά τον πρώτο μήνα εφαρμογής της υποχρεωτικότητας πώς θα λειτουργήσουν οι ανανεώσεις. Ο κ. Μακρόπουλος τοποθετήθηκε και για τις εταιρείες που ασφαλίζουν στη χώρα μας αστική ευθύνη οχημάτων με καθεστώς ΕΠΥ. Υποστήριξε ότι η ωρίμανση των ζημιών εξαναγκάζει κάποιες από αυτές να εγκαταλείψουν σήμερα την αγορά, εκφράζοντας, παράλληλα, την ελπίδα να αποζημιωθούν κανονικά όσα από τα πλέον των 300.000 αυτοκινήτων είναι ασφαλισμένα σε αυτές και έχουν εκκρεμείς ζημιές.
Οι νέες τεχνολογίες γεννούν οφέλη & προβληματισμούς
Για τις νέες τεχνολογίες και τις δυνατότητες που αυτές ξεκλειδώνουν τοποθετήθηκε ο κ. Χριστίδης. Όπως ανέφερε, τα οφέλη που διαπιστώνονται εντοπίζονται σε δύο άξονες, στην παραγωγικότητα και στην εξυπηρέτηση των πελατών, και σε τρεις πυλώνες, στο underwriting, στις ζημιές και στην εξυπηρέτηση πελατών. Data, analytics και πλέον ΑΙ αξιοποιούνται για την αύξηση της παραγωγικότητας, τη μείωση του χρόνου ανταπόκρισης, καθώς και τον περιορισμό του κόστους. Ωστόσο, η αγορά θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψιν της ζητήματα διαφάνειας και ηθικής που είναι πιθανό να προκύψουν, ενώ προβληματισμός υπάρχει και για την πιθανότητα να περιοριστούν κάποιες θέσεις εργασίας. «Ο δρόμος μπροστά μας είναι μακρύς και απαιτείται συνεχόμενη εκπαίδευση του προσωπικού για να μπορέσει να αξιοποιήσει όλες τις νέες δυνατότητες», σημείωσε ο CEO της Allianz.
Προφανώς τα παραπάνω φέρνουν ένα νέο επίπεδο πρόκλησης σε μια αγορά που ήδη δυσκολεύεται να προσελκύσει ανθρώπινο δυναμικό με τις κατάλληλες δεξιότητες. Οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν αναζητούν μόνο αναλογιστές ή risks managers, αλλά και επαγγελματίες μηχανικούς, στελέχη της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ. Οι ασφαλιστικές εταιρείες και η ΕΑΕΕ συνεργάζονται σήμερα με τις πανεπιστημιακές σχολές, δίνουν υποτροφίες, συμμετέχουν στις εκδηλώσεις που διοργανώνουν τα πανεπιστήμια. Στο πνεύμα αυτό ο κ. Δημητρίου συμπλήρωσε πως θα είχε ενδιαφέρον για την αγορά η δυνατότητα να μπορούν να κάνουν εξάμηνη πρακτική εξάσκηση σε ασφαλιστικές εταιρείες τελειόφοιτοι φοιτητές και άλλων τμημάτων, π.χ. της νομικής ή ενός τμήματος του πολυτεχνείου. «Θα ήταν μια ευκαιρία να διαπιστώσουν οι ίδιοι πόσο ενδιαφέρουσα είναι η ασφαλιστική επιστήμη», σημείωσε.
Παράλληλα, όμως, με την προσέλκυση νέων ταλέντων την αγορά απασχολεί και η εκπαίδευση του υπάρχοντος ανθρώπινου δυναμικού. «Η ασφαλιστική αγορά μεταλλάσσεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς και σε πολλά επίπεδα», σημείωσε ο κ. Χριστίδης. Οι νέες τεχνολογίες βασίζονται στα data και η ασφαλιστική αγορά στηρίζει επίσης τη λειτουργία της στα δεδομένα, οπότε η αξιοποίηση του ΑΙ είναι ,σύμφωνα με τον ίδιο, μονόδρομος. Από την επανεκπαίδευση και την καλλιέργεια νέων δεξιοτήτων δεν αποκλείει και τους διαμεσολαβητές, καθώς όπως δήλωσε μέρος του ασφαλιστικού κενού οφείλεται και σε «πάρα πολλά πράγματα που μπορούμε να καλύψουμε και δεν τα καλύπτουμε». Ο κ. Μακρόπουλος συμπλήρωσε σε αυτή την κατεύθυνση: «Τα αυτόνομα αυτοκίνητα αλλάζουν το τοπίο. Θα απαιτούνται άλλα ασφαλιστήρια συμβόλαια, ευθύνης κατασκευαστή, για παράδειγμα. Γι’ αυτό θα ήθελα να πω στους διαμεσολαβητές να φύγουν από τον κλάδο αυτοκινήτου και να ασχοληθούν και με άλλους πιο παραγωγικούς κλάδους που θα ωφελήσουν όλους μας».
Κλείνοντας θα κρατήσουμε τη διαπίστωση του κ. Δημητρίου: «Αν θέλουμε να πάμε μπροστά θα πρέπει να καταλάβουμε ότι ασφαλιστική αγορά δεν είναι μόνο οι εταιρείες. Είναι οι διαμεσολαβητές, είναι και η πολιτεία. Οι διαμεσολαβητές έχουν ένα σημαντικό ρόλο να παίξουν: όχι μόνο στην πώληση, αλλά κυρίως στην εκπαίδευση του κοινού, στο οποίο βρίσκονται πιο κοντά, για αυτό που έρχεται. Οι εξελίξεις είναι μπροστά μας».
Αμαλία Ρουχωτά
Διαβάστε επίσης: ΕΑΕΕ: Πρωτοβουλία καθαρισμού του λιμανιού της Ύδρας σε συνεργασία με iSea
Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News