

Επιμέλεια: Σούλα Κορμά
Η Ένωσή μας, με τη μακρά πορεία της στον χρόνο, είναι συνυφασμένη με την ιστορία της Ιδιωτικής Ασφάλισης στον τόπο μας.
Θυμίζουμε ότι ο Ασφαλιστικός Πράκτορας είναι η πρώτη μορφή Ασφαλιστικής Διαμεσολάβησης και ότι σαν τάξη επαγγελματιών οδηγήθηκε γρήγορα στη συλλογική εκπροσώπηση, ιδρύοντας το 1938, στην Αθήνα, την Ένωση Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ελλάδος.
Πέρασαν ήδη 84 χρόνια από τότε και η ΕΕΑΕ παραμένει πάντα δραστήρια, μαχητική, σοβαρή στις διεκδικήσεις της και υποστηρικτική στα δίκαια αιτήματα των Μελών της.
Στη σημερινή εποχή, που χαρακτηρίζεται από ανακατατάξεις, αναθεωρήσεις, αδιανόητες αλλαγές και ακραίες καταστάσεις, που έρχονται συχνά σαν απόρροια της ανθρώπινης επιπολαιότητας, η διαχρονική έννοια της ασφάλειας παραμένει συνυφασμένη με τον άνθρωπο και τα έργα του.
Είμαστε περήφανοι που υπηρετούμε αυτόν τον θεσμό και η προσήλωση όλων των Μελών του προεδρείου μας στην αξία αυτή αγκαλιάζει όλες τις δραστηριότητές μας.
Εκπροσωπούμε ως Ένωση τον επαγγελματία Ασφαλιστικό Διαμεσολαβητή που έχει όνειρα, γνώσεις και ευαισθησία. τον Ασφαλιστικό Πράκτορα που σήμερα η εικόνα του είναι διαφορετική, γιατί η εποχή έχει αλλάξει.
Εμείς, από την πλευρά μας, είμαστε ενεργά δίπλα στα Μέλη μας, με διαρκή αμφίπλευρη πληροφόρηση, έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση, μέσω του περιοδικού και του site μας, επιβοηθητικοί με δράσεις αναγκαίες για το γενικό συμφέρον, έρευνες για να συλλέξουμε τους προβληματισμούς και να αναζητήσουμε τις ορθές λύσεις.
Έχουμε κατανείμει αρμοδιότητες, έχουμε αναλάβει τομείς ευθύνης, διαθέτουμε εξαιρετική νομική και γραμματειακή υποστήριξη και είμαστε πάντοτε πρόθυμοι μέσα στο πλαίσιο του περιορισμένου χρόνου μας, μιας και η ενασχόληση όλων μας είναι εθελοντική, να ακούσουμε τον Συνάδελφο σε κάθε πρόβλημά του.
Από την αρχή της “συνδικαλιστικής” μου πορείας, αναρωτιόμουν όχι τόσο για τον μεγάλο αριθμό των κατά τόπους Σωματείων ή Εκπροσώπων, αλλά κυρίως για την έλλειψη μιας κοινής, δυναμικής και στιβαρής εκπροσώπησης της τάξης μας. Το σκηνικό της πολυφωνίας δημιουργούσε προβλήματα, τα οποία στη βάση τους ήταν κυρίως δομικά, οφείλονταν εν μέρει και σε παρωχημένη νομοθεσία, και κατάφερναν να δημιουργούν κρίσεις ανάμεσα σε εκπροσώπους (φορείς ή άτομα) και σοβαρό επικοινωνιακό έλλειμμα.
Η δημιουργία της ΕΑΔΕ έδωσε επαρκείς λύσεις. Η ένωση ή, καλύτερα, σύμπραξη σημαντικών προσωπικοτήτων του χώρου μας σταμάτησε εν πολλοίς την άστοχη πολυφωνία, δημιούργησε έναν σοβαρό συνομιλητή και οδήγησε σε σημαντικές επιτυχίες, με σπουδαιότερη αυτή των θετικών διατάξεων του Ν. 4583/2018. Ξεκαθάρισε δε, ότι τρεις είναι οι κατηγορίες Διαμεσολάβησης: Ασφαλιστικοί Πράκτορες, Συντονιστές Ασφαλιστικών Πρακτόρων και Μεσίτες Ασφαλειών.
Η Ένωσή μας, έχοντας μια ιστορία άνω των 80 ετών, γεμάτων δράσεις και επιτυχίες, επιδιώκει να διατηρεί αγαστές σχέσεις με όλους. Υπήρξαν, δυστυχώς, στιγμές αμηχανίας ή αγανάκτησης, όπου είδαμε το έργο μας να υπονομεύεται και να υφαρπάζεται. Η προσήλωσή μας, όμως, στον επαγγελματισμό και στην ακεραιότητα των πράξεων και λόγων μας, χωρίς εμπάθειες, ήταν πάντοτε το έμβλημά μας.
Διανύουμε μια νέα, διαφορετική εποχή, όπου όλοι πρέπει να αντιληφθούμε ότι μόνο με κοινή προσπάθεια και συνεργασία θα μπορέσουμε να έχουμε ουσιαστικές λύσεις στα πολλά προβλήματα που μας απασχολούν ως κλάδο. Αν θα μπορούσα να καταθέσω μια πρόταση, αυτή θα ήταν προς Σωματεία Συμβούλων ή Σωματεία που ιδρύθηκαν μέσα στους κόλπους μίας μόνο Εταιρείας. Προτείνω να αναζητήσουμε τον τρόπο για να συνταχθούν με την εξαιρετικά καλά δομημένη Ένωσή μας, ώστε να επιτύχουμε τη βέλτιστη εκπροσώπηση όλων των Συναδέλφων και να υπηρετήσουμε με τον καλύτερο τρόπο τα συμφέροντα του κλάδου μας.
Όντας φύσει αισιόδοξος, πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε.
Ιστορικά η Διαμεσολάβηση αντιμετώπιζε καταστάσεις και εμπόδια τα οποία, σε αρκετές περιπτώσεις, απαιτούσαν ειδικούς χειρισμούς και μακροχρόνια φροντίδα για την επιτυχή κατάληξη, που τις περισσότερες φορές σήμαινε, πρακτικά, τον επαναπροσδιορισμό του αυτονόητου.
Ζητήματα τα οποία σε υγιείς και σωστά δομημένες αγορές θεωρούνται δεδομένα, στη χώρα μας αποτελούν συχνότατα πεδίο διαπραγματεύσεων και αντιπαραθέσεων, προσθέτοντας στην ήδη βεβαρημένη καθημερινότητα του επαγγελματία Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή επιπλέον προβληματισμό.
Θέματα αθέμιτων πρακτικών από εταιρείες που λειτουργούν σαν να είναι μόνες τους και εναλλακτικά δίκτυα που κινούνται αγνοώντας κανόνες και θεσμούς, παραπλανητική διαφήμιση, τραπεζικός ανταγωνισμός με εκβιασμούς και ειδικά τιμολόγια, ανεπαρκής εποπτεία και ανυπαρξία συνεννόησης και επικοινωνίας μεταξύ διαμεσολάβησης και εταιρειών συνθέτουν ένα ατελές παζλ, που διατηρεί τις επιδιώξεις και των δύο πλευρών καθηλωμένες χρόνια τώρα στο χαμηλό επίπεδο που χαρακτηρίζει την ελληνική ασφαλιστική αγορά. Και αυτό ενδεχομένως να αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα της μικρής αγοράς μας. Όταν σε θέματα όπως, πρόσφατα, τα σχέδια νόμων για τα φυσικά φαινόμενα και την κλιματική αλλαγή δεν υποβάλλονται επεξεργασμένες κοινές προτάσεις, αντιλαμβάνεται κανείς ποια είναι τα άλλα θέματα που η αδυναμία συνεργασίας είναι δεδομένη.
Επιδίωξη όλων μας στην Ένωση Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ελλάδας είναι η άμεση και ουσιαστική παρέμβαση σε καίρια ζητήματα, με ενέργειες προσανατολισμένες στην αντιμετώπισή τους, με τον τρόπο που ανέκαθεν μας χαρακτήριζε ως Σωματείο. Με σοβαρότητα, συνέπεια, αποτελεσματικότητα και ορθή επικοινωνία, μακριά από κορώνες εντυπωσιασμού. Η πρόσφατη δημιουργία πλατφόρμας καταγγελίας αθέμιτων πρακτικών της αγοράς μας αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα!
Και είναι μεγάλη η ικανοποίηση, όταν εισπράττουμε την αναγνώριση για όλα τα παραπάνω από τα Μέλη μας (και όχι μόνο), μέσω της συνεχούς επικοινωνίας μας μαζί τους.
Ο κύκλος εξαγορών που άνοιξε την προηγούμενη χρονιά συνεχίζεται με ένταση, εμπλέκοντας εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, καθώς και τις έδρες πολυεθνικών ομίλων. Μέσα από αυτές τις κινήσεις, το θέμα δεν απασχολεί απλά την ελληνική ασφαλιστική αγορά, αλλά φαίνεται να γίνεται μια αναδιοργάνωση ειδικά από τους μεγάλους ομίλους, σε σχέση με την επικέντρωσή τους σε επιλεγμένες αγορές.
Είναι θετικό πως μεγάλοι όμιλοι επιλέγουν να επενδύσουν στη χώρα μας. Δημιουργείται, όμως, και ένα κύριο ερώτημα που αφορά τη διαμεσολάβηση, σε σχέση με τις αλλαγές που γίνονται. πώς, δηλαδή, θα διαμορφωθεί η επόμενη ημέρα για την αγορά και, κυρίως, πώς θα συμπεριφερθούν οι εταιρείες στους συνεργάτες όλων των βαθμίδων;
Μένει να δούμε αν οι κυρίαρχοι όμιλοι, περίπου πέντε εταιρείες οι οποίες θα συγκεντρώνουν ένα ποσοστό άνω του 80% της αγοράς, θα απολαμβάνουν απλά τις θέσεις που έχουν κατακτήσει ή θα βοηθήσουν ουσιαστικά να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες, σε συνεργασία (μάλλον ασκώντας πίεση) με την πολιτεία, προκειμένου να δούμε πραγματική ανάπτυξη της ασθενικής ασφαλιστικής συνείδησης, ανάπτυξη της ασφαλιστικής παραγωγής, ανάπτυξη των ανθρώπων της διαμεσολάβησης στη χώρα μας.
Πρέπει να γίνει ξεκάθαρο πως θεσμικοί φορείς, ασφαλιστικές εταιρείες, ασφαλιστική διαμεσολάβηση πρέπει να συνεργαστούν για την ανάπτυξη. Κανένας πόλεμος δεν κερδίζεται αν δεν μπει το πεζικό. καμία ασφαλιστική αγορά δεν αναπτύσσεται χωρίς ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές!
Η πρότασή μου προς όλους τους συναδέλφους, όπου και αν εργάζονται, είναι να κινητοποιηθούν όχι απλά με συναδελφικές συζητήσεις, αλλά να ενταχθούν σε Επαγγελματικές Ενώσεις, για να βοηθήσουν θεσμικά, πολυφωνικά, δυναμικά στην αναβάθμιση του ρόλου και του υπέροχου επαγγέλματος μας! Αυτός είναι ο λόγος που συμμετέχω στην Ένωση Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ελλάδος. Οι συνθήκες αλλάζουν. η διαμεσολάβηση πρέπει να οργανωθεί και να δυναμώσει θεσμικά τώρα.
Τα τελευταία χρόνια, η ανθρωπότητα βρίσκεται στο κατώφλι της 4ης βιομηχανικής επανάστασης. Έχει αλλάξει ο τρόπος που εργαζόμαστε, που κάνουμε τις αγορές μας, που επικοινωνούμε, που ενημερωνόμαστε. Όχημα αυτής της επανάστασης είναι το internet και η διασυνδεσιμότητα.
Οι Ασφαλιστικές Εταιρείες έχουν κάνει βήματα ψηφιακού μετασχηματισμού, όμως, απέχουν σημαντικά από αυτά που θα μπορούσαν να κάνουν. Στην πραγματικότητα, έχει ψηφιοποιηθεί η γραφειοκρατία.
Στην Ασφαλιστική Διαμεσολάβηση, εκτός εξαιρέσεων, ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει μείνει πίσω. Οι βασικοί λόγοι είναι ο φόβος, η άγνοια, η συνήθεια στον παλιό τρόπο, η μη διαθεσιμότητα ψηφιακών εργαλείων σε λογικό κόστος. Μάλλον δεν έχει γίνει κατανοητό ότι, όταν ο κόσμος αλλάζει, όποιος δεν προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες εξαφανίζεται ή πεθαίνει.
Είναι βέβαιο ότι οι ασφαλίσεις θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται σε μεγάλο βαθμό μέσω της Διαμεσολάβησης, όμως, αν αυτή δεν προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες, δεν θα επιβιώσει. θα αλλάξει χέρια. Είτε το θέλουμε είτε όχι, τα software και οι υπολογιστές έχουν ήδη υποκαταστήσει επαναλαμβανόμενες ανθρώπινες εργασίες και αυτό δεν επηρεάζεται ούτε επιβραδύνεται από τις ιδεοληψίες μας.
Ο Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής της επόμενης μέρας δεν θα είναι ούτε αμιγώς digital ούτε αμιγώς με φυσική παρουσία. Το μοντέλο που θα κυριαρχήσει είναι το phygital, το οποίο αποτελεί ένα κράμα εμπειρίας καταναλωτή με στοιχεία φυσικής παρουσίας και δυνατότητα χρήσης ψηφιακών εργαλείων.
Στο πλαίσιο αυτό, είναι ανάγκη να ξεκινήσει άμεσα ο ψηφιακός μετασχηματισμός των Επαγγελματιών της Διαμεσολάβησης. Θα πρέπει να δημιουργηθούν αξιόπιστα λειτουργικά συστήματα, που θα συνδέουν σε πραγματικό χρόνο Πελάτες, Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές και Ασφαλιστικές Εταιρείες.
Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι ο Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνίας, την οποία υπηρετεί. Εδώ και καιρό ασκεί τα καθήκοντά του κάτω από αντίξοες και πρωτόγνωρες συνθήκες, έτσι όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί σε εσωτερικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Αντέχοντας τις βολές που δέχθηκε από εναλλακτικά δίκτυα, βγήκε κερδισμένος μέχρι σήμερα, κατέχοντας την πρώτη θέση σε παραγωγή ασφαλίστρων. Για τη διατήρηση αυτής της θέσης, απαραίτητη είναι η ανάπτυξή του. Και η ανάπτυξη απαιτεί μεγαλύτερα σχήματα, με άρτια εκπαιδευμένους Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές, που θα είναι σε θέση να δώσουν λύση σε οποιαδήποτε ανάγκη για ασφάλιση. Γι’ αυτόν τον λόγο απαιτείται συνεχής εκπαίδευση, τεχνογνωσία και εξειδίκευση, ακόμα και σε κλάδους που δεν είναι ευρέως γνωστοί.
Με την ανάπτυξη της Τεχνολογίας μάς ανοίγονται νέοι ορίζοντες, που σε κάθε περίπτωση, λειτουργώντας σαν σύμμαχοι, μάς προσφέρουν δυνατότητες στην επικοινωνία με τους πελάτες αλλά και στην προώθηση νέων καινοτόμων προϊόντων.
Αν πάρουμε σαν παράδειγμα κάποιες προηγμένες χώρες, όπως η Αμερική, η Γερμανία και η Αγγλία, θα δούμε ότι το επάγγελμα του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή ανήκει στις πρώτες θέσεις, όχι μόνο σε επίπεδο εισοδήματος αλλά και σε κύρος.
Το μέλλον προμηνύεται λαμπρό για έναν επαγγελματία Ασφαλιστικό Διαμεσολαβητή ο οποίος θα προσαρμόσει και θα εξελίξει το γραφείο του σε σύγχρονο οργανισμό, με γνώμονα πάντα την πίστη στον θεσμό της Ασφάλισης και στις ανάγκες του κοινωνικού συνόλου, οι οποίες συνεχώς εξελίσσονται.
Κλείνοντας να αναφέρω, ως Μέλος του προεδρείου, ότι είναι πολύ σημαντική και η ένταξη του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή σε μια συναδελφική ένωση όπως η ΕΕΑΕ, γιατί προσθέτει τη φωνή του σε όσα εδώ και χρόνια η Ένωση υπερασπίζεται και διεκδικεί.
Στέλλα Βικτωράτου, Μέλος Δ.Σ.:
Η ιδιωτική ασφάλιση αποτελεί έναν τομέα που είναι συνυφασμένος με τις μεταβολές που συντελούνται στην κοινωνία και την οικονομία. Ρόλος της είναι η διαχείριση του ρίσκου και ο μετριασμός των συνεπειών για τον ιδιώτη, τον επιχειρηματία, τον οικογενειάρχη. Κατά συνέπεια, είναι ένας κλάδος που συνέχεια εξελίσσεται και πρέπει να προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα. Αυτό καθίσταται δυνατό μόνο με τη συνεχή κατάρτιση και την εξειδίκευση.
Η ενασχόληση με το επάγγελμα του διαμεσολαβητή στις μέρες μας απαιτεί ειδικές γνώσεις, που πιστοποιούνται μέσα από τις εξετάσεις στην Τράπεζα της Ελλάδος. Ταυτόχρονα, η πιστοποίηση είναι υποχρεωτική, για να μπορεί να ασκήσει κάποιος το επάγγελμα. Για τους νέους επαγγελματίες που εισέρχονται στον κλάδο, υπάρχει η δυνατότητα σπουδών σε ακαδημαϊκό και μεταπτυχιακό επίπεδο, ενώ ειδικά ινστιτούτα και κέντρα εκπαίδευσης δημιουργήθηκαν με σκοπό να καλύψουν την ανάγκη εκπαίδευσης σε υψηλό επίπεδο, όπως απαιτούν οι νέες συνθήκες.
Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε ολοένα και περισσότερους επαγγελματίες διαμεσολαβητές να εστιάζουν σε εξειδικευμένους κλάδους ασφάλισης. Γεγονός που απαντά σε μία πολύ πραγματική ανάγκη της σύγχρονης κοινωνίας που ζούμε, όπου η φύση των κινδύνων έχει εξελιχθεί και ο διαμεσολαβητής πρέπει να έχει συγκεκριμένες γνώσεις του κλάδου που ασχολείται. Για παράδειγμα, ένας διαμεσολαβητής που ασχολείται με έναν τεχνικό κλάδο, πρέπει να έχει τις ανάλογες τεχνικές γνώσεις, να έχει εκπαιδευτεί και φυσικά να έχει την αντίστοιχη εμπειρία, για να μπορέσει να ανταποκριθεί με επαγγελματισμό στην ανάγκη του ασφαλισμένου.
Συνδυαστικά, λοιπόν, η εκπαίδευση και η εξειδίκευση δημιουργούν όλα τα εχέγγυα για τη συνεχή βελτιστοποίηση της ποιότητας των υπηρεσιών των διαμεσολαβητών, ώστε τη δύσκολη στιγμή να προστατεύσουν τον πελάτη τους, διασφαλίζοντας την υγεία του, την περιουσία του, την επιχείρησή του, το σπίτι του. και, τελικά, την αξία της ίδιας της ζωής του.
Ο κ. Κώστας Γρηγορόπουλος, εκφράζοντας και τα υπόλοιπα, νεότερα, μέλη του Δ.Σ., φέρνει στο προσκήνιο τα σημεία εκείνα που θα αναδείξουν την υπεροχή του σύγχρονου Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή στο μέλλον:
Η ασφαλιστική αγορά μας εξελίσσεται με μεγάλη ταχύτητα, διαμορφώνοντας ένα νέο πλαίσιο στην εργασία μας, με την ανησυχία τελικά στο πώς θα διαμορφωθεί το αύριο και τι ρόλο θα διαδραματίζουν οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές.
Το αύριο μάς ανήκει, αρκεί να το διεκδικήσουμε μέσα από τις δικές μας ενέργειες προσαρμογής, φέρνοντας στο προσκήνιο τα σημεία υπεροχής μας!
Αυτό θα συμβεί μέσω της μετατροπής ενός απλού γραφείου, με αγκυλώσεις και περιορισμούς, σε μια μονάδα οργανωμένη, ανεξάρτητη, τεχνολογικά προηγμένη, εξειδικευμένη, η οποία θα εστιάζει στη συμβουλευτική, που είναι απαραίτητη και εξαιρετικά ουσιώδης τόσο στα σύνθετα προϊόντα, όσο και στα απλών γνωρισμάτων και χαρακτηριστικών προϊόντα. Πρόκειται για τη μετεξέλιξη σε ένα υβριδικό μοντέλο, το οποίο θα βασίζεται στα πλεονεκτήματα ενός ασφαλιστικού πράκτορα, όπως ανεξαρτησία, γνώσεις, πελατολόγιο, εμπειρία, σε συνδυασμό με τα πλεονεκτήματα του συστήματος αποκλειστικών εταιρικών δικτύων, όπως συνεχής επιμόρφωση, μεθοδολογία, παρακίνηση, εφαρμογή διαδικασιών.
Από τη στιγμή που θα καταφέρουμε να αντιστοιχήσουμε τις πραγματικές ανάγκες, επιθυμίες και προσδοκίες των πελατών μας με προγράμματα που θα ανταποκρίνονται στις οικονομικές τους δυνατότητες, θα έχουμε πετύχει τη δημιουργία του νέου εξελιγμένου συστήματος διανομής Ασφαλιστικών Προϊόντων και Υπηρεσιών. Το σύστημα που θα εξελιχθεί, υπηρετώντας τα προαναφερθέντα, θα είναι κυρίαρχο στην επόμενη μέρα της ασφαλιστικής αγοράς, βοηθώντας στην ανάπτυξή της.
Είμαστε όλοι διαφορετικοί, αλλά μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο αύριο συμμετέχοντας στα συλλογικά μας όργανα, με στόχο την αναβάθμιση του ρόλου μας.
Είναι εξαιρετικά ωφέλιμο να ισχυροποιήσουμε τη φωνή της διαμεσολάβησης, προκειμένου να αλληλοεπιδρούμε και να προασπίζουμε τα συμφέροντά μας!
Ακολουθήστε την Ασφαλιστική Αγορά στο Google News