Μπορούν τα συνεργεία αυτοκινήτων να αλλάξουν την ποιότητα ζωής των επόμενων γενιών;
Η 10η Allianz Motor Day ήταν αφιερωμένη στη βιωσιμότητα. Και επειδή πολύ συχνά συναντάμε τον όρο ειδικά στον κλάδο υπηρεσιών και την ασφάλιση, ας θυμίσουμε πώς ορίζει η γερμανική ασφαλιστική εταιρεία τη Βιωσιμότητα: Σεβασμός στον πλανήτη, ώστε να εξασφαλίσουμε ποιότητα ζωής και για τις επόμενες γενιές. Με αυτόν τον στόχο, λοιπόν, η Allianz κατευθύνει τις πρωτοβουλίες της σε πρακτικές που μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο που διαχειρίζεται τις ζημιές στον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτων, να ενθαρρύνει τους πελάτες ασφαλισμένους της να ενστερνιστούν την αλλαγή και τους συνεργάτες στα δίκτυα επισκευών να την υιοθετήσουν.
Στο πάνελ που διοργανώθηκε στο πλαίσιο της ημερίδας Allianz Motor Day, στις 19 Οκτωβρίου, οι συμμετέχοντες –σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ομιλίες– μίλησαν στα Αγγλικά. Ο λόγος είναι ότι τα ζητήματα που θίγονται και οι πρακτικές που συζητούνται αφορούν, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, όλες τις θυγατρικές ασφαλιστικές εταιρείες του Ομίλου και εκτός Γερμανίας. Με δεδομένο ότι οι μεταφορές, οχήματα ιδιωτικά και επαγγελματικά προκαλούν το 25% των εκπομπών αερίων στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο, είναι λογικό η ασφαλιστική να εστιάζει στον κλάδο ασφάλισης οχημάτων.
Στόχος η βιώσιμη διαχείριση των ζημιών
Υπάρχουν τέσσερις συγκεκριμένοι άξονες πάνω στους οποίους κινούνται οι προσπάθειες για βιώσιμη διαχείριση των ζημιών στην ασφάλιση αυτοκινήτου.
Ο πρώτος αφορά την εξ αποστάσεως πραγματογνωμοσύνη σε περιπτώσεις ατυχήματος ή βλάβης. Είναι μια επιλογή που ήδη δίνεται σε ασφαλισμένους και στην Ελλάδα, η οποία, εκτός από τη μείωση των εκπομπών αερίων που εξασφαλίζει λόγω των λιγότερων μετακινήσεων, έχει ήδη αποσπάσει τις θετικές εντυπώσεις των ασφαλισμένων, που βλέπουν ταχύτητα και διευκόλυνση στην εξυπηρέτησή τους.
Ο δεύτερος άξονας αφορά στα ESG πρότυπα που έχουν αρχίσει να εισάγονται και στα συνεργεία επισκευής οχημάτων. Ένας ακόμα δρόμος προς την πιο βιώσιμη διαχείριση ζημιών είναι η τυποποιημένη πιστοποίηση των συνεργείων, σύμφωνα με κριτήρια βιωσιμότητας. Πρόκειται για Πρότυπα ενσωματωμένα σε διαδικασίες που διασφαλίζουν μικρότερη επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τις εργασίες των συνεργείων. Η τεχνολογία θα είναι σύμμαχος σε αυτή την κατεύθυνση για τα συνεργεία που θα ενδιαφερθούν να επενδύσουν σε μια πιο οικολογική προσέγγιση των εργασιών τους. Νέα υλικά, λιγότερο επιβαρυντικά για το περιβάλλον, είναι ήδη διαθέσιμα και τα συνεργεία που τα επιλέγουν πρέπει να ανταμείβονται από την ασφαλιστική εταιρεία.
Τρίτος άξονας είναι αυτός της επαναχρησιμοποίησης ανταλλακτικών για την επισκευή μικροζημιών στα αυτοκίνητα, αντί για την ολική η μερική αντικατάστασή τους. Πρόκειται για μια επιλογή που ήδη δίνουν κάποιες από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες στους αντιπροσώπους τους, καθώς εκτός του ότι είναι βιώσιμη, μειώνει και το κόστος για τον τελικό καταναλωτή.
Η επιδιόρθωση αντί της αντικατάστασης είναι ο τέταρτος άξονας, πάνω στον οποίο κινείται η προσπάθεια της Allianz να καταστήσει τη διαχείριση ζημιών στον κλάδο οχημάτων περισσότερο βιώσιμη. Είναι η έξυπνη και οικολογική λύση που εξυπηρετεί τον στόχο της βιώσιμης λειτουργίας, ενώ ταυτόχρονα επιταχύνει τις διαδικασίες επισκευής των οχημάτων.
Η επαναχρησιμοποίηση ανταλλακτικών ή η επιλογή της επιδιόρθωσης αντί για την αντικατάσταση δίνει λύση και σε ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα των τελευταίων μηνών, λόγω της διαταραχής στις αλυσίδες εφοδιασμού: αυτό της αναμονής για ανταλλακτικά.
Ο ρόλος της ηλεκτροκίνησης
Σημαντικό ρόλο στη βιώσιμη ανάπτυξη του κλάδου αυτοκινήτου έχει προφανώς η ηλεκτροκίνηση. Τα ηλεκτρικά οχήματα κερδίζουν συνεχώς έδαφος στις ευρωπαϊκές χώρες και οι ασφαλιστικές εταιρείες καλούνται να αναλάβουν και αυτές τον ρόλο τους στη διάδοση αυτής της τάσης. Οι ασφαλιστές είναι εδώ, για να αφαιρέσουν μέρος της ανησυχίας των υποψήφιων αγοραστών ηλεκτρικών οχημάτων. Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Με πολλούς τρόπους, που εκτείνονται από τη δημιουργία υπηρεσιών βοήθειας σε περίπτωση αποφόρτισης του οχήματος στη μέση της διαδρομής, έως την ένταξη στο δίκτυο των συνεργαζόμενων συνεργείων όσων θα εξειδικεύονται σε ηλεκτρικά οχήματα ή και θα αναλαμβάνουν να αντικαταστήσουν με ηλεκτρικό, αντί για συμβατικό, το όχημα του πελάτη που επισκευάζεται.
Προϋποθέσεις επιτυχίας
Όλα τα παραπάνω είναι, ωστόσο, ανώφελα και αναποτελεσματικά, εάν δεν εξασφαλιστούν πρώτα δύο συνθήκες: η συνεργασία όλων των ενδιαφερομένων μερών και η εξασφάλιση της εμπιστοσύνης του πελάτη ασφαλισμένου. Οι ασφαλιστικές θα πρέπει να θυμούνται ότι πελάτες είναι και τα συνεργεία με τα οποία συνεργάζονται, άρα έχει σημασία το πώς αντιλαμβάνονται και αυτοί τη βιωσιμότητα.
Όσο οργανωμένη και συστηματική κι αν είναι η προσπάθεια και τα εργαλεία που θα αναπτύξουν οι ασφαλιστικές εταιρείες, δεν θα επιτύχουν τον στόχο εάν δεν επικοινωνηθούν σωστά στον ασφαλισμένο. Τι θα ακούσει αυτός στο συνεργείο: «Θες ένα πράσινο ανταλλακτικό για το αυτοκίνητό σου;» ή μήπως καλύτερα: «Θέλεις μια βιώσιμη, φθηνή, γρήγορη αλλά και ασφαλή επισκευή για το όχημά σου;».
Εγγυήσεις, ασφάλεια, άμεση επικοινωνία και διαφάνεια είναι απαραίτητα συστατικά, για να μη δημιουργηθεί η εντύπωση ότι όλη η προσπάθεια γίνεται για να αυξηθούν τα κέρδη των ασφαλιστικών.
Ναι, να εισάγουμε τη βιωσιμότητα στη λειτουργία των ζημιών, είναι όμως αυτό αρκετό; Όχι, εάν δεν συνοδεύεται από μια νέα κουλτούρα σε όλες τις βαθμίδες: από τη δημιουργία ασφαλιστικών προϊόντων που θα ενσωματώνουν την παράμετρο της βιωσιμότητας στην επισκευή και θα αγοράζονται συνειδητά από πελάτες που θα επιβραβεύονται για την επιλογή τους αυτή, έως την εκπαίδευση των τεχνικών και των εργαζομένων στα συνεργεία, που θα απαντούν στις ερωτήσεις των πελατών και θα τους κατευθύνουν στις κατάλληλες επιλογές.
Και για να απαντήσουμε στο ερώτημα του τίτλου: όχι, τα συνεργεία αυτοκινήτων προφανώς δεν μπορούν να αλλάξουν από μόνα τους την ποιότητα ζωής των επόμενων γενιών. Όμως, στον δρόμο για έναν υγιέστερο πλανήτη, θα χρειαστεί να σταθούμε και σε αυτά. Ας είναι τα πιο κατάλληλα εξοπλισμένα!
Αμαλία Ρουχωτά
Ακολουθήστε την Ασφαλιστική Αγορά στο Google News