Μανώλης Καρυδάκης Ασφαλιστικός Πράκτορας: IΣΧΥΣ από τα Δωδεκάνησα…
H προετοιμασία της ετήσιας έκδοσής μας «Άνθρωποι & Αριθμοί» ήταν η ευκαιρία για μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον κ. Μανώλη Καρυδάκη.
Ασφαλιστικός Πράκτορας με πολύχρονη εμπειρία, αφού δραστηριοποιείται στο χώρο από το 1984, ο Μ. Καρυδάκης είναι Πρόεδρος του Συλλόγου Διαμεσολαβούντων στην Ιδιωτική Ασφάλιση Δωδεκανήσου ΙΣΧΥΣ.
Ο Σύλλογος ΙΣΧΥΣ ιδρύθηκε τo 2008 και, σύμφωνα με τον κ. Καρυδάκη, είναι «ο πρώτος σύλλογος που συμπεριέλαβε στα μέλη του όλες τις βαθμίδες διαμεσολάβησης που δραστηριοποιούνται στην περιοχή των Δωδεκανήσων, κρίνοντας ότι τα συμφέροντα όλων είναι κοινά».
Ο Σύλλογος συμμετείχε στην προσπάθεια των φορέων της διαμεσολάβησης, όταν προσπαθούσαν να δημιουργήσουν ένα τριτοβάθμιο συνδικαλιστικό φορέα, που θα μπορούσε από κοινού να διαλέγεται με τις εταιρείες και τους εποπτικούς φορείς, να αντιμετωπίζει και να επιλύει τα προβλήματα του κλάδου.
Όταν η ιδέα της συνομοσπονδίας εγκαταλείφτηκε και βρέθηκε άλλος δρόμος ενοποίησης του κλάδου, «οι τοπικοί σύλλογοι και ενώσεις που δημιουργήθηκαν έμειναν …στα αζήτητα», εκφράζει το παράπονο ο κ. Καρυδάκης, προσθέτοντας: «Μας υποτιμούν εμάς εδώ στην Επαρχία. Είμαστε καλοί μόνο όταν μας χρειάζονται, αλλά απ’ ό,τι φαίνεται μας χρησιμοποιούν για δικά τους, προσωπικά παιχνίδια προβολής και μετά μας ξεχνούν. Στην περίπτωση της ενοποίησης των διαμεσολαβούντων, αγνόησαν όλους τους φορείς της επαρχίας. Προχώρησαν στη δημιουργία της ΕΑΔΕ και δεν μπήκαν στον κόπο να μας ζητήσουν να συμμετάσχουμε. Το χειρότερο είναι ότι συμπεριφέρονται ως εκπρόσωποι όλων των διαμεσολαβούντων, χωρίς να έχουμε καταλάβει από πού αντλούν αυτή τη βεβαιότητα. Ακόμα και για την αποστολή της επιστολής Ζάρκου στις Τράπεζες, η νεοσύστατη ΕΑΔΕ –της πρωτευούσης και μόνο– έβγαλε ανακοίνωση που έλεγε ότι ήταν αποτέλεσμα της όψιμης επίσκεψής τους στην ΤτΕ, υπονοώντας ότι αυτοί και μόνο αυτοί και… “κατόπιν ενεργειών τους” στάλθηκε η συγκεκριμένη επιστολή», επισημαίνει ο κ. Καρυδάκης, θυμίζοντάς μας ότι ως Σύλλογος από το 2011 είχαν αποστείλει ανοικτή επιστολή στο Διοικητή της ΤτΕ, με την οποία «καταγγέλλαμε όλα αυτά τα έκτροπα που συμβαίνουν και καλούσαμε την ΤτΕ να επέμβει και με το θεσμικό της ρόλο να διορθώσει τα κακώς κείμενα. Δυστυχώς, δεν λάβαμε κάποια απάντηση. Μας αγνόησε και αυτή, όπως και οι συνάδερφοί μας».
Όσον αφορά την επιστολή Ζάρκου στις Τράπεζες, ο κ. Καρυδάκης σχολιάζει: «Εμείς σαν σύλλογος δεν χαιρετίζουμε την αποστολή της επιστολής αυτής, όπως έσπευσαν να χαιρετίσουν άλλοι σύλλογοι. Θα περιμένουμε τα αποτελέσματα· αν υπάρξουν… Ο κ. Ζάρκος υπενθυμίζει στις τράπεζες τα αυτονόητα, δηλαδή, τι προβλέπει ο Νόμος που οι Τράπεζες όφειλαν να εφαρμόζουν. Ευχόμαστε πράγματι να αλλάξει κάτι, πλην όμως το τοπίο είναι αρκετά θολό και από την ΤτΕ δεν κάνουν κάτι για να ξεκαθαρίσει. Εάν πράγματι η ΤτΕ ήθελε να διορθωθούν κατά κάποιο τρόπο τα πράγματα με τις Τράπεζες, είναι αρκετά εύκολο να διαπιστώσει από τις παραγωγές των πρακτορείων τους πώς αυξήθηκαν απότομα και από πού προήλθε η παραγωγή τους (από ποια εταιρεία ή ασφαλιστικό πρακτορείο). Το σίγουρο είναι ότι θα εξακολουθήσουμε να αγωνιζόμαστε για την εφαρμογή του Νόμου από τις Τράπεζες – Ασφαλιστικά πρακτορεία, που λειτουργούν εκβιαστικά και αθέμιτα σε βάρος των επαγγελματιών διαμεσολαβούντων».
Ερχόμενη η συζήτηση και στην τοπική αγορά, ο κ. Καρυδάκης επισημαίνει: «Η δουλειά του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή σε περιοχές όπως τα Δωδεκάνησα εξαρτάται πολύ από την ένταση ή την κάμψη του τουρισμού. Όσο διαρκεί η τουριστική σεζόν και ο κόσμος έχει λεφτά, είναι πιο ανοιχτός και δεκτικός στις προτάσεις και προχωρά στην ασφαλιστική του κάλυψη.
Τον υπόλοιπο χρόνο τα πράγματα είναι πιο υποτονικά. Στην ασφάλιση υγείας, για παράδειγμα, υπάρχει ενδιαφέρον. Ωστόσο, για να είναι σε θέση να προχωρήσουν στην ασφάλιση, θα πρέπει να ανοίξει η τουριστική σεζόν και να ξεκινήσουν δουλειά και βεβαίως να πληρωθούν και τους μισθούς που τους χρωστάνε, γιατί υπάρχει κόσμος που είναι μήνες απλήρωτος». Την ίδια στιγμή, στην ασφάλιση περιουσίας και δη των επιχειρήσεων, που ήταν μαζί με το αυτοκίνητο οι κύριοι τομείς δραστηριότητας των τοπικών διαμεσολαβητών, «οι επιχειρήσεις είναι πλέον εξαρτημένες δανειακά από τις τράπεζες, οι οποίες μαζί με το δάνειο παίρνουν και την ασφαλιστική κάλυψη», τονίζει ο κ. Καρυδάκης.
Τι μπορεί να κάνει ένας διαμεσολαβητής υπό αυτές τις συνθήκες, για να διαφοροποιηθεί;
«Κάθε επαγγελματίας σε περιόδους οικονομικής κρίσης προσπαθεί να διαφοροποιηθεί, αφενός, από τους άλλους και, αφετέρου, να κρατήσει τους υπάρχοντες πελάτες του. Δυστυχώς, εμείς της διαμεσολάβησης δεν έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε οικονομική πολιτική, ούτως ώστε να προσεγγίσουμε νέους πελάτες, μιας και το ζητούμενο σε περιόδους ύφεσης, στον κλάδο μας τουλάχιστον, είναι δυστυχώς η χαμηλή τιμή και μόνον. Η διαφοροποίησή μας είναι μόνο στο καλό σέρβις και τη σωστή ενημέρωση. Αυτά, κατά κάποιο τρόπο, αντισταθμίζουν και την προσφορά συμβολαίων σε εξευτελιστικές τιμές που, όπως καλά γνωρίζετε, κυκλοφορούν παντού. Για να μη χάσουμε πελάτη σε κάθε ανανέωση ξανακάνουμε πώληση, για να καταλήξουμε τελικά σε χαμηλότερη τιμή από το προηγούμενο. Για το λόγο και μόνο αυτό χρειάζεται να συνεργαζόμαστε με αρκετές ασφαλιστικές, για να είμαστε σε θέση να προτείνουμε το πρόγραμμα που συμφέρει περισσότερο τον πελάτη», απαντά ο κ. Καρυδάκης, ο οποίος θεωρεί «ότι για όλες αυτές τις …δημοπρασίες ασφαλιστηρίων, την ευθύνη φέρουν ακέραια οι ασφαλιστικές εταιρείες, που διαρκώς διαφημίζουν όλο και φτηνότερα ασφάλιστρα, λες και οι ασφαλίσεις είναι …ζαρζαβατικά». Μάλιστα, φοβάται ότι και στον κλάδο υγείας, με την καθιέρωση των ετησίως ανανεούμενων συμβολαίων, «θα κάνουν βόλτες τα ασφαλιστήρια υγείας από εταιρεία σε εταιρεία!». Ο ίδιος πιστεύει ότι οι ασφαλιστικές πρέπει, στα πλαίσια της ΕΚΕ τους, να φροντίζουν οι πελάτες να αποκτήσουν ασφαλιστική συνείδηση και όχι καταναλωτική, διαφημίζοντας το φθηνότερο. «Πάντως, εμείς προσπαθούμε, στο μέτρο του δυνατού, να ικανοποιήσουμε πραγματικές ανάγκες, προτείνοντας ένα ασφαλιστικό πρόγραμμα, και αντί να εισπράξουμε τα ευχαριστώ από τις εταιρείες εισπράττουμε την απαξίωση», τονίζει.
Μένοντας στο θέμα των σχέσεων με τις εταιρείες υπογραμμίζει ότι «στην εποχή μας είναι επιβεβλημένη η ανάγκη αλλαγής νοοτροπίας των εταιρειών και του τρόπου αντιμετώπισης των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, διαφορετικά το μέλλον της διαμεσολάβησης διαγράφεται ζοφερό. Ήδη υπάρχουν συνάδελφοι, κυρίως νέοι, που έχουν απογοητευθεί από τις πρακτικές των ασφαλιστικών, που συνεπικουρούμενες από τη μείωση σε πολλές περιπτώσεις της προμήθειας, τη συρρίκνωση των εργασιών και του υπερβάλλοντος ζήλου των τραπεζών για πρόσκτηση παραγωγής, έχουν περιέλθει σε εξαιρετικά δύσκολη οικονομική δυσχέρεια και πολλοί εγκαταλείπουν το χώρο. Εάν οι ασφαλιστικές συνεχίσουν να απαξιώνουν τους διαμεσολαβητές, σε λίγα χρόνια θα αρχίσουν να τους “ψάχνουν”. Είναι αποκλειστικά στο χέρι τους να διατηρήσουν ζωντανό τον κλάδο της διαμεσολάβησης και κατ’ επέκταση να διασφαλίσουν και τη συνέχεια της ύπαρξής τους».
Εκφράζοντας μάλιστα την αγωνία του για το μέλλον της αγοράς, ο κ. Καρυδάκης επισημαίνει: «Δεν είναι, κατά την άποψή μας, υγιές και συμφέρον του κλάδου οι ασφαλιστικές να υποθάλπουν άτομα χωρίς άδεια, μη επαγγελματίες. Δεν είναι υγιές και αγγίζει τα όρια του αθέμιτου ανταγωνισμού εταιρείες να διαθέτουν συμβόλαια πολλών ταχυτήτων (διαφορετικές τιμές για ίδια συμβόλαια), ανάλογα με την προμήθεια που θέλει ο συνεργάτης, ούτε όλο τους το βάρος στη διάθεση ασφαλιστηρίων να το ρίχνουν στην πώληση μέσω Internet ή να στηρίζονται στη διάθεση ασφαλιστηρίων και με διαφορετική τιμή πολλές φορές μέσω Τραπεζών. Δεν είναι, επίσης, υγιές και δεν έχει μέλλον η συνεχής διαφήμιση των χαμηλών ασφαλίστρων από τηλεοράσεως. Καταστρέφουν την όποια ασφαλιστική συνείδηση είχαν διαμορφώσει στους Έλληνες οι Επαγγελματίες Ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές και μόνον. Γενικά, καλό θα ήταν ορισμένοι Διευθυντές να επισκέπτονται τα πρακτορεία και να ακούν τους πελάτες, που με ευθύνη τους και μόνο (των εταιρειών) ψάχνουν συνεχώς για φτηνότερα ασφάλιστρα. Τότε, θα διαπιστώσουν ότι το κριτήριο μόνο της τιμής υπερισχύει και η ασφαλιστική συνείδηση, με ευθύνη των εταιρειών, ακολουθεί ασθμαίνουσα αρκετά πίσω, συντηρούμενη ακόμα από υπεύθυνους επαγγελματίες διαμεσολαβητές. Από όλα τα παραπάνω αλλά και πολλά άλλα, που συμβαίνουν και δεν λέγονται, κάθε ένας μπορεί να προβλέψει το μέλλον στην ασφαλιστική διαμεσολάβηση, που αν οι Ασφαλιστικές και η Εποπτική αρχή δεν προσπαθήσουν να αλλάξουν, σε λίγα χρόνια δεν θα υπάρχει με τη μορφή που την ξέρουμε σήμερα».