Τι ενημέρωση θα λαμβάνει στο εξής ο καταναλωτής ασφαλιστικών προϊόντων;
Κίνδυνος παραπληροφόρησης καθώς διπλασιάζονται οι απαιτήσεις γνωστοποίησης της ΕΕ για τις ασφαλιστικές εταιρείες
Σύμφωνα με την Insurance Europe μια σειρά κανονισμών της ΕΕ κινδυνεύουν να υπερφορτώσουν τους καταναλωτές με πληροφορίες χωρίς κανένα όφελος, όταν επιλέγουν ασφαλιστικά προϊόντα.
Η διασφάλιση της διαφάνειας, που βοηθά αποτελεσματικά τους καταναλωτές να συγκρίνουν προϊόντα και να παίρνουν συνειδητές αποφάσεις, είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία των καταναλωτών. Ωστόσο, η αποκάλυψη πάρα πολλών πληροφοριών είναι αντιπαραγωγική και ενέχει τον κίνδυνο αποπροσανατολισμού και σύγχυσης των καταναλωτών και, τελικά, της απομάκρυνσής τους από τεκμηριωμένες αποφάσεις.
Η κα Michaela Koller, Γεν. Δ/ντρια της Insurance Europe, δήλωσε σχετικά: «Οι ρυθμίσεις πρέπει να επικεντρώνονται στην παροχή υψηλής ποιότητας πληροφοριών στους καταναλωτές, και όχι μόνο σε αυξημένη ποσότητα πληροφοριών. Δυστυχώς, σήμερα η ΕΕ δεν ακολουθεί αυτό το δρόμο. Οι τελευταίες νομοθετικές εξελίξεις σε επίπεδο ΕΕ, θα αυξήσουν δραματικά την ποσότητα των πληροφοριών που οι ασφαλιστές θα υποχρεούνται να παρέχουν στους καταναλωτές. Όπως έχουν τα πράγματα, ο αριθμός των απαιτήσεων δημοσιοποίησης πληροφοριών αναμένεται να διπλασιαστεί».
Επί του παρόντος, ένας καταναλωτής που αγοράζει on line από μεσίτη ένα επενδυτικό προϊόν που πατάει πάνω σε ένα ασφαλιστικό, πρέπει να λαμβάνει 75 διαφορετικά μέρη προσυμβατικής ενημέρωσης στο πλαίσιο της υφιστάμενης νομοθεσίας της ΕΕ. Με τις νέες ρυθμίσεις που δρομολογούνται (PRIIPs, οδηγία Solvency II και την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την οδηγία ασφαλιστικής διαμεσολάβησης IMD 2), οι καταναλωτές θα καταλήξουν να λαμβάνουν 147 διαφορετικά μέρη προσυμβατικής πληροφόρησης.
Ο αριθμός των προσυμβατικών γνωστοποιήσεων για ένα προϊόν θα αυξηθεί από 20 που είναι σύμφωνα με την Οδηγία Ασφαλίσεων Ζωής (Life Directive), σε 66 σύμφωνα με την οδηγία Solvency II και του κανονισμού για τα PRIIPs, κάτι που αντιπροσωπεύει αύξηση 330%, ενώ οι απαιτήσεις γνωστοποίησης για τους κανόνες πωλήσεων θα αυξηθούν από εννέα υπό την IMD 1 σε 35 υπό την IMD 2, μια αύξηση της τάξης του 388%.
Στους νέους κανονισμούς βρίσκει κανείς και πολλά παραδείγματα επανάληψης των απαιτήσεων. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα λαμβάνουν το ίδιο είδος πληροφοριών δύο φορές, αλλά σε διαφορετική διατύπωση και μορφή.
Η κα Koller προσθέτει: «Υπάρχει ανάγκη για “έξυπνη νομοθεσία”. Το νέο Ευροκοινοβούλιο αναγνώρισε ως προτεραιότητά του τις καλύτερες ρυθμίσεις, δεσμευόμενο με τον τρόπο αυτό να παραδώσει ευρωπαϊκούς κανόνες που θα φέρνουν τα μέγιστα δυνατά οφέλη για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις με τον πλέον αποτελεσματικό και συνεκτικό τρόπο. Είναι, λοιπόν, επιτακτική ανάγκη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλογιστεί την σωρευτική επίδραση της υπερφόρτωσης και της αλληλοεπικάλυψης των απαιτήσεων, και να λάβει μέτρα για την άρση τους, όπου υπάρχουν. Αυτό μπορεί να γίνει, για παράδειγμα, με την IMD 2, η οποία είναι ακόμη υπό συζήτηση σε τριμερή διάλογο».
Η Insurance Europe δημοσίευσε επίσης ενημερωτικό υλικό για το θέμα, το οποίο είναι διαθέσιμο εδώ.