Ο ΠΣΑΣ έκανε τη διαφορά στο ετήσιο συνέδριό του
Είναι μεγάλη η προσπάθεια που καταβάλλεται από συγκεκριμένους ανθρώπους για την αναβάθμιση του ρόλου και των υπηρεσιών που προσφέρει ο ΠΣΑΣ στους ασφαλιστικούς συμβούλους της αγοράς μας. Από όλες τις ενέργειες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα ιδιαίτερη αναφορά αξίζει στη διοργάνωση του συνεδρίου, την Τρίτη 7 Ιουνίου, στον Δαναό.
Είναι γεγονός ότι οι ασφαλιστές για πολλά χρόνια με σκεπτικισμό στέκονταν απέναντι στον Σύλλογο και όχι κοντά του. Πιστεύουμε, όμως, ότι εκδηλώσεις σαν αυτή της περασμένης Τρίτης συνεισφέρουν σημαντικά στην αλλαγή της εικόνας που έχουν πολλοί επαγγελματίες για τον ΠΣΑΣ. Ο καιρός –που δεν βοήθησε την προσέλευση– δεν ήταν κάτι που μπορεί να ελέγξει η διοίκηση του ΠΣΑΣ, οι ομιλητές, όμως, είναι. Και οι ομιλητές που επέλεξε το ΔΣ του Συλλόγου κέρδισαν τις εντυπώσεις του ακροατηρίου.
Ο ΠΣΑΣ φρόντισε να δοθούν συγκεκριμένες απαντήσεις σε θέματα που άμεσα και πιεστικά θίγουν τους επαγγελματίες της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, στο μέτρο που αυτό είναι εφικτό σε ένα οικονομικό και επιχειρηματικό πλαίσιο που συνεχώς αλλάζει. Μεταξύ των πολλών και σημαντικών που αναφέρθηκαν ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στη διευκρίνιση του κ. Π. Λελεδάκη ότι το ζήτημα του αφορολόγητου ΔΕΝ έχει ακόμα οριστικοποιηθεί, καθώς επίκεινται σχετικές ρυθμίσεις σε νομοσχέδιο που θα κατατεθεί μέσα στο καλοκαίρι και άρα υπάρχει ακόμα περιθώριο παρεμβάσεων. Ο ίδιος αναφέρθηκε, επίσης, στις συντονισμένες προσπάθειες που γίνονται από τον ΠΣΑΣ, ώστε να δώσουν οι ασφαλιστικές εταιρείες ξανά τη δυνατότητα εθελοντικής παρακράτησης του 20% σε όποιον το επιθυμεί.
Από τις πολύ ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις των ομιλητών, επιλέξαμε κάποια βασικά σημεία των εισηγήσεων των κ.κ. Δημήτρη Μπούρλου, Δικηγόρου Παρ’ Αρείω Πάγω, Ειδικού σε ζητήματα Εργατικού Δικαίου, και Αντώνη Μουζάκη, Λογιστή, Φοροτεχνικού Α’ Τάξης, Συμβούλου επιχειρήσεων.
Αντώνης Μουζάκης: Αντί να βοηθήσουμε την επιχειρηματικότητα, βάζουμε τρικλοποδιές
Ξεκινώντας την ομιλία του, ο κ. Μουζάκης υπογράμμισε ότι οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές είναι από τους λίγους ελεύθερους επαγγελματίες που δεν μπορούν να φοροδιαφύγουν ακόμη κι αν το ήθελαν, κάτι που άλλωστε έχει τονιστεί κατ’ επανάληψη σε σχετικά διαβήματα προς την κυβέρνηση από τους εκπροσώπους της διαμεσολάβησης.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις σημαντικές αλλαγές που επέρχονται στον τρόπο φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών, οι οποίοι θα ακολουθήσουν τις κλίμακες μισθωτών και συνταξιούχων, χωρίς όμως να δικαιούνται αφορολόγητο ποσό.
Σύμφωνα με τις νέες κλίμακες, οι πρώτες 20.000 θα φορολογηθούν με 22%, οι επόμενες 10.000 με 29%, οι επόμενες 10.000 με 37% και τα εισοδήματα πέραν των 40.000 θα φορολογηθούν με 45%. Και βέβαια σ’ αυτά τα ποσά έρχεται να προστεθεί και η εισφορά αλληλεγγύης, η οποία είναι αυξημένη σε σχέση με την περασμένη χρονιά.
Προσθέτοντας στα παραπάνω ποσοστά και τις υψηλές ασφαλιστικές εισφορές που ορίζει ο νέος νόμος, διαπιστώνουμε ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες καλούνται να καταβάλουν έως και τα 2/3 του εισοδήματός τους για να καλύψουν δαπάνες του κράτους.
«Αντί να βοηθήσουμε την επιχειρηματικότητα, βάζουμε τρικλοποδιές. Επιβαρύνοντας τις επιχειρήσεις με όλους αυτούς τους φόρους και τις εισφορές, αυτές σίγουρα θα αναγκαστούν να προβούν σε απολύσεις, αυξάνοντας περαιτέρω το ποσοστό της ανεργίας, καθώς η μεγαλύτερη δαπάνη για τις περισσότερες επιχειρήσεις είναι η μισθοδοσία. Οπότε θα δημιουργηθούν αντίθετα αποτελέσματα από τα επιδιωκόμενα», τόνισε ο κ. Μουζάκης.
Όσον αφορά στην παρακράτηση του 20%, ο ομιλητής ανέφερε, ότι το επάγγελμα του ασφαλιστικού συμβούλου δεν έχει συμπεριληφθεί στα 50 περίπου ελευθέρια επαγγέλματα για τα οποία είναι υποχρεωτική η παρακράτηση. Ωστόσο, εφόσον οι διαμεσολαβητές το επιθυμούν, μπορούν σε συνεννόηση με τις συνεργαζόμενες ασφαλιστικές εταιρείες να εφαρμόσουν την παρακράτηση, κάτι που θα συμβάλει και στην καλύτερη δική τους ταμειακή ρευστότητα και για το οποίο ο ΠΣΑΣ έχει κάνει ήδη σημαντικές κινήσεις και επαφές.
Αναφερόμενος στη σκέψη πολλών επαγγελματιών ή επιχειρήσεων να μεταφέρουν την έδρα τους στο εξωτερικό, προκειμένου να γλιτώσουν από τη βαριά φορολογία, ο κ. Μουζάκης επεσήμανε πως ο νόμος ορίζει ότι είτε πρόκειται για φυσικό πρόσωπο είτε για εταιρεία, εφόσον παράγει εισόδημα στην Ελλάδα, αυτό το εισόδημα θα φορολογηθεί στη χώρα που παράγεται, δηλαδή στην Ελλάδα, άσχετα με το πού βρίσκεται η έδρα του.
Δημήτρης Μπούρλος: Το νέο ασφαλιστικό οδηγεί σε αύξηση της εισφοροδιαφυγής
O κ. Μπούρλος αναφέρθηκε εκτενώς στον νέο ασφαλιστικό νόμο, επισημαίνοντας τις κρίσιμες αλλαγές που επέρχονται, κυρίως όσον αφορά στο θέμα των συντάξεων.
- Αλλαγές στο επίπεδο των συνταξιοδοτικών παροχών
- Αλλαγές στο επίπεδο των ασφαλιστικών εισφορών
- Οργανωτικές αλλαγές με τη δημιουργία ενός ενιαίου φορέα για την κύρια ασφάλιση και ενός για την επικουρική.
Όσον αφορά στην κύρια σύνταξη, αυτή θα χωρίζεται σε δύο κομμάτια: την εθνική σύνταξη –η οποία θα ανέρχεται στα 384 ευρώ με 20 χρόνια ασφάλισης κατ’ ελάχιστον– και την ανταποδοτική σύνταξη, η οποία θα υπολογίζεται με τους λεγόμενους συντελεστές αναπλήρωσης, που ξεκινούν από 0,77 για κάθε χρόνο ασφάλισης για τα πρώτα 15 χρόνια και σταδιακά ανεβαίνουν.
Όπως τόνισε ο κ. Μπούρλος, σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έχουν πραγματοποιηθεί, τα ποσά των συντάξεων θα είναι πολύ χαμηλότερα με τον νέο νόμο, κυρίως όταν τα εργασιακά έτη ξεπερνούν τα 25 και οι συντάξιμες αποδοχές ξεπερνούν τα 1.000 ευρώ. Επίσης, καταργούνται οι προσαυξήσεις οικογενειακών βαρών (ανήλικα τέκνα, σύζυγος που δεν εργάζεται κ.λπ.).
Στη συνέχεια παρέθεσε κάποια παραδείγματα για ασφαλισμένους είτε στο ΙΚΑ είτε στον ΟΑΕΕ είτε και στα δύο ταμεία, υπολογίζοντας τη σύνταξη που δικαιούνταν με βάση το παλιό ασφαλιστικό καθεστώς και τη σύνταξη που θα πάρουν σύμφωνα με τον νέο νόμο. Οι διαφορές ξεπερνούν ακόμη και τα 600 ευρώ! Όσοι κατοχυρώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα από το 2016 έως το 2018 και η διαφορά της σύνταξης που θα πάρουν με τη σύνταξη που θα έπαιρναν με βάση τον παλιό νόμο ξεπερνά το 20%, θα λαμβάνει το 50% (30% για το 2017, 25% για το 2018) της διαφοράς αυτής ως προσωπική διαφορά.
Χαρακτηριστικό ήταν παράδειγμα υπολογισμού σύνταξης ασφαλισμένου 10 έτη στο ΙΚΑ και 28 στον ΟΑΕΕ όπου με το παλιό σύστημα θα έπαιρνε 1537 ευρώ και με το νέο θα υπολογιζόταν στα 919 ευρω!
Στο κομμάτι των εισφορών, το καθεστώς που διαμορφώνεται πλέον είναι:
- Για ελεύθερους επαγγελματίες, επιστήμονες και αγρότες 20% για τη σύνταξη και 6,95% για τον κλάδο ασθένειας.
- Για τους μισθωτούς θα είναι 20% για σύνταξη και 7,10% για ασθένεια, εκ των οποίων τα 2/3 θα καταβάλλονται από τον εργοδότη και το 1/3 από τον εργαζόμενο.
Οι εισφορές αυξάνονται σημαντικά για εισοδήματα άνω των 20.000 και οι αυξήσεις απογειώνονται στα πολύ υψηλά εισοδήματα.
Αναφερόμενος στο παράδειγμα της Γαλλίας, ο κ. Μπούρλος επισήμανε ότι εκεί, όσοι έχουν εισόδημα έως 30.000, καταβάλλουν εισφορές 8,23% για τη σύνταξή τους, οι οποίες αυξάνονται κατά 1,87% για εισοδήματα άνω των 30.000. Οπότε ένας εργαζόμενος με εισόδημα 70.000 στη Γαλλία θα πληρώνει συνολικά εισφορές 3.725 ευρώ, ενώ στην Ελλάδα θα πληρώνει 14.000 ευρώ για το κομμάτι της σύνταξης! Και βέβαια η σχέση εισφορών/παροχών είναι απογοητευτική, καθώς οι εισφορές αυξάνονται, αλλά οι συντάξεις μειώνονται δραματικά, έχοντας και πλαφόν 2.000 ευρώ.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ασφαλισμένου που με 40 έτη ασφάλισης και εισόδημα 70.000 θα είχε πληρώσει συνολικά 560.000 ευρώ εισφορές για σύνταξη. Με το παλιό σύστημα θα έπαιρνε 3.166 ευρώ σύνταξη ενώ τώρα το πλαφόν είναι 2.000 μεικτό εισόδημα σύνταξης και 1.800 καθαρό με τις κρατήσεις.
Η ανταποδοτικότητα εισφορών παροχών σε εισοδήματα άνω των 25.000 έχει μειωθεί από 1,3 σε 0,75.
Επίσης πλέον για τους ασφαλισμένους μετά το 1993 δεν θα υπάρχει η δυνατότητα επιλογής ενός μόνο φορέα κύριας ασφάλισης και εφ’ όσον διατηρούν δύο επαγγελματικές ιδιότητες θα πρέπει να πληρώνουν εισφορές και στα δύο ταμεία και για τον κλάδο σύνταξης και για τον κλάδο υγείας.
Αυτό ισχύει και αν κάποιος πλέον συμμετέχει σε μια εταιρεία ή είναι μέλος διοικητικού συμβουλίου.
Τέλος, για ασφάλιση πάνω από 20 έτη το ποσό αύξησης της σύνταξης αυξάνεται αναλογικά ελάχιστα, π.χ. για εισφορές έτους 4.800 η αύξηση είναι μόνο 20 ευρώ και για να γίνει απόσβεση ο ασφαλισμένος θα πρέπει να παίρνει σύνταξη πλέον των 23 ετών. Το αποτέλεσμα είναι να μην υπάρχει επί της ουσίας κανένα κίνητρο για επιπλέον χρόνια ασφάλισης. Άρα στην ουσία πρόκειται για μία έμμεση φορολόγηση, που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην αύξηση της εισφοροδιαφυγής.
{gallery}EKDILOSEIS_2/EKDHLOSEIS-2016/PSAS-synedrio16-ekpaid{/gallery}