Δημήτρης Ζορμπάς: Tα τρία κομβικά θέματα για το Επικουρικό Κεφάλαιο
Ανταποκρινόμενος με προθυμία, όπως πάντα, σε συγκεκριμένα ερωτήματα της «Α.Α.», ο κ. Δημήτρης Ζορμπάς, Πρόεδρος της Διαχειριστικής Επιτροπής του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων, με εξαιρετική σαφήνεια διευκρινίζει, στον βαθμό που τον αφορά, τις εξελίξεις, τις εκκρεμότητες και τις άμεσες προοπτικές της διοίκησης του Φορέα.
Ανασφάλιστα Οχήματα
Με τη μεταβίβαση των εποπτικών αρμοδιοτήτων από την ΕΠΕΙΑ στην Τράπεζα της Ελλάδος, ζητήσαμε και μας εδόθη η λειτουργία του Κέντρου Πληροφοριών στο Επικουρικό Κεφάλαιο. Οργανώσαμε πλήρως το Κέντρο Πληροφοριών και αυτό είναι πλέον ενημερωμένο σε πραγματικό χρόνο για τα ασφαλισμένα οχήματα. Στη συνέχεια, επιδιώξαμε ως Επικουρικό Κεφάλαιο μαζί με την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών τη δημιουργία Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων. Πράγματι, αυτή έγινε με συμμετοχή και των συναρμόδιων Υπουργείων και της Τράπεζας της Ελλάδος. Αποφασίστηκε η σύζευξη του Κέντρου Πληροφοριών με αυτήν του Υπουργείου Οικονομικών και με το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως (Τροχαία).
Τη στιγμή που παρέδωσε το πόρισμά της στην Επιτροπή και ψηφίστηκε ο νόμος 4141, τα ασφαλισθέντα οχήματα ήταν περίπου 5 εκατομμύρια. Σήμερα, με στοιχεία 30/03/2014, τα ασφαλισθέντα οχήματα είναι 5.630.031. Αν λάβουμε υπόψη μας τις καταθέσεις πινακίδων λόγω της κρίσης, τελικά φαίνεται ότι αυξήθηκε ο στόλος των ασφαλισθέντων οχημάτων πάνω από 500 χιλιάδες.
Το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως πραγματοποιεί μηνιαία 500.000 ελέγχους, ενώ αναμένεται σύντομα η αποστολή ειδοποιητηρίων από το Υπουργείο Οικονομικών στους ανασφάλιστους ιδιοκτήτες. Αξίζει να σημειωθεί πως, από τα 5.630.031 οχήματα, 371.275 ασφαλίζονται μέσω των ΕΠΥ και όλα τα υπόλοιπα μέσω των Ασφαλιστικών Εταιρειών. Η εκτίμησή μας είναι ότι παραμένουν ακόμα ανασφάλιστα περίπου 700.000 οχήματα.
Ν. 4092 για το Επικουρικό Κεφάλαιο
Παραλαμβάνοντας πριν από 3,5 χρόνια τη Διοίκηση του Επικουρικού Κεφαλαίου, αυτό είχε ένα άνοιγμα περίπου 800 εκατομμυρίων. Αρχίσαμε αγωνιώδεις προσπάθειες για την επίλυσή του. Αφού αποτύχαμε να μας δοθεί δάνειο από το σύνολο των Τραπεζών (αρνήθηκαν όλες), αρχίσαμε να μελετούμε εναλλακτικά σενάρια. Υπήρχε η άποψη να οδηγηθεί σε εκκαθάριση το Επικουρικό Κεφάλαιο. Αυτό θα σήμαινε καταστροφή για 150.000 συμπολίτες μας, οι οποίοι θα έπρεπε να μοιραστούν μόνο 25.000.000 ευρώ. Παράλληλα, διαπιστώσαμε ότι, τα τελευταία χρόνια, ο ρυθμός αύξησης των επιδικασθέντων ποσών για μη οικονομικής φύσεως ζημιές άγγιζε το 400%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι και άλλες χώρες έχουν θεσπίσει επιμέρους όρια, ενώ μερικές δεν καλύπτουν καθόλου τις αποζημιώσεις για Εταιρείες των οποίων ανεκλήθη η άδεια.
Οδηγηθήκαμε, λοιπόν, σε μία κλιμακωτή περικοπή αναλογική των αποζημιώσεων και σε ένα περιορισμό των μη οικονομικής φύσεως ζημιών, με την ψήφιση του Ν. 4092. Σήμερα, έχουμε αποφάσεις που είναι πλήρως εναρμονισμένες με τον Νόμο και αποφάσεις που κρίνουν τον Νόμο αντισυνταγματικό. Αυτές τις αποφάσεις τις οδηγούμε στο Ανώτατο Δικαστήριο του Αρείου Πάγου όπου και θα κριθεί τελικά. Παράλληλα, εργαζόμαστε για να βρούμε άλλες λύσεις για την επίλυση του ανοίγματος του Επικουρικού, που παραμένει υψηλό, γιατί δυστυχώς ανεκλήθη η άδεια και άλλων ασφαλιστικών εταιρειών.
Σε κάθε περίπτωση, αναμένονται πολύ σημαντικές αλλαγές, που θα έχουν επιλύσει το πρόβλημα πριν την εφαρμογή του Solvency ΙΙ.
Οι διατάξεις για τον κλάδο Αυτοκινήτων
Χαιρετίζουμε τις αλλαγές του υπό ψήφιση Νόμου περί υποχρεωτικής ασφάλισης αυτοκινήτων μετά από 40 χρόνια. Πράγματι, οι συνθήκες έχουν αλλάξει πολύ και πολλές στρεβλώσεις έχουν δημιουργηθεί.
Έχουμε, λοιπόν, την κατάργηση της αυτόματης ανανέωσης, που προστατεύει τόσο τους καταναλωτές, όσο και τις ασφαλιστικές εταιρείες. Την κατάργηση του συγκεκριμένου προσωρινού σήματος. Σήμερα μπορεί ο καθένας να τυπώσει το συμβόλαιό του είτε στο σπίτι του, είτε στο γραφείο του ασφαλιστή του. Εναρμονίζεται η εξόφληση του Ασφαλιστηρίου με τις πράξεις του Διοικητή, ενώ δημιουργούνται συγκεκριμένες δεσμεύσεις στον τομέα των αποζημιώσεων για την προστασία του καταναλωτή και πιστοποιείται για μία ακόμα φορά ο ρόλος του Κέντρου Πληροφοριών.