Επένδυση και όχι δαπάνη η ασφάλιση αστικής ευθύνης
Αξιέπαινη η πρωτοβουλία της Επιτροπής Αστικής Ευθύνης & Επαγγελματικών Ευθυνών της ΕΑΕΕ, να φέρει σε επαφή τους ασφαλιστές με τον καταναλωτή, και ειδικότερα με τον επιχειρηματικό κόσμο.
Κρίνοντας ότι η ασφάλιση αστικής ευθύνης δεν είναι πολυτέλεια σε καιρό κρίσης, αλλά, αντίθετα, είναι μία ασφάλιση που τη χρειάζονται τόσο οι μεγάλες όσο και οι μικρότερες επιχειρήσεις, ο κ. Κων/νος Μίχαλος, Πρόεδρος του ΕΒΕΑ, στήριξε αυτήν την πρωτοβουλία και συνδιοργάνωσε με την ΕΑΕΕ την εν λόγω εκδήλωση, η οποία συγκέντρωσε μεγάλο αριθμό επιχειρηματιών, μελών του ΕΒΕΑ.
Στον χαιρετισμό που απηύθυνε ο Πρόεδρος του ΕΒΕΑ αναφέρθηκε στην αύξηση που παρατηρείται στη διεκδίκηση αποζημιώσεων, στο αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει για την προστασία τόσο του καταναλωτή όσο και του περιβάλλοντος, αλλά και στην οικονομική στενότητα που υπάρχει στις επιχειρήσεις, παράγοντες που κάνουν αναγκαία περισσότερο από ποτέ την ασφαλιστική κάλυψη. Ο ίδιος χαρακτήρισε δείγμα ωριμότητας του επιχειρηματικού κόσμου την ύπαρξη ασφαλιστική κάλυψης.
Το απρόοπτο μπορεί να σημάνει την καταστροφή μιας επιχείρησης
Πώς γίνεται, όμως, να ζητάμε από τους επιχειρηματίες να προσθέσουν ένα ακόμα έξοδο στον προϋπολογισμό τους, σε μια εποχή που οι δουλειές πάνε από το κακό στο χειρότερο, και οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν μεγάλες οικονομικές δυσκολίες;
Την απάντηση την έδωσε στον δικό του χαιρετισμό ο ασφαλιστής Πρόεδρος του ΕΕΑ, κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου: «Η ασφάλιση είναι απαραίτητη ειδικά σε περιόδους κρίσης, ειδικά όταν αντιμετωπίζουμε οικονομικές δυσκολίες. Γιατί αν τύχει το απρόοπτο, αν χρειαστεί να αποζημιώσεις έναν πελάτη ή έναν συνεργάτη σου με ένα μεγάλο ποσό, δε θα μπορείς. Κι αυτό… μπορεί να σημάνει την καταστροφή σου» (ολόκληρη η ομιλία του κ. Χατζηθεοδοσίου εδώ).
Η ασφάλιση δεν είναι δαπάνη, αλλά επένδυση
«Όραμα των επιχειρήσεων είναι η ανάπτυξή τους, και αυτή περνάει μέσα από την προστασία της ίδιας της επιχείρησης και των ανθρώπων της», υπογράμμισε ο κ. Giuseppe Zorgno, Πρόεδρος της Επιτροπής Αστικής Ευθύνης & Επαγγελματικών Ευθυνών της ΕΑΕΕ και Country Manager της AIG για Ελλάδα και Κύπρο. Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρθηκε συνοπτικά στα είδη αστικής ευθύνης, στους κινδύνους που καλύπτουν οι ασφαλιστικές εταιρείες, στις συνέπειες αυτών των κινδύνων για τις επιχειρήσεις, τονίζοντας ότι «τα ασφαλιστικά συμβόλαια, δεν είναι δαπάνη αλλά επένδυση».
Δεν παρέλειψε, μάλιστα, να δώσει κάποια στατιστικά στοιχεία για τον κλάδο ασφάλισης αστικής ευθύνης, η παραγωγή ασφαλίστρων του οποίου στην Ευρώπη ανέρχεται σε €27 δις και αντιστοιχεί στο 7,3% της συνολικής παραγωγής, ενώ στην Ελλάδα ανέρχεται σε €76 εκατ. και στο 3,7% της συνολικής παραγωγής.
Εργοδοτική ευθύνη, ελαττωματικά προϊόντα, ευθύνη στελεχών
Από τους κύριους ομιλητές της εκδήλωσης τα τρία στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς, κ.κ. Δημήτρης Μάνος, Senior Underwriter ERGO, Ελίνα Παπασπυροπούλου, Director, Insurance Technical Div. HDI-Gerling, Κώστας Βούλγαρης, Financial Lines Head, Greece, Cyprus & Malta AIG, επικεντρώθηκαν αντίστοιχα:
- στα εργατικά ατυχήματα & την ασφάλιση ευθύνης εργοδότη,
- στην ευθύνη από ελαττωματικά προϊόντα και
- στην Ασφάλιση Ευθύνης Στελεχών, ως προσωπική ασπίδα προστασίας.
Αναφέρθηκαν στο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την αστική ευθύνη και αφορά στην προστασία του καταναλωτή αλλά και του εργαζόμενου, στους κινδύνους που αντιμετωπίζουν σε κάθε μία περίπτωση οι επιχειρήσεις και τα στελέχη τους, στο τι καλύπτουν τα ασφαλιστικά προγράμματα ευθύνης, αλλά και στα οφέλη που προκύπτουν για την επιχείρηση που θα επιλέξει να ασφαλιστεί.
Στη συνέχεια, ο κ. Αθανάσιος Λάμπρου, Δικηγόρος, Εταίρος της Ζέμπερης, Μαρκεζίνης & Λάμπρου,επικεντρώθηκε στη Νομολογία των Δικαστηρίων, αναφέροντας μία σειρά από περιπτώσεις που άπτονταν σε ειδικά θέματα Αστικής Ευθύνης των Επιχειρήσεων.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η αναφορά του σε αποζημιώσεις που επιδικάστηκαν από τα δικαστήρια για ηθική βλάβη και ψυχική οδύνη, οι οποίες κυμαίνονται από €10.000 έως και €200.000 κατά περίπτωση. Πόσο εύκολο είναι για μια επιχείρησηνα διαθέσει σήμερα τέτοια ποσά; Είναι ένα ερώτημα που προκύπτει και αναδεικνύει τη χρησιμότητα της ασφάλισης αστικής ευθύνης.
Δέντρο ή δάσος η αξιοπιστία της αγοράς;
Ωστόσο, όταν η πρώτη ερώτηση που τίθεται από το κοινό αφορά στην αξιοπιστία της ασφαλιστικής αγοράς και στη φερεγγυότητα των ασφαλιστικών εταιρειών και όχι σε κάτι από τα τόσα ενδιαφέροντα που ακούστηκαν από τους αξιόλογους ομιλητές, κάπου υπάρχει πρόβλημα.
Το πρόβλημα είναι, καταρχάς, της ίδιας της ασφαλιστικής αγοράς. Όχι γιατί δεν έχει κατανοήσει πόσο τελικά έχουν στιγματίσει τον ασφαλιστικό κλάδο στα μάτια της ελληνικής κοινωνίας οι ανακλήσεις αδειών των προηγούμενων χρόνων, αλλά γιατί, όταν το παραδέχεται, υπερασπίζεται ενοχικά και απολογητικά τον εαυτό της.
Βεβαίως και εποπτεύεται, πλέον, αυστηρά από την Τράπεζα της Ελλάδος, γεγονός που ενισχύει την αξιοπιστία της. Αλλά και άλλοι κλάδοι εποπτεύονται είτε από την ΤτΕ είτε από άλλους φορείς. Κανείς, όμως, δεν θα …ζητήσει πιστοποιητικό φερεγγυότητας, προκειμένου να εμπιστευτεί τις υπηρεσίες ενός δικηγόρου, ενός γιατρού ή ενός λογιστή. Θα ρωτήσει, όμως, έναν φίλο ή έναν άνθρωπο που εμπιστεύεται αν είναι ευχαριστημένος από τις υπηρεσίες που τους προσέφεραν οι συγκεκριμένοι επαγγελματίες. Την αξιοπιστία της αγοράς την ενισχύουν (ή δεν την ενισχύουν) οι άνθρωποι που εργάζονται σε αυτή και κάποιοι από αυτούς τους ανθρώπους, οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές, πολλές φορές δεν αξιοποιούνται όσο θα έπρεπε για την έξωθεν καλή μαρτυρία των ασφαλιστικών εταιρειών προς την κοινωνία.
Το πρόβλημα, όμως, εντοπίζεται και στον ίδιο τον επιχειρηματικό κόσμο, ο οποίος απ’ ό,τι φάνηκε, αντιμετωπίζει επιδερμικά το θέμα και μοιάζει να χάνει το δάσος κοιτάζοντας το δέντρο. Μήπως και στους δικούς τους κλάδους δεν υπάρχουν καλοί και κακοί επαγγελματίες; Αυτό ακυρώνει τους ίδιους ως σωστούς επαγγελματίες; Μήπως δεν έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με αφερέγγυους προμηθευτές ή συνεργάτες; Σταμάτησαν κάθε δραστηριότητα γι’ αυτόν το λόγο;
Η επιχειρηματική δραστηριότητα εμπεριέχει κινδύνους και ευθύνες, όπως πολύ σωστά ανέφερε ο κ. Μίχαλος. Η ασφάλιση βοηθά, με τον τρόπο της, να μειωθούν οι επιπτώσεις αυτών των κινδύνων και οι ευθύνες που θα χρειαστεί να αναλάβει ο επιχειρηματίας να έχουν τις όσο το δυνατό μικρότερες συνέπειες. Όπως όλοι μας ψάχνουμε τους σωστούς επαγγελματίες στους δικούς τους χώρους, προκειμένου να εξυπηρετηθούμε ή να αγοράσουμε ένα προϊόν, έτσι κι αυτοί μπορούν, σταθμίζοντας τα κόστη και τα οφέλη, να ψάξουν να βρουν στον ασφαλιστικό χώρο τους σωστούς επαγγελματίες (εταιρείες και διαμεσολαβητές) που θα τους βοηθήσουν να ασφαλιστούν σωστά.
{gallery}EKDILOSEIS/eaee-ebea-liability{/gallery}