Αυτόματος πωλητής ασφαλιστηρίων συμβολαίων από την Generali
Στο πολύ μακρινό 1896 η Assicurazioni Generali λειτουργούσε μηχάνημα αυτόματης πώλησης συμβολαίων ταξιδιωτικής ασφάλισης, ανταποκρινόμενη σε συγκεκριμένες ανάγκες της εποχής!
Η Generali δεν μας εκπλήσσει μόνο στο παρόν με τις καινοτομίες της. Oι εκπλήξεις έρχονται και από το παρελθόν της, όπως προκύπτει από όσα αναφέρονται στο άρθρο που παραθέτουμε στη συνέχεια.
Το μηχάνημα αυτόματης πώλησης ασφαλιστηρίων συμβολαίων που “εγκαινίασε” το 1896 η Assicurazioni Generali ήταν ένας πρώιμος προάγγελος των σημερινών αυτόματων πωλητών –περίπλοκα και κάπως περίεργα μικροσκοπικά καταστήματα που μπορούν να βρεθούν σχεδόν παντού σήμερα.
Με την εισαγωγή ενός «νομίσματος 10 λεπτών» στο αυτόματο μηχάνημα πώλησης αγοραζόταν ταξιδιωτική ασφάλιση, προσφέροντας στους αντισυμβαλλόμενους κάλυψη έναντι των «υλικών συνεπειών από σωματικές κακώσεις που θα μπορούσαν να προκληθούν μετά από ατύχημα, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους με τρένο ή με ατμόπλοιο». Το ασφαλιστήριο ενεργοποιούνταν «από την ημερομηνία που αυτόματα αποτυπώθηκε στο εισιτήριο» και έληγε «την επόμενη ημέρα το μεσημέρι».
Οι εταιρείες Grandine & Infortuni
Το ασφαλιστήριο συμβόλαιο εξέδιδε η Societa Italiana di Assicurazioni Contro gli Infortuni (εταιρεία του Ομίλου Generali), που δραστηριοποιούνταν στα Ατυχήματα και στην Αστική Ευθύνη, με έδρα το Μιλάνο, η οποία προσέφερε κάλυψη για «τυχαίες αντιξοότητες», όπως ονομάζονταν τότε αυτοί οι κίνδυνοι.
Η Generali είχε πλήρη επίγνωση της ανάγκης να δημιουργηθεί μια ξεχωριστή διοικητική δομή για την ασφάλιση αυτού του είδους «αντιξοοτήτων», διότι η προστασία της συνολικής περιουσίας της ήταν ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη των ασφαλίσεων ζωής, που ήταν και η βασική ασφαλιστική δραστηριότητα της Εταιρείας τότε. Λαμβάνοντας αυτό υπόψη, δημιούργησε το 1890 τη Societa Anonima di assicurazione contro la grandine, μια ασφαλιστική εταιρεία που κάλυπτε τους κινδύνους της χαλαζόπτωσης, και έξι χρόνια αργότερα τη Societa Anonima Italiana di Assicurazione contro gli Infortuni, και οι δύο με έδρα στην πλατεία Cordusio της πόλης του Μιλάνου.
Η βιομηχανική απογείωση και οι εκθέσεις
Η απόφαση της Εταιρείας να τοποθετήσει αυτόματα μηχανήματα πώλησης ασφαλιστηρίων συμβολαίων στους κυριότερους σιδηροδρομικούς σταθμούς της χώρας πρέπει να ιδωθεί στο πλαίσιο αυτής της φάσης της ιταλικής ιστορίας, γνωστής ως “decollo industriale” (βιομηχανική απογείωση), όταν η χώρα, εν μέσω ευνοϊκών οικονομικών συνθηκών, πέτυχε μια βαθιά μεταμόρφωση, που βελτίωσε σημαντικά το βιοτικό επίπεδο σε όλα τα τμήματα της κοινωνίας.
Το αυτόματο μηχάνημα κατασκευάστηκε από την ING.RI CERETTI & TANFANI που βρισκόταν στον αριθμό 60 της Foro Bonaparte, στο Μιλάνο. Ιδρύθηκε το 1894 και η μηχανολογική εταιρεία έκανε το ντεμπούτο της στο Μιλάνο το ίδιο έτος, όταν εγκατέστησε ένα συρματόσχοινο μεταφοράς επιβατών (είδος τελεφερίκ) που είχε μόνο ένα προηγούμενο: αυτό που κατασκευάστηκε στις ΗΠΑ το προηγούμενο έτος.
Η έκθεση του 1894 ήταν μέρος μιας σειράς εμπορικών εκθέσεων που ξεκίνησαν στη δεκαετία του 1880 και κορυφώθηκαν με την Exposition Universelle του 1900 που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι, για να γιορτάσει τα επιτεύγματα του προηγούμενου αιώνα και να επιταχύνει την ανάπτυξη στον επόμενο.
Η Generali είχε συμμετάσχει στη βιομηχανική και καλλιτεχνική εμπορική έκθεση του 1881, όταν, για να αναδείξει τον ρόλο της ασφάλισης ως βασικό στρατηγικό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης, παρουσίασε ένα λεύκωμα που περιείχε 40 γραφήματα που απεικόνιζαν πότε και πού ήταν πιο συχνές οι χαλαζοπτώσεις κατά τη διάρκεια του έτους, προσφέροντας επίσης περιγραφές των διαφόρων συνθηκών χαλαζιού που προκαλούν ζημιές στις καλλιέργειες. Ο Άτλας Xαλαζιού της Generali αποτέλεσε όχι μόνο μια σημαντική συνεισφορά σε μια οικονομία που συνέχιζε να είναι ουσιαστικά αγροτική, αλλά και μια ασύγκριτη υπηρεσία στη νεοϊδρυθείσα μετεωρολογική υπηρεσία της Ιταλίας.
Στην ακόλουθη Esposizione Generale Italiana, που πραγματοποιήθηκε στο Τορίνο το 1896, η Generali έλαβε μέρος με την Anonima Infortuni, η οποία παρουσίασε τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης, καθώς και μια σειρά βασικών εγχειριδίων, που περιέγραφαν τα χαρακτηριστικά και τη χρησιμότητα της ασφάλισης ατυχημάτων, των σχεδίων αποζημίωσης εργαζομένων και της κάλυψης αστικής ευθύνης τρίτων.
Καινοτόμο μάρκετινγκ
Η πρακτική των αυτόματων μηχανημάτων πώλησης, η οποία έφτασε στο τέλος της τη δεκαετία του 1920, καθρέφτιζε μια ασφαλιστική αγορά, η οποία στήριζε τις διαρθρωτικές αλλαγές που σημειώθηκαν σε μια κοινωνία που υπέστη πλήρη εκβιομηχάνιση.
Η επιχειρησιακή στρατηγική της Εταιρείας να λειτουργεί μέσω εξειδικευμένων εταιρειών αποσκοπούσε σαφώς στη διατήρηση της ευρωστίας του κλάδου ζωής έναντι των κινδύνων που δεν μπορούσαν να ελεγχθούν εκείνη τη στιγμή, στηριζόμενη έτσι και σε μια ιδιαίτερα καινοτόμο εμπορική πολιτική.
Μια εμπορική πολιτική που οδηγείται από την καινοτομία –δεν πρέπει να λησμονούμε ότι τα αυτόματα μηχανήματα πώλησης σχεδιάστηκαν από κάποιους από τους πιο εφευρετικούς μηχανικούς της εποχής– και από τη ρητή βούληση να εξαπλωθεί η έννοια της ιδιωτικής ασφάλισης στον πληθυσμό.
Δεν ήταν τυχαίο το γεγονός ότι ο Marco Besso, ο πρόεδρος που καθοδήγησε την Generali στη σύγχρονη εποχή, παρέδωσε στο δυναμικό Πωλήσεων της Εταιρείας την ακόλουθη οδηγία: «Η ασφάλιση […] δεν πρέπει να θεωρείται πηγή κερδοσκοπικού ενδιαφέροντος για την Εταιρεία […] αλλά πηγή ηθικής ικανοποίησης, θεωρώντας ότι πρέπει να συμβάλλει στην ευημερία και την ηρεμία των νοικοκυριών».
Ήταν μια συμβουλή που με πολλούς τρόπους έδειξε την ικανότητα της Assicurazioni Generali να είναι, τότε και τώρα, ένας αυθεντικός “game changer” – να αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού και να αναμορφώνει τη βιομηχανία, παραμένοντας εστιασμένη σε κάτι στο οποίο πραγματικά υπερέχει: την ενασχόληση με τους ανθρώπους.
Πηγή: generali.com