Αντίθετος και ο χώρος των on-line πωλήσεων στα εκπτωτικά κουπόνια
Το θέμα της προσφοράς κουπονιού επιστροφής χρημάτων για αγορά ασφαλιστηρίου συμβολαίου από εβδομαδιαία εφημερίδα προκαλεί αντιδράσεις και στο χώρο των on-line πωλήσεων.
Ο κ. Σωτήρης Παπαντωνόπουλος-Μαντόπουλος, εκ των διαχειριστών του Insurance Market, μας κοινοποίησε επιστολή για το θέμα, που απευθύνει, μεταξύ άλλων, στο ΕΕΑ και την ΕΕΑΕ, στην οποία επισημαίνει, επίσης, ότι «στο σχέδιο του καινούργιου Κώδικα Δεοντολογίας Διαμεσολαβητών που έχει τεθεί προς διαβούλευση στην ΕΑΔΕ (http://www.asfalistiki-agora.gr/), έχει εξαιρέσει από το τμήμα περί αθέμιτου ανταγωνισμού την απαγόρευση της προσφοράς εκπτώσεων και ωφελημάτων για την προσέλκυση πελατείας, όπως ισχύει αυτή τη στιγμή».
Ο κ. Παπαντωνόπουλος θεωρεί ότι αν στην περίπτωση όσων ασχολούνται με τις on line πωλήσεις απειλείται η μακροπρόθεσμη κερδοφορία τους, για τη μεγάλη πλειοψηφία των διαμεσολαβούντων απειλείται η ύπαρξή τους στο επάγγελμα. «Είναι καθήκον μας πρωτίστως να υπερασπιστούμε και να διαφυλάξουμε την μακροπρόθεσμη υγεία της αγοράς μας, με υγιείς παίχτες και ξεκάθαρους κανόνες ανταγωνισμού», τονίζει.
Ολόκληρη η επιστολή έχει ως εξής:
«Αξιότιμοι συνάδελφοι,
Την Κυριακή 2 Ιουνίου 2013, κυκλοφόρησε για δεύτερη συνεχόμενη Κυριακή και παρά τις καταγγελίες μας προς την Τράπεζα της Ελλάδος, προσφορά κουπονιού επιστροφή χρημάτων αξίας 30 ευρώ για αγορά ασφαλιστηρίου συμβολαίου από το viva.gr
H ως άνω πρακτική της ανωτέρω εταιρείας θεωρείται αθέμιτος ανταγωνισμός βάσει της κείμενης νομοθεσίας, ενόψει της ρητής απαγόρευσης προσφοράς από ασφαλιστικό διαμεσολαβητή έκπτωσης ασφαλίστρων ή ειδικού ευεργετήματος με στόχο τη σύναψη ασφαλιστηρίου (βλ. επισυναπτόμενο ΠΔ 298/1986 άρθρο 11 Παράγραφος δδ).
Την προσφορά δεν φέρεται να την κάνει το viva.gr, αλλά η vivapayments, ένα “ίδρυμα πληρωμών” – όπως η paypal, η western union κλπ – θυγατρική της viva διαμεσολαβητικής και η εφημερίδα real news καταστρατηγώντας την ουσία της νομοθεσίας και υποτιμώντας την νοημοσύνη μας.
Την Παρασκευή 31/5/2013 η Τράπεζα της Ελλάδος στο σχέδιο καινούργιου Κώδικα Δεοντολογίας Διαμεσολαβητών που έχει τεθεί προς διαβούλευση στην ΕΑΔΕ (https://aagora.gr/el/news/tte-kodikas-deontologias-organosi-diktyon.html), έχει εξαιρέσει από το τμήμα περί αθέμιτου ανταγωνισμού την απαγόρευση της προσφοράς εκπτώσεων και ωφελημάτων για την προσέλκυση πελατείας, όπως ισχύει αυτή τη στιγμή.
Οι λόγοι για τους οποίους ισχύει σε όλες τις χώρες η απαγόρευση αυτής της πρακτικής, και θεωρώ ότι όλοι οι παράγοντες της ελληνικής αγοράς πρέπει να ενεργήσουν με αποφασιστικότητα ώστε να μην επικρατήσει “σε παγκόσμια πρωτοτυπία” στην Ελλάδα, είναι οι εξής:
Για την προστασία των καταναλωτών, την μείωση του συστημικού κίνδυνου και αποφυγή απάτης:η επιλογή του χρηματοοικονομικού και ασφαλιστικού συμβούλου πρέπει να γίνετε με κριτήριο την φήμη και αξιοπιστία του διαμεσολαβητή. Το δέλεαρ της επιστροφής χρημάτων μέσα από κανάλια μαζικής επικοινωνίας δεν είναι κριτήριο επιλογής συμβούλου και θα μπορούσε κάποιος να εισπράξει έναν τεράστιο αριθμό ασφαλίστρων τάχιστα και να εξαφανιστεί.
Για τον εύρυθμο και υγιή ανταγωνισμό: Ο ανταγωνισμός στην πλειοδοσία της επιστροφής των προμηθειών στους καταναλωτές θα δημιουργήσει μια τάξη καταναλωτών, η οποία προτού ανανεώσει το οποιοδήποτε ασφαλιστήριο συμβόλαιο, θα αναζητά εκπτωτικές προσφορές, με αποτέλεσμα κατά πάσα πιθανότητα ο πελάτης να μην ανανεώσει στον αρχικό διαμεσολαβητή και ασφαλιστική εταιρία προκειμένου να επωφεληθεί από ανταγωνιστική εκπτωτική προσφορά. Ο αρχικός διαμεσολαβητής όμως θα εξαρτιέται οικονομικά από την ανανέωση καθώς προσέφερε σαν έκπτωση την πρώτη προμήθεια για να προσελκύσει τον πελάτη.
Η πρακτική αυτή λοιπόν θα έχει με μαθηματική ακρίβεια 2 άμεσες συνέπειες:
α. Τον αποκλεισμό των “παραδοσιακών” ασφαλιστών από την διαδικασία της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, καθώς θα αδυνατούν να ακολουθήσουν οικονομικά την πλειοδοσία επιστροφής των ασφαλίστρων. Πώς θα ανταγωνιστεί ο ασφαλιστής την επιστροφή της προμήθειας από τις μεγάλες εταιρίες, τις τράπεζες και τις εφημερίδες;
β. Την οικονομική καταστροφή των συμμετέχοντων στην πλειοδοσία εταιρειών (διαμεσολαβητικών αλλά και ασφαλιστικών) καθώς όλων η βιωσιμότητα εξαρτάται από τις ανανεώσεις των ασφαλιστηρίων – οι οποίες και θα εξαφανιστούν.
Εμείς, ως insurancemarket.gr, σε περίπτωση εν τέλει της νομιμοποίησης της πρακτικής αυτής, μπορεί να υποχρεωθούμε να την ακολουθήσουμε, και ενδεχομένως βραχυπρόθεσμα να επωφεληθούμε κιόλας. Θεωρούμε, όμως, ότι είναι καθήκον μας πρωτίστως να υπερασπιστούμε και να διαφυλάξουμε την μακροπρόθεσμη υγεία της αγοράς μας, με υγιείς παίχτες και ξεκάθαρους κανόνες ανταγωνισμού. Στην δική μας περίπτωση απειλείται η μακροπρόθεσμη κερδοφορία μας. Για την μεγάλη πλειοψηφία των διαμεσολαβούντων απειλείται η ύπαρξη ως επάγγελμα.
Καλούμε, λοιπόν, όλους τους συμμετέχοντες στην διαμεσολαβητική και ασφαλιστική αγορά να πάρουν θέση, στο πλαίσιο και της διαβούλευσης του Κώδικα Δεοντολογίας με την Τράπεζα της Ελλάδος, και να ενεργοποιηθούν για να την προστατεύσουμε.
Στη διάθεσή σας
Sotiris Papantonopoulos – Mantopoulos
moneymarket s.a.».
Να θυμίσουμε ότι το ΕΕΑ έχει ήδη καταγγείλει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ως αθέμιτο ανταγωνισμό την προώθηση του συγκεκριμένου εκπτωτικού κουπονιού και αναμένει απάντηση.