Σύµβουλος Ασφαλίσεων: Γνώση και Ενδιαφέρον
Τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί σηµαντικά η ιδιότητα του συµβούλου σε πολλούς τοµείς επαγγελµατικής δραστηριότητας, µεταξύ των οποίων και στην ιδιωτική ασφάλιση.
Οι αιτίες του φαινοµένου θα µπορούσαν να αποδοθούν στη διαρκώς εντεινόµενη πολυπλοκότητα των επαγγελµάτων, στην πολυνοµία και στη γραφειοκρατία, αλλά και στην επιστηµονική ανεπάρκεια πολλών επιχειρηµατιών, οι οποίοι αναζητούν την εξειδικευµένη γνώση και εµπειρία των συµβούλων. Παράλληλα, η αλόγιστη υπερπαραγωγή στη χώρα µας πτυχιούχων δικηγόρων, µηχανικών, οικονοµολόγων και διοικητικών στελεχών, κατά τα τελευταία χρόνια, αναζητεί επαγγελµατική διέξοδο σε µία τελµατωµένη οικονοµία και ο τίτλος του συµβούλου φαντάζει ελκυστικός, ανώδυνος και αποδοτικός.
Όπως πολλά άλλα πράγµατα στην Ελλάδα, έτσι και ο χαρακτήρας του συµβούλου είναι πλήρως παρεξηγηµένος και υποβαθµισµένος, τόσο από τους πελάτες,, όσο και από τους ίδιους τους συµβούλους. Η αυτοαναγόρευση κάποιου σε σύµβουλο γίνεται χωρίς προϋποθέσεις, προδιαγραφές, τυπικά, αλλά και ουσιαστικά προσόντα. Από την άλλη πλευρά, οι πελάτες των συµβούλων βοµβαρδίζονται από πληθώρα προσεγγίσεων και προτάσεων και δυσκολεύονται να επιλέξουν τον κατάλληλο.
Για να έλθουµε στα του οίκου µας, θεωρούµε ότι ο σύµβουλος ασφαλίσεων αποτελεί στην Ελλάδα έναν εκ των πλέον υποβαθµισµένων συµβούλων, ενώ στις προηγµένες οικονοµικά και ασφαλιστικά χώρες αναγνωρίζεται ως ένα ιδιαιτέρως καταξιωµένο επάγγελµα.
Οι αιτίες είναι πολλές και συναρτώνται µε την εν γένει υποβάθµιση του θεσµού της ιδιωτικής ασφάλισης στη χώρα µας, ένα φαινόµενο µε παλαιές ρίζες, το οποίο βελτιώνεται µεν σταδιακά, αλλά µε αργούς ρυθµούς, και έχει πολύ δρόµο να διανύσει, για να πλησιάσει τα ζηλευτά επίπεδα των άλλων χωρών.
Η ασφάλιση είναι ένας κλάδος της οικονοµίας στον οποίο τα λάθη και οι παραλείψεις στοιχίζουν συνήθως ακριβά. Συνεπώς, τα καθήκοντα του συµβούλου είναι σηµαντικά και οι συµβουλές του µπορούν να σώσουν ή να καταδικάσουν µία επιχείρηση ή ένα άτοµο. Μόνον όποιος έχει αντιµετωπίσει µεγάλες ασφαλιστικές ζηµίες και αποζηµιώσεις µπορεί να καταλάβει σε βάθος τη βαρύτητα και σηµασία των ασφαλιστικών συµβουλών, τόσο πριν, όσο και µετά τη ζηµία. Υπάρχουν επιχειρήσεις που έκλεισαν από την επέλευση µη καλυπτοµένης ζηµίας και άλλες που συνέχισαν απρόσκοπτα την πορεία τους µετά από µία δίκαιη αποζηµίωση, που βασιζόταν στο σωστό ασφαλιστήριο.
Ποια είναι, λοιπόν, τα στοιχεία που καθιστούν έναν σύµβουλο ασφαλίσεων αντάξιο του τίτλου του;
Είναι πολλά, αλλά είναι δυνατόν να ενταχθούν στις δύο έννοιες της επικεφαλίδας, στη γνώση και στο ενδιαφέρον. Αµφότερες είναι απαραίτητες στη δηµιουργία του σωστού συµβούλου και κάθε νέος σύµβουλος που επιδιώκει σοβαρά την καταξίωση, πρέπει να τις αποκτήσει µε εργατικότητα και ορθολογισµό.
Η γνώση του ασφαλιστικού αντικειµένου είναι δύσκολη και απαιτεί στοιχειώδες υπόβαθρο τεχνικό, οικονοµικό και νοµικό. Αυτό, βεβαίως, δεν σηµαίνει ότι ο σύµβουλος πρέπει ταυτοχρόνως να είναι µηχανικός, οικονοµολόγος και δικηγόρος, αλλά η εξοικείωση και η κατανόηση των βασικών εννοιών αυτών των αντικειµένων είναι απαραίτητη.
Δεν µπορείς να είσαι σωστός σύµβουλος ασφαλίσεων και να αγνοείς τι σηµαίνει µεταλλική κατασκευή, µικτό κέρδος ή αστική ευθύνη. Οι γνώσεις αυτές αποκτώνται σταδιακά µε σπουδές ή µε µελέτη και πρακτική εξάσκηση, αλλά το ξεκαθάρισµα και η πλήρης κατανόηση των εννοιών της ασφάλισης αποτελούν θεµελιώδεις προϋποθέσεις για τη συνέχεια.
Το ενδιαφέρον του συµβούλου για τον πελάτη του είναι εξίσου σηµαντικό µε τη γνώση και µπορεί να αποτελέσει το στοιχείο διαφοροποίησης στην επιλογή του συγκεκριµένου συµβούλου από τον πελάτη. Το ασφαλιστικό επάγγελμµα δεν απαιτεί γνώσεις ανωτέρων µαθηµατικών ή θεωρητικής φυσικής, αλλά απαιτεί συνέπεια,, προσοχή και τάξη.
Ο κάθε πελάτης, µικρός ή µεγάλος, πρέπει να αντιµετωπίζεται από τον σύµβουλο ως εάν να πρόκειται για τη δική του ασφάλιση και να υπάρχει µία καλώς εννοουµένη ανησυχία του συµβούλου για τις υποθέσεις του πελάτη.
Φυσικά, αυτό συναρτάται µε τον αριθµό και το µέγεθος των πελατών που χειρίζεται ο κάθε σύµβουλος, µε την οργάνωση της εταιρείας που απασχολείται και µε κάθε άλλο παράγοντα που θα του εξασφαλίζει τον απαιτούµενο χρόνο, ώστε να ασχολείται ουσιαστικά µε τα θέµατα του πελάτη.
Το µεγάλο µέγεθος µιας εταιρείας συµβούλων, µε τους πολυάριθµους και σηµαντικούς πελάτες, δεν οδηγεί πάντοτε και στην ποιοτική παροχή των συµβουλευτικών υπηρεσιών.
Εναπόκειται στον κάθε άνθρωπο που θέλει να ονοµάζεται σύµβουλος ασφαλίσεων να συνειδητοποιήσει τη βαρύτητα του ρόλου του, τη διαρκή ανάγκη της επιµόρφωσης και της παρακολούθησης των ασφαλιστικών θεµάτων και εξελίξεων, τη σηµασία του για τον πελάτη, αλλά κατ’ επέκταση και για την εθνική οικονοµία, υπέρ της οποίας υποτίθεται ότι όλοι ενδιαφερόµαστε και αγωνιζόµαστε.
Εάν ο κάθε σύµβουλος αποκτήσει επαγγελµατική νοοτροπία και πιστέψει στη σοβαρότητα και αξία των υπηρεσιών του, τότε και η γενικότερη οικονοµία θα γευθεί τους καρπούς της αναβάθµισης του ασφαλιστικού κλάδου.
Δηµήτρης Καράµπελας, Χηµικός Μηχανικός Ε.Μ.Π.