Άρθρα

Hellas Direct: Αλκοόλ και οδήγηση – Ποιος οδηγεί όταν έχεις πιει;
ΤΙ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑ – ΤΙ ΛΕΕΙ Ο ΝΕΟΣ ΚΟΚ
«Καλά… ένα ποτάκι ήταν μόνο».
«Μόνο 2 μπίρες… άλλωστε είναι νερό».
Κανείς δεν θέλει συνειδητά να βγει στον δρόμο και να είναι επικίνδυνος. Το κακό παιχνίδι του αλκοόλ είναι πως κάνει τον οδηγό να νομίζει πως είναι εντελώς καλά και σε θέση να οδηγήσει, ενώ οι γνωστικές του ικανότητες και τα αντανακλαστικά του έχουν επηρεαστεί ήδη από εκείνο το «μόνο ένα ποτάκι».
Το αλκοόλ συνδέεται με 1 στους 4 θανάτους σε τροχαία
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά πως το 25% όλων των θανάτων σε τροχαία σε επίπεδο ΕΕ σχετίζονται με το αλκοόλ.
Η οδήγηση έχοντας καταναλώσει αλκοόλ είναι ανάμεσα στις τρεις βασικές αιτίες απώλειας ανθρώπινων ζωών σε τροχαία, μαζί με την υπερβολική ταχύτητα και τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών. Υπολογίζεται μάλιστα πως 6.500 ζωές θα σώζονταν στον δρόμο κάθε χρόνο, εάν όλοι οι οδηγοί τηρούσαν τη νομοθεσία αναφορικά με την οδήγηση υπό την επίδραση αλκοόλ.
Η θετική πλευρά είναι πως οι θάνατοι σε τροχαία που σχετίζονται με το αλκοόλ μειώθηκαν με λίγο ταχύτερο ρυθμό σε σχέση με τους θανάτους σε τροχαία από άλλες αιτίες, τη δεκαετία 2011-2021: Οι πρώτοι κατέγραψαν μείωση 37% και οι δεύτεροι 30%.
Η αλλαγή νοοτροπίας σε σχέση με την οδήγηση υπό την επίδραση αλκοόλ, τα αυστηρότερα μέτρα και η ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη μείωση αυτή. Ωστόσο, κάτω από τη γενική ευρωπαϊκή εικόνα παραμένουν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις χώρες, με το πρόβλημα του αλκοόλ να παραμένει σημαντικό εμπόδιο στην οδική ασφάλεια. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Κομισιόν, 1,5% με 2% των χιλιομέτρων που διανύονται οδικώς στην ΕΕ διανύονται με περισσότερο αλκοόλ στο αίμα των οδηγών από το νόμιμο. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει εκατομμύρια οδηγών που πιάνουν το τιμόνι, ενώ έχουν πιει.
Στην Ελλάδα, το τετράμηνο Δεκεμβρίου 2024 – Μαρτίου 2025 και μόνο στην Αττική καταγράφηκαν περισσότερες από 1.000 παραβάσεις για οδήγηση υπό την επίδραση αλκοόλ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, βεβαιώθηκαν 978 τέτοιες παραβάσεις τον Μάρτιο, 138 τον Φεβρουάριο, 215 τον Ιανουάριο και 70 τον Δεκέμβριο.
Η θετική πλευρά κι εδώ είναι πως σε τυχαίους ελέγχους που είχαν γίνει σε οδηγούς στους δρόμους την περίοδο 2021-2022 σε 8 ευρωπαϊκές χώρες –ανάμεσά τους και η Ελλάδα–, πάνω από το 97% των οδηγών οδηγούσε μέσα στα νόμιμα όρια αλκοόλ στο αίμα. Ωστόσο, τις νυχτερινές ώρες, ο αριθμός των οδηγών που έπιαναν τιμόνι με αλκοόλ πάνω από τα όρια αυξανόταν.
Πώς επηρεάζει το αλκοόλ την οδήγηση
Το αλκοόλ ακόμα και σε μικρές ποσότητες επηρεάζει αμέσως τις γνωστικές ικανότητες –και μάλιστα σε ποσότητες ακόμα και κάτω από τα όρια που θεωρούνται νόμιμα στις χώρες της ΕΕ.
Η οπτική αντίληψη δοκιμάζεται ήδη στα 0,3 g/l, όπως και τα αντανακλαστικά. Η διαμοιραζόμενη προσοχή και η συντηρούμενη προσοχή (divided attention και sustained attention) αρχίζουν να είναι ελλιπείς με 0,5 g/l και 0,8 g/l στο αίμα, αντίστοιχα. Με αλκοόλ 0,8 g/l αίματος αρχίζουν τα προβλήματα και στο multitasking της οδήγησης, την προσπάθεια να μοιραστεί η προσοχή σε πολλά πράγματα ταυτόχρονα.
Παράλληλα, η κατανάλωση αλκοόλ είναι σημαντικός παράγοντας, που επηρεάζει τόσο τον κίνδυνο να συμβεί ένα τροχαίο όσο και τη σοβαρότητα των τραυματισμών που μπορεί να προκύψουν. Οι οδηγοί που έχουν πιει έχουν πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο να εμπλακούν σε τροχαίο από εκείνους με μηδενική ποσότητα αλκοόλ στο αίμα τους και ο κίνδυνος αυτός μεγαλώνει όσο αυξάνονται και τα επίπεδα του αλκοόλ.
Εκτιμάται πως με αλκοόλ 0,8g/l ο οδηγός αντιμετωπίζει 2,7 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο για τροχαίο σε σχέση με κάποιον που δεν έχει πιει καθόλου. Με αλκοόλ 1,5g/l η πιθανότητα τραυματισμού αυξάνεται κατά 22 φορές. Παράλληλα, αυξάνεται και η σφοδρότητα του ατυχήματος: Για οδηγό με 1,5g/l αλκοόλ η πιθανότητα θανατηφόρου τροχαίου είναι σχεδόν 200 φορές μεγαλύτερη, σε σχέση με άλλον οδηγό που οδηγεί νηφάλιος.
Τι λέει ο νέος ΚΟΚ
Στην Ελλάδα, η δημόσια διαβούλευση για τον αναθεωρημένο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας έχει ολοκληρωθεί εδώ και καιρό και αναμένεται πλέον η ψήφισή του. Μεταξύ άλλων ρυθμίσεων, ο νέος ΚΟΚ περιλαμβάνει αυστηρά μέτρα για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, αναγνωρίζοντάς τη ως μία από τις κύριες αιτίες σοβαρών και θανατηφόρων τροχαίων.
Προβλέπονται κλιμακωτές κυρώσεις, ανάλογα με το επίπεδο αλκοόλ, που ξεκινούν από πρόστιμο €150 και αφαίρεση διπλώματος για 20 ημέρες και φτάνουν μέχρι πρόστιμο €1.200, αφαίρεση της άδειας για 180 ημέρες και ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 2 μηνών. Επιπλέον, προβλέπεται ακινητοποίηση του οχήματος για 10 ημέρες έως 6 μήνες, ανάλογα με τη δικαστική απόφαση. Τα πρόστιμα και η διάρκεια αφαίρεσης του διπλώματος αυξάνονται, σε περίπτωση που οδηγός ξαναπιαστεί να οδηγεί με παραπάνω από το νόμιμο αλκοόλ στο αίμα.
Safe Ride Home από την Hellas Direct
Το ιδανικό είναι όποιος οδηγεί να μην πίνει –τόσο απλά. Το ιδανικό είναι σε μια παρέα που βγαίνει να διασκεδάσει, να υπάρχει ένας εναλλάξ, που να μείνει μακριά από το αλκοόλ, ώστε να γυρίσει όλους τους φίλους με ασφάλεια στα σπίτια τους και να επιστρέψει και ο ίδιος με ασφάλεια στο δικό του.
Αν, ωστόσο, κάποιος ξεχαστεί και πιει και δεν είναι ασφαλές να οδηγήσει, η Hellas Direct με την κάλυψη Safe Ride Home φροντίζει για την επιστροφή του στο σπίτι. Αρκεί ένα τηλεφώνημα και η ασφαλιστική, σε συνεργασία με δίκτυο ταξί πανελλαδικά, αναλαμβάνει την ασφαλή μετακίνηση του οδηγού.
Η κάλυψη Safe Ride Home συμπεριλαμβάνεται σε όλα τα ασφαλιστικά προγράμματα Hellas Direct και αποτυπώνει την προσήλωσή της στην ασφάλεια. Όλων.
Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News