Ασφάλιση Σκαφών Αναψυχής: Τι ισχύει στις μέρες μας;
Της Μαρίας Τσαλμίδη, Senior Underwriter Personal Property South Zone EMEA AIG
Αναμφίβολα, η γεωγραφική θέση της Ελλάδας, με περισσότερα από 1.400 νησιά και νησίδες, 15.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής αλλά και ευνοϊκό κλίμα, την καθιστούν ιδανική χώρα για κάθε είδους θαλάσσια δραστηριότητα. Οι ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής έχουν ήδη ξεκινήσει τις προετοιμασίες για τις πρώτες πλεύσεις τους, ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης προετοιμασίας, η ασφάλιση του σκάφους αποτελεί πρωταρχικό μέλημα για κάθε ιδιοκτήτη, ώστε να εξασφαλίσει την καλύτερη προστασία τόσο του πληρώματος και των υπολοίπων όσο και του ίδιου του σκάφους.
Σίγουρα ο κλάδος της Ασφάλισης Σκαφών έχει υποχωρήσει σε σύγκριση πάντα με τα προηγούμενα χρόνια, καθώς οι δύσκολες συνθήκες που επικρατούν στη χώρα μας έχουν επηρεάσει αρνητικά τις πωλήσεις των σκαφών και έχουν προκαλέσει αύξηση στον αριθμό των παροπλισμένων. Παράλληλα, ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η συνεχής αυξητική τάση του αριθμού των ανασφάλιστων σκαφών, μολονότι η Ασφάλιση Αστικής Ευθύνης προς τρίτους είναι υποχρεωτική, εδώ και δύο χρόνια.
Οι ιδιοκτήτες των σκαφών οφείλουν να γνωρίζουν ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 4256/2014 για την Ασφάλιση Αστικής Ευθύνης προς τρίτους, οι Λιμενικές Αρχές έχουν το δικαίωμα να επιβάλλουν πρόστιμα στους ιδιοκτήτες ανασφάλιστων σκαφών, που μπορεί να ανέρχονται από €5.000 έως €25.000 ευρώ.
Παρόλο που η Ασφάλιση Αστικής Ευθύνης καθίσταται υποχρεωτική, αυτή από μόνη της δεν επαρκεί, για να προφυλάξει το ίδιο το σκάφος από τους πιο συνηθισμένους κινδύνους, που αποτελούν και την πλειονότητα των ζημιών.
Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία της έκθεσης που διεξήγαγε η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ), οι πιο συνήθεις αιτίες ζημιών είναι οι μηχανικές βλάβες (15,7%), η κλοπή (12%), η πρόσκρουση-σύγκρουση (11,4%), οι ζημιές στο ελικοαξονικό σύστημα (7,6%) και οι ζημιές από άσχημες καιρικές συνθήκες (6,4%).
Με γνώμονα αυτό, η AIG δημιούργησε το βασικό πρόγραμμα ασφάλισης σκαφών, το οποίο περιλαμβάνει την Αστική Ευθύνη έναντι τρίτων και το προσωπικό ατύχημα για τον κυβερνήτη και τους επιβαίνοντες του σκάφους. Επιπλέον, καλύπτονται τα έξοδα για ανέλκυση ή μετακίνηση ναυαγίου και οι ζημιές σε τρίτους κατά την οδική μεταφορά του σκάφους, οι οποίες δεν καλύπτονται από το ασφαλιστήριο συμβόλαιο του αυτοκινήτου. Το πρόγραμμα αυτό, μάλιστα, προσφέρεται σε ιδιαίτερα οικονομικό κόστος, καθώς η τιμή του δεν ξεπερνά τα €122 για όλα τα ταχύπλοα μήκους μέχρι 7 μέτρων και όλα τα ιστιοφόρα ανεξαρτήτως μήκους.
Ωστόσο, για ένα πιο ενισχυμένο πρόγραμμα ασφάλισης, το οποίο καλύπτει μια ευρεία σειρά κινδύνων, η AIG προσφέρει προαιρετικά την κάλυψη ιδίων ζημιών σε κατά παντός κινδύνου βάση. Αυτό σημαίνει ότι, μεταξύ άλλων, καλύπτονται η σύγκρουση, η πρόσκρουση, η βύθιση, η ανατροπή, οι ζημίες από κακοκαιρία, η κλοπή, η πειρατεία, η πυρκαγιά, οι κακόβουλες ενέργειες, καθώς και το προσωπικό ατύχημα του κυβερνήτη και των επιβαινόντων.
Επιπλέον, για σκάφη ιδιαίτερα υψηλής αξίας, η AIG δίνει τη δυνατότητα ασφάλισης μέσω του Private Client Group, με εξατομικευμένες λύσεις, καθώς επίσης και καλύψεις και υπηρεσίες πέραν των συνηθισμένων της αγοράς.
Μεταξύ των πλεονεκτημάτων είναι και τα εξής:
- Κατά παντός κινδύνου κάλυψη.
- Δυνατότητα κάλυψης μηχανικών βλαβών.
- Ασφάλιση σε συμφωνημένες αξίες.
- Επανεκτίμηση υφιστάμενων αξιών στις ανανεώσεις.
- 24ωρο τηλεφωνικό κέντρο για την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων.
- Δυνατότητα διαχείρισης μεγάλων αξιών και κεφαλαίων σε τοπικό επίπεδο.
Υπό αυτό το πρίσμα, μπορούμε να αντιληφθούμε ότι τα προγράμματα Ασφάλισης Σκαφών μπορούν να διαμορφωθούν ανάλογα με τις καλύψεις που επιθυμεί κάθε ασφαλισμένος, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των ιδιοκτητών.