Άρθρα

Gamification στις ασφαλίσεις φυσικών προσώπων: Ένα πρωτοποριακό εργαλείο για την ασφαλιστική κοινότητα

Απόψεις & Θέσεις Φοιτητών του ΠΑ.ΠΕΙ.

Του Μανώλη Καλογήρου και του Σπύρου Μελετάκη, φοιτητών 4ου εξαμήνου, Τμήμα Στατιστικής & Ασφαλιστικής Επιστήμης.
Ο όρος gamification αναφέρεται στη διαδικασία εφαρμογής στοιχείων και μηχανισμών παιχνιδιών σε τομείς που δεν σχετίζονται άμεσα με τα παιχνίδια, με σκοπό να ενισχυθεί η εμπλοκή, η αφοσίωση και η απόδοση των χρηστών.
Στον ασφαλιστικό και χρηματοοικονομικό τομέα, η τεχνική gamification μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει τους πελάτες να συμμετέχουν πιο ενεργά σε ασφαλιστικά ή επενδυτικά προϊόντα.
Για παράδειγμα, οι πελάτες μπορούν να κερδίζουν πόντους ή επιβραβεύσεις, όταν ολοκληρώνουν συγκεκριμένα βήματα, όπως είναι η υιοθέτηση πιο ασφαλών και ορθολογικών προτύπων συμπεριφοράς. Επιπλέον, οι εταιρείες μπορούν να δημιουργούν προκλήσεις ή πίνακες κατάταξης, για να ενθαρρύνουν τους χρήστες να βελτιώσουν τις προσωπικές τους συνήθειες, με έναν πιο διασκεδαστικό και παρακινητικό τρόπο.
Συχνά, τα παραδοσιακά ασφαλιστικά προϊόντα είναι πολύπλοκα και δυσνόητα από το ευρύ κοινό, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να αντιμετωπίζουν δυσκολία στην αξιολόγηση των επιλογών τους και στην εκτίμηση της χρησιμότητάς τους. Η χρήση τεχνολογιών gamification και εικονικού περιβάλλοντος προσφέρει μια καινοτόμο λύση σε αυτό το πρόβλημα. Για παράδειγμα, μέσω ενός τρισδιάστατου “σοβαρού παιχνιδιού”, οι χρήστες μπορούν να προσομοιώσουν καθημερινά σενάρια κινδύνων, όπως καιρικά φαινόμενα που επηρεάζουν έργα ή καταστάσεις της καθημερινής ζωής (π.χ. κατασκευές ή σπίτια). Αυτό επιτρέπει στους καταναλωτές να κατανοήσουν με πρακτικό τρόπο πώς λειτουργούν τα παραμετρικά ασφαλιστικά προϊόντα, πώς επηρεάζονται από εξωτερικούς παράγοντες και πώς μπορούν να προστατευτούν μέσα από σωστό σχεδιασμό και επιλογές. Παράλληλα, ενισχύεται η εμπιστοσύνη τους προς τις ασφαλιστικές λύσεις και γίνονται πιο δεκτικοί σε καινοτόμες μορφές ασφάλισης.
Μία πρακτική εφαρμογή θα μπορούσε να είναι η ύπαρξη μιας πρωτοπόρoυ mobile εφαρμογής, που αξιοποιεί το gamification και το blockchain, για να ενισχύσει την ασφαλή οδήγηση. Αυτό επιτυγχάνεται καταγράφοντας τη συμπεριφορά του οδηγού μέσω των αισθητήρων του κινητού (όπως απότομα φρεναρίσματα ή στροφές) και υπολογίζοντας ένα σκορ σε κάθε διαδρομή. Το σκορ αυτό αποθηκεύεται στην blockchain, διασφαλίζοντας τη διαφάνεια και την ακεραιότητα του σκορ, καθώς αυτό δεν μπορεί να αλλοιωθεί. Μέσω smart contracts δημιουργείται ένα σύστημα κατάταξης, όπου οι πιο προσεκτικοί οδηγοί ανταμείβονται με χρηματικά έπαθλα και άλλες ανταμοιβές, προσφέροντας ένα επιπλέον κίνητρο για προσεκτική οδήγηση. Το gamification λειτουργεί ως επιβραβευτικός φορέας και ενισχύει τη θετική συμπεριφορά με διαδραστικό τρόπο, ενώ η τεχνολογία blockchain ενισχύει την εμπιστοσύνη του συνολικού συστήματος. Παράλληλα, το μοντέλο αυτό αποθαρρύνει την επιθετική οδήγηση και, ως εκ τούτου, προκύπτουν λιγότερα τροχαία ατυχήματα, ενώ μειώνονται και οι τιμές των ασφαλίστρων, διασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο την πρακτική bonus malus των ασφαλιστικών εταιρειών.

Επιπλέον, ένα ψηφιακό οικοσύστημα ασφάλισης υγείας μπορεί να ενσωματώνει στοιχεία gamification, με στόχο την πρόληψη και την ώθηση της ευεξίας των ασφαλισμένων. Τα παιχνιδοποιημένα προγράμματα που εφαρμόζονται σε αυτό το πλαίσιο είναι, ουσιαστικά, εφαρμογές ή λειτουργίες εντός εφαρμογών υγείας, που μετατρέπουν την υιοθέτηση υγιεινών συνηθειών σε μια “παιχνιδιάρικη” εμπειρία. Για παράδειγμα, οι ασφαλισμένοι μπορούν να συγκεντρώνουν πόντους κάθε φορά που ολοκληρώνουν έναν υγιεινό στόχο, όπως τα 10.000 βήματα τη μέρα, μία εβδομάδα σωστού ύπνου ή τη συμμετοχή σε διατροφικές συμβουλευτικές. Μέσω της εφαρμογής, οι χρήστες παρακολουθούν την πρόοδό τους, κερδίζουν σήματα (badges), ανταγωνίζονται φίλους ή άλλους ασφαλισμένους και “ξεκλειδώνουν” επιβραβεύσεις, όπως εκπτώσεις στα ασφάλιστρα, κουπόνια ή πρόσβαση σε premium υπηρεσίες. Επιπλέον, τα προγράμματα αυτά είναι εξατομικευμένα, καθώς προσαρμόζονται βάσει των δεδομένων που συλλέγονται από wearables και apps, προτείνοντας στοχευμένες προκλήσεις, που βοηθούν στη βελτίωση της φυσικής κατάστασης, της διατροφής ή και της ψυχικής υγείας. Έτσι, το gamification λειτουργεί τόσο ως κίνητρο όσο και ως εκπαιδευτικό εργαλείο, που ενισχύει την πρόληψη και καλλιεργεί πιο στενή σχέση του ατόμου με την ασφάλισή του.
Τέλος, δεν είναι λίγες φορές που οι ταξιδιώτες δεν γνωρίζουν τι καλύπτει το ασφαλιστήριό τους. Με την αξιοποίηση κουίζ και προσομοιώσεων, οι πελάτες θα μάθουν τις παροχές της ασφαλιστικής εταιρείας, ενώ ταυτόχρονα θα έχουν εκπτώσεις και πόντους ως ανταμοιβή για τη συμμετοχή τους. Στις περιπτώσεις όπου απαιτείται άμεση βοήθεια σε ένα ταξίδι, αρκετά χρήσιμη μπορεί να φανεί η χρήση μιας εφαρμογής που αξιοποιεί το gamification, εξασφαλίζοντας παράλληλα ότι η ασφαλιστική θα είναι σε συνεχή επαφή με τον ταξιδιώτη, ώστε η παροχή βοήθειας να είναι όσο πιο γρήγορη γίνεται. Ταυτόχρονα, αυτές οι παροχές θα προσελκύσουν και ταξιδιώτες οι οποίοι παραλείπουν να αγοράσουν ασφάλιση, παρά τους κινδύνους.
Η ασφάλιση φυσικών προσώπων αντιμετωπίζει σύγχρονες προκλήσεις, που σχετίζονται με την περιορισμένη εμπλοκή των ασφαλισμένων, την αδυναμία κατανόησης των προϊόντων και τις αυξημένες απαιτήσεις για προσωποποιημένες εμπειρίες. Ένα από τα εμπόδια που επισημαίνονται είναι η ποικιλομορφία στους τύπους χαρακτήρα των ασφαλισμένων, γεγονός που καθιστά δύσκολη την εφαρμογή ενιαίων στρατηγικών επικοινωνίας και κινήτρων. Ορισμένοι χαρακτήρες ανταποκρίνονται περισσότερο σε εξωτερικά κίνητρα, ενώ άλλοι παρακινούνται, κυρίως, από εσωτερικά κίνητρα ή συναισθηματικούς παράγοντες. Η πρόκληση έγκειται στο να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον που να μπορεί να προσαρμοστεί στις διαφορετικές ψυχολογικές ανάγκες των πελατών. Σε αυτό το πλαίσιο, το gamification προτείνεται ως καινοτόμο εργαλείο, καθώς επιτρέπει την προσαρμογή της εμπειρίας με βάση το προφίλ του χρήστη, προσφέροντας διαδραστικές, στοχευμένες και ελκυστικές παρεμβάσεις, που μπορούν να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη, την κατανόηση και τη μακροχρόνια σχέση με την ασφάλιση.
Πηγές
- Z. Oberoi, “Using gamification to enhance development: how game elements can contribute to sustainable development in the Global South,” Busara Center, Jul. 2024. [Online].
Available: https://busara.global/ wp-content/uploads/2024/07/GW-13-LR-2.pdf. - N. Romani, “Development of a mobile app to improve the drivers’ behavior exploiting a gamification mechanism built on blockchain,” M.S. thesis, Dept. of Management and Production Engineering, Politecnico di Torino, Turin, Italy, 2024. [Online].
Available: https://webthesis.biblio.polito.it/30722/. - [V. Back, “2023 ALUCA Turks Life Insurance Scholarship 1st Runner-Up Paper,” ALUCA, Nov. 2023. [Online]. Available: https://www.aluca.com/wp-content/uploads/2023/11/2023-ALUCA-Turks-Life-Insurance-Scholarship-1st-runner-up-Vanessa-Back.pdf.
- E. Hammill, “Travel Insurance and Health,” B.A. thesis, Univ. of Guelph, Guelph, Canada, 2023. [Online]. Available: https://atrium.lib.uoguelph.ca/server/api/core/bitstreams/84ae1ebd-cc3f-4b8c-b94a-25d3d9db6b3c/content.
- N. Tourangeau, “Increasing Telematics User-Based Auto Insurance Enrolment Through Gamification,” M.S. thesis, Univ. of Guelph, Guelph, Canada, 2024. [Online].
Available: https://atrium.lib.uoguelph.ca/server/api/core/bitstreams/84ae1ebd-cc3f-4b8c-b94a-25d3d9db6b3c/content.
Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News