Ακούμε τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, συνηγορούμε στα αιτήματά τους
Η ασφαλιστική διαμεσολάβηση είναι ένας ακόμα κλάδος που έχει πληγεί από τον κορωνοϊό.
Συμμορφούμενοι στα περιοριστικά μέτρα που έχει εξαγγείλει η Κυβέρνηση, οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές είτε έχουν κλείσει τα γραφεία τους και εργάζονται, όσοι και όσο μπορούν, από το σπίτι ή έχουν εφαρμόσει την εκ περιτροπής εργασία για να περιορίσουν τον αριθμό του προσωπικού τους στον ίδιο χώρο. Από την άλλη, όταν, η ασφάλιση δεν ήταν ποτέ πρώτης προτεραιότητας για τους Έλληνες, σήμερα, που οι ζωές όλων μας βρίσκονται σε …καραντίνα με απροσδιόριστη διάρκεια, ποιος θα νοιαστεί;
Το αποτέλεσμα;
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις καταγράφεται μείωση κατά 50% της νέας παραγωγής και κατά 30% μείωση των ανανεώσεων συμβολαίων. Σε κάποιες περιπτώσεις, ανάλογα με την περιοχή ή τους κλάδους, τα ποσοστά τόσο της παραγωγής όσο και των ανανεώσεων είναι μηδενικά. Την ίδια στιγμή, ένας πολύ μεγάλος αριθμός πελατών, αλλάζουν τις διάρκειες των συμβολαίων τους, μετατρέποντας ετήσια συμβόλαια σε 6μηνα ή σε τρίμηνα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Υπό αυτές τις συνθήκες είναι λογικό ο κλάδος να ζητά να συμπεριληφθεί στις ευνοϊκές ρυθμίσεις που προβλέπονται ή θα προβλεφθούν για τους επαγγελματίες που πλήττονται από την πανδημία.
Mέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, αυτό δεν είχε επιτευχθεί, παρόλες τις προσπάθειες που καταβάλλονται, με την αιτιολογία της κυβέρνησης να είναι ότι «σύμφωνα με τα στοιχεία του τζίρου δεν διαπιστώνει κάμψη στα έσοδα από ασφάλιστρα», όπως διαβάζουμε σε σχετικό δελτίο τύπου του ΕΕΑ. H ατυχία του να είσαι ελεύθερος επαγγελματίας, αλλά να μην αποδίδεις ΦΠΑ! Ή μήπως δεν αξιοποιούνται όλα τα εργαλεία;
Θα μπορούσαν τα παραγωγικά στοιχεία, που οι ασφαλιστικές εταιρείες είναι υποχρεωμένες ούτως ή άλλως, να καταθέτουν σε 15νθημερη και μηνιαία βάση στην ΤτΕ, να αξιοποιηθούν, για να υποστηριχθεί το αίτημα των διαμεσολαβούντων; Πολλοί είναι εκείνοι που το πιστεύουν.
Άλλωστε, όπως επισημαίνει η Πρόεδρος του ΣΠΑΤΕ, ενός σωματείου που από τα πρώτα, κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις, κα Μαρία Δημητριάδη, το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τους ίδιους τους επαγγελματίες, αλλά και τους υπαλλήλους τους. «Αν οι ΚΑΔ των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών δεν ενταχθούν στις ευνοϊκές ρυθμίσεις, ούτε οι υπάλληλοι των γραφείων τους θα μπορέσουν να τύχουν των ευεργετημάτων που προβλέπονται», επισημαίνει, προσθέτοντας ότι «η κατάσταση που αντιμετωπίζουμε είναι πρωτόγνωρη και πολλοί από τους συναδέλφους θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα επιβίωσης το επόμενο διάστημα, γι’ αυτό και πρέπει να τους εξασφαλίσουμε αυτό το “μαξιλάρι”».
Είναι γεγονός ότι κάποιοι επαγγελματίες θα χρειαστούν περισσότερο από κάποιους άλλους υποστήριξη. Γι’ αυτό και προτάσεις για τη λήψη οριζόντιων μέτρων για όλες τις επιχειρήσεις, τους επαγγελματίες και τους εργαζομένους τους, δεν βρίσκει σύμφωνους πολλούς, όχι μόνο στην ασφαλιστική αγορά αλλά και σε άλλους επαγγελματικούς κλάδους, οι οποίοι θεωρούν ότι αποδυναμώνονται έτσι τα δικά τους δίκαια αιτήματα.
Το διακύβευμα πλέον είναι η διατήρηση της παραγωγής
Αλλά για να επανέλθουμε στα της δικής μας αγοράς, σύμφωνα με την κα Δημητριάδη, «το ζητούμενο πλέον είναι να διατηρηθεί η παραγωγή και για να γίνει αυτό πρέπει να αποδείξουμε στους ασφαλισμένους μας ότι είμαστε δίπλα τους στα δύσκολα».
Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται το αίτημα τόσο του ΣΠΑΤΕ όσο και των υπόλοιπων σωματείων, να δοθεί παράταση στους χρόνους πληρωμής των ασφαλιστηρίων όλων των κλάδων, πλην αυτοκινήτου.
Κάποιες εταιρείες δέχτηκαν την πρόταση αυτή, με την Ευρωπαϊκή Πίστη να κάνει πρώτη σχετική δημόσια ανακοίνωση.
Η κα Δημητριάδη δεν μας αποκάλυψε τις υπόλοιπες, διευκρίνισε, ωστόσο, ότι «η παράταση που ζητούμε δεν αφορά σε καμία περίπτωση την απόδοση των ασφαλίστρων από τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, αλλά μόνο την εξόφληση από τον πελάτη. Εμείς θα συνεχίζουμε να τα αποδίδουμε στους προβλεπόμενους χρόνους», τόνισε με έμφαση.
Σύμφωνα με την ίδια, για να δοθεί παράταση, δεν χρειάζεται επίσημη έγκριση από την ΤτΕ. Οι εταιρείες μπορούν, εάν θέλουν, να στηρίξουν τους ασφαλισμένους τους, είτε καθυστερώντας να στείλουν τη συστημένη επιστολή για την ακύρωση του συμβολαίου, είτε αφήνοντας διαθέσιμο στο σύστημά τους το ανανεωτήριο για μεγαλύτερο διάστημα. «Το έκαναν και προ πανδημίας, σε πολλές περιπτώσεις, τώρα επιβάλλεται ακόμα περισσότερο», υπογραμμίζει.
Είναι σημαντικό για τους ασφαλισμένους, οι οποίοι βιώνουν μία πολύ δυσάρεστη κατάσταση. Είναι όμως εξίσου σημαντικό, θα προσθέταμε, και για τις ίδιες τις εταιρείες, τους διαμεσολαβητές και τους υπαλλήλους τους. Όχι μόνο για να διατηρήσουν την υπάρχουσα παραγωγή, αλλά και για να μπορέσουν, όταν ομαλοποιηθούν τα πράγματα, να δημιουργήσουν νέα.
Δυστυχώς, οι προσδοκίες και οι διαφαινόμενες, μέχρι πριν λίγο καιρό, προοπτικές αύξησης του μεγέθους της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς, φαίνεται να διαψεύδονται από την επέλαση αυτής της πανδημίας.
Ο κόσμος δυσκολεύεται ακόμα περισσότερο οικονομικά πλέον, φοβάται, ανησυχεί, αλλά δεν είμαστε καθόλου σίγουροι, εάν η όλη κατάσταση, θα ενισχύσει την ασφαλιστική του συνείδηση ή τις αμφιβολίες του για την ιδιωτική ασφάλιση.
Στο πλαίσιο αυτό, το αίτημα της ΕΕΑΕ για ξεκάθαρα ασφαλιστήρια συμβόλαια και αποφάσεις, «σήμερα, την ώρα της κρίσης, όχι μετά, όταν οι καταναλωτές – πολίτες και ίσως και νοσούντες συμπολίτες μας, θα αναρωτηθούν γιατί να πληρώνουν ένα ασφαλιστήριο αν δεν τους καλύπτει και στα δύσκολα», μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους.
Με αυτό το τελευταίο, ως τροφή για σκέψη, για αρμοδίους και μη, αυτές τις ώρες του αναγκαστικού εγκλεισμού, συνεχίστε να είστε γεροί και να …μένετε σπίτι!
Δήμητρα Καζάντζα