Δεοντολογικά τα εμπιστευτικά
Για άλλη μια φορά –δυστυχώς, δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει– βρισκόμαστε στη διόλου ευχάριστη θέση να σχολιάσουμε ένα αρνητικό φαινόμενο, που δεν τιμά καθόλου την αγορά μας. Αναφερόμαστε στο φαινόμενο των …διαρροών εμπιστευτικών κειμένων.
Κάθε αγορά, για να λειτουργήσει ομαλά, χρειάζεται συγκεκριμένους κανόνες, τους οποίους οφείλουν να τηρούν και να σέβονται όλοι όσοι εργάζονται στη συγκεκριμένη αγορά και νοιάζονται πραγματικά για το παρόν και το μέλλον της. Και αυτό ισχύει πρώτα πρώτα και για εμάς τους ίδιους ως κλαδικό έντυπο.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά…
Στις 30 Δεκεμβρίου 2013, δημοσιεύτηκε στο Nextdeal.gr εγκύκλιος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (έφερε τις υπογραφές του Αντιπροέδρου κ. Γ. Κώτσαλου και του Γεν. Γραμματέα κ. Ι. Λαπατά), η οποία περιελάμβανε τα συμπεράσματα της ομάδας εργασίας που συγκροτήθηκε στην ΕΑΕΕ σχετικά με τις Πράξεις 30 και 31 της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΤτΕ. Όπως σημειωνόταν μάλιστα χαρακτηριστικά, «η επεξεργασία ενός τέτοιου κειμένου προκρίθηκε για λόγους διευκόλυνσης των εταιρειών στην κατανόηση των υποχρεώσεων που δημιουργούνται κατά τη χάραξη των απαραίτητων πολιτικών εκ μέρους αυτών, μέσα σε χρονικά περιθώρια ιδιαίτερα πιεσμένα».
Η συγκεκριμένη εγκύκλιος της ΕΑΕΕ ήταν εμπιστευτική και απεστάλη μόνον στους επικεφαλής των εν Ελλάδι ασφαλιστικών επιχειρήσεων. Και είναι απόλυτα κατανοητό, σεβαστό και αποδεκτό το να χαρακτηρίζει ένα θεσμικό συλλογικό όργανο ως «εμπιστευτικό» ένα έγγραφο, στο πλαίσιο της διαβούλευσης που διεξάγεται μεταξύ των μελών του! Σε κάθε “οικογένεια” υπάρχουν θέματα …εν οίκω, που η ίδια θα αποφασίσει πότε και πώς θα καταστούν …εν Δήμω –είναι δικαίωμά της!
Δεν χρειάζεται προφανώς να σχολιάσουμε το γεγονός ότι ο χαρακτηρισμός ενός εγγράφου ως «εμπιστευτικού» δημιουργεί συγκεκριμένες υποχρεώσεις στους αποδέκτες του! Χρήζει σχολιασμού, ωστόσο, και είναι απορίας άξιον το κίνητρο εκείνου που διέρρευσε τη συγκεκριμένη εγκύκλιο –το έκανε …ελαφρά τη καρδία; το έκανε για να γίνει αρεστός στο Μέσο στο οποίο τη διέρρευσε; το έκανε για να …εξυπηρετήσει… Δεν είμαστε σε θέση να ξέρουμε το κίνητρο, αλλά εύλογα αναρωτιόμαστε…
Ας πάμε, όμως, στη συνέχεια…
Στις 8 Ιανουαρίου 2014, η Ένωση Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ελλάδος, λαμβάνοντας γνώση της συγκεκριμένης εγκυκλίου της ΕΑΕΕ, όπως αυτή δημοσιοποιήθηκε στο Nextdeal.gr, απέστειλε στη Διεύθυνση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης επιστολή με συγκεκριμένες επισημάνσεις επί του περιεχομένου της! Η ΕΑΔΕ δεν γνώριζε, εφόσον δεν αναφερόταν πουθενά στο δημοσίευμα, ότι η εγκύκλιος ήταν εμπιστευτική!
Προφανώς η Ε.Α.Δ.Ε. είχε κάθε λόγο και κάθε έννομο συμφέρον να σχολιάσει και να επισημάνει στην Εποπτική Αρχή όσα η ίδια θεωρούσε σημαντικά για τη λειτουργία της αγοράς και το συμφέρον των μελών της, ασφαλιστικών διαμεσολαβητών. Χρησιμοποιεί μάλιστα και αρκετά σκληρή γλώσσα, στην κριτική που εκφράζει (βλέπε το σχετικό δημοσίευμά μας) ως προς την ερμηνεία από την ΕΑΕΕ των Πράξεων της ΤτΕ.
Ωστόσο, όσα αναφέρονται στη συγκεκριμένη εγκύκλιο της ΕΑΕΕ δεν είναι θέσεις δημοσίως και επισήμως εκπεφρασμένες. Είναι συμπεράσματα της ομάδας εργασίας της ΕΑΕΕ, που τα “μοιράζεται” με τους επικεφαλής των ασφαλιστικών εταιρειών!
Γίνεται αντιληπτή η σύγχυση που προκαλείται; Γίνεται αντιληπτή η εικόνα που δημιουργείται στην ΤτΕ για τους εποπτευομένους της;
Ποιον ωφέλησε τελικά η διαρροή του συγκεκριμένου εγγράφου; Ο διαρρεύσας αισθάνεται ικανοποίηση από την …υπηρεσία που προσέφερε;
Η ευκαιριακή εμπορευματοποίηση των διαφωνιών του κλάδου, οι οποίες είναι υγιές στοιχείο ζωντάνιας, δεν ανήκει στις πρακτικές, τουλάχιστον τις δικές μας, και όπου αυτές τις πρακτικές τις συναντάμε, εμείς τις καταδικάζουμε και ελπίζουμε και οι συναγωνιστές μας.