Συνεντεύξεις

Δ. Τσεκούρας: «Γιατί Νομική Προστασία; Γιατί …το να βρεις το δίκιο σου κοστίζει»

Ένα ακόμη σημαίνον στέλεχος της ασφαλιστικής μας αγοράς, ο κ. Δημήτρης Τεκούρας, Γεν. Δ/ντής της ARAG, Υποκατάστημα Ελλάδος, δηλώνει αισιόδοξος για μια αναστροφή των κακών αποτελεσμάτων, που τα προηγούμενα έτη βύθισαν την ελληνική ασφαλιστική αγορά. Τα πρώτα στοιχεία του 2017, αν και πολύ νωρίς ακόμη, δηλώνει ότι μας επιτρέπουν να αισιοδοξούμε.

Η πολύχρονη εξειδίκευση του κ. Τσεκούρα στον κλάδο της Νομικής Προστασίας καθιστά τις γνώσεις και τις διαπιστώσεις του βαρύνουσες και σημαντικές. Όπως υπογραμμίζει, πέραν των όποιων οικονομικών συγκυριών, είναι πολύ σημαντικός παράγοντας η έλλειψη ασφαλιστικής αγωγής του  Έλληνα καταναλωτή, για την οποία δεν ευθύνεται μόνον αυτός…

Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η συνέντευξη που ακολουθεί του κ. Τσεκούρα, τουλάχιστον για εμάς, καθότι ο Κλάδος της Νομικής Προστασίας ενέχει κυρίαρχα την ασφαλιστική λογική και απαιτεί τη δική της ανάλυση αναγκών. Η νέα πραγματικότητα της ψηφιακής τάσης ανοίγει νέους ορίζοντες, όχι μόνον για τις ανάγκες του καταναλωτή αλλά και για την προστασία του. Πράγματι, η Νομική Προστασία, με τις ιδιαιτερότητες και τις υποψίες για σύγκρουση συμφερόντων, όταν ο ασφαλιστής ευθύνης και ο ασφαλιστής νομικής προστασίας συμπίπτουν στο ίδιο πρόσωπο, απαιτεί και προσοχή και εξειδίκευση, πράγμα που καλόν είναι να συνειδητοποιήσει και ο καταναλωτής και ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής.

 

Συνέντευξη στον Δημήτρη Ρουχωτά

 

Κύριε Τσεκούρα, το 2016 ο κλάδος της Νομικής Προστασίας στη χώρα μας κινήθηκε πτωτικά κατά 3,1% έναντι του 2015, όπως προκύπτει από τη μελέτη της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, ενώ αντιστοίχως πτωτική ήταν η πορεία του και τα προηγούμενα έτη. Πού το αποδίδετε; Οφείλεται μόνο στη μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών ή υπάρχουν και άλλες αιτίες;
Δ.ΤΣ.: Από την αρχή της κρίσης και μέχρι πρότινος το ασφαλιστικό προϊόν της χώρας, δηλαδή τα ασφάλιστρα όλων των κλάδων της ιδιωτικής ασφάλισης είχαν μείωση περίπου 30%. Ανάλογη ήταν και η μείωση των ασφαλίστρων της Νομικής Προστασίας (ΝΠ). Από το τελευταίο τρίμηνο του 2016 παρατηρείται, όμως, μια ανάσχεση, που όλοι ευχόμαστε να σημαίνει το τέλος της πτώσης και την αλλαγή του κλίματος.

Πράγματι, το ποσοστό μείωσης του 2016 προς το 2015 που αναφέρετε, είναι σωστό, αλλά βλέπω να αρχίζει να αναστρέφεται μέσα στο 2017, αφού το πρώτο δίμηνο έχουμε μια αύξηση της τάξεως του 3,5%, που ελπίζω να συνεχιστεί.

Όχι, δεν είναι μόνο η μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών που ευθύνεται.
Ευθύνεται το ίδιο, αν όχι περισσότερο, η έλλειψη σχολικής παιδείας για την πρόληψη. Ευθύνεται η έλλειψη κοινωνικής κουλτούρας για το «προνοείν» και «προλαμβάνειν». Ευθύνεται η έλλειψη μιας αγωγής για το πώς γίνεται ουσιαστικά το αύριο της ζωής ασφαλέστερο. Ευθύνεται, με άλλα λόγια, η διαμόρφωση μιας αντίληψης που εμποδίζει τον συμπολίτη μας να δει την ασφάλιση σαν αγαθό που τον βοηθάει στα δύσκολα. Ευθύνεται, ακόμα, μια καταναλωτική συμπεριφορά που ενίοτε είναι ή ανώφελη ή επιδεικτική και σίγουρα αρκετά μακριά από το να είναι ευρωπαϊκή. Παλιά, λέγαμε δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο. Κατ’ αντιστοιχία, σήμερα λέμε: δεν θέλει λεφτά, θέλει μυαλό.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, πώς κινήθηκε η παραγωγή ασφαλίστρων της ARAG; Σας ικανοποιεί το αποτέλεσμα;
Δ.ΤΣ.: Μέσα στο πλαίσιο αυτό, της βίαιης δηλαδή προσαρμογής στα νέα δεδομένα που έφερε η κρίση, τα ασφάλιστρά μας δεν είχαν πάντα την ίδια εικόνα. Τα πρώτα χρόνια είχαμε μια αναμενόμενη πίεση, που ήρθε να ανακόψει μια αυξητική πορεία. Πίεση που καθρέφτιζε το ξαφνικό σοκ της αγοράς και όλων των εμπλεκομένων. Μετά το 2012 αντιδράσαμε έντονα και με επιθετικά αντανακλαστικά.

Το να είσαι εξειδικευμένος ασφαλιστής στη ΝΠ έδειξε τότε τις διόδους διαφυγής και το πώς μέσα στις δυσκολίες κρύβονται ευκαιρίες.

Με επιστημονικά επεξεργασμένα και από τη διεθνή μας εμπειρία δοκιμασμένα, καινοτόμα προγράμματα ασφάλισης, που η οικονομική συγκυρία τα φώτισε και τα έκανε επίκαιρα, ανοιχτήκαμε σε άγνωστα νερά και στις νέες συνθήκες απαντήσαμε με νέα προϊόντα. Έτσι δημιουργήθηκε για όλους μας ένας νέος ενθουσιασμός.

Τη διετία 2014 – 2016 είχαμε αύξηση ασφαλίστρων που έφτασε το 20% για κάθε χρόνο. Συγκρατήσαμε τις αυξημένες δυνάμεις μας, κερδίζοντας νέους πελάτες, νέους συνεργάτες, νέες συνέργειες και νέα τροφή για σκέψεις. Το αποτέλεσμα για εμάς είναι ικανοποιητικό, όσο μας ερεθίζει να το ξεπεράσουμε.

Υπό το πρίσμα της οικονομικής κρίσης που διανύουμε τα τελευταία χρόνια και των αλλαγών στις εργασιακές σχέσεις, ποιες είναι οι νέες ανάγκες που έχουν προκύψει και τις οποίες μπορεί να καλύψει η ασφάλιση Νομικής Προστασίας;  
Δ.ΤΣ.: Νέα εποχή – νέοι κανόνες – νέες συνήθειες – νέα τεχνολογία – νέες ανάγκες. Όποιος νομίζει ότι ΝΠ είναι σήμερα μόνον ο σπασμένος από ένα τρακάρισμα προφυλακτήρας που ζητάει αποζημίωση, έχει χάσει το τραίνο, αλλά μαζί και τον σταθμό και τις ράγες. Στα παραδοσιακά προγράμματα ασφάλισης ΝΠ έχουν προστεθεί εξελιγμένα και πρωτοπόρα προγράμματα, αντίστοιχα των νέων αναγκών. Προτεραιότητα έχουν οι εργασιακές διαφορές είτε στον ιδιωτικό, είτε στο δημόσιο τομέα.

Αυτό είναι είδηση. Ότι, δηλαδή, μέσω της ΝΠ άνοιξε η πόρτα για την ιδιωτική ασφάλιση στον μέχρι πρότινος ασφαλή, ακίνδυνο και απροσπέλαστο δημόσιο τομέα. Ακολουθούν οι καταναλωτικές διαφορές, είτε αφορούν προϊόντα είτε υπηρεσίες, αρχής γενομένης από την αγορά μέσω internet και τις συμβάσεις εκ του μακρόθεν. Προσθέστε σε αυτά τις επιθέσεις στην προσωπικότητα, στην οικογένεια, στη φήμη και ηθικότητα του ανθρώπου από διαδικτυακές επιθέσεις και θα έχετε ένα περίγραμμα του νέου πλαισίου.

Η νέα εποχή δεν γίνεται αντιληπτή κατά προσέγγιση. Η νέα εποχή θέλει νέα γνώση, πολλή εκπαίδευση, δοκιμασμένη διεθνή εμπειρία και όρεξη. Θέλει ενθουσιασμό και ιδέες. Γι’ αυτό είμαστε εμείς εδώ.

 

Όποιος νομίζει ότι ΝΠ είναι σήμερα μόνον ο σπασμένος από ένα τρακάρισμα προφυλακτήρας που ζητάει αποζημίωση, έχει χάσει το τραίνο, αλλά μαζί και τον σταθμό και τις ράγες. Στα παραδοσιακά προγράμματα ασφάλισης ΝΠ έχουν προστεθεί εξελιγμένα και πρωτοπόρα προγράμματα, αντίστοιχα των νέων αναγκών.

Πέρα από τα “κλασικά” προγράμματα Νομικής Προστασίας (οχημάτων, οικογένειας, επιχειρήσεων, κ.λπ.), διαθέτετε και πληθώρα άλλων εξειδικευμένων  προγραμμάτων που απευθύνονται σε συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες (π.χ. στρατιωτικούς, αστυνομικούς, νοσηλευτές, υπαλλήλους ΟΑΕΔ, υπαλλήλους ΜΕΤΡΟ, κ.ο.κ.). Οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές με τους οποίους συνεργάζεστε προωθούν σε ικανοποιητικό βαθμό τα εν λόγω προγράμματα; Ως Εταιρεία τους παρέχετε αντιστοίχως εξειδικευμένη εκπαίδευση, για τις επιμέρους ανάγκες της κάθε επαγγελματικής ομάδας;
Δ.ΤΣ.: Σε αυτά που ήδη αναφέρατε, μπορείτε να προσθέσετε ένα πλήθος από ομάδες κοινών συμφερόντων που εμπιστεύονται στην ARAG την ασφάλισή τους για ΝΠ.

Γιατροί, νοσοκόμοι αλλά και όλα τα επαγγέλματα υγείας, ιατρικά κέντρα, λογιστές, φοροτεχνικοί, υπάλληλοι δημοσίων μέσων μεταφοράς, μέλη σωματείων και οργανώσεων ιδιωτικού τομέα, μέλη αναγνωρισμένων φορέων του δημοσίου τομέα, ιδιοκτήτες φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων, ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές και πραγματογνώμονες, ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, διευθυντικά στελέχη, μεταφορείς – διαμεταφορείς, χειριστές drones, αιρετοί αξιωματούχοι, κ.λπ.

Η αλήθεια είναι ότι ως εταιρεία στην επεξεργασία και διαμόρφωση των προγραμμάτων τρέχουμε πολύ, ενώ στην προώθηση μέσω των συνεργατών υπάρχει μια υστέρηση. Υστέρηση που εντοπίζεται στην προώθηση των νέων προγραμμάτων σε σχέση με τα παλιά, που τρέχουν κανονικά.

Είναι ακόμα νωρίς; Υπάρχει η διστακτικότητα του καινούργιου; Παίζει ρόλο η προσήλωση σε παραδοσιακούς ρόλους, όπως π.χ. του αυτοκινητά ασφαλιστή; Όλα παίζουν τον ρόλο τους. Η αλήθεια είναι ότι στον κάθε συνεργάτη τα πράγματα ωριμάζουν σε διαφορετικό χρόνο. Όσοι όμως τόλμησαν, είχαν διείσδυση που βαίνει συνεχώς αυξανόμενη.

Για την εκπαίδευση που μιλήσατε, να ξέρετε πως ως εταιρεία είμαστε όλοι παρόντες, έτοιμοι να μεταφέρουμε στους συνεργάτες μας τα νέα δεδομένα. Κατά καιρούς τους προσκαλούμε σε εκδήλωση ενδιαφέροντος και έτσι κατηγοριοποιούμε συναντήσεις σε χώρους της εταιρείας ή ευρύτερα, ώστε να υπάρχει μεταξύ τους κοινότητα αναζήτησης στην πληροφορία.

Τέλος, έντονα λέμε στους συνεργάτες μας ότι θέλει και η ΝΠ τη δική της ανάλυση αναγκών. Εδώ ψάχνουμε τις νομικές διαφορές που σίγουρα υπάρχουν και αφορούν σε ομάδες ασφαλισμένων του πελατολογίου τους. Σήμερα, μάλιστα, υπάρχουν πολλά εργαλεία για να τις εντοπίσουν.

 

Όση αξία έχει σήμερα το να μπορέσεις να ξεμπλέξεις, έχει και το να συμβουλευτείς τον ειδικό για να μην μπλέξεις. Εκτός αν νομίζει κάποιος ότι δεν υπάρχουν διαφορές ή ότι η επίλυσή τους είναι δωρεάν. Πλανάται όμως οικτρά. Γι’ αυτό εμάς στην ARAG μας αρέσει να λέμε: «Γιατί ΝΠ; Γιατί το να έχεις δίκιο δεν αρκεί και το να βρεις το δίκιο σου κοστίζει».

Με αφορμή την πρόσφατα συναφθείσα αποκλειστική συνεργασία της Εταιρείας σας με την Interlife, στον τομέα Αντασφάλισης και Διαχείρισης Ζημιών, θα ήθελα να μας πείτε αν έχετε κι άλλες τέτοιου είδους συνεργασίες με ασφαλιστικές εταιρείες της αγοράς μας και τι ακριβώς αφορούν;
Δ.ΤΣ.: Κάνατε αναφορά στην πιο πρόσφατη συνεργασία μας με την INTERLIFE Ασφαλιστική, για την οποία είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι.

Βεβαίως υπάρχουν κι άλλες συνεργασίες με άλλες ασφαλιστικές κι αν θυμάμαι καλά, η ARAG είναι πρωτοπόρος, αφού από πολύ παλιά δούλεψε αυτό το μοντέλο της ανάπτυξης.

Να θυμηθώ από το παρελθόν την ΑΣΠΙΣ, την ΕΟΣ, την ΑΣΤΡΑ, τον ΠΟΣΕΙΔΩΝΑ, αργότερα την INTERNATIONAL, την INTERASCO και στις μέρες μας την AIG, την ΥΔΡΟΓΕΙΟ, τη ΔΥΝΑΜΙΣ, κ.λπ.

Πρόκειται για συνέργειες είτε σε αντασφαλιστική βάση είτε σε βάση απλής συνεργασίας δύο εταιρειών και αφορούν κυρίως στον κλάδο της ΝΠ οχήματος, αλλά όχι μόνον. Θέλω να πω σε όλους ένα ευχαριστώ για την τιμή να μας επιλέξουν.

Οι εταιρείες αυτές επέλεξαν την ARAG, που ως εξειδικευμένος ασφαλιστής στη ΝΠ μπορεί να αναλαμβάνει και να διεκπεραιώνει, καλύτερα παντός άλλου, τις υποθέσεις των ασφαλισμένων τους, με γνώση, εμπειρία και αποτελεσματικότητα. Το βασικότερο όμως είναι ότι έτσι απομακρύνονται οι υποψίες για σύγκρουση συμφερόντων που υπάρχουν, όταν ο ασφαλιστής ευθύνης και ο ασφαλιστής ΝΠ συμπίπτουν στο ίδιο πρόσωπο.

Αξίζει να αναφέρω εδώ το παράδειγμα της INTERLIFE, αφού στη συνεργασία της με την ARAG δέχθηκε, να μπορεί ο ασφαλισμένος της για Νομική Προστασία να στρέφεται εναντίον της, όταν νομίζει πως υπάρχουν διαφορές από άλλα ασφαλιστήρια συμβόλαιά του ή να την προσεπικαλεί, όταν δέχεται αξιώσεις τρίτων, στις περιπτώσεις που δεν επιτρέπεται ευθεία αγωγή.

Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι προοπτικές ανάπτυξης της ασφάλισης Νομικής Προστασίας στη χώρα μας και ποιες οι αναγκαίες προϋποθέσεις για να επιτευχθεί;
Δ.ΤΣ.: Προοπτικές ανάπτυξης θα υπάρχουν, όσο θα έχει αξία το γεγονός ότι κάποιος φορέας σε απαλλάσσει από το οικονομικό βάρος που πρέπει να σηκώσεις, όταν πρέπει να μπεις στη διαδικασία επίλυσης των ασφαλισμένων νομικών σου διαφορών.

Μην ξεχνάτε ότι η κάλυψη των αμοιβών και των σχετικών δαπανημάτων, όλων των εμπλεκομένων, σε μια διαδικασία τέτοια, είναι για τον ασφαλιστή ΝΠ πολύ ευρεία, αφού περιλαμβάνει το εξωδικαστικό και το δικαστικό στάδιο, αλλά και τη νομική συμβουλή, που έχει στις μέρες μας μεγάλη απήχηση.

Γιατί; Γιατί όση αξία έχει σήμερα το να μπορέσεις να ξεμπλέξεις, έχει και το να συμβουλευτείς τον ειδικό για να μην μπλέξεις. Εκτός αν νομίζει κάποιος ότι δεν υπάρχουν διαφορές ή ότι η επίλυσή τους είναι δωρεάν. Πλανάται όμως οικτρά. Γι’ αυτό εμάς στην ARAG μας αρέσει να λέμε: «Γιατί ΝΠ; Γιατί το να έχεις δίκιο δεν αρκεί και το να βρεις το δίκιο σου κοστίζει».

Επιπλέον, όσο η ζωή θα γίνεται πιο σύνθετη και πιο ψηφιακή, θα δημιουργούνται νέες ανάγκες διαδικτυακής προέλευσης, οπότε θα απαιτούνται νέοι τρόποι προστασίας του καταναλωτή.

Άλλες προϋποθέσεις ανάπτυξης είναι η συνειδητοποίηση του αγαθού της ιδιωτικής ασφάλισης, η άσκηση σε μια αγωγή προνοητικότητας με ποιότητα και, τέλος, ότι οι άνθρωποι δεν έχουν μόνο δικαιώματα, αλλά και υποχρεώσεις απέναντι στον εαυτό τους και στο περιβάλλον τους.
Είπαμε: δεν θέλει λεφτά, θέλει μυαλό!  

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας